۱٫ یک فرد یا یک گروه، یک ایده ی تولیدی جدید را درون یک سازمان معرفی کرده واز آن حمایت می کند.

Kuratko,1993

۲٫ یک سازمان، یک محصول جدید یا یک ترکیب بازاری جدید از خدمات را درون سازمان و اضافه بر وضعیت فعلی مورد بهره برداری قرار می دهد.

Shane,2000

۳٫ یک سازمان، برای ارائه ی یک محصول یا خدمت جدید، یک گواهی ابداع کسب می کند.

( اینجا فقط تکه ای از متن فایل پایان نامه درج شده است. برای خرید متن کامل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )

Sathe,1989

۴٫ سازمان، یک محصول یا یک فرصت بازاری را به سازمان یا فرد دیگری می فروشد.

Shane, 2000

۵٫سازمان، محصولات و خدمات جدیدی را جایگزین محصولات و خدمات فعلی خود می کند.

Drucker,1985

۶٫ سازمان، یک واحد کسب وکار راهبردی را منحل کرده و به جای آن، یک واحد جدید یا یک واحد خریداری شده را مستقر می کند.

Sathe,1989

۷٫ سازمان، سازمانی دیگر یا محصول یا خدمت جدیدی را خریداری می کند؛ بدین منظور که وارد یک صنعت جدید شود.

Sathe,1989

۸٫ سازمان، وارد یک بازار خارجی شده یا این که به طور اساسی فروش خارجی خود را افزایش می دهد.

Birkinshaw,1997

۹٫ سازمان، سازمان جدید دیگری را ایجاد می کند، بدین منظور که از یک بازارجدید بهره برداری کرده و یا یک محصول یا خدمت جدیدی را آغاز کند.

Shane,2001

منبع: شائمی وهمکاران، ۱۳۸۷
جلوه های یادشده از نوآوری کاملاً از هم متمایز نیستند و ممکن است همراه با هم درون یک سازمان واحد وجود داشته باشند ( کاوین و مایلز[۱۵۰]،۱۹۹۹: ۴۸).
۳-۳-۳) نوآوری سازمانی:
نوآوری، یک نظام مدیریتی است که بر رسالت سازمان تأکید دارد، به دنبال فرصت های استثنائی است، معیارهای موفقیّت را معلوم می کندو به دنبال فرصت های جدید است. نوآوری عاملی اساسی در ایجاد رقابت در سطح جهانی استکه منجر به رشد سازمانی می شود و موفقیّت آینده را در بر دارد (لیا[۱۵۱] و همکاران، ۲۰۰۷ ؛ شهابی و جلیلیان، ۱۳۹۰). مارا و لاکیس، نوآوری های سازمانی را بر اساس محصول، فرایند و نوآوری های اجرایی بررسی کرده اند. پژوهشگران دریافتند که اکثر تحقیقات در زمینهی نوآوری، بر نوآوری محصول در شرکت های تولیدی تأکید دارند ( آشتیانی و پیرمحمدی، ۱۳۸۷). نوآوری سازمانی عبارت است از فرایند اجرای خلاقیّت سازمان، یا به عبارتی تحقق بخشیدن و عملیاتی کردن ایده ها و طرح های نوین سازمانی ( گلستان هاشمی، ۱۳۸۸). نوآوری سازمانی اختراع تازه ای از دانش یا توسعه اطّلاعات تازه نظیر مفهوم، تئوری یا فرضیه است ؛ به عبارت دیگر نوآوری سازمانی به معنای چیزی جدید برای استفاده است. نوآوری سازمانی مستلزم تبدیل ایده به اشکال قابل استفادهی سازمانی است و این ایده برای پیشبرد عملکرد سازمانی مورد استفاده قرار می گیرد ( دامن پور و همکاران[۱۵۲]، ۲۰۰۸؛ بهرامی، رجایی پور، حسینی، بختیارنصرآبادی و یارمحمدیان۱۳۹۰). نوآوری سازمانی به عنوان توسعه یا پذیرش یک ایده یا رفتار در عملیّات سازمانی است که برای کل سازمان جدید و نو است. تحقق فنّاوری نو یا اقدامات جدید مدیریتی بر حسب محصولات جدید یا فرایندهای نو صورت می گیرد. محصولات جدید شامل محصولات محسوس و خدمات نامحسوس و فرایندهای جدید شامل فرایندهای مستقیم و عملیّات پشتیبانی در سازمان است ( وانگ و چین[۱۵۳]، ۲۰۰۶؛ بهرامی، رجایی پور، حسینی، بختیارنصرآبادی و یارمحمدیان۱۳۹۰).
نمودار ۲-۲: نوآوری سازمانی
ویژگی های داخلی مبتنی بر استراتژی

  • بازار مداری
  • آموزش
  • سیاست تکنولوژی
موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...