۴- تعداد برگشتی ها زیاد می شود
۵- در مواردی که واحد های سازمانی به یکدیگر نزدیک بوده و امکان جمع آوری افراد در یک محل زیاد باشد روش مفیدی است .
۶- داده های کمی برای تصمیم گیری

( اینجا فقط تکه ای از متن فایل پایان نامه درج شده است. برای خرید متن کامل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )

۷- شفافیت
۸- مقایسه پذیری
۹- کسب اطلاعات پیچیده (عسکری نیا/لطفی جم, ۱۳۹۰, ص. ۱۴۵)
۵-۳ میدان مشاهده
جامعه اماری،روش نمونه گیری،حجم نمونه
۱-۵-۳ جامعه اماری
تعدادی از خانوارهای ساکن در یکی از مناطق حاشیه نشین اطراف مشهد
۲-۵-۳ روش نمونه گیری
پرسشنامه
۳-۵-۳ حجم نمونه
۶۰ پرسشنامه
فصل چهارم:
یافته های تحقیق
۱-۴ مقدمه
در علل مهاجرت روستائیان به شهر، جاذبه و فریبندگى مظاهر آراسته و پرتجمل زندگى شهرى را نمى‌توان نادیده گرفت. شهرها اغلب به واسطه ظواهر آراسته خود گروهى از روستائیان را به خود جذب مى‌کنند. اصولاً شهرنشینى و شهرى بودن در میان روستانشینان به‌عنوان نوعى ارزش اجتماعى تلقى مى‌شود و مورد خواست و آرزوى مردم است. شاید بتوان گفت که گروهى از روستائیان بر اثر تحقیرهائى که در گذشته از طرف شهریان و مالکان بزرگ بر آنها اعمال مى‌شد، نوعى احساس نارضایتى نسبت به پایگاه اجتماعى و زندگى روستائى پیدا کرده و به گروه خود بدبین و بى‌اعتنا شده‌اند. بدبینى، احساس حقارت و از خودبیگانگى از عوامل مؤثرى است که روستائى را به گریز از ده و اقامت و زندگى در شهر برمى‌انگیزد.
بنابراین اگر عامل مهاجرت براى گروهى از روستائیان کم‌کارى، کار ناقص، بیکارى و به‌طور کلى عوامل درونى مهاجرت و نیروى دافعه جامعه روستائى است، برخى از روستائیان تحت‌تأثیر عوامل برونى مهاجرت قرار مى‌گیرند و شاید مهم‌ترین انگیزه مهاجرت براى آنان ناهمسانى زندگى شهر و روستا و وجود امکانات رفاهى، بهداشتى و فرهنگى بیشتر در شهر و یا به‌طور کلى امتیازات زندگى شهرى و ارزش اجتماعى شهرنشینى است. مسئله قابل ذکر دیگر در این زمینه مهاجرپذیرى روستاها است، این پدیده به‌ویژه در جریان اجراء قوانین ارضى پاره‌اى از کشورها مشاهده شده است. بازگشت به روستا براى مهاجرانى که مدتى دور از سرزمین، خانواده و خویشاوندان خود به‌سر مى‌بردند، امرى موقتى بود که بر اثر تبلیغات زیاد درباره تقسیم اراضى به‌وجود آمده بود. در ایران، در جریان اجراء قانون تقسیم اراضى گروه زیادى از روستائیان مهاجر که در شهرها سکونت داشته‌اند، به‌منظور اخذ زمین به ده محل سکونت اولیه خود بازگشتند. این امر در زمانى کوتاه موجب افزایش حجم جمعیت روستائى شده است. (تودارو/ ترجمه غلامعلی فرجادی, ۱۳۸۹, ص. ۲۸۴)
۲-۴ جنس

تعداد پاسخ های معتبر

فراوانی

درصد

درصد پاسخ های معتبر

درصد فراوانی تجمعی

مرد

۵۲

۸۶٫۷

۸۶٫۷

۸۶٫۷

زن

۸

۱۳٫۳

۱۳٫۳

۱۰۰٫۰

جمع

۶۰

۱۰۰٫۰

۱۰۰٫۰

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...