۰۵/۰ P<
توضیحات نمودار۱: ترسیم میانگین کلی نمرات گروه پرخاشگری بعنوان تابعی ازگروه وزمان (گروه کنترل:Control – گروه آزمایش : Intervention) – (بعدازآزمایش : post – قبل ازآزمایش : pre – زمان: time )
چندین محقق نیزتاکنون مفیدبودن آنرادراین زمینه نشان داده اند.مطالعات وبررسی های اخیرهم حاکی ازاین هستندکه کلیدموفقیّت دراین راه،بکارگیری روشی رفتاری- فکری می باشدکه شامل آموزش حل ّمسایل،آموزش مهارت های اجتماعی،کنترل خشم وتقویت وجدان واخلاقیّات می باشد.
جدول ۴:جدول خلاصه شده برای بررسی دوجانبۀ انحراف معیار پرخاشگری غیرمستقیم
(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت nefo.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))

F میانگین مربع میزان آزادی حاصل جمع مربع ها منشأ گوناگونی
«میان دو مورد آزمایش »
۵۲/۰ ۱۲/۱۳ ۱ ۱۲/۱۳ (کنترل/ آزمایش ) گروه
۳۲/۰ ۱۹/۸ ۱ ۱۹/۸ بازگشت
۲۹/۲۵ ۸۳ ۱۵/۲۰۹۹ خطا
«دربین موارد آزمایش»
۰۳/۹ ۲۰/۴۴ ۱ ۲۰/۴۴ زمان
۶۳/۳ ۷۴/۱۷ ۱ ۷۴/۱۷ گروه توسط زمان
۰۳/۰ ۱۲/۰ ۱ ۱۲/۰ بازگشت
۸۹/۴ ۸۳ ۲۵/۴۰۶ خطا
۰۵/۰ p<

نمودار۲: ترسیم میانگین نمرات پرخاشگری غیرمستقیم بعنوان تابعی ازگروه وزمان
براساس نتایج اوّلیۀ این بررسی،یافته هانشان می دهندکه مهارت های حل ّمسایل اجتماعی،مختلفی که دربرنامۀ آموزشی گروهی یاد داده شدند،درکاهش سطح کلی پرخاشگری ونیزپرخاشگری مستقیم درنوجوانان شرکت کننده دربرنامۀ هشت هفته ای SPSSTمؤثربوده اند.علی رغم اینکه نتایج مثبت ورضایت بخش هستندولی این بررسی محدودیّت های خاصّ خودش رادارد.مقصودازنتایج مثبت،بهبودوکاهش سطح پرخاشگری وبزهکاری می باشد.مسایل قانونی واخلاقی حکم می کند که گروه کنترل پس ازتحقیق،بلافاصله تحت مشاوره قرارگیرد.تحقیقات نشان می دهد که این برنامه هادرارتباط باجوانانی که مشکلات رفتاری بسیارشدیدومخرّب دارنددرطولانی مدّت،ضعیف می باشند.بنابراین بهتراست post-treatmentپس ازگذشت ۶ماه یا ۱سال ازآموزش صورت گیرد.پیگیری طولانی مدّت برای پی بردن به اینکه آیا آموزش هامؤثربوده اندیاخیر،ضروری می باشد.محدودیّت دیگراین بررسی،عدم استفاده ازیک طرح آزمایشی درجایی است که شرکت کننده هابطورتصادفی برای تحقیق انتخاب می شوند.(بدلایل اخلاقی وقانونی اینگونه انتخاب امکانپذیرنیست)بدون انتخاب تصادفی بیان قطعی این مساله که گروه آزمایش درمقایسه باگروه کنترل نتیجۀ بهتری رانشان داده است،دشوار می باشد.محدودیّت دیگر،اتّکای صرف به استفاده ازAQبه عنوان معیارمی باشد،زیرااین نوجوانان به دلیل وجهۀ اجتماعی،دراین پرسشنامه هاخود رامثبت نشان می دهند.بنابراین بهتراست که سایرمعیارهادرآینده مورداستفاده قرارگیرند.علی رغم اینکه این برنامۀ آموزشی ( SPSST)ممکن است درکاهش پرخاشگری وبزهکاری درنوجوانان مؤثرباشد،امّااین امکان نیز وجودداردکه نتواندبه نیازهای آنها دراین زمینه هاجامۀ عمل بپوشاند.تحقیق تجربی نشان می دهدکه شناسایی عوامل مؤثردررفتارهای بزهکارانۀ نوجوانان درافزایش اثربخشی روش های رفتاری بسیارحایزاهمیّت می باشد.متأسفانه،این تحقیق اطلاعاتی رادرزمینۀ نوع بزه این نوجوانان بدست نداده است.بررسی هاوتحقیقات بعدی،بایدنیازهای اساسی نوجوانان پرخاشگروبزهکار راشناسایی کندتابتوان برای آنهابرنامه های آموزشی مخصوص تدارک دید.تحقیقات نشان می دهدکه برنامه های چندبعدی ازبرنامه های یک بعدی مؤثزتر هستند.تحقیقات آینده نیزبایدتمام منابعی راکه برزندگی (کودکان ونوجوانان)اثرمی گذارند،مدّنظرقراردهدزیراآموزش هایی که تنهامخصوص (جوانان)باشد،نمی تواندعوامل خانوادگی،همسالان ومدرسه راکه به کژرفتاری آنهاکمک می کندتحت نظربگیرد.این تحقیق اگرچه ابتدایی است امّابابررسی تجربی آموزش مهارت های حلّ مسایل به عنوان یک استراتژی درمانی برای کودکان وجوانان پرخاشگروبزهکار،به محقق کمک نموده است وبعلاوه باارزیابی قانونمندوسیستماتیک برنامۀSPSSTدربین آسیایی ها(سنگاپور)،دامنۀ این تحقیق راگسترش داده است.ازطرفی مواردذکرشده درآن،برای مددکاران ومشاورانی که بااینگونه بچّه هاسروکاردارند،کاربرد دارد.عدم تحقیقی حساب شده وارزیابی ای دقیق درآسیا،سلامت روانی این کودکان رادرمعرض خطرقرارمی دهد.به عنوان مثال این احتمال وجود داردکه خدمات وسیاست های نامناسب وناکارآمدی برای این کودکان درنظرگرفته شوند که پایه واساس علمی وتحقیقی نداشته باشند.از این روضروری است مراکزی که باکودکان ونوجوانان بزهکاروپرخاشگرسروکاردارند،برنامه هاوخدماتشان رابرپایۀ تحقیقات ومطالعات دقیق وتجربی استوارسازند.بدین طریق این خدمات ازنظرفرهنگی به نحومطلوب تری به اینگونه بچّه هاارایه می گردند.
“پایان”

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...