۴-۱-آمار توصیفی
۴-۱-۱-تحلیل تک متغیره
در این بخش به توصیف متغیرهای تحقیق پرداخته و هر متغیر از نظر فراوانی و در صد فراوانی توصیف می شود.
مختصات داده های عمومی:
توزیع فراوانی و در صد کاربران بر حسب جنسیت
جدول شماره۴-۱-۱
پژوهش حاضر ۳۸۵ نفر ازکاربران شبکه اجتماعی کلوب را مورد مطالعه قرار داده است که از این تعداد ۱۸۲نفر زن ( ۴۷% ) و۲۰۳ نفر از ایشان مرد، یعنی نزدیک به ۵۳%حجم نمونه می باشند.
توزیع فراوانی و در صد کاربران بر حسب وضعیت تاهل
جدول شماره ۴-۱-۲
همان­طور که از جدول بالا مشاهده می­ شود بیشتر کاربران کلوب (افراد نمونه) یعنی ۲۱۲نفر که نزدیک به ۵۹% حجم نمونه را تشکیل می دادند مجرد هستند و ۱۷۳نفر ایشان متاهل می باشند.از این میان بیشتر
زنان کاربر کلوب مجرد می باشند؛ یعنی نزدیک ۶۸% ایشان مجرد بوده وتنها حدود ۳۲%از زنان عضو در کلوب متاهل می باشند . این در حالیست که بر خلاف زنان، اکثر مردان عضو کلوب ۵۷% متاهل هستند.
توزیع فراوانی و در صد کاربران بر حسب سن
جدول شماره ۴-۱-۳
داده های پیمایش بیانگر آن است که بیشترین گروه سنی ۲۱تا ۳۵ سال است که از میان نزدیک به ۲۶%در گروه ۲۱تا۲۵ سال و۲۴%از ایشان در گروه۲۶تا ۳۰ سال قرار دارند که می توان این برداشت را داشت که غالب اعضای کلوب را جوانان تشکیل می دهند .[۱۲۱] از این میان زنان بیشتر در گروه سنی ۲۶تا ۳۰ سال قراردارند و مردان بیشتر در گروه سنی۲۱تا۲۵سال قرار داشتند یعنی بیشتر اعضای کلوب را جوانان تشکیل می دهند.
جدول۴-۱-۴توزیع فراوانی کاربران کلوب بر حسب دین
همان­طور که انتظار می رفت نزدیک به ۸۴ درصد از افراد مورد مطالعه، دین خود را اسلام معرفی کرده ­اند. و
پس از آن کاربران زرتشتی در رتبه بعد حدود ۱۳% جمعیت نمونه را تشکیل می دهند که در این میان با تفکیک جنسیت متوجه می شویم اکثریت زنان مورد مطالعه یعنی نزدیک به ۹۴.۵% دین خود را اسلام اعلام کردند و در صد بسیار کمی نزدیک به ۵% زرتشتی و کمتر از ۱%خود را مسیحی معرفی کردند و هیچکدام از زنان نمونه دین خود را یهود اعلام نکرده است. اما در مورد مردان هم همانطور که انتظار می رفت اکثریت ایشان خود را مسلمان در حدود۸۰% و تعداد قابل قابل توجه ای از ایشان زرتشتی بوده که شامل بیش از۱۵% جمعیت نمونه می شود و پس از آن کاربران مسیحی با ۳% و کاربران یهودی با ۲% جمعیت نمونه را تشکیل دادند.
توزیع کاربران بر حسب سطح تحصیلات
۵
جدول شماره ۴-۱-۵
در موردسطح تحصیلات کاربران کلوب یافته ها حاکی از آن است که بیشترین اعضای (جمعیت نمونه)دارای تحصیلات لیسانس می باشند یعنی حدود ۳۵% ایشان که ۱۳۵ نفر را شامل می شود. البته این در صد به علت حضور زنان لیسانس در ارائه آمار کلی می باشدکه اگر به تفکیک جنسیت تحصیلات کاربران را مورد بررسی قرار دهیم؛ به این نکته پی می بریم که زنان نزدیک به ۳۵% دارای تحصیلات لیسانس و حدود ۲۵%ایشان تحصیلات فوق لیسانس دارند. بنابراین از ۱۸۲ کاربر کلوبی زن ۱۱۳ نفر دارای تحصیلات لیسانس وبالاتر می باشند. درحالی که کاربران مرد بیشتر دارای تحصیلات دیپلم می باشند۴۲%که جمعیتی بالغ بر۸۵ نفر را تشکیل می دهند وپس از آن کاربران دارای تحصیلات لیسانس ( ۳۵%) می باشند.

( اینجا فقط تکه ای از متن فایل پایان نامه درج شده است. برای خرید متن کامل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )

توزیع کاربران بر حسب نوع شغل
جدول شماره ۴-۱-۶
داده های جدول شماره ۶ نشان می دهد که اکثر اعضای جامعه مجازی ایرانیان (کلوب) اظهار داشته اند شغل آزاد دارند که حدودا ۲۴%جمعیت مورد مطالعه را به خود اختصاص می دهد که توزیع فراوانی اشتغال کاربران به تفکیک جنسیت نشان می دهد اتفاقا زنان در آن سهم چندانی ندارند و بالا بودن آمار کاربران با شغل آزاد بیشتر مربوط به مردان است با حدود ۳۳.۵% در مورد زنان اکثر ایشان خود را دانشجو معرفی کرده اند با آمار۲۸% و پس از آن یعنی۲۴%خانم ها اظهار دارند به خانه داری مشغول هستند؛ در صورتیکه درمورد مردان پس از شغل آزاد ۲۹%مردان اظهار داشتند که شغلی ندارند و در اصطلاح بیکار هستند.
توزیع کاربران بر مبنای موقعیت اجتماعی،اقتصادی
جدول شماره۴-۱-۷
از این داده ­ها می­توان به چگونگی توزیع کاربران بر حسب موقعیت اجتماعی،اقتصادی(ترکیب تحصیلات و
شغل) اشاره کرد که نشان می­دهدبیشتر افرادنمونه را کاربرانی تشکیل می دهد که ازموقعیت اجتماعی، اقتصادی متوسط روبه بالا برخوردار می باشند.
(لازم به ذکر است یافته های صفحه قبل را نه از روش پیمایش که از طریق سر زدن به پروفایل یکایک پاسخگویان و ورود به صفحه ای با نام «مشاهده مشخصات کامل » بدست آوردیم).
از دیگر یافته­های بدست­آمده اطلاعاتی هست؛که از طریق پیمایش وکامنت های کاربران جمعیت نمونه در پروفایل محقق ( پرسشنامه آنلاین) جمع آوری شد.
جداول ۸ تا ۱۳ توزیع کاربران را برحسب هر یک از متغیرهای تاثیرگذار شبکه اجتماعی کلوب (نوع استفاده، مدت استفاده، میزان استفاده، واقعی تلقی کردن و مشارکت و فعال بودن در کلوب) نشان می­دهد.
توزیع کاربران برحسب نوع استفاده از کلوب
جدول ۴-۱-۸
همان­گونه که در جدول شماره ۸ملاحظه می­گردد بیشتر کاربران مورد مطالعه (۱/۳۵ درصد) از شبکه اجتماعی کلوب جهت سودمندی اجتماعی استفاده می­ کنند و تعامل اجتماعی و سرگرمی در رتبه ­های بعدی قرار دارند. نکته قابل توجه آن­که تنها ۳/۱۵ درصدکاربران اظهار داشتند که استفاده ایشان از کلوب برای افزایش اطلاع و آگاهی می باشد.به این معنی که کمترین مورد استفاده از کلوب گزینه افزایش واطلاع است.
توزیع کاربران بر حسب انگیزه و هدف استفاده از کلوب
جدول ۴-۱-۹
همان­گونه که در جدول شماره ۹ ملاحظه می­گردد بیشتر کاربران مورد مطالعه (۵۵.۶ درصد) از شبکه اجتماعی استفاده ابزاری و جهت مند دارند در حالیکه ۴۴%ایشان به طور عادتی وغیر جهت مند از کلوب استفاده می کنند.در این میان استفاده زنان به صورت جهت مند نزدیک به ۶۰% ومردان حدود ۵۲%درصد به طور جهت مند و ابزاری از کلوب استفاده می کنند.
توزیع کاربران بر حسب مدت استفاده (مدت مواجهه) از کلوب
جدول۴-۱-۱۰
از جدول شماره ۹ مشاهده می­ شود که بیشترین درصد مربوط به مدت عضویت در کلوب (۲۹.۶%)مربوط به کاربرانی هست که حدودا یک الی دوسال از عضویت ایشان می گذرد وپس از آن افرادی که که ۳تا ۴ سال(۲۷%) وحتی بیش از۴سال (۲۶.۵%) هست که به عضویت شبکه اجتماعی کلوب درآمده­اند. نکته قابل توجه این است که کمترین تجمع و انباشتگی کاربران (چه در بین کاربران زن وچه مرد) از حیث مدت استفاده از کلوب در طبقه کمتر از یک سال می­باشد.
توزیع کاربران بر حسب میزان استفاده (میزان مواجهه) از کلوب
جدول ۴-۱-۱۱
نتایج جدول شماره ۱۱نشان می­دهد که بیش از ۶۰% کاربران مورد مطالعه در فاصله یک تا ۴ساعت از کلوب استفاده می کنند که به طور مجزا نزدیک به ۳۲%کاربران بین یک تا دو ساعت ازاین شبکه استفاده می­ کنند.
نکته قابل توجه این است که میزان استفاده بیش از ۳۰ درصد کاربران از کلوب بین ۳ تا ۴ ساعت می­باشد. این آمار به طور مجزا نشان می دهد نزدیک به ۵۲%زنان و۵۵%مردان حدود سه تا چهار ساعت از زمان خود را در شبکه کلوب سپری می کنند.
توزیع کاربران بر حسب میزان واقعی تلقی کردن محتوای کلوب
جدول ۴-۱-۱۲
همان­گونه که از جدول بالا مشاهده می­ شود از میان کاربران مورد مطالعه در این تحقیق ۴۲% اذعان دارند
که محتوای کلوب را تا حدودی می توان واقعی تلقی کرد؛ اما بیش از ۳۶% کاربران محتواهای ارائه شده در کلوب را به میزان بالایی واقعی تلقی می کنند به طور کلی اعتماد کاربران مرد و زن به واقعی بودن محتوای کلوب متوسط روبه بالا می باشد.
توزیع کاربران بر حسب میزان مشارکت و فعال بودن در استفاده از کلوب

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...