با توجه به جدول فوق مقدار Sig کمتر از ۰۵/۰ است که نشان دهنده وجود رابطه خطی میان نقش ارتباطی مدیران و سرمایه اجتماعی است. ضمن اینکه مقدار R نشان دهنده آن است که ۸۲۷/۰ تغییرات سرمایه اجتماعی متاثر از نقش تصمیم گیری مدیران است.
۷-۴- بررسی مدل نظری تحقیق
برای آزمون صحت مدل نظری تحقیق و محاسبه ضرایب تاثیر از روش مدل یابی معادلات ساختاری[۹۳] بوسیله نرم افزار لیزرل استفاده شده است. مدل یابی معادلات ساختاری یک تکنیک تحلیل چند متغیری بسیار کلی و نیرومند از خانواده رگرسیون چند متغیری و به بیان دقیق تر بسط “مدل خطی کلی”[۹۴] است که به پژوهشگر امکان می‌دهدمجموعه ای از معادلات رگرسیون را به گونه هم زمان مورد آزمون قرار دهد. مدل یابی معادله ساختاری یک رویکرد جامع برای آزمون فرضیه هایی درباره روابط متغیرهای مشاهده شده و پنهان است. لذا برای پاسخ به پرسش اصلی این تحقیق در خصوص تاثیر ابعادنقش مدیران بر ارتقای سرمایه اجتماعی با بهره گرفتن از شاخص‌های تعیین شده برای هر یک از این دو متغیر، از روش معادلات ساختاری LISREL8.8 استفاده گردیده است.

( اینجا فقط تکه ای از متن پایان نامه درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )

۸-۴- برازش مدل نظری تحقیق
همانطور که در فصل دوم اشاره شد امروزه بر نقش مدیران در ارتقای سرمایه اجتماعی تأکید ویژه‌ای می‌شود. مطالعات نشان می‌دهد که ارتباط نقش مدیران و سرمایه اجتماعی با یک مدل ساده قابل بیان نیست، زیرا مدل‌های ساده نمی‌توانند حساسیت موضوع و پیچیدگی و تعاملات با سرمایه اجتماعی را نشان دهند. محققان بر این باورند که سرمایه اجتماعی در صورتی افزایش می‌یابد که نقش مدیران سازمان در جهت کسب اولویت‌ها و هدف‌های سازمان شکل داده شود و گاهی تغییر یابد. هدف نهایی این تحقیق نیز بدست آوردن مدل نظری است که بتواند به بهترین شکل ارتباط میان نقش مدیران و سرمایه اجتماعی را در آستان قدس رضوی مشخص سازد.
مدل نهایی تحقیق با بهره گرفتن از روش مدل یابی معادلات ساختاری بوسیله نرم افزارلیزرل ۵۱/۸ به دست آمد. مدل نهایی،که تثبیت گردید در شکل زیر مشاهده می شود.
نمودار ۱: مدل در حالت استاندارد
نمودار ۲: مدل در حالت معناداری
همچنان که در نمودارهای شماره۱و۲ مشاهده می شود،اعتباروبرازندگی مناسب مدل هاتأیید می شود.در اینجا برای برآورد مدل از روش حداکثر احتمال و به منظور بررسی برازش مدل از شاخص نسبت مجذور خی دو بردرجه آزادی ( )، شاخص برازش هنجار شده (NFI)، شاخص برازش هنجار نشده (NNFI)، خطای ریشه مجذور میانگین تقریب (RMSEA) و باقیمانده مجذور میانگین (RMR) استفاده شده است.در اینجا هم از نسبت خی دو به درجه آزادی استفاده شده است.. این نسبت برای این مدل ۳۸۵/۱ یعنی کمتر از ۳ است که برازش بالای مدل را نشان می دهد. می دانیم در صورتی که شاخص‌های NFI و NNFI بزرگ‌تر از ۹۰/۰ و شاخص های RMSEA و RMR کوچک‌تر از ۰۵/۰ باشند، دال بر برازش بسیار مطلوب و بسیار مناسب به شمار آمده و کوچک‌تر از ۰۸/۰ بر برازش مطلوب و مناسب دلالت دارد. شاخص‌های NFI و NNFI به‌ترتیب برابر با ۹۸/۰و ۹۶/۰ بر برازش مطلوب و مناسب دلالت داشته و شاخص‌های RMSEA و SRMR به‌ترتیب برابر با ۰۵۷/۰، ۰۵۲/۰ برازش مطلوب و مناسب مدل برآوردشده را تأیید می‌کنند. خلاصه شاخص‌ها در جدول زیر آمده است.
جدول شماره ۱۵-۴- شاخص‌های مهم برازش

نام شاخص

مقدار شاخص

حد قابل قبول

۳۸/۱

<3

NFI

۹۸/۰

< 90/0

NNFI

۹۶/۰

< 90/0

RSMEA

۰۵۷/۰

> 08/0

SRMR

۰۵۲/۰

> 08/0

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...