در واقع پلاسما بسته به شرایط آزمایش می ­تواند موجب چهارتأثیر شود:

    1. تمیز کردن (خارج کردن آلودگی­های آلی)
    1. خوردگی (خارج کردن مواد پلیمر و تخریب پلیمر)
    1. ایجاد پیوند عرضی (تشکیل رادیکال­های آزاد و شاخه شاخه شدن ماکرومولکول­ها)
    1. تشکیل سطح جدید گروه ­های عاملی در عمق بالایی حدود nm10

عملیات پلاسما دارای مزیت­هایی است که عبارتند­از:

    1. دورترین نقطه خارج یک لایه نازک سطحی را اصلاح می­ کند در حالیکه خصوصیات جرمی دست نخورده باقی ­می­ماند.
    1. پایین­ترین مصرف شیمیایی و بالاترین ایمنی را دارد.
    1. تولید فاضلاب نمی­کند.
    1. کمترین اثر را روی محیط زیست و در اکولوژی کارخانجات نساجی دارد.

پلاسما به­وسیله تداخل میدان الکترومغناطیس با گاز، تحت فشار مناسب تولید می­ شود. با توجه به فشار گاز دو نوع کاملاً مختلف تخلیه شناخته شده است. هر دو این حالت­ها را می­توان به عنوان منبع پلاسما در دمای پایین در نظر گرفت:

    1. تخلیه الکترونی : این حالت وقتی به ­وجود می ­آید که فشار گاز در محدوده Mpa10-1/0 باشد. میدان الکترومغناطیس دارای ولتاژ (kv8/0-4/0) و محدوده وسیعی از فرکانس ( Ghz45/2-0) می ­تواند داشته باشد. فرکانس مورد استفاده در نساجیMHz 56/13 استفاده می­ شود.
    1. تخلیه هاله­ای[۸۴]: تخلیه هاله­ای که به تخلیه خاموش یا تخلیه از سرعایق نیز شناخته می­ شود، حالتی از پلاسما است که وقتی مواد عایق در منبع متناوب یا ولتاژ بالا عمل می­شوند، تخلیه بسیار سریع به صورت رشته­ای انجام می­ شود. این حالت وقتی به ­وجود می ­آید که فشار گاز برابر یا نزدیک به فشار اتمسفری بوده و میدان الکترومغناطیس ولتاژ بسیار بالا (بالایkv5) و فرکانس در محدوده (۱ تا Khz40) باشد. تخلیه هاله­ای توانایی ایجاد هر تغییر خواص سطحی را ندارد و قابلیت نفوذ آن به داخل منسوجات محدود می­باشد [۵۶،۵۵].

هدف از پروژه
امروزه کامپوزیت­ها با توجه به وزن سبک و جذب صوت مؤثر بسیار مورد توجه قرار گرفته­اند، یکی از اجزای مهم این کامپوزیت­ها ماتریس می­باشد و یکی از پرکاربردترین موادی که به عنوان ماتریس در تولید کامپوزیت­های جاذب صوت استفاده می­شوند مواد پلیمری می­باشند. از این مواد می­توان به لاستیک­ها اشاره کرد که دارای ویژگی­های نوسانی عالی هستند، زیرا انرژی امواج را جذب و تبدیل به انرژی گرمایی از طریق جنبش زنجیره­های پلیمری در ماتریس می­ کند. بنابراین ویژگی­های جذب صوت کامپوزیت­های لاستیک به وسیله جذب و دفع انرژی صوتی برخوردی بهبود می­یابد. کامپوزیت­های لاستیکی به روش­های آمیختن و فومی شکل شدن، تحت پرس پخت و فشار قرار گرفتن و ریختن در اکستروژن بدست می­آیند با توجه به اینکه این روش تولید از جمله روش­های مناسب و اقتصادی می­باشد. ماتریس پلیمری و تقویت کننده تحت اختلاط یکنواخت و عمل پرس پخت و فشار به طور همزمان قرار می­گیرد. در این پروژه ویژگی­های نانوکامپوزیت شامل پلی­اتیلن کلرینه شده/ پلی استر عمل شده با پلاسما/ نانوکلی به روش فشار و پرس پخت تهیه و مورد ارزیابی قرار گرفتند و جذب صوت مناسبی را نشان دادند.

(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))

فصل دوم
تجربیات
مقدمه
در این بخش به شرح و بررسی مواد ، تجهیزات مورد استفاده در آزمایش و روش کار می­پردازیم. در ابتدا الیاف پلی­استر برای انجام عمل پلاسما، تحت عمل شستشو قرار می­گیرد و سپس عمل پلاسما با توجه به تغییر در فشار و زمان بر روی الیاف انجام می­ شود و در مرحله بعد نانوکامپوزیت­های پلی­اتیلن کلرینه شده/پلی­استر عمل شده با پلاسما/نانوکلی با بهره گرفتن از دستگاه­های مختلف تولید می­شوند و در نهایت آنالیزهای لازم جهت بررسی ویژگی­های سطحی پلی­استر پلاسما شده و نانوکامپوزیت تهیه شده جهت کاربرد در جاذب صوت­ها انجام می­ شود.
مواد و تجهیزات
مواد اولیه

    1. دترجنت غیریونی (Henkel)
    1. پلی­اتیلن کلرینه شده(CPE) تهیه شده از شرکت پایا سنتز

جدول (۲-۱) ویژگی های پلی اتیلن کلرینه شده

دمای ذوب(◦c)
کلر(%wt)
وزن مولکولی
۱۶۵
۳۵

۸۹/۱

    1. الیاف پلی­استر ویرجین با ظرافت ۱۰ dtex و طول۶۰ mm تهیه شده از شرکت آریا لیف
    1. نانوکلی با سطح اصلاح شده به وسیله نمک­های ۴ ظرفیتی با نام شیمیایی مونت موریلونیت و نام تجاری cloisite30B در بسته بند ی ۲۵۰ گرمی از شرکت سیگما آلدریچ تهیه شد

جدول (۲-۲) ویژگی­های نانوکلی

رنگ
دانسیته()
رطوبت محتوی

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...