بنابراین حجم نمونه برابر ۲۶۰ می باشد.

(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))

۳-۴ ابزارگرد آوری داده ها

هر پدیده ای از نظر کمی و کیفی ویژگیهای دارد که آگاهی در مورد این ویژگی ها به ماهیت و نحوه دستیابی به آنها وابسته است . هدف هر تحقیقی اعم از توصیفی یا تبیین ، دستیابی به اطلاعات در مورد این تغییرات است .ابزارهای متنوعی برای گردآوری داده ها وجود دارند که بوسیله آنها می توان داده ها ی مورد نیاز را جمع آوری و ثبت نمود ، در این بین می توان به مواردی نظیر پرسشنامه ، مصاحبه ، مشاهده و بررسی اسناد و مدارک (مطالعات کتابخانه ای )اشاره کرد . محقق برای بدست آوردن داده های مورد نیاز در تحقیق باید از ابزار متناسب با آن استفاده کند و پس از ان با تحلیل پردازش و تبدیل به اطلاعات به آزمون فرضیه ها بپردازد . ابزارهای عمده در تحقیقات حاضر برای جمع آوری عبارتند از :
منابع اولیه :پرسشنامه
منابع ثانویه :
الف)کتابخانه ای ، بررسی اسناد و مدارک ،کتب ، مقالات و پایان نامه و استفاده از منابع اینترنتی
ب)مدارک و اسناد سازمانی (آثار گزارشهای عملکرد و…)
ج)مصاحبه
در این تحقیق از سه روش ذیل برای گردآوری اطلاعات استفاده خواهد شد.
۱- مطالعه اسنادی و کتابخانه‌ای:
در این راستا، به بررسی جامعی در اسناد و منابع کتابخانه‌ای نظیر کتاب‌ها، پایان‌نامه‌ها، گزارش طرح‌ها و پروژه‌ها، ژورنال‌ها و مجلات علمی و پژوهشی پرداخته شده است.
۲- جستجو از طریق منابع الکترونیکی
برای کسب اطلاعات جدید و گسترده، یافته‌های پژوهشی، مقالات علمی در این زمینه و همچنین ارتباطات با محقیقن مربوطه در سایر کشورها از منابع الکترونیکی (اینترنت) استفاده شده است.
۳- مطالعه میدانی:
پرسشنامه یکی از ابزارهای رایج تحقیق می‌باشد و روشی مستقیم برای جمع‌ آوری داده‌های تحقیق به‌شمار می‌رود. در این تحقیق از پرسشنامه محقق ساخته استفاده شده است.

۳-۴-۱ مراحل طراحی پرسشنامه :

به منظور اندازه گیری متغیرهای تحقیق از پرسشنامه استفاده شده است . بدین جهت در ابتدا از طریق انجام یک سری مصاحبه مدیران، معاونین، کارشناسان ،کارکنان سازمان و مطالعه کتب ، مجلات و متون فارسی و لاتین تعدادی فاکتور کلیدی جهت تنظیم سوالات پرسشنامه جمع آوری شد.سپس پرسشنامه اولیه تهیه گردید که پس از اظهار نظرهای اصلاحی استاد محترم راهنما در نهایت به پرسشنامه مقدماتی تبدیل گردید .سپس پرسشنامه های مذکور در بین چند تن از صاحبنظران توزیع شد تا با این وسیله اشکالات اجتماعی و سوالات ناقص شناسایی و مرتفع شود.سپس تعدادی از پیشنهادهای اصلاحی این عزیزان با نظر استاد راهنما لحاظ گردید .در پایان به دنبال اصلاح پرسشنامه مقدماتی ، پرسشنامه نهایی تحقیق طراحی شده و در بین جامعه آماری تحقیق توزیع گردید.

۴– ۴-۲ نرخ برگشت پرسشنامه

از آنجا که جامعه آماری تحقیق حاضر کاملا مشخص و معین بود ، فرایند توزیع پرسشنامه های طراحی شده ، پس از تعیین سطح روایی و اطمینان از سطح پایایی به صورت کاملا هدفمند پیگیری شد .پیش بینی این بود با توجه به آنکه پژوهشگر خود به صورت رو در رو از متقاضی درخواست پرکردن پرسشنامه را انجام می دهد که حدود ۹۶ درصد پرسشنامه ها قابل استفاده و با اطلاعات درست باشند که از ۲۶۰ پرسشنامه ۲۵۰پرسشنامه که حدود ۹۶% مجموع کل پرسشنامه ها قابل استفاده بود و ۱۰ پرسشنامه به دلیل مخدوش بودن قابل استفاده نبودند. لذا نرخ برگشت بسیار مناسب بوده و به صورت کامل حجم نمونه را پوشش می دهد .

۳-۴-۳ محتوای پرسشنامه:

سئوالهای دو پرسشنامه محقق ساخته در دو بخش سئوالهای مربوط به ویژگی های مردمی و نمونه سئوالهای مربوط به آزمون فرضیات تحقیق تنظیم شده است.که همه آنها با علامت ضربدر قابل انتخاب شدن هستند .سئوالهای مربوط به ویژگی های فردی ویا به اصطلاح جمعیت شناختی که تعداد آنها ۳ سوال است به توصیف نمونه های آماری انتخاب شده می پردازد دو پرسشنامه تاپسیس شامل۲۳ سئوال و پرسشنامه اصلی نیز۲۳ سئوال، بر اساس متغییرها تدوین شد. .این سوالات براساس طیف لیکرت طراحی شده است .
مقیاس اندازه گیری تحقیق (طیف لیکرت)

جدول ۳-۱ طیف لیکرت

خیلی زیاد

زیاد

متوسط

کم

خیلی کم

۵

۴

۲

۲

۱

۳-۴-۴ روایی پرسشنامه (اعتبار)[۳۲]:

مقصود از روایی آن است که وسیله اندازه گیری ، بتواند خصیصه و ویژگی مورد نظر را اندازه بگیرد .اهمیت روایی از آن جهت است که اندازه گیری های نامناسب و ناکافی ،می تواند هر پژوهش علمی را بی ارزش و ناروا سازد .اعتبار در اصل به درستی وصحت اندازه گیری محقق بر می گردد (خاکی ،۱۳۸۳: ۵۲)
روایی تحقیق ، میزان سازگاری پرسشنامه را به اهداف نشان می دهد . در خصوص روایی پرسشنامه این تحقیق ،ابتدا با جمع آوری نظریه هایی کارشناسان و استاد محترم راهنما و چند نفر از مدیران، معاونین، کارشناسان سازمان مورد بازنگری قرار گرفته و با حذف برخی از سوالات و تغییرو اصلاحات انجام شده در نهایت به پرسشنامه نهایی آن در پیوست آورده ایم ، دست پیدا نمودیم .

۳-۴-۵ پایایی پرسشنامه (اعتماد)[۳۳]:

قابلیت اعتماد (پایایی):یکی از ویژگی های فنی ابزار اندازه گیری است ، مفهوم یادشده با این سروکاردارد که ابزار اندازه گیری در شرایط یکسان ، تا چه اندازه نتایج یکسان بدست می دهد.
ضریب قابلیت اعتماد (ضریب پایایی)نشانگر آن است که تا چه اندازه ابزار اندازه گیری ویژگی های با ثبات آزمودنی و یا ویژگی های متغیر و موقتی آن را می سنجد.برای محاسبه قابلیت اعتماد ابزار اندازه گیری شیوه های مختلفی بکار برده می شود .از آن جمله می توان به روش های زیر اشاره کرد:
الف)اجرای دوباره (روش بازآزمایی)، ب)روش موازی (همتا)، ج)روش تنصیف (دونیمه کردن)، د)روش کودر ریچاردسون، ه) آلفای کرونباخ

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...