مدل آماری استفاده شده برای تجزیه آماری صفاتی که در هر تکرار بیش از یک مشاهده داشتند، در فاکتوریل به صورت زیر بود:

(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))

Yijk = µ + A i+ B j+ ABij+ eijk + seijk
Yijk مقدار مشاهده مربوط به سطح i ام فاکتور A و سطح j ام فاکتور B در تکرار k
µ = اثر میانگین.
Ai = اثر سطح i ام فاکتور A
Bj = اثر سطح j ام فاکتور B
ABij = بر هم کنش دو فاکتور A و B
eijk = اشتباه آزمایشی.
seijk= اشتباه نمونه‌برداری.
و در کاملاً تصادفی ساده:
Yijk = µ + Ti + Eij + Sijk
= Yijk مقدار مشاهده تیمار i ام در تکرار j ام و نمونه k ام.
µ = اثر میانگین.
Ti = اثر تیمار i ام.
Eij = اثر اشتباه آزمایش مربوط به تیمار i ام در تکرار j ام.
Sijk= اشتباه نمونه برداری تیمار i ام در تکرار j ام و نمونه k ام.
تجزیه آماری صفاتی که در هر تکرار یک مشاهده داشتند اشتباه نمونه‌برداری از مدل حذف گردید و آنالیز صورت گرفت. در آزمایش سوم جهت مقایسه دو روش استفاده آرژنین در جیره (تزریق در داخل تخم مرغ در دوران جنینی و استفاده از آن در جیره در دوران پرورش) از مقایسه گروهی استفاده گردید و تزریق داخل تخم مرغ با سطوح جیره‌ای آرژنین برای صفات مورد اندازه‌گیری، مقایسه گردید.
قبل از انجام آنالیزهای آماری، آزمون نرمال بودن داده‌ها (کولموگرف اسمیرنوف[۲۸۳]) به داده‌های جمع‌ آوری شده برازش شده و داده‌های که نرمال نبودند از تبدیل‌های متفاوت جهت نرمال نمودن داده‌ها استفاده شد. در مورد تلفات ناشی از آسیت، چون با تبدیل‌های انجام گرفته داده‌ها نرمال نشدند؛ از آزمون کای اسکویر برای آنالیز داده‌ها استفاده شد. میانگین اثرات معنی دار، در تجزیه واریانس (۰۵/۰>P) با آزمون چند دامنه‌ای دانکن و فرض خطای ۰۵/۰ مقایسه گردید. تجزیه و تحلیل داده‌ها با بهره گرفتن از نرم افزار آماری SAS ویرایش ۲/۹ (۲۰۰۰) انجام شد.

فصل سوم.
نتایج.

نتایج:
نتایج حاصل از آزمایشات انجام شده در این پژوهش به تفکیک در این بخش آورده شده است. برای هر یک از شاخص‌های مورد نظر، جداول مقایسه میانگین‌ها آورده شده است. مقایسه میانگین‌ها توسط آزمون چند دامنه‌ای دانکن در سطح احتمال خطای ۵ درصد انجام گرفت و خطای استاندارد میانگین در جداول آورده شده است.
آزمایش ۱:
مقدمه:
در این آزمایش که به عنوان پیش آزمایش جهت آشنایی با علائم کلینیکی آسیت طراحی گردید از دو افزودنی جیره (داروهای تغییر دهنده فشار خون) و یک جیره شاهد در دو جنسیت بعد از ۲۱ روزگی استفاده شد؛ که به صورت طرح کاملاً تصادفی در قالب فاکتوریل ۳ × ۲ انجام گرفت.
پارامترهای عملکردی:
نتایج حاصل از اثرات اصلی جنسیت و افزودنی و تیمارها، همچنین اثرات متقابل جنسیت و افزودنی بر صفات عملکردی در دوره رشد و پایانی (بعد از اعمال تیمارها) درجدول ۳-۱ آورده شده است.
مصرف خوراک:
در دوره رشد اثرات اصلی جنسیت بر متوسط خوراک مصرفی معنی دار نبود (۰۵/۰P>) اما اثرات اصلی افزودنی بر مصرف خوراک معنی­دار بود (۰۵/۰P<). در دوره رشد افزودن آتنولول به طور معنی داری متوسط خوراک مصرفی را نسبت به شاهد و لوتیروکسین کاهش داد. اثرات متقابل جنسیت و افزودنی‌های جیره بر متوسط خوراک مصرفی در دوره رشد معنی دار نبود (۰۸۲۸/۰P=) لذا مقایسه میانگین‌های مربوط به تیمارهای مختلف صورت نگرفت. در دوره پایانی اثرات متقابل جنسیت و افزودنی بر مصرف خوراک معنی­دار بود (۰۱۷۴/۰P=) لذا مقایسه سطوح فاکتورهای اصلی صورت نگرفت. در مقایسه میانگین تیمارها بالاترین و پایین­ترین مصرف خوراک به ترتیب در تیمارهای ۴ و ۵ (لوتیروکسین-خروس و آتنولول-مرغ) مشاهده شد. بین تیمارهای ۱، ۲ و ۳ (شاهد-مرغ، شاهد-خروس و لوتیروکسین-مرغ) اختلاف معنی­داری مشاهده نشد.
افزایش وزن:
در دوره رشد اثرات اصلی جنسیت بر متوسط افزایش وزن معنی دار نبود (۰۵/۰P>). اما در دوره پایانی خروس‌ها افزایش وزن بیشتری نسبت به مرغ‌ها داشتند (۰۱۶۸/۰P=). اثرات اصلی افزودنی‌های جیره بر افزایش وزن در دوره رشد و پایانی معنی دار بود (۰۵/۰P<). در دوره رشد افزایش وزن ایجاد شده در اثر افزودن لوتیروکسین به طور معنی‌داری پایین­تر از شاهد بود، اما بین لوتیروکسین و آتنولول، در افزایش وزن مشاهده شده، اختلاف معنی‌دار نبود. در دوره پایانی پایین‌ترین مقدار افزایش وزن مشاهده شده مربوط به افزودن آتنولول بود که به طور معنی‌داری پایین‌تر از افزایش وزن مشاهده شده در اثر افزودن لوتیروکسین و شاهد بود (۰۱۰۴/۰P=). اثرات متقابل جنسیت و افزودنی بر افزایش وزن در دوره رشد و پایانی معنی‌دار نبود، لذا مقایسه میانگین تیمارها صورت نگرفت (۰۵/۰P>).
ضریب تبدیل خوراک:
در دوره رشد اثرات متقابل جنسیت و افزودنی بر ضریب تبدیل خوراک معنی­دار بود (۰۴۲۳/۰P=)، لذا مقایسه سطوح فاکتورهای اصلی انجام نگرفت، در مقایسه میانگین تیمارها بالاترین و پایین‌ترین ضریب تبدیل خوراک به ترتیب در تیمارهای ۴ و ۶ (لوتیروکسین-خروس و آتنولول-خروس) مشاهده شد. در دوره پایانی اثرات اصلی جنسیت و افزودنی به خوراک، همچنین اثرات متقابل افزودنی و جنسیت بر ضریب تبدیل خوراک معنی­دار نبود (۰۵/۰P>).
جدول ۳-۱- تأثیر جنسیت، افزودنی، اثرات متقابل جنسیت و افزودنی و تیمارها بر عملکرد دوره رشد و پایانی جوجه‌های گوشتی.

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...