-/۲۶۹

-۲/۲۳۱

۰/۰۲۸

۰/۶۴۸

۱/۵۴۳

a. Dependent Variable: محافظه کاری۲

نتایج آزمون ضرایب در جدول ضرایب رگرسیونی مشاهده می‏گردد. بر اساس یافته‏های جدول سطح معناداری ضریب رگرسیونی متغیرهای کیفیت حسابرس (۴۹۶/۰) و نوع اظهارنظر حسابرس (۵۴/۰-) کمتر از ۵ درصد می‏باشد یعنی متغیرهای کیفیت حسابرسی و نوع اظهارنظر حسابرس تاثیر معناداری بر محافظه کاری حسابداری (روش دوم) دارند (۰۵/۰> sig)، از این رو فرض H1 که بیان می‏کند تأثیر متغیرهای مستقل ویژگی‏های حسابرس بر محافظه‏کاری حسابداری معنی دار است را با اطمینان بالاتر از ۹۵% پذیرش و H0 را رد می‏کنیم.
با توجه به اینکه در آزمون ضرایب ما به دنبال سهم نسبی هر متغیر مستقل را در پیش‏بینی متغیر وابسته هستیم بنابراین به منظور تفسیر ضرایب از مقادیر ضرایب استاندارد شده (Beta) استفاده می‏کنیم. این نتایج نشان می‏دهد نوع اظهارنظر حسابرس به اندازه ۲۶۹/۰- و کیفیت حسابرس به اندازه ۲۴۷/۰ محافظه کاری شرکت‏ها را تحت تاثیر قرار می‏دهند یعنی اگر نوع اظهارنظر‏ حسابرس و کیفیت حسابرس یک واحد انحراف استاندارد افزایش پیدا کنند، میزان محافظه‏کاری شرکت‏ها به ترتیب به اندازه ۲۶۹/۰- انحراف استاندارد و ۲۴۷/۰ انحراف استاندارد تغییر پیدا می‏کند. همچنین نتایج ضرایب بتای متغیرهای دوره تصدی حسابرس (۱۸۳/۰) و اندازه حسابرس (۰۲۸/۰-) نشان می‏دهد در سطح ۵ درصد تاثیر معناداری بر محافظه‏کاری شرکت‏ها ندارند ولی می‏توانند به اندازه ضریب و جهت ضریب خود متغیر محافظه کاری را تحت تاثیر قرار دهند.

( اینجا فقط تکه ای از متن فایل پایان نامه درج شده است. برای خرید متن کامل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )

۴-۳-۲-۳) بررسی مدل رگرسیونی اصلی تحقیق به همراه متغیرهای کنترلی
به منظور اولویت بندی و تعیین تاثیرگذاری متغیرهای مستقل و کنترلی بر متغیر وابسته از روش گام به گام استفاده می‏کنیم.
فرضیه: بین برخی ویژگی‏های حسابرس (کیفیت حسابرسی، اندازه حسابرسی ، دوره تصدی حسابرس، نوع اظهارنظر حسابرس) و اندازه شرکت، اهرم مالی و بازده دارایی‏ها با محافظه کاری حسابداری (روش دوم) رابطه معناداری وجود دارد
۴-۳-۲-۴) جدول خلاصه آماری

Model Summaryd

Model

R

R Square

Adjusted R Square

Std. Error of the Estimate

Durbin-Watson

۱

۰/۵۰۴a

۰/۲۵۴

۰/۲۴۵

۰/۸۷۵۶۵

۲

۰/۶۰۰b

۰/۳۵۹

۰/۳۴۴

۰/۸۱۶۱۲

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...