مدل مفهومی تحقیق
در این مدل گرایش کارآفرینانه و تعهد سازمانی به‌عنوان متغیرهای مستقل بر عملکرد صادراتی تأثیرگذار هستند. این روابط از طریق متغیرهای تعدیل گر عملکرد نوآوری، ظرفیت جذب دانش و قابلیت یادگیری سازمانی بررسی می‌شود. با توجه به فرضیه ­های ذکر­شده در بالا مدل زیر ارائه می-گردد.
شکل۲-۱۹ مدل مفهومی عملکرد صادرات مبتنی بر گرایش کارآفرینانه و تعهد سازمانی
در این تحقیق به دلیل اینکه بیش­ترین معیار اندازه‌گیری عملکرد صادراتی با بعد عملکرد مالی/اقتصادی آن همچون فروش و رشد و سودآوری می­باشد بنابراین ترجیح داده شد که این بعد از عملکرد صادراتی موردبررسی قرار گیرد. هم­چنین عملکرد نوآوری دارای سه بعد می‌باشد که در این پژوهش به دلیل اهمیت ویژه کالا در بازارهای صادراتی و ضرورت متناسب بودن آن با نیازهای مشتریان خارجی صرفاً بعد عملکرد نوآوری محصول موردسنجش قرار می‌گیرد. تعهد سازمان به صادرات دارای سه بعد عاطفی، مستمر و هنجاری می‌باشد که در مطالعات صورت گرفته اهمیت تعهد عاطفی و مستمر بیشتر به چشم می‌خورد. در این پژوهش نیز این دو بعد از تعهد سازمانی موردبررسی قرار می‌گیرد.
(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت nefo.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))

فصل سوم:
روش‌شناسی تحقیق

  • فصل سوم: روش‌شناسی تحقیق
  • مقدمه

امروزه توسعه و پیشرفت علوم در نیمه دوم قرن بیستم و دهه اول قرن بیست‌ویک به‌مراتب بیش از پیشرفتی بوده است که تمام علوم از بدو پیدایش خود تا پایان نیمه اول قرن بیستم داشته است. علت این امر استفاده از روش صحیح پژوهش علمی است که قدمت آن بیش از یک ربع قرن نیست. به‌کارگیری روش علمی تحقیق، تنها راه دستیابی به دستاوردهای قابل‌قبول و علمی است، لذا برای انجام یک پژوهش معتبر به روش‌شناسی[۱۹۳] نیاز هست. بعضی روش‌شناسی را موضوعی نظری می‌دانند که با منطق و فلسفه پیوسته است و بعضی دیگر روش‌شناسی را از فلسفه جدا دانسته و آن را یک رشته علمی می‌دانند. بررسی و تحلیل نقادانه شیوه خاص شناخت و نظریه در حوزه‌های علمی، وظیفه شاخه‌ای از ” فلسفه علم “است که “روش‌شناسی” خوانده می‌شود (سروش، ۱۳۷۵). دستیابی به هدف‌های پژوهش، زمانی حاصل می‌شود که جستجوی شناخت با روش‌شناسی درست انجام پذیرد. روش‌شناسی، پژوهش را منظم، منطقی و اصولی کرده و جستجوی علمی را نیز راهبردی می‌کند (خاکی، ۱۳۹۱).
شیوه اجرای یک پژوهش ارتباط زیادی با ماهیت موضوع، نوع پژوهش و هم­چنین متغیرهای پژوهش دارد. اما باید توجه داشت آنچه موجب شده جوهر علمی حیات پیدا کند، وقوف به اکتشافات و نتایج علوم نیست بلکه شناخت و درک عمیق روش­ها یعنی شیوه­ هایی که بشر برای پیشرفت علم به کار بسته است. روش­ها در حقیقت ابزارهای دست‌یابی به حقیقت هستند.
تمرکز مباحث این فصل بر روش‌شناسی تحقیق و مسائلی چون نوع تحقیق، روش تحقیق، روش گردآوری داده‌ها، جامعه آماری، روش نمونه‌گیری، متغیرهای تحقیق، سؤالات پرسشنامه و روش سنجش اعتبار آن، آزمون‌های آماری مورداستفاده است. لازم به توضیح می‌باشد که کلیه نتایج حاصل‌شده از بررسی روایی و پایایی پرسشنامه نیز در همین فصل ارائه خواهد گردید.

  • روش تحقیق

به‌طورکلی روش‌های تحقیق در علوم رفتاری را می‌توان با توجه به دو ملاک تقسیم کرد.

  • هدف تحقیق

جهت‌گیری‌های اصلی تحقیق عبارت‌اند از:

  • تحقیق بنیادی
  • تحقیق کاربردی
موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...