پایان نامه -تحقیق-مقاله – قسمت 6 – پایان نامه های کارشناسی ارشد |
– حق توسعه به عنوان یک حق بشری در سال ۱۹۷۰، طی قطعنامهای در بیست و پنجمین جلسه مجمع عمومی سازمان ملل، به طور ضمنی بهرسمیت شناخته شد.[۳۹] این حق برای اولین بار در قطعنامهی شماره ۴ سال ۱۹۷۹ کمیسیون حقوق بشر، صراحتاً به عنوان یک حق بشری بهرسمیت شناخته شد. (مولایی، ۱۳۸۹، ۳۳۱)
– “اعلامیه نظم نوین اقتصادی بین الملل” (NIEO)[40] در سال ۱۹۷۴، تغییر نظام اقتصادی بین المللی آن زمان را یکی از شرایط رسیدن به حق ملل بر توسعه برمیشمارد.
– “منشور حقوق و تکالیف اقتصادی دولتها”[۴۱] در سال ۱۹۷۴ حقوق بین الملل توسعه را به عنوان اساسی برای روابط اقتصادی بین المللی جدید مدنظر قرار داد.
– در ۱۹۷۴، “اعلامیه کوکویوک”[۴۲] در گردهمایی آنکتاد و برنامه عمران ملل متحد تصویب شد. (هتنه، ۱۳۸۸، ۲۱۰) موضوع این اعلامیه، منابع و توسعه و تأکید بر اینکه توسعه نیافتگی ریشه در ساختار و رفتار اقتصادی خود کشورها دارد، بود. در این نشست همچنین اشاره شد که توسعه دلالت بر چیزهایی بیش از نیازهای اساسی دارد. (UNEP/UNCTAD symposium, 1975, 894-895)
– در ماه سپتامبرِ سال ۱۹۷۵، قطعنامهی “توسعه و همکاری اقتصادی بین المللی”[۴۳] توسط مجمع عمومی سازمان ملل متحد، تصویب شد.[۴۴] این قطعنامه نیز مثل اعلامیه نظم نوین اقتصادی بین المللی ۱۹۷۴ و منشور حقوق و تکالیف اقتصادی دولتها ۱۹۷۴، بهدنبال ایجاد نظم نوین اقتصادی بین المللی بود.
– در سال ۱۹۷۵ “کنوانسیون لومه ۱”[۴۵] میان اتحادیهی اروپا و ۴۶ کشور عقب مانده و رو به توسعه قارهی آفریقا، ماداگاسکار و حوزه دریای کارائیب و اقیانوس آرام[۴۶] ( که اکنون این تعداد به ۵۲ کشور در حال توسعه رسیده است،) به امضا رسید و جایگزین پیمان قبلی، یعنی “میثاق یائونده”[۴۷] شد.[۴۸] این کنوانسیون بر مبنای برابری محض طرفین همکاری بسته شد و به نقطه عطف مهم در تاریخ همکاریهای توسعه تبدیل گشت. (Arts, 2000, 127-128) کنوانسیون لومه در چند مرحله بازنگری شد؛ آخرین بازنگری آن، لومه ۴، در سال ۱۹۹۸ صورت گرفت. در واقع میتوان گفت کنوانسیونهای لومه، یک مدل جدید برای روابط شمال و جنوب بود.
– تا فوریهی ۱۹۷۷، توسعه بهعنوان یک حق در هیچیک از اسناد ملل متحد بهکار نرفته بود. در سال ۱۹۷۹[۴۹]، کمیسیون حقوق بشر حق توسعه را در قطعنامهای مورد شناسایی قرار داد و در ۱۹۸۰[۵۰] با تصویب قطعنامهای دیگر، بر دیدگاه پیشین خود تأکید کرد. اما اولینبار عنوان حق توسعه در مجمع عمومی در قطعنامهی ۱۳۳/۳۶، در ۱۴ دسامبر ۱۹۸۱ ذکر شد.[۵۱]
– در سطح منطقهای برای اولینبار حق توسعه سال ۱۹۸۱ در “منشور آفریقایی حقوق بشر و مردم”[۵۲] مورد شناسایی قرار گرفت.[۵۳] این سند اولین سند الزامآور در زمینه حق توسعه بود.[۵۴]
– “اعلامیه مربوط به توسعه تدریجی اصول عام حقوق بین الملل در ارتباط با نظم نوین اقتصادی بین المللی”[۵۵] سال ۱۹۸۶ در سئول، مجدداً بر بُعد اقتصادی حق توسعه اشاره دارد و آن را از مهمترین عوامل واجد تغییر برای تحقق این حق برمیشمارد. همچنین اعلامیه در بند ۱ ماده ۶، حق توسعه را از مقوله حقوق بشر میداند.[۵۶]
– “اعلامیه حق توسعه”[۵۷] در ۴ دسامبر ۱۹۸۶ در مجمع تصویب شد. این اعلامیه ضمن تأکید بر اسناد قبلی مرتبط با توسعه، حق توسعه را حقی فردی- جمعی تعریف کرد. موضوع این اعلامیه “بهرسمیت شناختن ایجاد شرایط مطلوب برای توسعه زندگی مردم است که مسئولیت اولیه آن برعهدهی کشورهای آنان است.” (Bedjaoui, 1991, 1182) اعلامیه همچنین تأکید می کند حق توسعه موضوع “اصل حاکمیت مردم بر ثروت و منابع خود”، “ایجاد نظم نوین اقتصادی بین المللی” و “تساوی موقعیت برای توسعه” بهعنوان “یک امتیار ویژه و یک حق برای ملل و تکتک افراد تشکیل دهنده آن” است.
– اعلامیه ۱۹۸۶ حق توسعه، با قطعنامهی شمارهی ۱۳۳/۴۱[۵۸] در ۱۹۸۶ پیگیری شد. این قطعنامهی کوتاه و فشرده اشعار میدارد: تحقق حق توسعه مستلزم تلاش های ضروری در سطح داخلی و بین المللی منطبق با اصول نظم نوین اقتصادی بین المللی و منشور حقوق و تکالیف دولتها است. در این قطعنامه همچنین بر حق توسعه بهعنوان بخشی از حقوق بشر تأکید شده است.
– در قطعنامهی ۱۹۸۹ “اجلاس سن ژاک”[۵۹]، مؤسسهی حقوق بین الملل، تعهد به احترام و تضمین احترام به حقوق بشر را تعهدی در قبال همه بهشمار میآورد و حق توسعه را بهعنوان یک حق بشری اعلام کرد.
– اولینبار در “کنفرانس استکهلم”[۶۰] سال ۱۹۷۲، سازمان ملل بر مفهوم توسعه پایدار تأکید کرد. با تشکیل “کمیسیون جهانی محیط زیست و توسعه”[۶۱] بار دیگر بر رابطه بین حق توسعه و محیط زیست صحه گذاشته شد. گام بعدی “کنفرانس ریو”[۶۲] در ۱۹۹۲ بود که با تصویب “اعلامیه محیط زیست و توسعه”[۶۳]، به طور خاص در اصل چهارم آن، حفاظت از محیطزیست را بخش جداییناپذیر توسعه اعلام کرد.[۶۴]
– بهدنبال آن در ۱۹۹۳ شورایی با عنوان “کمیسیون جهانی محیطزیست و توسعه”[۶۵] برای حقوق نسلهای آینده تشکیل شدکه مسائل مربوط به پیوستگی محیط زیست و توسعه را برای آیندگان مورد رسیدگی قرار دهد. (هیمن- دوآ، ۱۳۸۲، ۲۹۳)
– در “کنفرانس دوم جهانی حقوق بشر وین”[۶۶] سال ۱۹۹۳، حق توسعه حقی جهانشمول و تفکیکناپذیر از دموکراسی و صلح شناخته شد.[۶۷] همچنین تأکید شد هرچند توسعه بهره مندی از تمام زمینه های حقوق بشر را تسهیل می کند، اما فقدان آن موجب نقض حقوق بشر نیست. (بند ۱۰ قسمت اول اعلامیه) بهعلاوه سمت کمیسر عالی طی قطعنامهی ۱۴۱ در ۱۹۹۴ بر اساس توصیهی اعلامیه وین ۱۹۹۳ (بند ۱۷ قسمت دوم اعلامیه) ایجاد شد.
– در تأکید کنفرانس وین، در سال ۱۹۹۳ اعلامیه دیگری با عنوان “حق توسعه”[۶۸] توسط مجمع عمومی سازمان تصویب شد؛ که در آن ضمن تأکید بر اسناد قبلی، یکی از وظایف اصلی دبیرکل را توجه به اجرای حق توسعه برمیشمارد.
– بطروس پطروس غالی در سال ۱۹۹۴ “دستور کار برای توسعه” را ارائه کرد. در این دستور کار، او پنج عامل صلح، توسعه، دموکراسی، عدالتِ اجتماعی و محیطزیست را از ابعاد توسعه نام برد. (پطروس غالی، ۱۳۸۱، ۲۵۴)
– “کنفرانس قاهره”[۶۹] در مورد جمعیت و توسعه ۱۹۹۴، اقدامات لازم کشورهای توسعه یافته برای کمک به کشورهای درحالتوسعه را پیش بینی کرد.
– در “کنفرانس کپنهاگ”[۷۰] در سال ۱۹۹۵، جامعه جهانی برای اولینبار متعهد شد فقر مطلق را ریشهکن کند. در این کنفرانس همچنین توسعه اقتصادی و حقوق بشر، از طریق تأمین نیازهای اساسی با تکیه بر همکاری، از ابزارهای رسیدن به توسعه اجتماعی و امنیت بین المللی مطرح شد.
– در سال ۱۹۹۵، “کنفرانس پکن”[۷۱] در مورد زنان و توسعه، بر منع تبعیض جنسی و نقش مؤثر زنان در پیشبرد هر چه بیشتر توسعه تأکید کرد.
– مجمع در ادامه تلاش خود در ۱۹۹۵، در قطعنامهای با عنوان “حق توسعه”[۷۲]، به طور شفافی نسبت به اسناد قبلی، ارتباط حق توسعه را با ابعاد دیگر حقوق بشر مطرح کرد و وظایف دبیرکل، کمیسیون حقوق بشر و کمیسر عالی را در این ارتباط تعیین نمود.
– در سال ۱۹۹۶، قطعنامهی شماره ۱۵ مجدداً تأکید کرد اجرای اعلامیه حق توسعه ۱۹۸۶، مشارکت مؤثرِ ملتها، ارگانها، سازمان های نظام ملل و سازمان های غیردولتی را طلب می کند. (مصفا، ۱۳۷۸، ۲۰۰)
فرم در حال بارگذاری ...
[شنبه 1401-09-05] [ 01:17:00 ب.ظ ]
|