فصل دوم

مروری بر تحقیقات انجام شده

۲-۱- مروری بر واکنش­های سنتز دی­سولفیدها
دی سولفیدها ترکیباتی ارزشمند در زمینه ­های گوناگون سنتزی و دارویی می باشند. روش­های مختلفی برای سنتر این ترکیبات پیشنهاد شده است. ازجمله این روش­ها، سنتز مستقیم بین آلکیل هالیدها و واکنشگرهای انتقال دهنده سولفور و جفت شدن اکسایشی تیول­ها می باشد که به برخی از آن ها اشاره می شود.
(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت nefo.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))

۲-۱-۱- سنتز مستقیم بین آلکیل(آریل) هالیدها و واکنشگرهای انتقال دهنده سولفور
سال ۲۰۰۷ دی سولفیدهای متقارن را از واکنش سدیم سولفید با آلکیل هالیدها در حضور دی سیل دی متیل آمونیوم برمید سنتز کردند (شمای۲-۱) [۵۹].

شمای(۲-۱)
سال ۲۰۱۰ دی سولفیدهای متقارن را از واکنش هالیدهای آلی و تیواوره در حضور دی­اکسید منگنز و پلی­اتیلن گلیکول مرطوب سنتز کردند (شمای۲-۲) [۶۰].

شمای(۲-۲)
سال ۲۰۱۲ سلیمان­بیگی دی سولفیدهای متقارن را از واکنش آلکیل هالید ها و آریل هالیدها با پتاسیم ۵- متیل- ۴، ۳، ۱، اکسادیازول- ۲- تیولات در حضور کاتالیزور مس کلرید سنتزکرد (شمای۲-۳) [۶۱].

شمای(۲-۳)
سال ۲۰۱۳ سلیمان­بیگی دی سولفیدهای متقارن را از واکنش آلکیل هالیدها و آریل هالیدها با تیواستامید در حضور کاتالیزور مس کلرید سنتز کرد (شمای۲-۴) [۶۲].

شمای(۲-۴)
سال ۲۰۱۳ سلیمان­بیگی دی سولفیدهای متقارن را از واکنش آریل هالیدها با کربن دی سولفید در حضور کاتالیزور مس یدید سنتز کرد (شمای۲-۵) [۳۶].

شمای(۲-۵)
۲-۱-۲- استفاده از جفت شدن اکسایشی تیول ها
در سال ۲۰۰۴ تاج بخش و همکارانش با بهره گرفتن از معرف ۲ ،۶- دی هیدروکسی پیریدینیوم کلروکرومات، تیول­ها را به دی سولفید و سولفیدها را به سولفوکسید اکسید کردند (شمای۲-۶) [۶۳].

شمای (۲-۶)
در روشی دیگر با جفت شدن اکسایشی تایول ها در DDQ و در حلال دی کلرو متان و در دمای صفر درجه سانتی ­گراد انواع مختلفی از دی سولفیدهای متقارن و نامتقارن سنتز شده است (شمای۲-۷) [۶۴].

شمای(۲-۷)
از N- فنیل تری ازولین دی ان در دمای اتاق برای اکسایش گزینشی تیول­ها استفاده شده است که برای تیول های جامد واکنش در حلال تولوئن انجام شده است (شمای۲-۸) [۶۵].

شمای(۲-۸)
این واکنش برای تیول های مایع در شرایط بدون حلال انجام شد.
در سال۲۰۰۶ اکسیداسیون تیول به دی سولفید توسط ریکپ[۱۹] و همکارانش انجام شد. در این روش از اکسیژن مولکولی در آب استفاده شده است (شمای۲-۹) [۶۶].

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...