• تعیین مهمترین فعالیت ها و مشخصه های صنعتی و تولیدی
  • تعیین خطاهای بالقوه ناشی از هریک از فعالیت هایطراحی
  • تعیین اثرات خطاهای بالقوه
  • تعیین درجه وخامت هریک از خطاهای بالقوه (S)
  • تعیین علل وقوع خطاهای بالقوه
  • تعیین احتمال وقوع علل خطاهای بالقوه(O)
  • روش های کشف و کنترل خطا
  • احتمال کشف خطاها (D) (ملکی و همکاران، ۱۳۸۹)
  • محاسبه PRN: مقدار PRN از رابطه زیر حاصل می‌شود:

احتمال کشف یا شناسایی * احتمال وقوع * شدت = RPN
(از ۱ الی ۱۰) ( از ۱ الی ۱۰) (از ۱ الی ۱۰۰۰ ) (Koo et al,2011)
۳-۶-۳ حالات موفقیت و تجزیه و تحلیل اثرات آن (SMEA)
این رویکرد یک ابزار مدیریتی در بخش تولید برای پیش بینی و مدیریت فرصت ها است که به منظور تخمین میزان فرصت ها استفاده شده است. در واقع این تکنیک فرصت های خارجی را به صورت سیستماتیک کمی‌می‌کند که بدین منظور شاخصی تحت عنوان OPN تعریف می‌شود:

( اینجا فقط تکه ای از متن فایل پایان نامه درج شده است. برای خرید متن کامل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )

ظرفیت و شناسایی * احتمال وقوع * میزان جذابیت = OPN
( از ۱ الی ۱۰) ( از ۱ الی ۱۰ ) ( از ۱ الی ۱۰۰۰) (Koo et al,2007)
۳-۶-۴ تجزیه و تحلیل با بهره گرفتن از آمار توصیفی
به یک مجموعه از مفاهیم و روش های بکار گرفته شده جهت سازمان دادن، خلاصه کردن، تهیه جدول، رسم نمودار و توصیف داده های جمع آوری شده، آمار توصیفی گفته می‌شود. ( خاکی، ۱۳۸۷) آمار توصیفی برای تبیین وضعیت پدیده یا مسئله یا موضوع مورد مطالعه مورد استفاده قرار می‌گیرد یا در واقع ویژگی های مورد مطالعه به زبان آمار تصویر سازی توصیف می‌گردد. ( ایرانی نژاد و پاریزی، ۱۳۸۷) در این تحقیق در مرحله اول تجزیه و تحلیل داده ها با بهره گرفتن از تکنیک آمار توصیفی به بیان خواص نمونه مورد مطالعه پرداخته می‌شود.
۳-۶-۵ تجزیه و تحلیل داده ها با بهره گرفتن از تکنیک های امار استنباطی
در تحلیل های آمار استنباطی همواره نظر بر این است که نتایج حاصله از مطالعه گروه کوچکی به نام نمونه چگونه به گروه بزرگتری به نام جامعه تعمیم داده شود. ( ایرانی نژاد پاریزی، ۱۳۸۷) آنچه در این تحقیق استفاده شده است استفاده از روش های پارامتری می‌باشد. که در ذیل آماره مورد استفاده در آزمون فرضیات تشریح می‌گردد.
۳-۶-۵-۱ آماره مورد استفاده در آزمون سازه های پرسشنامه اول
آماره مورد استفاده در آزمون فرضیات این تحقیق استفاده از رگرسیون خطی چند گانه و رگرسیون گام[۴۳] به گام می‌باشد.
رگرسیون خطی چند گانه بسط رگرسیون ساده می‌باشد، همانطور که می‌دانیم هدف در مباحث رگرسیون ساده استخراج یک معادله ریاضی بود که به کمک آن مقدار یک متغیر وابسته به تغییر تنها یک متغیر مستقل بر می‌گشت که داریم:
y= f(x)
y=a + bx
به کمک تکنیک رگرسیون چند گانه می‌توان تغییر یک متغیر وابسته را به تعداد بیشتری از متغیر ها نسبت داد. با بهره گرفتن از رگرسیون چند متغیره، محقق می‌تواند رابطه خطی موجود بین مجموعه ای از متغیر های مستقل با یک متغیر وابسته را به شیوه ای مطالعه نماید که در آن، روابط موجود فی ما بین متغیر های مستقل نیز مورد ملاحظه قرار گیرد. وظیفه رگرسیون آن است که به تبیین متغیر وابسته کمک کند و این وظیفه تاحدودی از طریق برآورد مشارکت متغیر ها ( دو یا چند متغیر مستقل) در این واریانس به انجام می‌رسند. تحلیل رگرسیون چند متغیره برای مطالعات تاثیرات چند متغیر مستقل ( از جمله متغیر های آزمایشی) در متغیر وابسته کاملا مناسب است. در مجموع هدف، هدف اصلی از کاربرد رگرسیون چند متغیره آن است که ترکیب خطی از متغیر های مستقل را به گونه ای ایجاد کند که حداکثر هبستگی را با متغیر های وابسته نشان دهد. در نتیجه، از این ترکیب خطی می‌توان در جهت پیش بینی مقادیر متغیر های وابسته و اهمیت هر یک از متغیر های مستقل را در پیش بینی مورد نظر ارزیابی نماید. در رگرسیون چند متغیره، مقادیر یک متغیر (متغیر وابسته یا y) از روی مقادیر دو یا چند متغیر دیگر (متغیر های مستقل، ،…. ، ( , برآورد می‌شوند. این کار از طریق ساختن یک معادله خطی به شکل عمومی ‌زیر انجام می‌شود:
yi =b ۰+ b ۱ x ۱ + + b k x k
در این معادله پارامتر های b1 , b ۲ ,…b k ضرایب رگرسیون تفکیکی / جزئی هستند و مقدار عرض از مبدا مقدار ثابت رگرسیون است. این معادله به عنوان معادله رگرسیون چند خطی چند گانه بر اساس x1 ,…. . x k شناخته می‌شود(حبیب پور و صفری، ۱۳۸۸)
هدف تحقیقاتی که از تحلیل رگرسیون استفاده می‌کنند، معمولا پیش بینی یک یا چند متغیر ملاک از یک یا چند متغیر پیش بینی است. برای محاسبه رگرسیون چندین روش وجود دارد. در اینجا رگرسیون گام به گام شرح داده می‌شود این روش، متغیرها را یک به یک وارد مدل می‌کند. یعنی ابتدا متغیری که بیش ترین همبستگی را با متغیر وابسته دارد، انتخاب می‌کند. دومین متغیری که وارد تحلیل می‌شود، متغیری است که پس از تفکیک متغیر مقدم بر آن، موجب بیشترین افزایش در مقدار ضریب تعیین می‌شود. در این روش، ورود متغیر ها به مدل را یک به یک و تا زمانی انجام می‌دهیم که معنی داری متغیر به ۹۵ درصد برسد، یعنی سطح خطا ۵ در صد گردد. سپس عملیات متوقف می‌شود. (منصوری فر، ۱۳۸۵)
در این روش، با ورود متغیر های جدید، متغیرهایی که قبلا وارد معادله شده اند، از نو آزموده می‌شوند تا مشخص شود که آیا هنوز هم حضور آنه
ا در مدل، به موفقیت آن کمک می‌کند یا خیر. بنا براین احتمال دارد برخی از متغیر هایی که در مرحله قبل، قدرت تبیین بالایی داشتند، در مرحله بعدی حذف می‌شوند. در هر مرحله، متغیر یا متغیر هایی باقی می‌مانند که پس از تفکیک مشارکت متغیر های مقدم بر آن ها، دارای بیشترین مجذور همبستگی ® باشند. در این روش، کارایی هر مرحله، با آزمون F سنجیده می‌شود (حبیب پور و صفری، ۱۳۹۰)
نرم افزار SPSS یک تجزیه کننده جامع و انعطاف پذیر آماری و یک سیستم مدیریت داده است که به راحتی می‌تواند بسیاری از مسائل آماری را تحلیل نماید. برای تفسیر معادله رگرسیون چند گانه می‌توان چنین گفت که یک معادله پیشگویی است و برای آشنایی بیشتر با خروجی نرم افزار SPSS با قسمت های مختلف آن به صورت زیر آشنا می‌شویم.
R: به آن در رگرسیون ساده ضریب همبستگی گفته می‌شود و در رگرسیون چند گانه، به آن ضریب همبستگی چند گانه گویند. که نشان دهنده شدت رابطه متغیر وابسته با مستقل است.
R Square: که به آن ضریب تعیین گفته می‌شود و بیان می‌کند چند درصد تغییرات متغیر وابسته را می‌توان به تغییر در متغیر مستقل نسبت داد.
Adjusted R Square: که به آن ضریب تعیین تعدیل شده ( اصلاح) گفته می‌شود. نشان دهنده تاثیر تغییرات در حجم نمونه باشد و هر چه حجم نمونه بیشتر باشد ضریب تعدیل شده به ضریب تعیین، نزدیک می‌شود.
Standard Error : خطای استاندارد یا خطای معیار و به عبارتی همان انحراف معیار است که نشان دهنده پراکندگی داده ها، حول معادله رگرسیون، یعنی خط رگرسیون می‌باشد و هر چه شدت پراکندگی حول معادله کمتر باشد. این نشانه عدد کمتری را نشان می‌دهد و هر چه این اعداد به صفر یا یک نزدیک شود این معادله قدرت پیش بینی بیشتری خواهد داشت.
B: از اطلاعات مربوط به ستون B با توجه به تعداد متغیر های آن می‌توان معادله زیر را استخراج نمود :
y= a + b ۱x ۱ + b ۲ x ۲
BSE. B : خطا معیار پارامتر های مدل است.
T: همان آماره است و اگر اعداد ستون T در ناحیه قرار گرفتند، فرضیه صفر تائید می‌شود.
Siq. T: میزان خطایی است که در فرضیه مرتکب می‌شویم که هرچه میزان sig کمتر باشد، رد فرضیه ساده تر می‌شود.
همچنین حاوی اطلاعاتی است که نیاز به هیچ محاسباتی ندارد و به کمک اطلاعات مربوط به این ستون می‌توان آزمون فرض SB را انجام دهیم و قاعده آن را به این صورت است که هر گاه اعداد ستون Siq. T کوچکتر از α (سطح خطا) بودند، فرضیه رد می‌شود. (آذر، ۱۳۸۵، صص ۲۲۵-۲۱۹)
با توجه به تشریح پرسشنامه در بخش ۳-۵، در این پژوهش سازه های منظر مالی (بودجه بندی صحیح و اصولی در شرکت، وجود مدیریت استراتژیک مالی به منظور سیاست گذاری برای سرمایه گذاری جدید، وضعیت منابع مالی شرکت) به عنوان متغیر وابسته و سازه های منظر رشد و یادگیری (اعتقاد مدیریت ارشد به ایجاد تغییر و افزایش بهره وری نیروی انسانی و تعهد شرکت برای بهبود مستمر، رضایت کارکنان از شرکت، وجود نیروی کار کافی در شرکت، وجود نظام پیشنهادات در سطح شرکت، تجهیز نیروی کار) منظر فرایند داخلی (وضعیت کارایی واحد های درون سازمانی شرکت، قیمت گذاری مناسب محصولات، کیفیت محصولات، توانایی توزیع خوب محصولات، خطی مشی مشخص و معین شرکت، تعهد شرکت به توسعه محصولاتش، برخورداری شرکت از تکنولوژی، ایمنی محصولات تولیدی، بسته بندی مناسب، تنوع محصولات) منظر مشتری( طراحی مشتری (طراحی مشتری پسند محصولات، کیفیت خدمات پس از فروش محصولات، موقعیت جغرافیای مناسب و دسترسی سریع به بازار های داخلی، قدمت و سابقه محصولات شرکت در بازار، درک نیاز مشتریان، مقبولیت بالای شرکت در میان مشتریان، خوشنامی‌و اعتبار شرکت به واسطه محصولات متنوع و با کیفیت، ماندگاری محصولات، ذهنیت خوب مشتریان نسبت به محصولات، صداقت نسبت به مشتریان، پاسخگویی به سلایق مختلف مشتریان) به عنوان متغیر مستقل در نظر گرفته می‌شوند. در این تحقیق برای بررسی و تحلیل نقاط قوت و ضعف پرسشنامه اول، تاثیر منظز های رشد و یادگیری، فرایند های داخلی، مشتری بر روی منظر مالی را می‌توانیم با تابع زیر نشان دهیم:
q 1 = a + b x1 + b 2 x ۲ + b 3 x ۳ + B ۴ x ۴ + …. . + B ۳۰ x ۳۰
q 2 = a + b x1 + b 2 x ۲ + b 3 x ۳ + B ۴ x ۴ + …. . + B ۳۰ x ۳۰
q 3 = a + b x1 + b 2 x ۲ + b 3 x ۳ + B ۴ x ۴ + …. . + B ۳۰ x ۳۰
که به شرح زیر می‌باشد:
: q1 ,q 2 , q 3 سازه های منظر مالی ( بودجه بندی صحیح و اصولی در شرکت، وجود مدیریت استراتژیک مالی به منظور سیاست گذاری برای سرمایه گذاری جدید، وضعیت منابع مالی شرکت)
: x ۱ ,x ۲ , x ۳ , x ۴ , x ۵ ,…, x ۳۰سازه های هریک از منظرهای رشد و یادگیری، فرایند داخلی، مشتری که بسته به علامت b 1 ,b 2 , b 3 رابطه مستقیم و معکوس بودن سازه های منظر مالی با سازه های منظر های مشتری، رشد و یادگیری و فرایند های داخلی مشخص می‌شود.

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...