۳-۱-۹-۱۶-۱-۲- پرسش
بعضی از موسیقی‌های تلویزیون، همان موسیقی غربی است که تنها آوازش برداشته شده است. آیا گوش دادن آن به صرف این که در نظام اسلامی پخش می‌شود، جایز است؟ به تعبیر دیگر آیا ممکن است مکان پخش موسیقی در حکم تأثیر داشته باشد؟
همه ی مراجع: اگر از نوع موسیقی حرام باشد، گوش دادن به آن جایز نیست و محل پخش، تأثیری در جواز و حرمت آن ندارد (مکارم،۱۳۷۹، ج ۲، س ۷۱۷؛ صافی،۱۳۷۸، ج ۱، س ۱۰۰۲؛ تبریزی، ۱۳۷۸، س ۱۰۴۳؛ خامنه ای،۱۳۸۱، س ۱۱۴۱؛ سیستانی،www.sistani.org موسیقی، ش ۲۲؛ بقیه، پرسش تلفنی ازمرکز ملی پاسخ گویی به سؤالات دینی ۰۹۶۴۰).
۳-۱-۹-۱۷- موسیقی و نهی از منکر
بیشتر وقت‌ها در عروسی‌ها به پخش نوارهای موسیقی می‌پردازند که بعضی از آن‌ ها از صدا و سیما هم پخش می‌شود؛ در این صورت همه ی مراجع، اگر از نوع موسیقی حرام باشد، گوش دادن به آن را جایز نمی‌دانند.
در این گونه مجالس نظر فقها بر این است که؛ مردم یا نیروی انتظامی و یا بسیج و یا نهاد دیگری وظیفه دارند آن‌ ها را از این عمل باز دارند و نهی از منکر کنند. صرف پخش شدن آن از صدا و سیما، دلیلی بر جواز آن نیست؛ ولی صداهای مشکوک اشکال ندارد(مکارم،۱۳۷۹، ج ۲، س ۱۳۷۲ و ۱۷۱۲؛ صافی،۱۳۷۸،؛ تبریزی،۱۳۷۸، س ۱۰۷۱ و ۱۰۵۹؛ فاضل،۱۰۷۱ و ۱۰۵۹؛ فاضل،۱۳۷۹، ج ۱، س ۹۴۷ و ۹۴۶، و ۹۵۵؛ خامنه ای،۱۳۸۱، س ۱۱۵۴ و ۱۰۶۶ و
۱۱۳۹؛ سیستانی؛www.sistani.org، موسیقی، ش ۱۳ و ۲۲؛ بهجت،۱۳۷۹، م ۱۶۰۸؛ نوری، ۱۳۷۸، ج ۱، س ۱۰۱۱ و ۱۰۱۵).
تبصره: در اجرای امر به معروف و نهی از منکر، متوقف بر تشخیص موضوع و تحقق شرایط آن است و تعرض به خانه‌های مردم، جایز نیست و نیروهای انتظامی باید مطابق مقررات عمل کنند.
۳-۱-۹-۱۷-۱- نهی از منکر دربرابر موسیقی خوابگاه
در مورد کسانی که در خوابگاه‌های دانشجویی به موسیقی‌های مبتذل گوش می‌دهند، چه باید کرد؟
همه مراجع: اگر احتمال تأثیر می‌دهید، در صورت فراهم بودن سایر شرایط، باید نهی از منکر کنید و یا به مسئولان دانشگاه اطلاع دهید و اگر نمی‌پذیرند، واجب است از گوش دادن به آن اجتناب کنید و چنان چه به طور ناخودآگاه به گوش شما برسد، اشکال ندارد (پرسش تلفنی ازمرکز ملی پاسخ گویی به سؤالات دینی ۰۹۶۴۰).
۳-۱-۹-۱۸- حکم استماع انواع موسیقی
موسیقی سنتی وغربی با انواع آن، اگر مطرب و لهوی باشد استماع آن حرام است.
از میان انواع موسیقی‌ها از قبیل اصیل (سنتی)، کلاسیک، محلی، پاپ و … تفاوتی در حکم ندارند بنابراین طبق فتوای همه ی مراجع، هیچ گونه تفاوتی میان آن‌ ها در حکم نیست و معیار حرمت استماع موسیقی، مطرب و لهوی بودن آن است (صافی،۱۳۷۸، ج ۱، س ۱۰۰۲؛ خامنه ای،۱۳۸۱، س ۱۱۲۷ و ۱۱۴۶؛ مکارم،۱۳۷۹، ج ۱، س ۵۲۷؛ تبریزی،۱۳۷۸، س ۱۰۴۳؛ سیستانی،www.sistani.org، موسیقی، ش ۲۶ و ۲۲ و ۵؛ نوری،۱۳۷۸، ج ۲، س ۵۴۸؛ بقیه؛ پرسش تلفنی از مرکز ملی پاسخ گویی به سؤالات دینی ۰۹۶۴۰).
(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت nefo.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))

۳-۱-۹-۱۸-۱- موسیقی خارج از کشور
گوش دادن به موسیقی حرام است فرقی ندارد در خارج تولید شده باشد یا داخل کشور.
۳-۱-۹-۱۸-۱-۱- پرسش
گوش دادن به ترانه‌ها و موسیقی‌های تولید شده در خارج، چه حکمی دارد؟
همه ی مراجع: گوش دادن به موسیقی حرام، جایز نیست و هیچ تفاوتی بین تولید داخل و خارج نیست(مکارم،۱۳۷۹، ج ۲، س ۷۱۷؛ صافی،۱۳۷۸، ج ۱، س ۱۰۰۲؛ تبریزی،۱۳۷۸، س ۱۰۴۳؛ خامنه ای،۱۳۸۱، س ۱۱۴۱؛ سیستانی،sistani.org موسیقی، ش ۲۲؛ خمینی
،۱۳۸۱، ج ۲، س ۲۸ و پرسش تلفنی ازمرکز ملی پاسخ گویی به سؤالات دینی ۰۹۶۴۰).
۳-۱-۹-۱۸-۲- استماع نوار غیرقانونی
گوش دادن به نواری که از نظر قانونی غیرمجاز است؛ ولی شرعاً غنا و مطرب محسوب نمی‌شود، طبق نظر همه ی مراجع؛ اگر موسیقی و غنای حرام نباشد، گوش دادن به آن حرام نیست؛ ولی رعایت قانون و مقررات واجب است(مکارم،۱۳۷۹، ج ۲، س ۷۱۲؛ صافی،۱۳۷۸، ج ۱، س۱۰۲۰و ۱۰۱۸ و ۹۹۸؛ تبریزی،۱۳۷۸، س ۱۰۴۳ و ۱۰۵۰؛ فاضل،۱۳۷۹، ج ۱، س ۹۹۵ و ۱۰۰۴ و۱۰۰۲ و ۹۹۹؛ خامنه ای،۱۳۸۱، س ۱۱۳۹؛ سیستانی،sistani.org موسیقی، ش
۲۷ و ۲۲ و ۱۰؛نوری،۱۳۷۸، ج ۲، س ۵۴۱ و ۵۴۷؛ بقیه: پرسش تلفنی از مرکز ملی پاسخ گویی به سؤالات دینی ۰۹۶۴۰).
۳-۱-۹-۱۹- استماع موسیقی طبق نظر مرجع تقلید
در گوش دادن به موسیقی هر کس باید طبق نظر مرجع تقلید خود عمل کند.
۳-۱-۹-۱۹-۱- پرسش
اگر فتوای ولی فقیه با مرجع تقلید، در گوش کردن به بعضی از موسیقی‌های صدا و سیما تفاوت داشته باشد، تکلیف چیست؟
همه ی مراجع: هرکس باید به فتوای مرجع تقلید خود عمل کند (خامنه ای،۱۳۸۱، س ۱۱۳۶؛ بقیه مرکز ملی پاسخ گویی به سؤالات دینی،۰۹۶۴۰).
۳-۱-۱۰- آموزش و ترویج موسیقی
۳-۱-۱۰-۱- نشر کتاب موسیقی
اصل نشر علم موسیقی در قالب کتاب اشکالی ندارد. پرسشی در این زمینه بیان شده است.
۳-۱-۱۰-۱-۱- پرسش
حکم انتشار کتاب در زمینه مسایل آموزشی و تحقیقی موسیقی چیست؟
همه ی مراجع: اصل نشر و تألیف کتاب، در علم موسیقی اشکال ندارد (پرسش تلفنی ازمرکز ملی پاسخ گویی به سؤالات دینی ۰۹۶۴۰).
۳-۱-۱۰-۲- چاپ آگهی موسیقی
چاپ آگهی در مطبوعات و یا انعکاس در صدا و سیما به منظور جلب افراد مورد نظر، برای آموزش موسیقی طبق نظر همه ی مراجع (به جز بهجت و صافی)؛ اگر به منظور جذب افراد برای آموزش موسیقی حرام و ترویج این نوع موسیقی باشد جایز نیست (پرسش از مرکز ملی پاسخ گویی به سؤالات دینی ۰۹۶۴۰). و آیات عظام بهجت و صافی، این کار را حرام می‌دانند. (همان).
۳-۱-۱۱- حکم نگه داری آلات موسیقی
نگه داری آلات موسیقی طبق نظر:
آیات عظام امام، خامنه ای، سیستانی، فاضل، مکارم و نوری: اگر از آلاتی آ ست که به لهو و حرام اختصاص دارد، نگه داری آن‌ ها جایز نیست و باید آن‌ ها از بین برد؛ ولی اگر از آلات مشترک است، اشکال ندارد (خمینی،۱۳۷۲، ج ۲، س ۳۰ و ۴۱؛ فاضل،۱۳۷۹، ج ۱، س ۹۹۲ و ۱۰۰۰؛سیستانی، بی تا، ج ۲، م ۱۱؛ بقیه پرسش تلفنی از مرکز ملی پاسخ گویی به سؤالات دینی۰۹۶۴۰).
آیات عظام تبریزی و وحید: اگر از آلاتی است که به لهو و حرام اختصاص دارد، نگه داری آن‌ ها بنابر احتیاط واجب جایز نیست و باید آن‌ ها را از بین برد؛ ولی اگر از آلات مشترک است و منفعت حلالی (هرچند کم) در بر داشته باشد؛ اشکال ندارد (وحید، ۱۴۱۹ ق، ج ۳، م ۸ و ۹ تبریزی،۱۴۱۵ ق، ج ۲، م ۸ و ۹).
آیات عظام بهجت و صافی: نگه داری آلات موسیقی (لهو) جایز نیست و باید آن‌ ها را از بین برد (صافی، ۱۳۷۸، ج ۱، س ۹۹۶؛ بهجت، بی تا، ج ۱، م ۱۴۴۱ و ۱۴۴۲ و پرسش تلفنی از مرکز ملی پاسخ گویی به سؤالات دینی ۰۹۶۴۰).
۳-۱-۱۲- نمایشگاه آلات موسیقی
حکم تشکیل نمایشگاه آلات موسیقی طبق نظر همه ی مراجع: حکم نگه داری آلات موسیقی را دارد (پرسش از مرکز ملی پاسخ گویی به سؤالات دینی ۰۹۶۴۰).
۳-۱-۱۳- نمایش آلات موسیقی
آن چه از تلویزیون پخش می‌شود، باید جنبه ی تصویری و دیداری داشته باشد متأسفانه سال‌ها است که تلویزیون صدای موسیقی را پخش می‌کند و روی این صدا تصویر منظره و طبیعت قرار می‌دهد. هنرمندان این رشته، این اقدام تلویزیون را توهین به اصل موسیقی می‌دانند و می گویند: چگونه است که صدای ساز پخش می‌شود، لیکن تصاویر آن ممنوع است، حال این سؤال مطرح است که؛ اگر موسیقی حلال پخش می‌شود، آیا نشان دادن آلات آن از سیمای جمهوری اسلامی حرام است؟
همه ی مراجع (به جز بهجت و صافی): نشان دادن ابزار و آلاتی که به لهو و حرام اختصاص دارد، جایز نیست؛ ولی نمایش آلات مشترک اشکال ندارد (همان).
آیات عظام بهجت و صافی: نمایش ابزار و آلات موسیقی جایز نیست (همان).

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...