شکل توزیع

چولگی

03/0-

04/0

08/0

15/0

19/0

12/0

کشیدگی

66/0-

84/0-

53/0-

22/0-

17/0-

54/0-

حجم نمونه

200

200

200

200

200

200

منبع: داده ­های پژوهش
تحلیل داده های جدول 4-5 به شرح زیر می‌باشد:
– متغیر گرایش به برند؛ دارای میانگین (02/3)، میانة (00/3)، انحراف معیار (87/0) و واریانس (76/0) می‌باشد. ضریب چولگی این متغیر برابر (03/0-) است که نشان می­دهد این متغیر دارای چوله به چپ است. از آن­جایی که قدرمطلق این ضریب کمتر از مقدار (5/0) است، ازنظر قرینگی دارای تفاوت بسیار اندکی با توزیع نرمال است. ضریب کشیدگی این متغیر نیز برابر (66/0-) می­باشد که نشان­دهندة کوتاه تر بودن (پراکندگی بیشتر) توزیع این متغیر نسبت به توزیع نرمال است و با توجه به اینکه قدرمطلق ضریب کشیدگی بیشتراز مقدار (5/0) است، کشیدگی توزیع، تفاوت زیادی با توزیع نرمال دارد.
– متغیر برندسازی داخلی؛ دارای میانگین (17/3)، میانة (25/3)، انحراف معیار (03/1) و واریانس (07/1) می­باشد. ضریب چولگی این متغیر برابر (04/0) است که نشان می­دهد این متغیر دارای چوله به راست است. از آن­جایی که قدرمطلق این ضریب کمتر از مقدار (5/0) است، ازنظر قرینگی دارای تفاوت بسیار اندکی با توزیع نرمال است. ضریب کشیدگی این متغیر نیز برابر (84/0-) می­باشد که نشان­دهندة کوتاه تر بودن (پراکندگی بیشتر) توزیع این متغیر نسبت به توزیع نرمال است و با توجه به اینکه قدرمطلق ضریب کشیدگی بیشتراز مقدار (5/0) است، کشیدگی توزیع، تفاوت زیادی با توزیع نرمال دارد.
– متغیر مدیریت استراتژیک برند ؛ دارای میانگین (14/3)، میانة (25/3)، انحراف معیار (89/0) و واریانس (80/0) می­باشد. ضریب چولگی این متغیر برابر (08/0) است که نشان می­دهد این متغیر دارای چوله به راست است. از آن­جایی که قدرمطلق این ضریب کمتر از مقدار (5/0) است، ازنظر قرینگی دارای تفاوت بسیار اندکی با توزیع نرمال است. ضریب کشیدگی این متغیر نیز برابر (53/0-) می­باشد که نشان­دهندة کوتاه تر بودن (پراکندگی بیشتر) توزیع این متغیر نسبت به توزیع نرمال است و با توجه به اینکه قدرمطلق ضریب کشیدگی بیشتراز مقدار (5/0) است، کشیدگی توزیع، تفاوت زیادی با توزیع نرمال دارد.
– متغیر گرایش به بازار؛ دارای میانگین (97/2)، میانة (00/3)، انحراف معیار (79/0) و واریانس (63/0) می‌باشد. ضریب چولگی این متغیر برابر (15/0) است که نشان می­دهد این متغیر دارای چوله به راست است. از آن­جایی که قدرمطلق این ضریب کمتر از مقدار (5/0) است، از نظر قرینگی دارای تفاوت بسیار اندکی با توزیع نرمال است. ضریب کشیدگی این متغیر نیز برابر (22/0-) می­باشد که نشان­دهندة کوتاه تر بودن (پراکندگی بیشتر) توزیع این متغیر نسبت به توزیع نرمال است و با توجه به اینکه قدرمطلق ضریب کشیدگی کمتر از مقدار (5/0) است، کشیدگی توزیع، تفاوت اندکی با توزیع نرمال دارد.
– متغیر نوآوری ؛ دارای میانگین (07/3)، میانة (14/3)، انحراف معیار (70/0) و واریانس (40/0) می­باشد. ضریب چولگی این متغیر برابر (19/0) است که نشان می­دهد این متغیر دارای چوله به راست است. از آن جایی که قدرمطلق این ضریب کمتر از مقدار (5/0) است، ازنظر قرینگی دارای تفاوت بسیار اندکی با توزیع نرمال است. ضریب کشیدگی این متغیر نیز برابر (17/0-) می­باشد که نشان­دهندة کوتاه تر بودن (پراکندگی بیشتر) توزیع این متغیر نسبت به توزیع نرمال است و با توجه به اینکه قدرمطلق ضریب کشیدگی کمتر از مقدار (5/0) است، کشیدگی توزیع، تفاوت اندکی با توزیع نرمال دارد.
– رقابت جویی؛ دارای میانگین (54/3)، میانة (65/3)، انحراف معیار (95/0) و واریانس (84/0) می­باشد. ضریب چولگی این متغیر برابر (12/0) است که نشان می­دهد این متغیر دارای چوله به راست است. از آن جایی که قدرمطلق این ضریب کمتر از مقدار (5/0) است، از نظر قرینگی دارای تفاوت بسیار اندکی با توزیع نرمال است. ضریب کشیدگی این متغیر نیز برابر (54/0-) می­باشد که نشان­دهندة کوتاه تر بودن (پراکندگی بیشتر) توزیع این متغیر نسبت به توزیع نرمال است و با توجه به اینکه قدرمطلق ضریب کشیدگی بیشتر از مقدار (5/0) است، کشیدگی توزیع، تفاوت زیادی با توزیع نرمال دارد.
4-3 آمار استنباطی
4-3-1 بررسی نرمال بودن داده ­ها
برای اجرای روش­های آماری و محاسبة آماره آزمون مناسب و استنتاج منطقی درباره فرضیه ­های پژوهش؛ مهمترین عمل، قبل از هر اقدامی انتخاب روش آماری مناسب برای پژوهش است. برای این منظور آگاهی از توزیع داده ­ها از اولویت اساسی برخوردار است.برای همین­منظور در این پژوهش از آزمون معتبر کلموگروف- اسمیرنف برای بررسی فرض نرمال بودن داده ­های پژوهش استفاده شده­است. این آزمون باتوجه به فرضیات زیر به بررسی نرمال بودن داده می پردازد.
(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت nefo.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))

H0: داده ­ها دارای توزیع نرمال هستند.
H1: داده ­ها دارای توزیع نرمال نیستند.
نحوة داوری با توجه به جدول آزمون کلموگروف- اسمیرنف بدین صورت است که اگر سطح معنی­داری (sig) برای کلیة متغیرها بزرگتر از سطح آزمون (05/0) باشد توزیع داده ­ها نرمال می­باشد. همچنین می­توان از قضیة حد مرکزی نرمال بودن متغیرها را سنجید. در این قضیه هرگاه حجم نمونه بزرگتر از 30 باشد می توان توزیع داده ­ها را نرمال در نظر گرفت.
جدول(4-6). آزمون کلموگروف- اسمیرنوف متغیرهای تحقیق

متغیر

گرایش به برند

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...