۴-۲-۴-۱-شیب
یکی از عوامل مهم در زمین لغزش، شیب دامنه است. بررسی­های انجام شده در منطقه ی مورد مطالعه نشان می­دهد که در دامنه­هایی که شیب آنها بالای ۲۰درصد است مستعد حرکت های توده­ای و لغزشی هستند. مطابق نقشه شیب محدوده مورد مطالعه روستای پیلدره دارای شیب ۱۵ تا ۳۵ درصد می باشد.
۴-۲-۴-۲-جهت
جهت دامنه­ها یکی دیگر از عوامل تعیین کننده در وقوع زمین لغزش است. در دامنه­های رو به شمال و غرب بیشترین حرکات توده ای و لغزشی مشاهده می شود. بر این اساس مطابق با نقشه جهت شیب، روستای مورد مطالعه پیلدره در جهت شیب شمال و غرب واقع گردیده است.
۳-۲-۴-۳- ارتفاع
ارتفاع در میزان و نوع بارندگی، درجه حرارت و تغییرات آن، تبخیر­و­تعرق، شدت تشعشعات خورشیدی و به طور کلی در آب و هوای منطقه و به همراه آن در تشکیل و توسعه خاک و نوع تراکم پوشش گیاهی اثر دارد و به همین دلیل دانستن ارتفاع متوسط، ارتفاع تقاطع مختلف و به خصوص نحوه ی توزیع سطح با ارتفاع و اینکه چند درصد از سطح حوضه از ارتفاع معینی بالاتر یا پایین­تر است می تواند در شناخت رژیم آبی حوضه کمک کند.
غالباً توزیع سطح حوضه با ارتفاع، در حوضه های مختلف یکنواخت و متوازن نیست. در یک حوضه ممکن است یک یا چند منطقه­ مرتفع وجود داشته باشد. اما این مناطق درصد کمی از حوضه را شامل شوند و درصد زیادی در ارتفاع پایین واقع باشند. نمودار توزیع سطح برحسب ارتفاع به منحنی هیپسومتری و نمودار فراوانی سطوح بر حسب ارتفاع به منحنی آلتی­متری معروف است که برای بررسی وضع توپوگرافی می توان از منحنی های هیپسومتریک و آلتی متریک استفاده نمود.

(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))

در این تحقیق، برای تهیه ین منحنی­ها از نقشه توپوگرافی ۱:۵۰۰۰۰ استفاده شد. برای این منظور پس از تعیین محدوده فیزیکی، سطح واقع بین بین دو خط تراز متوالی را به کمک پلانیمتر اندازه گیری گردیده است.
پس از تنظیم جدول هیپسومتری با بهره گرفتن از حدود و ارتفاع و سطح تجمعی و درصد تجمعی، منحنی توزیع سطح با ارتفاع رسم گردید. یعنی در یک محور مختصات که برحسب ارتفاع و مساحت است نقاط را تعیین و با اتصال آنها منحنی هیپسومتری رسم شد. برای رسم منحنی آلتی­متری(هیپسوگرام سطح و ارتفاع) از اعداد ستون درصد جزئی و ستونی فواصل ارتفاعی استفاده به عمل آمد (رفاهی، ۱۳۷۹، ۲۰۸ تا ۲۱۲).
از روی محور نمودار آلتی­متری بهتر می توان تشخیص داد که بیشترین سطح حوضه دارای چه ارتفاعی است(علیزاده، ۱۳۸۰، ۴۵)
همانطور که در نقشه توپوگرافی و طبقات ارتفاعی ملاحظه می گردد، کمترین ارتفاع ۱۰۰ متر و بیشترین ارتفاع منطقه ۲۲۰۰ متر می باشد. روستای مورد مطالعه پیلدره در ارتفاع ۱۰۰ متر واقع گردیده است.
شکل ۴-۱۷-نقشه توپوگرافی در محدوده مورد مطالعه
شکل ۳-۱۷-نقشه توپوگرافی در محدوده مورد مطالعه
شکل ۴-۱۸-نقشه شیب در محدوده مورد مطالعه
شکل ۳-۱۵-نقشه شیب در محدوده مورد مطالعه
شکل ۴-۱۹-نقشه جهت شیب در محدوده مورد مطالعه
شکل ۳-۱۶-نقشه جهت شیب در محدوده مورد مطالعه
شکل ۴-۲۰-نقشه طبقات ارتفاعی در محدوده مورد مطالعه
شکل۴-۲۱- نمایی از اراضی شیبدار در روستای پیلدره
۴-۲-۵-هیدرولوژی
۴-۲-۵-۱-رواناب و جریان سطحی
بخشی از درآمده و به منابع آبهای سطحی مانند رودخانه، دریاچه، دریا و یا نقاط گود رویه زمین می پیوندد، رواناب نام دارد. رواناب زمانی رخ می دهد که شدت بارندگی بیش از ظرفیت نفوذ آب در خاک و نگهداشت آب در گودال­ها و پستی و بلندی های سطح زمین موقتاً نگهداری می شود، بنام نگهداشت سطحی یا ذخیره­ی سطحی و یا چالاب معروف است. اگر ریزش های جوی بیش از ذخیره ی سطحی و سرعت نفوذ باشد مازاد آن بصورت جریان سطحی یا رواناب در سطح زمین جاری می گردد.(علیزاده، ۱۳۸۰؛ ۲۴)

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...