غضنفری و همکاران (۱۳۸۳)، در پژوهش با عنوان تأثیر تنبیه بر عزت نفس دانش آموزان دریافت بین تنبیه و عزت نفس رابطه وجود دارد و این رابطه معکوس است، یعنی با افزایش تنبیه میزان عزت نفس‏ کاهش می‏یابد و باکاهش تنبیه میزان عزت نفس بالا می ‏رود.

طالب پور (۱۳۸۰)، در پژوهشی با عنوان بررسی تأثیر آموزش شناختی بر منبع کنترل، انگیزش پیشرفت و عملکرد تحصیلی دانش آموزان شاهد مقطع متوسطه در شاهین شهر نشان داد که الف) پایه تحصیلی، تحصیلات سرپرست، شغل سرپرست با منبع کنترل و انگیزش پیشرفت و عملکرد تحصیلی آزمودنی‌ها رابطه معنی داری ندارد ب) هیچ یک از تعامل‌ها یا تأثیرات متقابل جنسیت، رشته و عضویت گروهی بر منبع کنترل، انگیزش پیشرفت و عملکرد تحصیلی معنی دار نبوده اند.

دیانی (۱۳۷۳)، پژوهشی در رابطه با میزان پراکندگی انواع خشونتها در مسابقه‏های سراسری فوتبال جام آزادگان انجام داد و ‌به این نتیجه رسید که در مسابقات فوتبال دسته اول جام آزادگان ‌گروه‌های مهمان نسبت به ‌گروه‌های میزبان خشونت و پرخاشگری بیشتری نشان دادند.

در یک بررسی که رضا زاده و دیگران (۱۳۷۱) روی دانش آموزان مقطع راهنمایی‏ انجام داده ‏اند، فقط ۱۶ درصد پسران و ۳۶ درصد دختران نمونه ی تحقیق تاکنون تنبیه‏ نشده‏اند. داده های این تحقیق نشان می‏ دهد که میان تنبیه‏ بدنی و پرخاش گری در پسران رابطه ی مستقیم و معناداری وجود دارد.

فصل سوم

روش تحقیق

۳-۱- روش تحقیق

با توجه به هدف پژوهش حاضر (رابطه منبع کنترل درونی و بیرونی والدین با پرخاش گری فرزندان خانواده های تنبیه کننده و غیر تنبیه کننده)، روش پژوهش حاضر توصیفی و از نوع همبستگی است.

روش همبستگی به رابطه­ بین دو یا چند متغیر که قابل تبدیل به مقدار هستند، اطلاق می­ شود. در این نوع تحقیق رابطه میان متغیرها بر اساس هدف تحقیق تحلیل می‌گردد. روش همبستگی بدین معنا است که پژوهشگر با دو توزیع سرو کار دارد و علاقمند است که رابطه بین آن‌ ها را مورد بررسی قرار دهد. شیوه همبستگی نشان می­دهد که تغییر در یک متغیر، تا چه اندازه به تغییر در متغیر دیگر بستگی دارد. بررسی­ های همبستگی با تعیین رابطه­ های موجود بین متغیرها سر و کار دارد. در این روش محقق ‌در مورد حداقل دو متغیر با بهره گرفتن از یک نمونه یکسان از آزمودنی­ها، اطلاعاتی را گردآوری و سپس میزان رابطه را با بهره گرفتن از ضریب همبستگی تعیین می‌کند.

۳-۲- جامعه آماری

جامعه آماری مورد استفاده در این پژوهش شامل والدین و فرزندان دختر و پسر (با گروه سنی ۷تا ۱۲سال) ساکن در شهر مشهد به تعداد ۲۴۰۰۰ خانواده می‌باشد.

۳-۳- نمونه پژوهش و روش نمونه گیری

از جامعه آماری پژوهش به روش نمونه گیری تصادفی و با بهره گرفتن از فرمول کوکران تعداد ۳۴۰ خانوار به عنوان نمونه آماری انتخاب می‌شوند. گروه هدف در این پژوهش خانواده های تنبیه کننده و غیر تنبیه کننده (والدین و فرزندان) می‌باشد که با بهره گرفتن از ابزارهای پژوهش مورد آزمون قرار می‌گیرند.

۳-۳-۱- تعیین حجم نمونه

جهت انتخاب حجم نمونه با توجه به محدودیت­های زمانی و امکانات تحقیق، تعداد کل (۲۴۰۰۰) دقت احتمالی یا درجه اطمینان را برابر ۰۵/۰ و احتمال خطا یا صحت برآورد را ۵/۰ در نظر گرفته شد. ­­t نیز ۹۶/۱ و p و q مساوی با ۵% در نظر گرفته شد. ‌بنابرین‏ حجم نمونه پژوهش به وسیله فرمول کوکران ۳۷۸ نفر به دست آمد که به دلیل ریزش تعدادی از آن‌ ها نمونه نهایی پژوهش تعداد ۳۴۰ نفر در نظر گرفته شد.

۳-۴- ابزار جمع‌ آوری اطلاعات­

روش جمع‌ آوری در این پژوهش روش پرسشنامه ای بوده است. هم چنین از مطالعات کتابخانه ای نیز برای گردآوری پیشینه تحقیق استفاده شده است.

ابزار‌های مورد استفاده در این پژوهش به شرح زیر می‌باشد:

۳-۴-۱- مقیاس کنترل راتر (درونی – بیرونی)

این مقیاس شامل سه قسمت (الف، ب و ج) می‌باشد. قسمت الف شامل اطلاعات جمعیت شناختی والدین (جنس، تحصیلات، سن و شغل) می‌باشد. قسمت ب شامل پنج سؤال ‌در مورد تنبیه فرزندان می‌باشد. قسمت ج دارای ۲۹ ماده که هر ماده دارای یک جفت سئوال (الف و ب) است. پرسشنامه راتر برای سنجش انتظارات افراد در منبع کنترل تدوین شده است، این ابزار یک پرسشنامه مدادی – کاغذی یا عینی شخصیتی با ۲۹ ماده است که توسط راتر جهت اندازه گیری منبع کنترل بیرونی و درونی تهیه گردیده است. داشتن نمره بالا در این مقیاس، نشانگر اعتقاد به منبع کنترل بیرونی تقویت رفتار است.

راتر ۲۳ ماده از مواد این پرسشنامه را با هدف مشخص، جهت روشن شدن انتظارات افراد درباره منبع کنترل تدوین کرده و ۶ ماده دیگر هدف آزمون را با لباس مبدل دنبال می‌کند که این ماده های خنثی ساختار و بعد اندازه گیری شده را برای آزمودنی مبهم می‌سازد. ‌سوال‌های ۲۴، ۱۹، ۱۴، ۸، ۱ و ۲۸ سئوالاتی هستند که آزمودنی را از مدار اصلی و هدف آزمون منصرف می‌سازند. نمره گذاری آزمودنی مبنی بر مجموع نمرات حاصل از تعداد ضربدارهایی است که آزمودنی در مقابل سئوالات مشخص ‌کرده‌است. این مجموع نمرات از سئوالاتی به غیر از ۶ سئوال انحرافی به دست خواهد آمد و کل نمره هر فرد نشان دهنده درجه و میزان کنترل او می‌باشد. میانگین این مقیاس ۸۴/۸ و میانه آن ۸ می‌باشد. در ۲۳ ماده ای که جهت نمره گذاری تعیین شده اند سئوالات (الف) یک نمره و سئوالات (ب) صفر نمره می‌گیرند چون کل نمره هر فرد نشان دهنده نوع و درجه منبع کنترل افراد می‌باشد ‌بنابرین‏ تنها آزمودنی‌هایی که نمره ۹ یا بیشتر بگیرند واجد منبع کنترل بیرونی و افرادی که نمره کمتر بگیرند دارای منبع کنترل درونی خواهند بود.

پرسشنامه مذکور توسط برخی محققان داخلی برای اجرا روی دانش آموزان هنجاریابی و استاندارد شده است. به عنوان مثال این پرسشنامه را بر روی دانش آموزان شهر مشهد، هنجاریابی ‌کرده‌است. پژوهشگر این پرسشنامه را از رساله اقتباس ‌کرده‌است. البته اصل پرسشنامه نیز که توسط راتر به زبان انگلیسی تهیه شده بود، از اینترنت دانلود و با ترجمه آن مطابقت داده شد و برخی اصلاحات ترجمه ای نیز در آن صورت گرفت تا از روایی آن اطمینان حاصل شود. هم چنین برای اطمینان از اینکه پرسشنامه مذکور پایایی لازم را دارا است، از شیوه بازآزمایی استفاده شد. در این فرایند به فاصله یک هفته بر روی تعداد محدودی دانشجو (۴۰) نفر که به نوعی نماینده جامعه پژوهش به حساب می‌آمدند، دوبار به اجرا درآمد و میزان همبستگی پیرسون عدد ۷۵/۰ را نشان داد، که این رقم بیانگر پایایی کافی ابزار مذکور است.

۳-۴-۲- پرسشنامه پرخاشگری AGQ

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...