۷٫ تخصص نگری- کلی نگری[۱۹۳]

بوجود آوردن تعداد زیادی منابع متخصص و عمومی

۸٫ یکپارچه سازی[۱۹۴]

ادغام شدن با یک فرایند کسب و کار مشترییا تأمین کننده

۹٫ توازی نگری[۱۹۵]

چه وظایفی می تواند بطور موازی در یک فرایند انجام شود

۱۰٫ مشارکت عددی

کمینه کردن تعداد واحدها، گروها و افراد درگیر در یک فرایند کسب و کار

منبع : مانثار و ریجرز( (۲۰۰۷

۲-۲۳-۲- سوابق پژوهشی BPR در ایران

مشکلات و محدودیت های اجرای مهندسی مجدد در ایران اکثراً فرهنگ سازمانی و مدیریتی، و نه توانایی های تکنیکی و کاری است. سازمانهای سنتی عموماً وظیفه گرا و عمودی هستند و مدیران ارشد به ندرت در مسائل بنیادی و تحول درگیر می شوند. مدیران میانی به دنبال حفظ محدوده کاری خویش بوده و اجازه بررسی و بازنگری را به مشاوران خارجی نخواهند داد، کارمندان نیز احساس تعلق و مالکیت به شرکت ندارند و از تجربه های تازه و ریسک دوری می کنند. در تحقیقاتی که تحت عنوان ((بررسی تجربیات مهندسی مجدد در ایران)) انجام شده به بررسی ماهیت و عوامل مؤثر بر پروژه های BPR در سازمان ها و شرکت های ایرانی پرداخته شده است. این مطالعه توسط زارعی و همکارانش در چهارده پروژه مستقل مهندسی مجدد و در سازمان های مختلف صورت پذیرفته است(سوری، ۱۳۸۷ : ۲۱۹).
برای بررسی پروژه ها عوامل مؤثر بر این پروژه ها به هفت دسته کلی شامل آمادگی سازمان برای اجرای تغییر، برنامه ریزی، شناخت و طراحی، ارزیابی، فرهنگ تغییر، تکنولوژی اطلاعات و نتایج کسب شده، طبقه بندی شده و ارزیابی ها از طریق مطالعه مستندات، انجام مصاحبه ها و توزیع پرسشنامه انجام گرفته اند. نتایج حاصل از انجام بررسی ها وضعیت متوسط روبه پایینی را برای پروژه های مورد بررسی نشان می دهد. این امر حکایت از عدم دستیابی به نتایج کامل و مورد انتظار از پروژه ها را دارد.

( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )

عمده عواملی را که می توان در این موضوع مؤثر دانست عبارتند از : عدم آمادگی سازمان ها در اجرای پروژه مهندسی مجدد و مواجهه با تغییر، عدم توجه به تکنولوژی اطلاعات، مشارکت نکردن افراد سازمان در انجام پروژه، عدم حمایت مدیر ارشد و وجود مقاومت هایی در بین مدیران میانی و پرسنل سازمان در برابر پروژه. پرسشنامه ها در بین سه طیف از افراد درگیر در پروژه ها، شامل مجریان، همکاران و کارفرمایان توزیع و اطلاعات مربوطه تحلیل گردیده است. سوال ها در ۷ محور و مطابق جدول زیر طراحی گردیده اند. پاسخ های افراد در طیف ۵ گزینه ای (۱ تا ۵) جمع آوری گردیده و مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته اند. کسب نمره یک به منزله عملکرد بسیار ضعیف و نمره ۵ به منزله عملکرد بسیار خوب برای وضعیت شاخص مورد بررسی است. نتایج حاصل از تجزیه و تحلیل پرسشنامه ها در جدول ۲- ۱۹ جمع بندی گردیده است(سوری، ۱۳۸۷ : ۲۲۱).
جدول ۲- ۱۹ – بررسی پروژه های BPR در سازمان های ایران

ردیف

شاخصها
نام سازمان

آمادگی اجرای تغییر

برنامه ریزی

شناخت و طراحی

ارزیابی

فرهنگ و تغییر

تکنولوژی اطلاعات

نتایج کسب شده

میانگین عملکرد سازمان

۱

سازمان تحقیقات و آموزش کشاورزی

۲٫۳۹

۲٫۵

۲٫۹۴

۲٫۵۶

۲٫۹۲

۳٫۳۳

۳٫۳۰

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...