پیشینه تحقیق
در مطالعات و بررسی‌های صورت گرفته در مراکز و سازمان‌های مختلف مانند کتابخانه ملی، مرکز پژوهش‌های مجلس، مرکز مطالعات و تحقیقات استراتژیک، دانشگاه علامه طباطبایی، دانشکده‌ی خبر، مرکز مطالعات و تحقیقات رسانه‌ها، مرکز اسناد و مدارک علمی ایران، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکز و علوم و تحقیقات، مرکز مطالعات و سنجش صدا و سیما، وزارت کشور و …، به منظور دست یافتن به مباحث نظری و تحقیقات انجام شده پیرامون موضوع این پژوهش، مشخص گردید که طرح‌های پژوهشی و یا مطالعاتی که بطور مستقیم در این رابطه (شیوه‌های اطلاع رسانی در شرایط بحران ناشی از قطع برق) باشد، وجود ندارد. البته در زمینه رسانه و بحران با توجه به بررسی‌های صورت گرفته نسبت به چند سال گذشته پیشرفت خوبی صورت گرفته و تعدادی کتاب، مجموعه‌ی مقالات، مصاحبه، جزوه، لوح فشرده‌ی آموزشی و دو همایش با عنوان نقش رسانه‌ها در مدیریت بحران و همایش ملی رسانه ملی و مدیریت بحران به همراه چند نمونه پایان نامه به دست آمد.
پایان نامه‌ها
برای انجام این پژوهش از دو پایان نامه بصورت ویژه به شرح زیر استفاده شد:

بررسی نقش رسانه‌ها در دوران بحران با مطالعه موردی حادثه سقوط هواپیمای C130 می‌باشد که توسط معصومه رشیدی در سال ۱۳۸۶ و در دانشگاه آزاد واحد تهران مرکز انجام شده است. استاد راهنمای این پایان نامه دکتر داوودصفایی و استاد مشاور آن دکتر غلامرضا آذری می‌باشد. از نتایج این پایان نامه که در این تحقیق نیز استفاده شده است می‌توان به نقش آموزش در شیوه تهیه اخبار و گزارشات در شرایط بحرانی و نگرش افراد به موضوع اطلاع رسانی در شرایط بحران و نحوه تعامل رسانه‌ها با محیط یاد کرد.
بررسی نقش رسانه ملی در مدیریت بحران سیاسی مطالعه موردی پرونده هسته‌ای که توسط منظر عالی‌نژاد در سال ۱۳۸۷ و در دانشگاه آزاد واحد تهران مرکز انجام شده است. استاد راهنمای این پایان نامه دکتر صدیقه ببران و استاد مشاور آن دکتر حسن خجسته می‌باشد.
اسامی برخی از پایان نامه‌هایی که در زمینه‌ی رسانه و بحران انجام شده به شرح زیر می‌باشد:
رسانه‌های خبری و زلزله: بررسی دیدگاه‌های روزنامه نگاران، امداد گران و مردم در خصوص آماده سازی، امداد رسانی، مشارکت همگانی و کاهش خطرات / دانشگاه علامه طباطبایی
بررسی تحلیل محتوای پوشش رسانه‌ای بحران افغانستان و بررسی اخبار و مطالب منعکس شده پیرامون واقعه ۱۱ سپتامبر/ دانشگاه آزاد واحد تهران مرکز
نقش وسایل ارتباط جمعی در جنگ دوم خلیج فارس / دانشگاه امام صادق (ع)
بررسی مدیریت بحران در فناوری اطلاعات برای دانشگاه‌ها / دانشگاه امام صادق (ع)
نقش صدا و سیما در مدیریت بحران پس از انتخابات دهم ریاست جمهوری از منظر کارشناسان / دانشکده صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران.
استراتژی‌های ارتباطی در مدیریت بحران اجتماعی با بهره گرفتن از قابلیت‌های فضای مجازی از دیدگاه متخصصین / دانشکده صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران
بررسی نقش ساختاری روابط عمومی صدای جمهوری اسلامی ایران در مدیریت بحران‌های جامعه / دانشکده صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران
نقش رسانه‌های دیداری در بحران‌های سیاسی با مطالعه عملکرد شبکه‌های خبری بی‌بی‌سی، الجزیره و العربیه در خیزش‌های مردمی خاورمیانی در سال ۲۰۱۱ / دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران مرکزی، دانشکده علوم سیاسی.
بررسی دیدگاه اساتید علوم ارتباطات در خصوص میزان تاثیر روزنامه‌نگاری بحران بر کاهش نگرانی مخاطبین / دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی
بررسی نقش رسانه‌ها در دوران بحران (۱۳۸۶)/ دانشگاه علوم ارتباطات اجتماعی
پژوهش و مقالات
پژوهش و مقالات مختلفی در زمینه‌ی رسانه‌ها و بحران طی چند سال گذشته انتشار یافته‌اند که تنها در کتابخانه‌ی ملی نام ۱۵۰ عدد از این مقاله‌ها با کلید واژه‌ی «رسانه و بحران» قابل مشاهده است. اما مجموعه مقالاتی در قالب کتاب یا مجله بصورت اختصاصی در زمینه رسانه و بحران انتشار یافته که در زیر به معرفی این مجموعه مقالات می‌پردازیم.
پژوهش نامه – رسانه و مدیریت بحران ۱ و ۲
در این مجموعه مقالات که در قالب دو مجموعه توسط معاونت پژوهش‌های فرهنگی و اجتماعی مرکز تحقیقات استراتژیک زیر نظر دکتر سید رضا صالحی نشر یافته مقالاتی با عناوین ذیل منتشر شده است:
رسانه و مدیریت بحران۱
برنامه ریزی و تصمیم‌گیری سازمان رسانه در مدیریت فجایع طبیعی / دکتر محمد سلطانی‌فر – محمودرضا مرتضوی
«مدیریت رسانه» کلیدی‌ترین ابزار برای «مدیریت بحران» / میثم سام بند – سید محمودرضا مرتضوی
نقش رسانه‌ها در مدیریت بحران‌های سیاسی / حسن سبیلان اردستانی
مدیریت رسانه‌ها در جوامع بحران زده: مطالعه موردی افغانستان / شهرود امیر انتخابی – جواد حیران نیا
مدیریت پیام رسانه؛ نظام‌مندی و ارزیابی یک فرایند / شهناز هاشمی – محمودرضا مرتضوی
مدیریت بحران در فضای سایبر و جامعه شبکه‌ای / سید مسعود رجبی
کارکرد رسانه‌ها در مدیریت بحران / بهاره نصیری
رسانه و مدیریت بحران ۲
مفهوم‌شناسی مدیریت بحران‌های بین‌المللی/ دکتر فیاض زاهد ـ دکتر محمد سلطانی‌فر
مدیریت رسانه‌ها: مطالعه موردی جنگ آمریکا ـ عراق ۲۰۰۳/ حمید ضیایی‌پرور
رسانه، دولت و جنگ: نوشتاری پیرامون رابطه رسانه‌ها و دولت در زمان جنگ/علی احمدی
نقش رسانه در هدایت، فرو نشاندن و مدیریت بحران/ مریم طاهریان
جنگ پایان‌ناپذیر رسانه‌ها/ برگردان و خلاصه: شهرود امیرانتخابی ـ جواد حیران‌نیا
فصل‌نامه‌ی پژوهش و سنجش
این فصل‌نامه که توسط مرکز تحقیقات صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران منتشر می‌شود در شماره‌های ۴۲،۴۳ و ۵۵،۵۶ به بررسی رسانه و مدیریت بحران پرداخته و طی مقالات ارائه شده در این فصل‌نامه رسانه و بحران از منظر‌های مختلف مورد نقد و بررسی قرار گرفته‌اند.
مجموع مقالات رسانه و مدیریت بحران
این مجموعه مقالات در گروه پژوهش‌های فرهنگی و اجتماعی پژوهشکده تحقیقات راهبردی مجمع تشخیص مصلحت نظام زیر نظر دکتر محمد سلطانی‌فر تهیه و در تابستان ۱۳۹۰ انتشار یافته است. برخی از مقالات انتشار یافته در این مجموعه به شرح زیر است:
مفهوم شناسی مدیریت بحران‌های بین‌المللی / فیاض زاهد – محمد سلطانی‌فر
مدیریت رسانه‌ها: مطالعه موردی جنگ آمریکا – عراق ۲۰۰۳ / حمید ضیایی‌پرور
مدیریت گروه خبری در بحران / محمودرضا مرتضوی – منصوره مرادی
نقش رسانه در هدایت، فرونشاندن و مدیریت بحران / مریم طاهریان
کارکرد رسانه‌ها در مدیریت بحران / بهاره نصیری
کتاب‌ها
از مجموعه کتاب‌هایی که بصورت مستقیم با موضوع رسانه و بحران می‌باشند می‌توان از این کتاب‌ها نام برد:
مدیریت پوشش خبری بحران در رسانه‌های حرفه‌ای
این کتاب که به همت دکتر اکبر نصرالهی توسط دفتر مطالعات و توسعه رسانه‌ها وابسته وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در سال ۱۳۸۹ انتشار یافته به صورت مستقیم به موضوع رسانه و بحران می‌پردازد.

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...