آشنایی با برند

۳

۷۹۰/۰

وابسته

اعتبار کلی

۳

۸۸۵/۰

ضریب آلفای کرونباخ به دست آمده نشا ندهنده پایایی مطلوب پرسشنامه های پژوهش است.
۳-۶) روش تجزیه و تحلیل داده ها

  • مدل معادلات ساختاری

برای بررسی روابط علّی بین متغیرها به صورت منسجم کوششهای زیادی در دهۀ اخیر صورت گرفته است یکی از این روشها نوید بخش در این زمینه مدل معادلات ساختاری یا تحلیل چند متغیری با متغیرهای مکنون است. مدل معادلات ساختاری یک رویکرد آماری جامعی برای آزمون فرضیه هایی درباره روابط بین متغیرهای مشاهده شده و متغیرهای مکنون می باشد. از طریق این رویکرد می توانیم قابل قبول بودن مدلهای نظری را در جامعه های خاص با بهره گرفتن از داده های همبستگی، غیرآزمایشی، آزمایشی آزمون نمود. بدون توجه به نام یا مفهوم بی شمار آن، این واژه به یک سری مدلهای عمومی اشاره می کند که شامل تحلیل عاملی تأییدی، مدلهای ساختاری همزمان کلاسیک، تجزیه و تحلیل مسیر، رگرسیون چندگانه، تحلیل واریانس و سایر روش های آماری است. در این پژوهش به جهت آزمون فرضیات تحقیق از روش تحلیل مسیر به واسطه وجود متغیرهای واسطه ای استفاده شده است؛ که به جهت پیش نیاز تحلیل عاملی در معادلات ساختاری ابتدا به چیستی تحلیل عاملی و سپس به تحلیل مسیر در معادلات ساختاری پرداخته شده است:

( اینجا فقط تکه ای از متن پایان نامه درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )

  • تحلیل عاملی تأییدی

با کمک تحلیل عاملی تأییدی به سنجش برازش مدل مفهومی تحقیق می‌پردازیم. در تحلیل عاملی تأییدی محقق مطالعه خود را بر مبنای ساختار عاملی از پیش تعیین شده دنبال می کند و درصدد است تا صحت و سقم ساختار عاملی مجموعه‌ای از متغیرهای مشاهده شده را مورد آزمون قرار دهد. بر اساس این تکنیک محقق ابتدا باید از طریق بررسی تئوری‌ها و مطالعات قبلی و با بهره‌گیری از دیدگاه‌های خود ابتدا به تدوین مدل نظری اقدام کند تا در عمل بتواند آن را به محک تجربه زند. از این رو تحلیل عاملی تأییدی مورد ویژه‎ای از مدل معادلات ساختاری (SEM) است که به ساختار کواریانس یا مدل روابط ساختاری خطی لیزرل نیز معروف است (کلانتری، ۱۳۸۸، ۱۹۰)

  • تحلیل مسیر

تحلیل مسیر کاربرد رگرسیون چند متغیری در ارتیاط با تدوین بارز مدل های علّی است. هدف آن به دست آوردن برآوردهای کمی روابط علّی بین مجموعه ای از متغیرهاست. روابط بین متغیرها در یک جهت جریان می یابد و به عنوان مسیرهای متمایزی در نظر گرفته میشود. مفاهیم تحلیل مسیر در بهترین صورت از طریق نمودار مسیر که پیوندهای علّی احتمالی بین متغیرها را آشکار میسازد تبیین میشود. برای تهیه نمودار مسیر اسامی متغیرها را نوشته و از هر متغیر پیکانی را به سوی متغیر دیگر که محقق معتقد است در آن تاثیر دارد رسم میشود. نخستین گام در تحلیل مسیر تعیین یک مدل ساختاری پیش تجربی است که همه متغیرهای مورد علاقه پژوهشگر را در بر گیرد. در این فرایند ابتدا یک سلسله مراتب علّی مطرح می‎شود که در آن برخی از متغیرها ممکن است علت احتمالی متغیرهای دیگر باشند اما نمیتواند معلول آن باشد. به بیان دیگر ترتیب متغیرها به گونه ای است که متغیری که در مرتبه بالای این سلسله مراتب قرار دارد ممکن است علت متغیر مرتبه پایین تر از آن باشد اما بعید است متغیر پایینتر علت متغیر بالاتر از آن باشد(پاکدل و دهنوی، ۱۳۹۰).

  • ضرورت استفاده از مدل معادلات ساختاری در پژوهش حاضر

یکی از قویترین و مناسب ترین روش های تجزیه و تحلیل در تحقیقات علوم رفتاری و علوم اجتماعی تجزیه و تحلیل چند متغیره است. زیرا ماهیت این گونه موضوعات، چند متغیره بوده و نمی توان آنها را با شیوه دو متغیری (که هر بار تنها یک متغیر مستقل با یک متغیر وابسته در نظر گرفته می شود) حل نمود.
متغیر مستقل و N تجزیه و تحلیل چند متغیره به یک سری روش های تجزیه و تحلیل متغیر وابسته اطلاق می شود که ویژگی اصلی آنها، تجزیه و تحلیل همزمان است. تجزیه و تحلیل ساختارهای K کوواریانس یا مدل سازی علّی یا مدل معادلات ساختاری یکی از اصلی ترین روش های تجزیه و تحلیل ساختارهای داد ههای پیچیده است. بنابراین از آنجایی که در تحقیق حاضر چند متغیر مستقل وجود دارد که می بایستی اثر آنها بر روی متغیر وابسته مورد بررسی قرار گیرد استفاده از مدل معادلات ساختاری ضرورت می یابد.
فصل چهارم
تجزیه و تحلیل داده ها
۴-۱) مقدمه
تجزیه و تحلیل داده های آماری یکی از گامهای اساسی در تحقیقات می باشند ونتایج تحقیقات به آن بستگی دارد. در این فصل که جهت تجزیه و تحلیل داده های جمع آوری شده طراحی گردیده است، در فرایند تجزیه و تحلیل داده ها نخست پرسشنامه های تکمیل شده، جمع آوری و داده های خام مورد نیاز جهت آزمون فرضیه ها به کمک رایانه و نرم افزار ثبت گردیدند. سپس این داده ها از طریق نرم افزار spss19 و Lisrel 8 تجزیه و تحلیل شده و در دو مرحله به اطلاعات مورد استفاده در این تحقیق، تبدیل شدند. در مرحله اول که تجزیه و تحلیل توصیفی می باشد، داده های جمع آوری شده به صورت جداول آمارتوصیفی و نمودار هیستوگرام ارائه شده و در مرحله دوم که تجزیه و تحلیل استنباطی می باشد به کمک نرم افزار Lisrel 8 مدل مفهومی پژوهش به جهت آزمون فرضیه های پژوهش و تحلیل مسیرهای موجود، مورد آزمون قرار گرفته و شاخصهای برازش آن مورد بررسی و تحلیل قرار گرفت.
آمار توصیفی:
۴-۲) توصیف متغیرهای جمعیت شناختی
۴-۲-۱) جنسیت پاسخگویان: با توجه به شکل و نمودار ارائه شده مشاهده می شود که از ۳۸۴ نمونه انتخاب شده ۲۲۳ نفر (۱/۵۸ درصد) زن و ۱۶۱ نفر (۹/۴۱ درصد) مرد بوده اند. نتایج مربوطه در جدول (۴-۱) و نمودار (۴-۱) ارائه شده است.
جدول ۴-۱) توزیع فراوانی و درصد جنسیت پاسخگویان

درصد تجمعی

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...