در قسمت‏های گذشته تعدادی مقاله در زمینه مکان‏یابی پایانه‏های شبکه اتوبوس‏رانی، جایگاه‏های عرضه سوخت، مدارس، ایستگاه‏های آتش‏نشانی، محل‏های دفن زباله، ایستگاه راه‏آهن و واحدهای خدماتی بیمارستان مطالعه و بررسی شد. هر یک از این مقاله‏ها با بهره گرفتن از روش‏های مختلف مکان‏یابی تسهیلات را بر روی شهرهای مختلف اجرا نموده ­اند که هر کدام از آنها معایب و مزایایی دارد. در جدول ۲-۶ ویژگی‏های مختلف مقاله‏های بررسی شده به طور خلاصه ذکر شده است.

        1. خلاصه فصل

در این فصل به بررسی تعدادی از مقاله‏ها که در زمینه مکان‏یابی تسهیلات اشاره کرده‏اند پرداخته شد. همچنین روش‏های مورد استفاده در آنها به طور خلاصه معرفی گردید. مقاله‏هایی که در این فصل بررسی شد شامل مکان‏یابی پایانه‏های شبکه اتوبوس‏رانی درون شهری، جایگاه‏های عرضه سوخت، مدارس، ایستگاه‏های آتش‏نشانی، محل‏های دفن مواد زاید شهری، اضافه کردن ایستگاه راه‏آهن و واحدهای خدماتی بیمارستان هستند. این مقاله‏ها از روش‏های مختلفی استفاده کرده‏اند که این روش‏ها شامل الگوریتم ژنتیک، برنامه‏ ریزی ریاضی، AHP، TOPSIS و SAW هستند. هر کدام از این مقاله‏ها روش‏های خود را بر روی شهرهایی چون تهران، مشهد، تبریز، البرز، قزوین و شادگان آزمایش نمودند.
مطلبی که در اکثر این مقاله‏های بررسی شده مشترک است، استفاده از روش‏های غیر هوشمند و نرم‏افزاری است. بنابراین در آن‏ها در حین زمان‏بری بالای اجرا، به طور حتم به بهترین پاسخ‏ها دست یافته نمی‏شود و اگر نیاز باشد بهترین پاسخ یافته شود باید همه فضای حالات جستجو گردد که این امر مستلزم زمان زیادی است.
(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت nefo.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))

جدول ۲-۶ جمع‏بندی ویژگی‏های مختلف مقاله‏های بررسی شده

مقاله
نوع تسهیلات
روش استفاده
معیارها
معایب
مزایا

مکان‏یابی ایستگاه آتش‏نشانی [۱]

آتش‏نشانی

TOPSIS
SAW

– تراکم کارخانجات از نظر شاخص جمعیت
– مساحت و شعاع پوشش
– شبکه ازدحام
– کاربری اراضی
– پتانسیل خطر

لزوم ارائه پیشنهاد
– نیاز به فرد خبره
– عدم اطمینان از کیفیت پیشنهادها
– عدم امکان بررسی همه حالات به علت NP-Hard بودن مسأله

امکان مقایسه و ارزیابی مکان‏های مختلف و انتخاب مکان بهینه با توجه به معیارهای مورد نظر

مکان‏یابی جایگاه عرضه سوخت [۳]

پمپ بنزین

برنامه ریزی ریاضی

– پتانسیل هر ناحیه
– میزان خدمت‏دهی به دیگر نواحی

//

بهترین پاسخ و مکان از بین پیشنهادها انتخاب می‏شود.

بررسی و تحلیل مکان‏یابی مدارس ابتدایی [۵]

مدارس

AHP

– فاصله از کاربری صنعتی، تجاری و اداری

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...