۱-۳) مقدمه
روش­های تحقیق بیانگر ابزار­های دسترسی به واقعیت هستند. هر تحقیق از حیث روش تحقیق است که اعتبار می­یابد نه موضوع تحقیق. بنابراین نتایج حاصل از یک پژوهش علمی هنگامی دارای روایی و پایایی لازم است که از روش­های درستی بدست آمده باشد (عظیمی, ۱۳۸۸, ص. ۱۰۷).
(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت nefo.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))

هدف این پژوهش ارائه­ مدلی از شناسه­ی هواداری و پیامدهای حامی­گری در باشگاه تراکتورسازی تبریز است. جهت پاسخگویی به سؤال­های تحقیق و نتیجه ­گیری در خصوص فرضیه ­ها، محقق یک تیم فوتبال و حامیان آن را به عنوان نمونه موردی انتخاب کرده و جامعه آماری و نمونه آماری مورد­نیاز خود را از آن استخراج نمود. جامعه آماری این تحقیق، کلیه طرفداران تیم تراکتورسازی تبریز است. با انتخاب نمونه آماری با بهره گرفتن از روش ساده و راحت، و با توزیع پرسشنامه ­های تهیه شده، داده ­های خام آماری مورد نیاز محقق جمع آوری شد.
۲-۳) طرح تحقیق
بدیهی است که برای موضوعی خاص، تنها یک روش تحقیق خاص وجود ندارد و محقق باید با توجه به موضوع مورد مطالعه، روش یا روش­های تحقیق متناسب با آن را به­کار گیرد و چه بسا در بسیاری از مطالعات، استفاده از چندین روش تحقیق مختلف مناسب باشد (سرمد, بازرگان, & حجازی, ۱۳۸۷, ص. ۸۲).
به­طورکلی، روش­های تحقیق در علوم رفتاری را می­توان با توجه به دو معیار هدف تحقیق و نحوه گردآوری داده ­ها تقسیم ­بندی کرد. تحقیقات علمی بر اساس هدف تحقیق به سه دسته تقسیم می­شوند: بنیادی، کاربردی، و تحقیق و توسعه.
تحقیق حاضر به دلیل کاربرد ویژه آن در حوزه بازاریابی ورزشی و هواداران ورزشی، جزء تحقیقات کاربردی است. هدف تحقیقات کاربردی توسعه دانش کاربردی در یک زمینه خاص است (سرمد, بازرگان, & حجازی, ۱۳۸۷, ص. ۷۹).
تحقیق حاضر، الگویی کاربردی در اختیار مدیران بازاریابی ورزشی و باشگاه­های ورزشی قرار می­دهد تا با آگاهی از پیش­آیندها و پس­آیندهای حاصل از حامی­گری، بتوانند برنامه ­های حامی­گری خود را مورد ارزیابی قرار داده و یا تصمیمات لازم برای ورود به حوزه حامی­گری ورزشی را اتخاذ نمایند.
این تحقیق از نظر نحوه گردآوری داده ­ها، تحقیقی توصیفی است زیرا تنها به توصیف و تشریح شرایط و وضعیت موجود پرداخته و به شناخت بیشتر آن کمک می­ کند. اما در مورد نوع تحقیق توصیفی، این تحقیق، یک تحقیق پیمایشی مقطعی و از نوع همبستگی است. زیرا در این تحقیق، محقق بر آن است که الگوی خاصی از روابط میان متغیرها را مورد آزمون قرار دهد؛ که برای این امر داده­هایی که به بررسی صفات و ویژگی­های جامعه آماری می­پردازند در یک مقطع زمانی خاص گردآوری شده است.
۱-۲-۳) قلمرو تحقیق
قلمرو زمانی این تحقیق، فاصله زمانی بین اردیبهشت ماه ۱۳۹۲ تا اواخر تیر ماه ۱۳۹۳ بوده است که البته گردآوری داده ­های مورد نیاز، در مقطع زمانی بین اواسط اردیبهشت ماه ۱۳۹۳ تا اواسط خرداد ماه ۱۳۹۳ انجام گرفته است. قلمرو مکانی تحقیق نیز مجموعه ورزشی یادگار امام شهر تبریز است. در خصوص قلمرو موضوعی این تحقیق نیز می­توان عنوان کرد که این تحقیق در حوزه بازاریابی ورزشی و رفتار هواداران ورزشی قرار دارد.
۳-۳) معرفی جامعه و نمونه آماری
۱-۳-۳) جامعه آماری
جامعه آماری عبارت است از مجموعه ­ای از افراد یا واحد­ها که دارای حداقل یک صفت مشترک باشند. صفت مشترک صفتی است که بین همه عناصر جامعه آماری مشترک و متمایز کننده جامعه آماری از سایر جوامع باشد (آذر & مومنی, ۱۳۸۳, ص. ۵).
در این تحقیق، محقق پس از بررسی رشته­ های مختلف ورزشی و تیم­های حاضر در آنها، و همچنین پس از جمع­آوری اطلاعات درباره حامیان این تیم­ها، ورزش فوتبال و شرکت و تیم ورزشی تراکتورسازی تبریز را به منظور پیاده کردن مدل تحقیق انتخاب نمود. یکی از اصلی­ترین دلایل این انتخاب این بود که با توجه به اینکه تحقیق حاضر روی شناسه­ی هواداری کار می­ کند و تیم تراکتورسازی تبریز که بعد از چند سال دوباره وارد لیگ برتر شده است به خاطر شور و شوق هواداران ورزشی که در چند سال اخیر در تمامی رسانه ­ها به عنوان با تعصب ترین و مشتاق­ترین هواداران لیگ برتر انخاب شده ­اند؛ سایر رشته­ های ورزشی و تیم­های حاضر در آنها بدلیل اینکه از تعداد هواداران کمی برخوردارند و یا شور و اشتیاق لازم را به عنوان هوادار واقعی نداشتند، شرایط لازم برای انجام این تحقیق را نداشتند.
با توجه به اینکه نمونه موردی تحقیق باشگاه فرهنگی ورزشی تراکتورسازی تبریز و نیز شرکت مخابرات ایران و مجتمع اداری-تجاری-تفریحی آیسان تبریز (به­عنوان حامیان این تیم) است، جامعه آماری تحقیق نیز کلیه هواداران تیم تراکتورسازی تبریز انتخاب شد.
۲-۳-۳) نمونه آماری
پس از انتخاب موضوع تحقیق و بیان مسئله، یکی از تصمیمیات مهمی که در پیش روی هر محققی قرار دارد انتخاب نمونه آماری است؛ نمونه­ باید نماینده جامعه­ای باشد که پژوهشگر قصد تعمیم یافته­های تحقیق خود به آن جامعه را دارد.
در تحقیق حاضر، نمونه آماری از بین هوادارانی انتخاب شده ­اند که برای تماشای بازی­های تیمشان در ورزشگاه حضور می­یابند. یکی از دلایل این انتخاب، سهولت دسترسی به هواداران بوده است. دلیل دیگر این است که با توجه به اینکه افرادی که در ورزشگاه حضور می­یابند از اشتیاق بالایی برخوردارند و هوادار، به معنی اصلی کلمه هستند، لذا محقق با انتخاب این نمونه سعی دارد تا نتایج معتبرتری بدست آورد.
۳-۳-۳) حجم نمونه
تعیین حجم نمونه یکی از اساسی­ترین و مشکل­ترین گام­های هر تحقیق میدانی بوده و دقت در تعیین حجم نمونه متضمن تعمیم نتایج تحقیق است. هر چه حجم یا اندازه نمونه بزرگتر باشد میزان اشتباهات در نتیجه ­گیری­ کمتر می­ شود و بر عکس هر چه تعداد نمونه محدود باشد مقدار اشتباهات زیادتر است. بنابراین زمانی که محقق سطح بالاتری از اطمینان یا معنی­داری را ملاک ارزیابی اطلاعات تحقیق خود قرار می­دهد، لازم است حجم نمونه او بزرگتر انتخاب شود.
در این تحقیق حجم نمونه ۳۸۵ نفر در نظر گرفته شده است که برای تعیین آن از فرمول کوکران استفاده شده است:
در فرمول فوق، N حجم جامعه مورد مطالعه است که در اینجا جامعه آماری نامحدود در نظر گرفته شده است. t = z، اندازه متغیر در توزیع طبیعی است که از جدول مربوط در سطح احتمال مورد نظر استخراج می­ شود که برای فاصله اطمینان ۹۵% ، مقدار t برابر ۹۶/۱ است.
P، درصد توزیع صفت در جامعه است؛ یعنی درصد افرادی که دارای صفت مورد مطالعه هستند و q، درصد افرادی است که فاقد آن صفت در جامعه هستند. از آنجا که در این تحقیق این نسبت­ها در دسترس نبودند، هرکدام ۵/. انتخاب شدند. سرانجام d، تفاضل نسبت واقعی صفت در جامعه با میزان تخمین محقق برای وجود آن صفت در جامعه است که حداکثر نسبت آن تا ۰۶/۰ است و دقت نمونه گیری نیز به آن بستگی دارد.
۴-۳-۳) روش نمونه گیری
انتخاب یک روش نمونه گیری مناسب مبتنی بر شاخص­ هایی از قبیل ساختار جامعه ، نوع اطلاع مورد جستجو و امکانات لازم برای اجرای آن است.
در این تحقیق با توجه به نمونه آماری انتخاب شده و نیز بخاطر سهولت دسترسی به هواداران، از روش نمونه گیری ساده و راحت[۱۳۲] استفاده شده است. در این روش، افرادی که در زمان مناسب و در مکان مناسب قرار دارند به­عنوان اعضای نمونه انتخاب می­شوند.
۴-۳) ابزار گردآوری داده ­ها
در این تحقیق، برای جمع­آوری داده ­ها جهت آزمون فرضیات تحقیق، از پرسشنامه ساختار­یافته استفاده شده است. پرسشنامه استفاده شده در این تحقیق، پرسشنامه­ای است که در سال ۲۰۰۴ توسط گوینر و اسوانسون طراحی و مورد استفاده قرار گرفته است؛ با این تفاوت که در بخش­هایی از آن تغییراتی صورت گرفته است. گوینر و اسوانسون نیز برای بررسی هریک از متغیرها از مقیاس استانداری استفاده نموده که قبلاً توسط سایر محققین مانند راش و جیمز (۲۰۰۲) و مادریگال (۲۰۰۱)، طراحی شده است.
در پرسشنامه حاضر از مقیاس ۵ طیفی لیکرت استفاده شده که در طیفی بین “کاملاً موافق” تا “کاملاً مخالف”، تعریف شده است. همان­طور که در جدول (۱-۳) مشاهده می­ شود، عدد (۱) نشان دهنده کمترین ارزش و عدد (۵) نشان دهنده بالاترین ارزش است.
جدول (۱-۳)؛ مقیاس لیکرت ۵ طیفی

گزینه ها

کاملاً موافقم
موافقم
نظری ندارم
مخالفم
کاملاً مخالفم

امتیازات

۵

۴

۳

۲

۱

به­طورکلی، در این تحقیق از ۴۲ سؤال بسته و سه سؤال باز استفاده شده است که از این سه سؤال باز، یک سؤال مربوط می­ شود به تعداد سال­های هواداری و یک سؤال مربوط به تشخیص تعداد حامیان تیم و یک سؤال نیز برای دریافت نظرات و پیشنهاد­های پاسخ ­دهندگان طراحی شده است.
پرسشنامه طراحی شده که توسط هواداران تیم تراکتورسازی تبریز تکمیل شد، دو بخش اصلی دارد: بخش اول، حاوی پرسش­هایی است که اطلاعات عمومی و مشخصه­ها و ویژگی­های جمعیت شناختی نمونه آماری مانند جنسیت، وضعیت تأهل، سن، میزان تحصیلات و تعداد سال­های هواداری را شامل می­ شود. در بخش دوم نیز پرسش­هایی برای سنجش متغیرهای موجود در فرضیه ­ها و الگوهای مفهومی مطرح شده ­اند. نحوه تقسیم ­بندی سؤالات با توجه به متغیرهای تحقیق در جدول (۲-۳) نشان داده شده است.
جدول (۲-۳)؛ تقسیم ­بندی سؤالات با توجه به متغیرهای تحقیق

متغیرها

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...