با توجه به سطح معناداری{F(6, 9610.86)=0.45, P=0.84}، فرض همگنی پراکندگی تایید می شود. بر اساس آزمون لامبدا ویکز که مقدار آن برابر با ۹۱/۰است، و با توجه به {F(3,66)=2.15, P=0.10}، فرض برابری نقش آموزش عالی در توسعه فرهنگی با توجه به وضعیت کاری(علمی و اداری) تایید می شود. به عبارتی میانگین های نقش آموزش عالی در توسعه فرهنگی با توجه به وضعیت کاری(علمی و اداری) ، دارای اختلاف معناداری با هم نیستند.
همچنین مجذور اتا چند متغیره(۰۹/۰) به معنی آن است که ۹ درصد از تغییرات متغیرهای وابسته ، مربوط به وضعیت کاری(علمی و اداری) است.
ضمناً (جدول ۴-۲۳) در فصل چهارم نشان دهنده تجانس واریانس بین داده ها با انجام آزمون لون است. همانطوری که مشاهده می شود نقش آموزش عالی در توسعه فرهنگی با توجه به وضعیت کاری(علمی و اداری) دارای تجانس واریانس هستند.
به منظور تحلیل های واریانسی متغیرهای وابسته در سطوح وضعیت کاری(علمی و اداری) و با توجه به کنترل خطای نوع اول به روش بنفرونی(آلفای جدید برابر با ۰۱/۰ ) مشخص گردید که تحلیل واریانس یک متغیره هیچکدام از متغیرها معنادار نیست.
۵-۳-پیشنهادات اجرایی پژوهش
در ذیل پیشنهادات اجرایی وکاربردی بر اساس نتایج حاصله ارائه می گردد :
الف)ساختار معاونت فرهنگی با شرح وظایف روشن و مشخص در دانشگاه ها تبیین گردد و این ساختار به طور متمرکز به سازماندهی فعالیت های فرهنگی دانشچویان در جهت توسعه فرهنگی بپردازد.
ب) باتوجه به کارهای موازی موجود در فعالیت‌های فرهنگی ،پیشنهاد می گردد که همگی در ساختار واحدی ادغام شود تا تمرکز و اشتراک مساعی لازم در این خصوص حاصل آید.
ج)نقش کارکنان ،اساتیدو دانشجویان در برنامه ریزی فرهنگی و فعالیت های فرهنگی بیش از گذشته مورد توجه قرار گیرد و زمینه های انزوای ایشان مرتفع گردد.
د)نظر به نیاز مبرم کشور به توسعه فرهنگی و نیاز مبرم توسعه فرهنگی به وجود آزادی های مشروع ،شایسته است به آزادی دانشجویان توجه ویژه صورت پذیرد و امکان فعالیت در فضای توام با نقد آزاد برای ایشان فراهم آید.

(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))

ذ)نظر به اهمیت ارزش‌های فرهنگی و حفظ آن در میان دانشجویان و دانشگاهیان،شایسته است اقدامات مقتضی نسبت به اشاعه آن صورت پذیرد.
ر) تدوین و طراحی برنامه ریزی جهت توسعه فناوری اطلاعات و ارتباطات در میان دانشجویان درخصوص ترویج ارزش های فرهنگی در دانشگاه.
ز)تسهیل شرایط دسترسی به خدمات فناوری اطلاعات و ارتباطات برای دانشجویان در جهت پیشبرد اهداف و توسعه فرهنگی دانشگاه.
س) با عنایت به ظهور جامعه اطلاعاتی و تاثیر فناوری های نوین و تاثیر پذیری دانشگاه ها از این مقوله ،شایسته است تمهیداتی در خصوص استفاده از فناوری های جدید و خدمات الکترونیکی‌ برای دانشجویان در زمینه های فرهنگی ،ارتقای خلاقیت، نوآوری تقویت هویت فرهنگی و توسعه آن‌ صورت پذیرد.
۵-۴- پیشنهاداتی به پژوهشگران برای مطالعات آینده:
با توجه به ابعاد گسترده آموزش عالی و توسعه فرهنگی محققین می‌توانند در زمینه های زیر به بحث و تحقیق بپردازند.
اگر چه این پژوهش در دانشگاه پیام نور مرکز کرج انجام پذیرفت،می‌توان اعتبار و پایایی چارچوب مفروض و روابط پیچیده در آن را در نواحی مختلف کشور مورد آزمون قرارداد.
نقش آموزش عالی در توسعه فرهنگی در یک موسسه خدماتی مانند دانشگاه پیام نور انجام شده است،محققین بعدی می‌توانند این عنوان را در سایر موسسه های صنعتی و تجاری بر روی متغیر‌ها بررسی کنند.
در مطالعه نقش آموزش عالی در توسعه فرهنگی از روش‌های کمی استفاده شده است.برای محققین بعدی پیشنهاد می‌شود از سایر روش‌های کیفی خصوصا روش های آمیخته یا تلفیقی(کمی و کیفی)استفاده نمایند.
در پایان نامه حاضر اثر آموزش عالی در توسعه فرهنگی مورد بررسی قرار گرفته است.با توجه به این که خیلی از متغیرهای آموزش عالی بر روی توسعه فرهنگی موثر می‌باشند محققین بعدی می‌توانند از سایر متغیر‌ها که آثار زیادی بر روی توسعه فرهنگی دارد استفاده نمایند.
۵-۵- محدودیت های تحقیق:
هر کار پژوهشی با محدودیت ها و موانعی روبرو می‌باشد که محقق می‌بایست در جهت مرتفع نمودن آن تلاش نماید.محدودیت‌ها و مشکلات این پژوهش عبارتند از:
۱٫عدم وجود علاقه و روحیه همکاری برخی از اعضای هیآت علمی دانشگاه پیام نور مرکز کرج در پژوهش.

    1. نا آشنایی افراد مورد مطالعه در نمونه آماری با مفاهیم،متغیرهای به کار رفته در پژوهش،که باعث صرف زمان و وقت بیشتر برای توجیه افراد و جمع آوری داده ها و اطلاعات.
    1. واهمه افراد مورد مطالعه از پاسخگویی به پرسشنامه و عدم اعتماد پاسخ دهندگان نسبت به هدف پژوهش و غیر سیاسی بودن آن است که ممکن است تحقیق قدرت خود را در تدوین دقیق مسایل از دست بدهد.این کار باعث خدشه دار شدن روایی درونی و بیرونی تحقیق می شود که از جمله محدودیت های اساسی این تحقیق می باشد.
    1. کارشکنی در ارائه اطلاعات به علل واهی همچون محرمانه بودن اطلاعات که زمینه ساز پایین آمدن قابلیت های تحقیق می شود و میزان تعمیم پذیری آن را کاهش می دهد.

شایان ذکر است تاکنون در خصوص آموزش عالی و توسعه فرهنگی تحقیقات مختلفی به عمل آمده است و مقاله هایی به ثبت رسیده است .ولی مطالعاتی که در آن از منظر توسعه فرهنگی و فعالیت های فرهنگی در دانشگاه و مشکلات پیش روی آن در کشور به آموزش عالی نگریسته شود و نقش آموزش عالی در توسعه فرهنگی مورد بررسی قرار گیرد بصورت اندکی صورت پذیرفته است.لذا انجام این تحقیق در دانشگاه پیام نور کرج به لحاظ نظری و تبیین وهمچنین عدم دسترسی آسان به مدارک و مسنتدات و نبود کتاب و مقالات لازم در دانشگاه کرج در خصوص پژوهش حاضر، با مشکل روبرو بوده و عملا نویسنده را با چالش مواجه می سازد. از طرفی باید اذعان داشت که هم نظام آموزش عالی و هم نظام فرهنگی باید متناسب با اهداف و شرایط انقلاب اسلامی بازخوانی و بازتولید شوند و هم مناسبات آنها با هم با نگاه آینده پژوهانه واکاوی شود.
زمان بر بودن تحقیق یکی دیگر از محدودیت های تحقیق فوق می باشد ،با توجه به اینکه مطالعه ادبیات تحقیق و تبیین مفاهیم نظری و هم چنین جمع آوری و بررسی نتایج داده های تحقیق مذکور به بررسی و پژوهشهای بیشتری در خارج از دانشگاه نیاز دارد به زمانی فراتر از انجام یک پایان نامه دانشجویی احتیاج دارد.
منابع ومآخذ:

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...