• . عبد الحمید واسطی، همان،ص۸۸ ↑
  • . تقی آزاد ارمکی، جامعه شناسی خانواده ایرانی، تهران، چاپ اول، انتشارات سمت . ص ۳ ↑
  • ..« شخص آزادی ورود به سازمان خانواده را دارد.» محمودحکمت نیا، غلامرضا پیوندی،و دیگران، فلسفه حقوق خانواده،اصول و قواعد،جلد۲،چاپ اول،روابط عمومی شورای فرهنگی اجتماعی زنان، تهران. ۱۳۸۶، ص ۳۰ ↑
  • . شهید ثانی،مسالک الافهام الی تنقیح شرایع الاسلام.جلد۷،بیروت، موسسه النعارف الاسلامیه. ۱۴۱۳ه.ق .ص،۱۲۱ ↑
  • . لیلاسادات اسدی، درسنامه حقوق کیفری خانواده ، تهران، نشرکارور،چاپ اول۱۳۹۰،ص.۱۲ ↑
  • . شهلا معظمی، بزهکاری کودکان و نوجوانان. تهران، موسسه انتشارات دادگستری، چاپ پنجم. ۱۳۹۰ص۱۱۴ ↑
  • .خدامراد مؤمنی، همان، ص۲۹۱ ↑
  • . آریس تینا پولو بوهر، به نقل از تقی آزاد ارمکی، همان، ص۱۶ ↑
  • . همان ↑
  • .بهزاد رضوی فر، طرح پژوهشی حمایت کیفری از کیان خانواده با نگاهی به حقوق فرانسه ،تهران،۱۳۹۰، ص۱۱ ↑
  • . علی مظهر قراملکی، احمد مرتاضی، حیدر امیرپور، مشروعیت الزام به فرزندآوری در فقه امامیه، نشریه فقه و مبانی حقوق اسلامی (مقالات و بررسیهای سابق) – شماره ۱،پاییز و زمستان۱۳۸۸ ،ص۱۲۵ ↑
  • . یوربرگ، به نقل از تقی آزاد ارمکی، ۱۳۸۶، ص ۱۲ ↑
  • . نیومن، به نقل از پیشین ،ص۶ ↑
  • . بهزاد رضوی فر، همان، ص۱۳-۱۴ ↑
  • . همان، ص۱۲۶ ↑
  • . اسدالله لطفی،سلسله مباحث فقهی-حقوقی حقوق خانواده، جلد اول، تهران ،انتشارات خرسندی، ، چاپ اول ،۱۳۸۸، ص۱۸-۱۹ ↑
  • . همان،ص ۱۹-۲۵ ↑
  • . تقی آزاد ارمکی، همان، ص ۱۳ ↑
  • . سید علی شایگان به نقل از اسد الله لطفی، همان، ص۲۶ ↑
  • . گود به نقل ازتقی آزاد ارمکی، همان، ص ۱۱ ↑
  • . همان. ص ۱۴ ↑
  • . کپارت، به نقل ازهمان،ص ۴-۷ ↑
  • . بحران یا مسأله اجتماعی به حالتی گویند که یک نظام اجتماعی در پاسخ به تغییرات تند محیطی دچار سوء یکپارچگی می‌شود و حداقل سازگاری متقابل میان اعضایش در معرض تهدید قرار می‌گیرد. این تعریف نشان می‌دهد که بحران اجتماعی به مجموعه شرایطی گفته می‌شود که کل نظام اجتماعی با تغییرات گسترده نظم پیشین خود را از دست داده است. پس بسیاری از مواردی که بحران اجتماعی خطاب می‌شوند مانند قتل، اعتیاد، فرار از منزل و… در واقع آسیب اجتماعی است و نه بحران، زیرا که تمامی و یا اکثر افرادراتحت تاثیر خود قرار نداده است.( عالیه شکربیگی و رقیه والی، بحران هویتhttp://www.islahweb.org/node/1143

  • . علی الطایی، بحران هویت قومی در ایران ، تهران، نشر شادگان،چاپ اول،۱۳۷۸، صص۳۰-۴۴ ↑
  • . مرکز مطالعات راهبردی ایجاد شکاف نسلی از اهداف مهم جنگ نرم علیه جمهوری اسلامی می داند.
    شکاف نسلی به وضعیتی اطلاق می شود که در طی آن نسل فعلی در انتقال اهداف و فرهنگ خود بر نسل بعدی ناتوان باشد به گونه ای که نسل آینده به دنبال اهداف و مطلوبات دیگری باشد و رفتار خود را بر اساس اصول غیر از صول حاکم بر رفتار نسل فعلی تنظیم نماید. این مفهوم اگر در جامعه پدیدار شود آن جامعه به مرور زمان هویت خود را از دست داده و هویت دیگری پیدا می کند و یا حداقل دچار بحران هویت می شود لذا شکاف نسلی پیونند ناگسستنی با هویت و بحران هویت دارد.
    در مقابل شکاف نسلی، پیوند نسلی قرار داد، پیوند نسلی به وضعیتی گفته می شود که در آن نسل قعلی توانایی انتقال اهداف و فرهنگ خود را به نسل آینده را دارا می باشد و به هر میزان که در این امر موفق شود هویت آن جامعه تقویت می‌گردد و مانعی برای شکل گیری بحران هویت می شود.بنابراین آن چه در طول سال های پس از انقلاب اسلامی کاملا مشهود است، نظام استکبار جهانی تمام تلاش و توان خود را به کار گرفته تا در جامعه اسلامی با ایجاد بحران هویت، شکاف نسلی را به وجود آورد.ر.ک: http://motaleat.org/index.php
  • . .برای مطالعه بیشتر ر.ک: باقر ساروخانی ،مجتبی صداقتی فرد،«شکافِ نسلی در خانواده ایرانی ؛ دیدگاه ها و بینش ها»، پژوهش نامه علوم اجتماعی، سال سوم،شماره چهارم۱۳۸۸ ↑
  • . تقی آزاد ارمکی ،پیشین.ص ۱۸ و نیز ر.ک: تقی آزادارمکی، “بررسی تأثیر سنخ‌های ارزشی بر تغییرات خانواده در سال ۱۳۸۳”، ارائه‌شده در کنگره بین‌المللی خانواده و جهانی‌شدن،۲۰۱۲، ص ۴۹-۵۱ ↑
  • . انواع خانواده‌ها در ‌ محیط شهری را به ترتیب زیر می‌توان فهرست کرد:
    ۱٫خانواده ی مستقل زن و شوهری بدون ملحقات: این خانواده‌ایست نو مکان.شغل رئیس‌ خانواد معمولا در خدمات بالا و یا مشاغل آزاد است.انتخاب همسر آزادانه و یا با موافقت‌ سمبولیک خانوادهء بزرگ است.استقلال مالی دارد و تعهدات اجتماعی آن ناچیز است.زن و مرد به‌عنوان دو همسر و به تساوی زندگی می‌کنند.
    ۲٫خانوادهء مستقل زن و شوهری با ملحقات:این نوع خانواده در محیطهای شهری‌ به خاطر تجزیه شدن خانوادهء گستردهء قدیم زیاد دیده می‌شود.غالبا پدر و مادر پیر و سالخورده‌ به خانوادهء زن و شوهری ملحق می‌شوند و تا زمانی که وضع سالخوردگان سر و سامان نگیرد و سازمانهای اجتماعی خاص برای این جماعت به وجود نیاید،این سالخوردگان چاره‌ای جز زندگی با فرزندان خویش ندارند.نان‌آور خانواده معمولا خانوادهء زن و شوهری است،ولی‌ اگر برادر یا خواهر با خانواده زندگی کنند ممکنست درآمدی به خانواده بیاورند.
    ۳٫خانوادهء پدری توسعه یافته:که عبارت باشد از شوهر،زن،بچه‌ها،زن پسر، فرزندان پسر یعنی خانواده‌ای که یکی یا چند پسر متأهل خانواده با پدر و مادر خود در آن زندگی‌ می‌کنند و بیشتر در شهرهای ولایتی ایران به چشم می‌خورد.در اینجا قدرت خانواده در اختیار پدر و مادر اصلی است ولی ممکنست پسران خانواده‌ به بودجه ی خانواده کمک مالی کنند.این نوع خانواده بیشتر در میان کارمندان قدیمی دولت،بازرگانان،ملاکین سابق‌ املاک مززوعی دیده می‌شود.مرد نقش برتری را دارد،همسر گزینی با موافقت خانواده انجام‌ می‌گیرد،تعهدات اجتماعی بسیار زیاد است. ر.ک: جمشید بهنام، نظری به انواع خانواده در ایران،نشریه نامه علوم اجتماعی ، دوره قدیم، زمستان ۱۳۴۷ – شماره ۲ صص.۷۰ تا ۷۸ ↑
  • . تقی آزادارمکی،جامعه شناسی خانواده ایرانی،ص۷۰ ↑
  • .همان،صص۸۰-۸۵ ↑
  • .همان ص ۷۲ ↑
  • .اسدالله لطفی.همان. ص۲۶-۲۷ ↑
  • . البته برخی از نویسندگان با بیان انواع خانواده و توضیح آن که در قسمت پیشین توضیج داده شد در مورد نوع خانواده پدری توسعه یافته بیان می دارند که « این نوع خانواده را شاید بتوان«خانواده گسترده»نامید» (ر.ک:جمشید بهنام،همان) ↑
  • .کریستین لازرژ، درآمدی به سیاست جنایی،ص۱۱۳ ↑
  • .برای نمونه به این متن اشاره می شود که نظریه ی امضایی بودن را پذیرفته است.«… البته در فقه مواردی هم هست که دیه را به عاقله می دهند؛ یعنی در مواردی فقط زبان نمی بیند بلکه استفاده هم می کند «فلذا من له الغنم فعلیه الغرم»
    پس اگر ما جامعه ی گذشته را که در آن این نهاد وضع شده ، در نظر بگیریم می بینیم که این نهاد نه تنها چیز غریبی نبوده است و برای جلوگیری از جنگ های طویل المدت نیز نهادی کارا بوده . به همین دلیل اسلام نیز این نهاد را تأیید و امضا نموده ؛ زیرا که با فضائل اخلاقی سازگاری دارد.» حسین پارسایی (۱۳۹۰ )http://parsaeeh.blogfa.com/post/26 ↑
  • .ر.ک:کریستسن لازرژ،همان، ص.۱۷ ↑
  • .حسین پارسایی، همان ↑
  • .از دیگر کارکردهای نهاد عاقله تعدیل تعصبات قبیله ای و خانوادگی بوده است . علامه مجلسی قدس سره فرموده است : در زمان جاهلیت مردم تعصب بسیاری به حفظ خویشاوندان خود داشتند ، به گونه ای که قاتل را حمایت می کردند و او را از ولی مقتول دور نگاه می داشتند و نمی گذاشتند به سزای عملش برسد ولو این که به ناحق کسی را کشته بود . شارع مقدس به منظور تعدیل تعصبات ، در باب قتل خطایی – که قاتل در آن تقصیری ندارد – مقرر فرمود که دیه بر ورثه و خویشان او تقسیم شود که هم باعث قلت حمایت ایشان شود و هم کار بر قاتل آسان شود ؛ چون تقصیری نداشته است و از روی خطا انجام داده است . (ر.ک: همان) ↑
  • .همان ↑
  • .البته امروزه این پرسش مهم مطرح می شود که با وجود رسانه ها آیا باز هم می توان ادعا کرد خانواده مهمترین نهاد اعمال سیاست جنایی است؟که در فصل سو م به آن پرداخته می شود. ↑
  • . System Approach ↑
موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...