خطای آزمایش

۳۶

۰۵/۰

۰۱/۰

ضریب تغییرات

۸۵/۱۲

۴۸/۶

** معنی دار در سطح ۱%
۱-۶-۴ تعداد شاخساره
۱-۱-۶-۴ اثر ریزنمونه بر تعداد شاخساره
در بررسی اثر ریزنمونه بر تعداد شاخساره، نشان داد که بیشترین تعداد شاخساره (۴۹/۲ شاخساره) در ریزنمونه میان گره ساقه بدست آمد که با تعداد شاخساره در ریزنمونه برگ اختلاف معنی داری در سطح ۵ درصد آزمون دانکن نشان داد (نمودار ۲۹-۴).
نمودار ۲۹-۴ اثر ریزنمونه بر تعداد شاخساره در باززایی مستقیم
۲-۱-۶-۴ اثر محیط کشت اندام زا بر تعداد شاخساره
نتایج اثر محیط کشت اندام زایی بر تعداد شاخساره، نشان داد که بیشترین تعداد شاخساره (۹۰/۳ شاخساره) در محیط کشت اندام زایی MS حاوی ۵/۰ میلی گرم در لیتر TDZ بدست آمد (شکل ۵-۴) که با سایر تیمارها تفاوت معنی داری نشان داد. کمترین تعداد شاخساره مربوط به تیمار شاهد (بدون هورمون) بود (نمودار ۳۰-۴).
نمودار ۳۰-۴ اثر محیط کشت باززایی بر تعداد شاخساره در باززایی مستقیم
۳-۱-۶-۴ اثر برهمکنش ریزنمونه و محیط کشت اندام زا بر تعداد شاخساره
اثر برهمکنش دو عامل ریزنمونه و محیط کشت اندام زا نشان داد که بیشترین تعداد شاخساره (۴۰/۵ شاخساره) از ریزنمونه میان گره ساقه در محیط کشت اندام زایی MS حاوی ۵/۰ میلی گرم در لیتر TDZ بدست آمد که با سایر تیمارها تفاوت معنی داری نشان داد. در تیماری که هورمون های BAP و KIN به صورت ترکیبی به کار برده شد (۵/۰ میلی گرم در لیتر BAP + 5/0 میلی گرم در لیتر KIN) تعداد شاخساره بیشتری (شکل ۶-۴) نسبت به استفاده از این هورمون ها به صورت جداگانه مشاهده گردید. کمترین تعداد شاخساره مربوط به تیمارهای شاهد (بدون هورمون) بود (نمودار ۳۱-۴).
نمودار ۳۱-۴ برهمکنش اثر ریزنمونه و محیط کشت باززایی بر تعداد شاخساره در باززایی مستقیم
۲-۶-۴ طول شاخساره
۱-۲-۶-۴ اثر ریزنمونه بر طول شاخساره
در بررسی نتایج اثر ریزنمونه بر طول شاخساره نخود شیرین مشاهده شد ریزنمونه میان گره ساقه دارای طول شاخساره بیشتری نسبت به برگ بود و در سطح ۵ درصد آزمون دانکن معنی دار بود (نمودار ۳۲-۴).
نمودار۳۲-۴ اثر ریزنمونه بر طول شاخساره در باززایی مستقیم
۲-۲-۶-۴ اثر محیط کشت اندام زا بر طول شاخساره
نتایج اثر محیط کشت اندام زایی بر طول شاخساره در باززایی مستقیم نخود شیرین نشان داد که طول بلندترین شاخساره (۹۶/۲ سانتیمتر) در محیط کشت اندام زایی MS همراه با ۵/۰ میلی گرم در لیتر TDZ بدست آمد که با سایر تیمارها تفائت معنی داری نشان داد. کمترین طول شاخساره مربوط به تیمار شاهد (بدون هورمون) بود (نمودار ۳۳-۴).
نمودار ۳۳-۴ اثر محیط کشت باززایی بر طول شاخساره در باززایی مستقیم
۳-۲-۶-۴ اثر برهمکنش ریزنمونه و محیط کشت اندام زا بر طول شاخساره
نتایج اثر برهمکنش دو عامل ریزنمونه و محیط کشت اندام زا بر طول شاخساره نشان داد که طول بلندترین شاخساره (۶۳/۴ سانتیمتر) از ریزنمونه میان گره ساقه در محیط کشت MS همراه با ۵/۰ میلی گرم در لیتر TDZ بدست آمد که با سایر تیمارها تفاوت معنی داری نشان داد. با افزایش غلظت BAP و KIN در هر دو ریزنمونه میان گره ساقه و برگ، طول شاخساره افزایش یافت. کمترین طول شاخساره مربوط به تیمار شاهد (بدون هورمون) در هر دو ریزنمونه بود (نمودار ۳۴-۴).
نمودار ۳۴-۴ اثر برهمکنش ریزنمونه و محیط کشت اندام زا بر طول شاخساره در باززایی مستقیم

شکل ۵-۴ تشکیل شاخساره در آزمایش اندام زایی مستقیم از ریزنمونه میان گره ساقه در محیط کشت MS حاوی ۵/۰ میلی گرم در لیتر TDZ.
شکل ۶-۴ اندام زایی مستقیم در محیط کشت MS حاوی ۵/۰ میلی گرم در لیتر BAP + 5/0 میلی گرم در لیتر KIN.
۷-۴ ریشه زایی
بعد از این که شاخساره ها به اندازه لازم برای ریشه دار شدن آماده شدند، آن ها را در محیط کشت های تهیه شده به منظور ریشه زایی انتقال یافتند (جدول ۱۰-۳). بعد از ۱۰ روز که در محیط کشت ریشه زایی همراه با هورمون های مختلف قرار گرفتند، جهت ادامه ریشه زایی به محیط کشت MS عاری از هورمون زیرکشت شدند و پس از گذشت ۴ هفته از کشت، شاخص های تعداد ریشه و طول ریشه اندازه گیری شد.

( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )

نتایج جدول تجزیه واریانس نشان داد غلظت محیط کشت پایه، نوع هورمون های بکار رفته و برهمکنش آنها در تعداد ریشه و طول ریشه در سطح احتمال ۱% معنی دار بود (جدول ۱۰-۴).
جدول ۱۰-۴ تجزیه واریانس تعداد ریشه و طول ریشه در آزمایش ریشه زایی از شاخساره

منابع تغییرات

درجه آزادی

میانگین مربعات

تعداد ریشه

طول ریشه

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...