در این تحقیقات نوعاً از روش های مطالعه ی کتابخانه ای و بررسی متون و محتوای مطالب و نیز روش های میدانی نظیر پرسشنامه ، مصاحبه و مشاهده استفاده می شود(حافظ نیا،۱۳۸۰: ۴۸).
۳-۳ -۲ تحقیقات پیمایشی
این تحقیقات را باید تحقیقات حل مسأله یا حل مشکل نامید، زیرا نتایج آن مستقیماً برای حل مسأله به کار گرفته می شود. تحقیقات عملی نوعاً خصلت محلی و موضعی داشته از خاصیت تعمیم پذیری نتیجه برخوردار نیستند (البته در ابعاد فراتر از جامعه ی مورد مطالعه). این تحقیقات بر داده های تحقیقات بنیادی تکیه دارند، زیرا از معلومات و قوانین آن ها استفاده می شود(حافظ نیا، ۱۳۸۰: ۴۱).

(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))

مراحل مختلف اغلب پیمایشها به ترتیب زیراست:
۱- مطالعه ی کتب و نشریات مربوطه ، مصاحبه با افراد صاحب نظر و با تجربه
۲- تدوین فرضیه و طراحی روش تحقیق
۳- طراحی فنون و روش های مورد نیاز تحقیق ، اجرای طرح مقدماتی و رفع نواقص ابزار تحقیق.
۴- انتخاب افراد و نمونه‌هایی که باید مورد بررسی قرار گیرند.
۵- کار میدانی و جمع‌ آوری و دریافت اطلاعات و داده ها.
۶-کدگذاری و پردازش داده‌ها.
۷- تجزیه و تحلیل آماری.
۸-گردآوری نتایج و آزمون فرضیه ها.
۹- تحلیل نتایج بدست آمده و نگارش تحقیق (اونیهام، ۱۳۶۹: ۱۵).
چون در این پژوهش به توصیف و مطالعه آنچه که هست می‌پردازیم، روش پژوهش، روش توصیفی است.
در این پژوهش می‌توان جامعه ی مورد مطالعه را از طریق پیمایش، مورد بررسی و آزمون قرار داد. «پیمایش» روشی در پژوهش اجتماعی است که فراتر از یک تکنیک خاص در گردآوری اطلاعات است، هرچند عمدتاً در آن از پرسشنامه استفاده می شود اما فنون دیگری از قبیل مصاحبه ساختمند، مشاهده، تحلیل محتوا و… هم بکار می‌روند(خاکی، ۱۳۷۸: ۲۱۲).
پژوهش حاضر ، پژوهشی توصیفی از نوع پیمایشی می باشد.
۳-۴ جامعه آماری پژوهش
جامعه ی آماری عبارت است از مجموعه‌ای از افراد یا واحدها که دارای حداقل یک صفت مشترک باشند. معمولاً در هر پژوهش ، جامعه ی مورد بررسی یک جامعه ی آماری است که پژوهشگر مایل است درباره ی صفت متغیر واحدهای آن به مطالعه بپردازد. معمولاً به منظور کسب اطلاعات دقیقتر در مورد یک جامعه، بررسی یکایک عناصر جامعه مطلوب بنظر می رسد. معمولاً این کار غیر ممکن یا غیر عملی است، بنابراین تنها می‌توان با انتخاب نمونه‌ای از افراد جامعه و جمع‌ آوری داده‌های مورد نیاز آنها اقدام کرد(بازرگان، ۱۳۸۳ : ۱۷۸).
جمعیت: کل را در منابع نمونه گیری، جمعیت می خوانند. جمعیت مجموعه ای از واحد هاست که در چیز یا چیزهایی مشترک باشد(سرایی، ۱۳۸۴: ۵).

جمعیت کل

۴۷۰۰

۳-۵ واحدمشاهده
جامعه ی آماری در این پژوهش، افراد ساکن در محله برزه دماغ شهرستان کرمانشاه است. تعداد افراد ساکن در این منطقه ۴۷۰۰ نفر برآورد شده است. (مهندسین مشاورتدبیرشهر۱۳۸۶)
هر جمعیت متشکل از مجموعه ای از واحدهاست و از میان این مجموعه ی واحدها، تعدادی به عنوان نمونه برگزیده می شوند. هر یک از واحد های جمعیت را که به عنوان عضوی از نمونه در معرض انتخاب است، یک واحد انتخاب یا واحد نمونه ای می خوانند. این واحد می تواند فرد، یا واحد نهایی، یا مجتمعی از افراد، یا اصطلاحاً خوشه باشد(همان: )
واحد مشاهده: واحد مشاهده در این تحقیق فرد است که از طریق پرسشنامه اطلاعات تحقیق از آنان به دست آمده است.
واحد و سطح تحلیل: واحد و سطح تحلیل در پژوهش حاضر فرد است.
۳-۶ نمونه وروش تعیین حجم نمونه
گردآوری داده‌های مورد نیاز در پژوهش‌های غیر آزمایشی(توصیفی)که با روش پیمایشیو همبستگیانجام می‌شود به دو طریق امکان‌پذیر است :
الف) شمارش کامل افراد جامعه ی مورد مطالعه
ب) نمونه‌گیری و انتخاب نمونه ی معرف از جامعه
در پژوهش‌های علوم رفتاری، نمونه‌گیری در مقایسه با شمارش کامل از چند جنبه برتری دارد. از جمله می‌توان موارد زیررا بر شمرد:
۱- با صرفه‌تر بودن
۲- سرعت عمل و کوتاه‌تر بودن زمان مورد نیاز
۳-کیفیت داده‌ها از طریق دقت بیشتر در گردآوری و استخراج آنها (بازرگان، ۱۳۸۳: ۱۷۸).
لذا پژوهشگران با توجه به چنین واقعیتی در صدد بر می‌آیند که از طریق نمونه گیری، اطلاعات احتمالی را با بهره گرفتن از تحلیل داده‌های گرد آمده پیرامون نمونه به دست آورند و در نهایت از طریق تعمیم، این اطلاعات را به جامعه ی اصلی منتسب نمایند(خاکی، ۱۳۷۸: ۱۵۸).
چند واحد را به عنوان نمونه انتخاب کنیم؟ این سؤالی است که دیر یا زود محقق باید به آن جواب دهد. جواب دادن به این سؤال حائز اهمیت است، زیرا اگر نمونه خیلی بزرگ باشد، امکانات تلف می شود. از سوی دیگر اگر نمونه خیلی کوچک باشد، دقت نتایج کم می شود(سرایی، ۱۳۸۴: ۱۲۷).
حجم نمونه به واحد تحلیل داده ها، میزان اطمینان مورد نظر و ویژگی های جامعه آماری بستگی دارد. حجم نمونه یا تعداد افرادی که باید با آنها مصاحبه کنیم بستگی به آن دارد که ما با چه دقت و اطمینانی می خواهیم نتایج تحقیقی را از نمونه به کل جامعه آماری تعمیم دهیم هر چه این اطمینان و دقت تعمیم بیشتر باشد نیاز به حجم نمونه بیشتری خواهد بود و بر عکس( دواس، ۱۳۸۶: ۸۰).
۳-۶-۱ نمونه گیری تصادفی ساده
نمونه ی تصادفی را می‌توان با شماره‌گذاری تمام عناصر جامعه از ۱ تا N و سپس بیرون آوردن n شماره به تصادف، بدست آورد. n شماره ی حاصل، متناظر با n عنصر جامعه است که در نمونه منظور شده‌اند.
در تحقیق حاضر با توجه به اینکه از تعداد ساکنین محله ی برزه دماغ اطلاع داریم نمونه را از روش نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب می کنیم. جمعیت ما در این پژوهش معادل ۴۷۰۰ نفر می باشد.۳-۶-۲ فرمول نمونه گیری
Nt2s2
Nd2+t2s2
n =
۳۰۰ ≈ ۲۹۳ n=
N: حجم جامعه آماری (در تحقیق حاضر ۴۷۰۰ نفرمی باشد)

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...