تهیهخواهدشد . اونیفرمنیروهایدشمنکهبهدستدولتبازداشت کنندهافتددرصورتیکه؛باآبوهوایمحلمناسبباشد
برایملبوساسیرانجنگیمصرفخواهدشد. باید به اسیران جنگی اجازه داده شود که لباس متحدالشکل نیروهای خود را بر تن داشته باشند. می توان از لباس های متحدالشکلی که کشور اسیرکننده به تصرف درآورده است برای این منظور استفاده نمود. تعویضواصلاحایناشیاءبهطورمنظمتوسطدولتبازداشتکنندهصورتخواهدگرفت. ازاینگذشته,اسیرانجنگیکهکارمیکنند؛درهرجاکهنوعکارلباسمخصوصراایجابکند,لباسمخصوصآنکاررادریافتخواهندکرد.[۳۰۸]لباسی که دولت بازداشت کننده برای بازداشتیان تهیه می نماید و علائم خارجی که ممکن است به البسه مزبور نهد نباید نه جنبه تخفیف داشته باشد و نه باعث مضحکه گردد[۳۰۹]. همچنین در صورتی که اسیران جنگی در معرض خطر حمله ی هسته ای، میکروبی، یا شیمیایی بوده یا در معرض آثار ناشی از چنین جنگ هایی باشند، و چنان چه اسرا خود فاقد لباس ها و تجهیزات حفاظتی ضروری باشند، باید چنین لباس ها و تجهیزاتی در اختیار آن ها گذارده شود.

(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))

۴.۲.۵.۳.۱-بررسی فقهی ، مقررات کنوانسیون ژنو در باب پوشاک
در دین اسلام نیز به مسأله پوشاک اسیر نیز امر شده است؛ و در سیره نبی اکرم (ص) و ائمه معصومین (ع)،نیزدر مواردی به اسیرانی که لباس نداشتند، لباس اهدا می کردند، همانطور که رسول اکرم (ص)در جنگ حنین به همه اسیران لباس پوشاندند [۳۱۰]. و در یکی از جنگها به دختر طایی لباسی مناسب دادند [۳۱۱].تأکید اسلام بر تهیه لباس برای اسیران جنگی، با قوانین ژنو برابری دارد ، و شاید تنها تفاوت آنان در بیان جزئیاتی باشد که در اسلام (چون دینی کلی گراست)بیان نشده است.
۴.۲.۵.۴-خوراک اسیر
کم و کیف غذا از جمله حقوق اسیران جنگی می باشد؛ لذاجیرهاساسییومیه اسرابایستیازحیثکموکیفوتنوعکاف
یباشد،بهطوریکهاسیرانجنگیرادرحالسلامتکاملنگاهداردوازتقلیلوزنآنهایاعوارضکمغذاییجلوگیریکند.
درتغذیهاسیرانجنگیبایدرژیمغذاییعادیآنهارعایتشود. زیرا ممکن است همان رژیم غذایی که برای سربازان کشور اسیر کننده مناسب است برای اسرای جنگی که به رژیم غذایی متفاوتی عادت دارند کافی نباشد، لذا اگر ضرورت دارد بایستی برای رژیم غذایی اسیران جنگی از نظرات پزشکان و متخصصان تغذیه استفاده کرد حتی در این امر می توان از کارکنان بهداری که به اسارت درآمده اند استفاده نمود. و برای این امر می توان از خود اسرای جنگی در مراحل تهیه ی غذای خود بهره ببرند [۳۱۲].دولتبازداشتکنندهبرایاسیرانجنگیکهکارکنندغذایاضافیلازمراتهیهخواهدکردکهبتواندکارمحولهراانجامدهند. و در آخر بایستی گفت ؛هرگونهمجازاتانتظامیدستهجمعیکهازحیثغذاصورتگیردممنوعاست.[۳۱۳]
۴.۲.۵.۴.۱بررسی فقهی ، مقررات کنوانسیون ژنو در باب خوراک
اسلام غذا دادن به اسیران را مدح کرده است و کسانی را که اسرا را اطعام می کردند تحسین مینمودند و این امر در سیره ائمه (ع) به وفور دیده می شود. اما در اسلام جزئیاتی را که در کنوانسیون به آن اشاره کرده است را بیان ننموده است. در این باب امام صادق (ع) از پدرشان، امام علی (ع) که در مورد قاتل خود به فرزندانشان توصیه کردند: ( إحبسوا هذا الأسیر و أطعموه و اسقوه و أحسنوا إسارهَ[۳۱۴])و (إطعام الاسیر حق علی من أسره و إن کان یُراد منَ الغد قتله فإنّه ینبغی أن یطعم و یُسقی و یُرفق به کافرا ً کان أو غیرَه[۳۱۵]).
۴.۲.۵.۵-بهداشت و پرستاری طبی
در ارتباط با حفظ نظافت و اهمیت آن، در کنوانسیون ژنو تأکید شده است که ؛ دولتبازداشتکنندهبایستی کلیهاقداماتبهداشتیلازمراجهتتأمیننظافتوحفظ سلامتبازداشتگاههاوجلوگیریازبیماریهایواگیرداربهعملآورد. لذا جهت تأمین نظافت برای اسیران جنگی،ابتدا از همه بایستی دولت بازداشت کننده نظافت تأسیساتی که در اختیار اسیران قرار می گیرد را رعایت کند. همچنین غیرازحمامهاودوشهاییکهدربازداشتگاهموجودخواهدبودآبوصابونبهمقدارکافیبهمنظورنظافتبدنیروزانهوشستوشویلباسزیرجهتآنانتهیهخواهدشد. برایاینمنظورتأسیساتوتسهیلاتووقتلازمبهآنهااعطاءخواهدشد[۳۱۶].لازم به ذکر است که ؛ به جهت حفظ سلامت اسیران جنگی علاوه بر رعایت نظافت بایستی ، ماهییکباربازرسیطبیازاسیرانجنگیبهعمل آیداینکارشاملبررسیتغذیهوثبتوزنهراسیرمی باشدومنظورازآنرسیدگیبهوضع عمومیسلامت وتغذیهونظافتوکشفبیماریهایواگیردارمنجملهسل ‍ بیماریهایمقاربتی[۳۱۷]،مالاریاوابتلائاتزهرویخواهدبود. برایاینمنظوربایدازموثرترین راهکارهای ممکن مانند ؛ رادیوگرافیمنظمجهتکشفسلدر ابتدایابتلااستفادهنمود[۳۱۸]و لااقلسالییکبارامتحانرادیوسکپیصورت می گیرد[۳۱۹] . لذا پس از کشف بیماری اسیران، آنهایی که مبتلابهبیماریشدیدمی باشندویاکسانیکهوضعمزاجیآنهامعالجاتمخصوصیاعملجراحییابستریشدندربیمارستانراایجابمی کند،بایستی درهردستگاهنظامییاکشوریکهبرایمعالجهآنهاصلاحیتدارد،پذیرفتهشوند؛ولوآنکهبناباشددرآتیهنزدیکیبهمیهنخوداعادهکردند[۳۲۰]. همین امکانات در باب زنان اسیر باردار[۳۲۱] صدق می کند. مراقبت از این اسرا و زنان باردار ، نبایدکمتراز آنچهدرموردعامهاهالیمعمولاستباشد. علاوه بر این که ؛ دولت بازداشت کننده برای اسیران جنگی برنامه غذایی متناسبی در نظر میگیرد، همچنین ایشان اجازه دارند؛درمعاینهطبیروزانهحضوریابند. معالجاتیکهلازمهوضعمزاجآنهاستدربارهآنانبهعملخواهدآمد. درصورتاقتضابهدرمانگاهمحلبازداشتیابهیکبیمارستانانتقالخواهندیافت[۳۲۲].اسیرانجنگیمرجحاًتوسطکارکنانبهداریدولتمتبوعخودودرصورتامکانتوسطکارکنانبهداریهممیهنخودتحتمعالجهقرارخواهندگرفت[۳۲۳]. کارکنان بهداری در موقعیتی هستند که بتوانند تضمین نمایند با اسرای جنگی بر طبق حقوق مخاصمات مسلحانه رفتار شود. این امر نه فقط در مورد کارکنان بهداری که خود به اسارت درآمده اند، بلکه در مورد آن دسته از کارکنان بهداری کشور اسیر کننده که در اردوگاه های جنگی کار می کنند یا از این اردوگاه ها بازدید می نمایند نیز مصداق پیدا می کند. اغلب اوقات کارکنان بهداری می توانند از جراحات غیر تصادفی یا شرایط غیر بهداشتی اطّلاع حاصل نمایند و با توجه به این که مستقیماً به مقامات اردوگاه یا سازمان های خارج از اردوگاه از قبیل مقامات بهداشتی، دسترسی دارند این توانایی را دارند که از انجام اقدامات مناسب اطمینان حاصل نمایند [۳۲۴]
۴.۲.۵.۵.۱ـبررسی فقهی ، مقررات کنوانسیون ژنو در باب بهداشت و پرستاری طبی
اسلام هم همچون کنوانسیون ژنو،به بهداشت بازداشتگاه و حفظ سلامت اسیران تأکید دارد . اما لازم به توضیح است که ؛ مواد قانونی در کنوانسیون ژنو با ذکر جزئیات آمده است در حالی که احکام اسلام (در اکثر موارد و نیز در این مورد) به صورت مطلق بیان شده است وجزئیات را، از اطلاق آن می توان کسب کرد. لذا وقتی در اسلام بهداشت غذا و مکان بازداشتگاه ،تأکید شده است، پس حتماًَ بهداشت تجهیزات را نیز مد نظر دارد. مانند آنجا که؛ امام علی (ع) در مورد قاتلشان به امام حسن (ع) فرمودند: از هر آنچه می خورید به او بخورانید ،از آنچه می نوشید به او بنوشانید و محیط غذا خوری و غذای او را پاکیزه نگه دارید. همین مسئله در باب رسیدگی به بیماری اسرا و سلامتی آنان نیز وجود دارد. لذا از اطلاق تأکیداتی که در باب تأمین جانی اسرا و … آمده است ؛می توان پرستاری و باب رسیدگی به سلامتی اسرا را از آن دریافت.
.
۴.۲.۶-آزادی در انجام مناسک دینی و اعمال جسمانی و فکری
۴.۲.۶.۱-مراسم مذهبی ۴.۲.۶.۱.۱- مناسک اسیران با رعایت شرایط و مقرّرات انتظامی ، در انجام فرائض و مراسم مذهبی خویش کاملاً آزادند و کشور اسیر کننده نمی تواند ,مانع از اجرای این امور گردد. همچنین برایمراسممذهبیآنان دولت بازداشت کننده اماکنمناسبی را اختصاص
می دهد[۳۲۵].
۴.۲.۶.۱.۲ـروحانیون و کشیشان روحانیون وکشیشانی نظامی که توسط نیروهای جنگی اسیر می شوند ، بایستی محترم شمرده شوند و در انجام اعمال دینیشان آزاد باشند. ایشان بینبازداشتگاههاودستههایکاراسیرانجنگیمتعلقبهیکنیرویمسلحومتکلمبهیکزبانیامتدینبهیکدیانتتقسیمخواهندشد[۳۲۶].
علاوه بر کشیشان و روحانیون نظامی ,اسیرانجنگیکهکشیشو روحانی مذهبیهستندولیدرارتشخودمسئول امور دینی نبودهاندمجازخواهندشد، مراسممذهبیدینی که به آن تعلق دارندراتماماًبینهمکیشانخوداجرانمایندوبرایاینمنظورباآنهامانندکشیشانعسگرکهتوسطدولتبازداشتکنندهنگاهداشتهشدهباشندمعاملهخواهدشد. ایناشخاصرانبایدبههیچکاردیگریمجبور نساخت[۳۲۷]. اما در مواردی که کشیش و روحانی نظامی یا غیر نظامی که متعلق به مذهب اصلی آنها یا نظیر آن در میان اسیران جنگی نباشد و یا به آن دسترسی نداشته باشند , درصورتیکهازلحاظمذهبیامکانپذیرباشدبرحسبتقاضایاسیران،می توان یک نفر غیر کشیش ذیصلاحیت را بهمنظوراجرایمراسممذهبیتعیین کرد.اینانتصابکهنیازبهتصویبدولتبازداشتکنندهدارد،باموافقتعامهاسیرانذینفعبهعملخواهدآمدودرمواردیکهلازمباشد،باتصویبمقاممذهبیمحلیمتعلقبههماندیانتصورتخواهدگرفت. کسیکهبدینطریقتعیینمیشودبایدبرطبقکلیهآئیننامههاییکهدولتبازداشتکنندهبهمنظورحفظ نظموامنیتنظامیوضعکردهاست،رفتارنماید[۳۲۸]. در هر حال بایستی گفت؛ نقش کارکنان مذهبی اسیر شده در اردوگاه جنگی، عبارت است از :حفظ روحیه ی اسیران جنگی با ارائه ی خدمات مذهبی به آن ها. و دیگری, مسئولیّت شخصی، همراه با افسر ارشد اسرای جنگی یا نماینده ی اسیران و همراه با افسر ارشد بهداری، در قبال رفاه اسیران جنگی از طریق تضمین رعایت کنوانسیون اسیران جنگی. چنانچه تعداد روحانیون از میزان بازداشتگاه ها بیشتر باشد دولت بازداشت کننده بایستی تسهیلاتکافیمنجملهوسایلنقلیهبهآنهابدهدتاازیکمحلبازداشتبهمحلدیگرروندوبهآنهااجازهخواهددادکهبازداشتیانموجوددربیمارستانهاراببیند.کشیشانهرمذهببرایاعمالمذهبیخودآزادیمکاتبهبامقاماتمذهبیکشورمحلبازداشتودرحدودامکانباسازمانهایمذهبیبینالمللیهم دینخودبهرهمندخواهندبود[۳۲۹].
۴.۲.۶.۲ـ فعالیتها جسمی و فکری
آزادی فعالیتهای جسمانی و فکری اسرا یکی از حقوق واجب ایشان می باشد . دولتبازداشتکنندهبایستیتمایلاتشخصیهراسیررامحترمشمارد لذا اسیرانجنگیبایدبتوانندبهورزشهایبدنیمنجملهبازیواسپرت و ورزش های دسته جمعیاشتغالورزندوازهوایآزاداستفادهکنند . برایاینمنظوردرکلیهبازداشتگاههافضاهایآزادکافیتخصیصدادهخواهدشد درورزشهایدستهجمعیوبازیدرهوایآزادشرکتکنند.اسرا را باید تشویق کرد که به فعالیتهای تمرینی ، فکری ،آموزشی و تفریحی و نیز تمرینهای جسمی بپردازد. تسهیلات لازم برای این کار نیز می بایست در اختیار آنها گذاشته شود[۳۳۰]. کلیهتسهیلاتممکنببرای ادامه تحصیلبازداشتیاناعطاءخواهدشد تاتحصیلاتخودراتعقیبیاتحصیلاتجدیدیراشروعنمایند. همچنین وسایل تعلیمکودکانوجوانانتأمینخواهدشد. کودکانوجوانانخواهندتوانستخواهدرداخلوخواهدرخارجمحلبازداشتبهمدرسهبروند.[۳۳۱]
۴.۲.۶.۳- بررسی فقهی ، مقررات کنوانسیون ژنو در باب آزادی در انجام مناسک دینی و اعمال جسمانی و فکری
اسلام در باب آزادی دینی اذعان می دارد که ؛ نباید اسرا را به پذیرش اسلام اجبار کرد، اگرچه دعوت اسرا به اسلام جزو حقوق هر اسیر می باشدولیکن نباید آنان را به خاطر ایمان نیاوردنمؤاخذه کنند و مانع انجام اعمال مذهبی آنان شوند. و نیز در تاریخ اسلام و سیره ائمه معصومین خبری از ایجاد محدودیت و آزار برای اسرا د ر انجام مناسک دینیشان دیده نمی شود.
و در باب انجام اعمال فکری و جسمی اسرا، پس از بررسی در متون اسلامی_ تا آنجا که ما بررسی کردیم _ حکمی در این باب یافت نشده است .
۴.۲.۷- اموال اسیر
حق ملکیت بر تصرف در لوازم شخصی اسرا
در کنوانسیون ژنو آمده است که ؛ کلیه اشیاءولوازممصرفشخصی اسیران همچون اشیاءولوازممربوطبهملبوسیاتغذیهآنان و لوازم شخصی آنان ، در تصرفاسیرانجنگیباقیخواهد ماند . همچنین کلیهاشیاءدیگریکهبهمنظورحفاظتشخصیبهآناندادهشده(کلاهخودهایفلزی،ماسکهایضدگازو …)در اختیارخود اسرا قرار خواهد گرفت.علائم،درجهوملیتونشانهاواشیاییراکهبالاخصارزشاحساسیدارند؛ نیز حکم اموال شخصی اسیرانجنگیرا دارند و نباید آنانازگرفته شود . و صرفاً گرفتناسب،تجهیزاتنظامیواسنادنظامی(از قبیل دستورات، نقشه ها و یادداشت های روزانه ی حاوی اطّلاعات نظامی)ولوآنکهاشیاءولوازممزبورجزء تجهیزاتنظامیرسمیآنانباشد ، از آنان گرفته خواهد شد .
و در آخر بایستی اشاره کرد که؛ اسنادخانوادگیواوراقهویتموجودنزدبازداشتیانرانمیتوانازآنانگرفت ،مگربادادنرسید؛زیرادرهیچحالیبازداشتیاننبایدبدوناوراقهویتبمانند. چنانچهاوراقهویتنداشتهباشنداوراقمخصوصیتوسطدولتبازداشتکنندهتهیهوبهآنهادادهخواهدشدکهتاپایانبازداشتبهجایاوراقهویتبهکاررود.[۳۳۲]
۴.۲.۷.۲- مصونیّت اموال شخصی اسیران
جدا از لوازم شخصی اسیر ،در کنوانسیون ژنو مسئله اموال اسیر را نیز مطرح شده است ،لذا اموال اسیر به سه دسته تقسیم شده است:
۴.۲.۷.۲.۱اموالی که همراه خود داشته است:
علاوه بر لوازم شخصی اسیر ، وجوهنقدی ،چکهاواوراقبهاداری که اسیرانجنگیهمراه خود دارند ؛مصون از هر گونه تعرّض و ضبط از جانب کشور اسیر کننده می‏باشد.مگربرحسبدستوریکنفرافسر؛آنهم به شرط اینکه، مبلغآنبامشخصاتصاحبآن ، دردفترمخصوصثبتورسیدکاملیکهبهطورخواناحاوینامودرجهوواحدشخصصادرکنندۀرسید،باشدبهصاحبنقدینهتسلیمگردد .[۳۳۳]
البته وجوه اخذ شده ؛ چهبهپولکشوربازداشتکنندهباشد و یا غیراز پولآن دولتباشد ، بایدتوسطدولتبازداشتکنندهنگاهداریودرپایاناسارتبههمانشکلاصلیبهاسیرمستردگردد[۳۳۴].
اما لازم به ذکر است که ؛دولتبازداشتکنندهبا شروعمخاصماتمیتواندطی قرار دادی با دولت حامی ،حداکثروجهی کهاسیرانجنگیمیتوانندنقداًیاشبیهبهنقدباخودداشتهباشند رامعینکند ،وهرمقدارمازادیکهمشروعاًدرتملکآنانباشد ومأخوذیا گدفته شده و ضبط می گردد.همچنینهرپولیکهخودشانبسپارندبهحسابآنانسپردهخواهدشدونبایدبدونموافقتخودِآنانبهپولدیگریتبدیلشود[۳۳۵].
۴.۲.۷.۲.۲اموالی که دولتبازداشتکننده پرداخت می کند :
– اسیران جنگی حقّ دارند که از کشور اسیر کننده یک مستمری ماهانه دریافت کنند. لذادولت بازداشت کنندهبهکلیهاسیرانجنگی،پیشپرداختیبابتحقوقماهانهاعطا خواهدکرد؛کهمیزانآنبستگی به توافق طرفین دارد؛ اگرچه قیمتی حدودی در کنوانسیون ژنو به عنوان پایه بیان شده است.[۳۳۶] ! هدف از این مستمری ها آن است که اسیران جنگی بتوانند اقلامی را از غذاخوری های اردوگاه خریداری کنند .
اسیرانجنگیمستقیماًازمقاماتبازداشتکنندهحقوقعادلانهایبابتکار،دریافتخواهندداشت. میزانآنتوسطدولتمزبورتعیینخواهدشد.(درهرحالیازربعفرانکسوئیسبابتهرروزکاملکارکمترنخواهدبود).دولتبازداشتکنندهبایستی میزان حقوقروزانه ایراکهتعیینمیکندبهاسیرانجنگیوهمچنینتوسطدولتحامیبهدولتمتبوعآناناطلاعدهند.
حقوقکارتوسطمقاماتبازداشتکنندهبهاسیرانجنگیای کهبهطوردائمبهمشاغلمربوطبهاداره،تنظیماتداخلی،نگاهداریبازداشتگاهوهمچنینبهاسیرانجنگیکهبرایاجرایوظایفروحانییابهداریبهنفعهم کیشانخودگماشتهمیشوند،نیزتأدیهخواهندگردید.
حقوقمتعمدومعاونینواحیاناًمشاوریناوازصندوقسودفروشگاهبرداشتخواهدشد، وچنانچهچنینصندوقیموجودنباشدمقاماتبازداشتکنندهحقوقعادلانهایبهاسیرانمزبورتأدیهخواهدکرد[۳۳۷].
۴.۲.۷.۲.۳اموالی که دولت متبوع پرداخت می کند:
دولتبازداشتکنندهوجوهیراکهدولتمتبوعاسیرانجنگیبهعنوانحقوقبرایآنانمی فرستد راقبولخواهدکرد،مشروطبهاینکهمبالغواریز شده بایستیبرایکلیهاسیرانجنگییکطبقهبرابرباشدوبهکلیه اسیرانمتبوعآندولتازآنطبقهدادهشود،و به محض پرداخت مبلغ از جانب دولت متبوع بهحسابشخصیاسیران واریز می شود [۳۳۸].
کلیۀبازداشتیانمیتوانندکمکهزینههاییازدولتمتبوعخودیادولت حامییاازهرگونهسازمانیکهبهآنهاکمککندیاازخانوادههایخوددریافتنمایند[۳۳۹].
۴.۲.۷.۳-مقررات متفرقه اموال
الف )تعبیه یک حساب مالی برای اسرا
بر دولت بازداشت کننده جایز است که ؛برای هر اسیر یک حسابی مالی تعبیه کند .فوق العاده هایی که به اسیر تعلق میگیرد ،مزدهاییرا کهآنفرددریافتمیداردوکلیهوجوهارسالیراکهبرایاوواصلگردیدهبهحسابواریز خواهد شد.همچنینوجوهیکهازاواخذشدهوبرطبققوانینجاریدردولتبازداشتقابلاستفادهاستبهبحسابمنظورخواهدشد.
اسیران و معتمدان وی ،اجازه خواهند داشت تا؛درهرموقعکه درخواست کردند ،به حسابخودرسیدگیکنندوخلاصههاییاز وضعیت مالی خود بهدستآورند. حسابمزبوردرصورتتقاضابهدولتحامیابلاغخواهدشدودرصورتیکهشخصبازداشتیبهجایدیگریانتقالیابدحسابشنیزبهآنجا منتقل می شود[۳۴۰].
ب )حق انتفاع اسرا از حساب مالی و پول نقدیشان

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...