با توجه به اینکه سطح معناداری در آزمون ام باکس باید از ۰۵/۰ بزرگتر باشد، در این آزمون نیز بزرگتر از ۰۵/۰ و برابر با ۷۷/۰ گزارش شده است که نشان میدهد پیش شرط آزمون یعنی برابری کوواریانس ها برقرار است.
با توجه به مقادیر بدست آمده در جدول آمار توصیفی فوق در این آزمون میانگین نمرات پیش آزمون متغیر اختلال ریاضی در گروه های کنترل و آزمایش به ترتیب برابر با ۹٫۰۶و ۱۳٫۹۳ می باشد که این میانگین ها در پس آزمون گروه های کنترل و آزمایش به ترتیب برابر با ۹٫۶۰ و ۱۰٫۰۶ گزارش شده اند که دارای تفاوت قابل توجهی بوده و شاهد کاهش میانگین در پس آزمون گروه آزمایش می باشیم.
آزمون لاندای ویلکز Wilk’s Lambda

مقدار آزمون
مقدار F
سطح معناداری

۰٫۳۹

۴۶٫۶۴

۰۰۰۱/۰

هرچه مقدار آزمون لاندای ویلکز به صفر نزدیکتر باشد نشان میدهد که میانگین ها دارای تفاوت بیشتری با یکدیگر می باشند و هرچه به ۱ نزدیکتر باشد عدم تفاوت میانگین ها را گزارش می کند. در این آزمون مقدار آزمون لاندا برابر با ۳۹/۰ گزارش شده است که با صفر دارای فاصله اندکی می باشد و سطح معناداری نیز برابر با ۰۰۰۱/۰ می باشد که از ۰۵/۰ کوچکتر است و بیانگر آنست که: میانگین ها در پیش آزمون و پس آزمون تفاوت معناداری با یکدیگر دارند.
آزمون اثرات درون آزمودنی ها

آزمون پذیرش Covariate
درجه آزادی
مقدار F
سطح معناداری

۱۰۶٫۶۶

۱

۱۱۶٫۳۶

۰۰۰۱/۰

آزمون آزمون پذیرش Covariate به ما نشان می دهد که آیا متغیر آزمایشی به کار گرفته شده در این پژوهش (آموزش مبتنی بر موسیقی) اثر گذار بوده است یا خیر؟
با توجه به آزمون فوق، چون سطح معناداری در این آزمون برابر با ۰۰۰۱/۰ می باشد و از ۰۵/۰ کوچکتر است پس می توان چنین استنباط نمود که: متغیری که در این پژوهش بصورت آزمایشی به کار گرفته شده است (آموزش مبتنی بر موسیقی) اثر گذار بوده و باعث کاهش اختلال ریاضی در دانش آموزان می گردد.
بطور کلی با توجه به آزمون های تعقیبی (لاندای ویلکز و آزمون آزمون پذیرش Covariate) می توان گفت که: آموزش مبتنی بر موسیقی بر کاهش اختلال ریاضی آموزان موثر بوده و فرضیه فوق تایید می شود.
نمودار گرافیکی زیر و نقاط در دو سر خطوط ترسیم شده در آن میانگین های حاشیه ای برآورد شده متغیر اختلال ریاضی گروه های کنترل و آزمایش در پیش آزمون و پس آزمون را نمایش می دهد.
جدول آمار استنباطی شماره ۷ :
آزمون تحلیل کوورایانس برای بررسی فرضیه فرعی شماره ۴-۱ :

( اینجا فقط تکه ای از متن فایل پایان نامه درج شده است. برای خرید متن کامل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )

” آموزش مبتنی بر موسیقی، بر افزایش شناخت اجتماعی دانش آموزان تأثیر دارد”
جدول آمار توصیفی

آزمون ها
گروه ها
تعداد
میانگین
انحراف معیار

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...