گالن و همکاران(۲۰۰۸)، در پژوهشی با عنوان”سهام رشدی در مقابل سهام قیمتی، تغییرات زمانی بازده مورد انتظار سهام”، با بهره گرفتن از ساختار تعویض مارکو، که توسط پرز و همکاران در سال ۲۰۰۰ ارائه شده بود، نشان دادند که بازده مورد انتظار پورتفوی سهام قیمتی منهای بازده مورد انتظار پورتفوی سهام رشدی نشان دهنده تغییرات دوره­ای ناسازگار است .آن­ها با بهره گرفتن از برخی معیارها، نظیر نسبت دارایی­ های ثابت به کل دارایی­ ها، اهرم مالی و اهرم عملیاتی، نشان دادند که درتطبیق با شرایط بد اقتصادی، شرکت­های قیمتی نسبت به شرکت­های رشدی، از انعطاف­پذیری کمتری برخوردارند که این انعطاف­پذیری پایین در شرکت­های قیمتی موجب افزایش هزینه سرمایه آن­ها خواهد شد.
آرنوت و همکاران(۲۰۰۹)، به بررسی ارتباط تفاوت­های موجود بین سهام رشدی و سهام ارزشی با چرخه سهام رشدی – ارزشی پرداختند. منظور از چرخه سهام رشدی – ارزشی، فرایند مهاجرت سهام از رشدی به ارزشی یا خنثی و بالعکس است. آن_ها دریافتند که در یک بازار غیرکارا، درصورت محدود بودن دسترسی به اطلاعات بازار، سهام رشدی دارای بازده اضافی بیشتر شده، برعکس، هنگامی که دسترسی به اطلاعات بازار به طور وسیع امکان­پذیراست، سهام ارزشی از بازده اضافی بیشتری برخوردار می­گردد. بدین ترتیب، زمانی­که دسترسی به اطلاعات بازار محدود می­ شود، یک سرمایه­گذار با تمرکز بر سهام رشدی می ­تواند منفعت غیر عادی کسب نماید. همچنین، در زمانی­که دسترسی به اطلاعات بازار گسترش می­یابد، یک سرمایه­گذار می ­تواند با تمرکز بر سهام ارزشی منفعت غیر عادی کسب نماید.
بلازنکو و یافن(۲۰۱۰)، در پژوهشی با عنوان”سهام رشدی در برابر سهام قیمتی، سرمایه ­گذاری پویا در سهام”، اقدام به تشکیل دو پورتفوی سهام رشدی و قیمتی برای سال­های ۱۹۷۶ الی ۲۰۰۷ نمودند. آن­ها با بهره گرفتن از مدل ارزیابی پویای حقوق صاحبان سهام، معیارهای جدیدی برای ارزیابی بازده مورد انتظار ارائه و این معیار جدید را بازده مورد انتظار رشد ثابت(SGER)، نامگذاری کردند. نتایج پژوهش آن­ها نشان می­دهد که افزایش بازده همراه با افزایش سودآوری، برای سهام قیمتی بیشتر از سهام رشدی است.

( اینجا فقط تکه ای از متن پایان نامه درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )

۲-۸-۱-۲- پژوهش­های داخلی
در ایران و از میان موضوع­های مرتبط می­توان به پایان نامه شاه­بنده تحت عنوان”مقایسه شرکت­های دارای سهام رشدی و ارزشی در بورس اوراق بهادار تهران” نیز اشاره کرد. این تحقیق با هدف مقایسه سهام رشدی و ارزشی بر­اساس متغیرهایی نظیر اندازه شرکت، بازده و صرف ریسک در بورس اوراق بهادار تهران انجام شده است. در این تحقیق با جمع­آوری اطلاعات مورد نیاز ۱۲۳ شرکت پذیرفته شده در بورس در فاصله زمانی فروردین ۱۳۸۰ تا اسفند ۱۳۸۴ به این نتایج دست یافت که اندازه شرکت برای تشخیص سهام رشدی و ارزشی از یکدیگر مناسب نمی ­باشد و رابطه معناداری بین اندازه شرکت با بازده سهام رشدی و ارزشی وجود ندارد. همچنین بازده سهام ارزشی از سهام رشدی در بورس اوراق بهادار تهران بیشتر می باشد. (شاه­بنده، ۱۳۸۴)
انواری رستمی و ختن لو(۱۳۸۵)، در پژوهشی با عنوان”بررسی مقایسه­ ای رتبه ­بندی شرکت­های برتر براساس نسبت­های سودآوری و شاخص­ های بورس اوراق بهادار تهران”به تفکیک شرکت­های برتر از غیر برتر پرداختند. آن­ها در پژوهش نسبت سود ناخالص، نسبت سود عملیاتی، نسبت سود خالص، نسبت بازده جمع دارایی­ ها و نسبت بازده حقوق صاحبان سهام که به نظر در شاخص­ های بورس نادیده گرفته شده ­اند را به عنوان شاخص­ های مالی در نظر گرفتند.
علیرضا مرتضوی­نیا(۱۳۸۵)، به بررسی مقایسه­ ای بازده سهام عادی در پرتفوهای ایجاد شده براساس استراتژی­هایP/E ، PEG، PEKG و PEDKG پرداختند. آن­ها به این نتیجه رسیدند که برای این­که قیمت سهام عادلانه باشد باید P/E آن با نرخ رشدش برابر باشد و اگر PEG<1 باشد قیمت سهم نسبت به نرخ رشد سود آن بالاست ؛ بنابراین فروش آن پیشنهاد می­ شود و اگرPEG>1 باشد، بازار قیمت پایینی برای سهم در نظر گرفته است بنابراین خرید آن پیشنهاد می­ شود.
قالیباف اصل(۱۳۸۷)، در پژوهشی با عنوان”مقایسه بازدهی سهام رشدی با سهام ارزشی در بورس اوراق بهادار تهران” با بهره گرفتن از اطلاعات ۵۰ شرکت پذیزفته شده در بورس که در ابتدای هر سال بر اساس نسبتB/P [۳۹] در ده گروه از بیشترین به کمترین طبقه ­بندی شدند به این نتایج دست یافت که متوسط بازدهی گران­ترین سهام رشدی بیشتر از متوسط بازدهی ارزان­ترین سهام ارزشی است.
تهرانی(۱۳۸۸)، در پژوهشی با عنوان”راهبرد سرمایه ­گذاری در سهام بر اساس کوچ ارزشی – رشدی در بورس اوراق بهادار تهران” به این نتیجه دست یافت که کوچ سهام رشدی ازطبقه BM بالا به پایین، می ­تواند برای سرمایه ­گذاران در بورس اوراق بهادار تهران بازده اضافی ایجاد نموده و به بهبود عملکرد پورتفوی منجر شود.
علی مالکی قمی(۱۳۸۹)، نسبت­های قیمت به عایدات، قیمت به ارزش دفتری و قیمت به فروش را مورد بررسی قرار دادند و به این نتیجه رسیدند که در سال­های رونق بازار، پرتفوی­های رشدی و در سال­های رکود بازار، پرتفوی­های ارزشی بازدهی بالاتری داشته اند.
موذنی(۱۳۸۹)، در پژوهشی با عنوان”مقایسه ریسک سهام رشدی و سهام قیمتی در بورس اوراق بهادار تهران” به بررسی ریسک سیستماتیک سهام قیمتی در مقایسه با سهام رشدی، و ارتباط آن با ریسک سیستماتیک بازار پرداخت. در این پژوهش، برای بررسی ارتباط بین ریسک سیستماتیک بازار و ریسک سیستماتیک سهام قیمتی و رشدی، بازه زمانی پژوهش به چهار گروه رکود، میانی، توسعه و اوج تقسیم شده است. همچنین، برای بررسی قدرت پیش ­بینی­کنندگی ریسک سیستماتیک بازار توسط ریسک سیستماتیک سهام قیمتی و رشدی، از مدل قیمت­ گذاری دارایی­ های سرمایه­ای شرطی استفاده شده است. یافته­های پژوهش نشان می­دهدکه در گروه رکود، ارتباط بین ریسک سیستماتیک سهام رشدی با ریسک سیستماتیک بازار، بیشتر از سهام قیمتی است. در گروه ­های میانی و توسعه، این ارتباط برای ریسک سیستماتیک سهام قیمتی بیشتر از سهام رشدی است و در گروه اوج نیز هیچ گونه ارتباط معنی­داری بین ریسک سیستماتیک بازار و ریسک سیستماتیک سهام رشدی و قیمتی وجود ندارد. همچنین ، قدرت پیش ­بینی­کنندگی ریسک سیستماتیک بازار توسط سهام قیمتی نسبت به سهام رشدی از برتری خاصی برخوردار نیست.
مشکی(۱۳۹۰)، در پژوهشی با عنوان”کالبد شکافی بازده نقدی و و سرمایه­ای سهام رشدی و ارزشی در بورس اوراق بهادار تهران” به این نتایج دست یافت که بین نسبت ارزش بازار به دفتری و عامل اندازه با بازده ناشی از سود سرمایه­ای و بازده کل سهام رابطه مثبت معنا­داری وجود دارد ولی با بازده نقدی رابطه منفی دارد. همچنین بازده کل و بازده ناشی از سود سرمایه­ای سهام رشدی بیشتر از بازده سهام ارزشی بوده و تفاوت بازدهی این دو نوع سهام معنا­دار است. نتیجه دیگری که دست یافت نوعی همگرایی بین بازده نقدی و بازده سرمایه­ای دو نوع سهم رشدی و ارزشی در طول زمان وجود دارد. و این نشان می­دهد که هیچ سهمی برای همیشه به عنوان سهم رشدی یا ارزشی باقی نمی­ماند.
بهار سبزواری(۱۳۹۱)، در پژوهش خود با عنوان”مقایسه بازدهی روش­های مختلف انتخاب سهام ارزشی و رشدی بر اساس مدل شش عاملی هاگن در بورس اوراق بهادار تهران” به بررسی چگونگی عملکرد سهام ارزشی وسهام رشدی در بورس اوراق بهادار تهران طی بازه زمانی ۱۳۸۳ تا ۱۳۸۸ پرداختند، به این منظور پرتفوی­های سهام ارزشی و رشدی تشکیل شده بر اساس نسبت­های مدل شش عاملی هاگن به اضافه نسبت قیمت به عایدات P/E برای بازه زمانی مورد مطالعه تشکیل و مورد بررسی قرار دادند، سپس بازدهی منتج ازاین پرتفو­ها با درصد رشد شاخص بورس(به عنوان شاخص رکود یا رونق بازار) مقایسه کردند. نتایج حاصل نشان­دهنده آن بود که معمولاً در سال­های رکود، پرتفوی­های ارزشی و در سال­های رونق پرتفوی­های رشدی بازدهی بالاتری داشته اند. شاخص­ های مورد بررسی در این تحقیق نرخ رشد دارایی­ ها، نرخ رشد ارزش دفتری(نرخ رشد حقوق صاحبان سهام)، نسبت قیمت به ارزش دفتری(P/B) ، نسبت قیمت به فروش(P/S)، نسبت بازده ارزش دفتری، نسبت بازده حقوق صاحبان سهام(ROE) و نسبت قیمت به عایدات(P/E) می­باشند. برای شناسایی بهتر شاخص­ های مالی به کار گرفته شده در پژوهش­های گذشته در انتخاب سهام در قالب یک جدول به صورت خلاصه به آن می­پردازیم.
جدول ۲-۱: شاخص­ های دخیل در طبقه ­بندی سهام براساس پیشینه پژوهش

نام محقق
عنوان تحقیق
شاخص­ های مالی مورد استفاده تحقیق

سانجوی باسو(۱۹۷۷)

عملکرد سرمایه ­گذاری سهام فهرست شده در بورس نیویورک از سال ۱۹۵۷ تا ۱۹۷۱

نسبت­های P/E و P/BV

ماریو لویس(۱۹۸۹)

دسته­بندی سهام بورس لندن از سال ۱۹۶۱ تا ۱۹۸۵

نسبت­ P/E

بارتون بیگز(۱۹۹۱)

بازدهی سرمایه گذاری ارزشی

نسبت P/BV

کاپول، رولی و شارپ(۱۹۹۳)

بازده سهام ارزشی و رشدی در سطح بین‌المللی از سال ۱۹۸۱ تا ۱۹۹۲

نسبت P/BV

فاما و فرنچ(۱۹۹۶)

سهام ارزشی و رشدی در سطح ۱۲ بازار مهم ودر بازار امریکا امریکا طی دوره ۱۹۷۵-۱۹۵۰

نسبت­هایD/P ,C/P ,E/P و B/M

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...