فرضیه­ محوری و اصلی پژوهش ما ادعا می­ کند که نوسانات قیمت نفت با بازده غیرعادی سهام رابطه­ معنی­دار دارد. با توجه به نتایج آزمون فرضیه ­های فرعی و در واقع پیش شرط این پژوهش؛ معنی­دار بودن تأثیر قیمت نفت بر بازده غیرعادی سهام اثبات شد. و چون یکی از فرضیه ­های فرعی ما تأیید شد؛ فرضیه اصلی رد نگردیده و مورد تأیید واقع می­ شود.
۵-۲-۲- نتایج آزمون فرضیه ­های فرعی
۱- نتیجه­ آزمون فرضیه فرعی اول:
اولین فرضیه­ فرعی در این پژوهش ادعایی مبنی بر ارتباط معنی­دار بین نوسانات منفی قیمت نفت بر بازده غیرعادی سهام دارد. همانگونه که بیان شد برای آزمون فرضیه ­ها از یک مدل رگرسیونی چند متغیره استفاده می­ شود که برای این فرضیه هم استفاده شده است. با بهره گرفتن از اطلاعات جدول (۴-۱۴) که آزمون F لیمر و هاسمن می­باشد، و چون عدد احتمال هاسمن بیشتر از سطح معنی دار ۵% می­باشد، ما برای آزمون این فرضیه از الگوی اثرات تصادفی استفاده کردیم. با مشاهده­ جدول (۴-۱۵) که نتایج آزمون مدل رگرسیونی ترکیبی اثرات تصادفی تأثیر نوسان منفی قیمت نفت بر بازده غیرعادی سهام می­باشد، تأثیر نوسان منفی قیمت نفت بر بازده غیرعادی سهام دارای رابطه مثبت با ضریب رگرسیونی «۰۹۱/۰» و با توجه به احتمال آماره t «۱۲۹۶/۰» معنی­دار نمی‌باشد. نتایج مربوط به آماره F نیز نشان می‌دهد که مدل در حالت کلی معنی­دار بوده و با توجه به آماره دوربین واتسون، فاقد مشکل همبستگی است. علاوه بر آن، نتایج مربوط به ضریب تعیین تعدیل شده نشان می‌دهد که ۲۸۱% از تغییرات بازده غیر عادی سهام تحت تأثیر نوسان منفی قیمت نفت بوده است. با توجه به معنی­دار نبودن تأثیر نوسانات منفی قیمت نفت بر بازده غیر عادی سهام، فرضیه فرعی اول رد گردیده و مورد تایید واقع نمی‌شود.

(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))

۲- نتیجه آزمون فرضیه فرعی دوم:
دومین فرضیه­ فرعی در این پژوهش ادعا می­ کند که نوسانات مثبت قیمت نفت با بازده غیرعادی سهام رابطه­ معنی­داری دارد. همانگونه که بیان شد برای آزمون فرضیه ­ها از یک مدل رگرسیونی چند متغیره استفاده می­ شود که برای این فرضیه هم استفاده شده است. با بهره گرفتن از اطلاعات جدول (۴-۱۶) که آزمون F لیمر و هاسمن می­باشد، و چون عدد احتمال هاسمن بیشتر از سطح معنی­دار ۵% می­باشد، ما برای آزمون این فرضیه از الگوی اثرات تصادفی استفاده کردیم. با مشاهده­ جدول (۴-۱۷) که نتایج آزمون مدل رگرسیونی ترکیبی اثرات تصادفی تأثیر نوسان مثبت قیمت نفت بر بازده غیرعادی سهام می­باشد، تأثیر نوسان مثبت قیمت نفت بر بازده غیرعادی سهام دارای رابطه­ای مثبت با ضریب رگرسیونی«۰۳۳/۰» و با توجه به احتمال آماره t «۰۲۸/۰» معنی­دار می‌باشد. نتایج مربوط به آماره F نشان می‌دهد که مدل در حالت کلی معنی­دار بوده و با توجه به آماره دوربین- واتسون فاقد مشکل همبستگی است. علاوه بر آن، نتایج مربوط به ضریب تعیین تعدیل شده نشان می‌دهد که در کل دوره پژوهش حدود ۶۸۲% از تغییرات بازده غیر عادی سهام تحت تأثیر نوسان مثبت قیمت نفت بوده است. با توجه به معنی­دار بودن تأثیر نوسان مثبت قیمت نفت بر بازده غیر عادی سهام فرضیه فرعی دوم رد نگردیده و مورد تائید واقع می شود.
۵-۳- نتیجه ­گیری کلی تحقیق
در پژوهش حاضر به بررسی ارتباط بین نوسانات قیمت نفت و بازده غیرعادی سهام شرکت­های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران پرداخته شد، که در این راستا از مدل خودرگرسیون برداری ساختاری استفاده شد. طبق آزمون فرضیه ­های تحقیق، به این نکته دست یافتیم که بازده غیرعادی سهام شرکت­های نمونه، در دوره­ تحقیق (یعنی از سال ۱۳۸۸ تا ۱۳۹۲

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...