دانشکده­ی علوم جغرافیایی
پایان نامه جهت دریافت درجه­ کارشناسی­ارشد
رشته جغرافیا و برنامه­ ریزی شهری
عنوان پایان نامه
پایش تابش­پذیری شهرهای ایران
اساتید راهنما
دکتر فرزانه ساسان­پور
دکتر محمد سلیقه
استاد مشاور
دکتر محمد سلیمانی
پژوهش و نگارش
مصطفی فتاحی
اسفند ۱۳۹۰

تقدیم به
جامعه­ علمی و تمام آنان که برای تربیت و تعلیم فرزندان ایران­زمین تلاش می­ کنند.

(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))

تقدیر و تشکر
با حمد و سپاس از یار­ی­دهنده همشیگی
بی­شک پژوهش و نگارش پایان نامه­ حاضر مرهون زحمات و راهنمایی­های کسانی است که خواهان پیشرفت و ترقی علم و دانش هستند. بدین سبب نگارنده بر خود لازم می­داند از زحمات ایشان تقدیر و تشکر نماید.
از اساتید راهنمای گران­قدر سرکار خانم دکتر فرزانه ساسان­پور و جناب آقای دکتر محمد سلیقه و همچنین از استاد مشاور فرزانه جناب آقای دکتر محمد سلیمانی تقدیر و تشکر می­نمایم.
از داوران محترم جناب آقای دکتر شهریار خالدی و جناب آقای دکتر علی موحد سپاسگزارم.
از راهنمایی­های ارزشمند جناب آقای اسماعیل احمدی و جناب آقای محسن حمیدیان­پور سپاسگزارم.
و درنهایت از فداکاری­های همسر مهربانم صمیمانه سپاسگزارم.
چکیده
شرایط آب­وهوایی در شکل­ گیری سکونتگاه­های شهری بسیار مؤثر است. در واقع هرگونه دخل و تصرف انسانی در محیط تا حدود زیادی تابع شرایط آب­وهوایی است. شرایط آب­وهوایی یک منطقه حاصل روابط متقابل عناصر و عوامل آب­وهوایی است. یکی از عناصر مهم آب­و­هوایی تابش خورشید است. انرژی خورشیدی در برنامه­ ریزی و طرح­ریزی شهری کاربردهای مختلفی دارد؛ هرچند که تاکنون جنبه­ های کاربردی آن در برنامه­ ریزی­ها و طرح­ریزی­ها چندان مورد توجه قرار نگرفته است. از مهم­ترین کاربرد­های انرژی خورشیدی تأمین نیازهای گرمایشی و سرمایشی سکونتگاه­های شهری است. کاستن از هزینه­ های گرمایشی و سرمایشی توسط انرژی­های تجدیدپذیر به ویژه انرژی خورشیدی در سکونتگاه­های شهری از نکاتی است که برنامه­ ریزان شهری باید به آن توجه کنند. بنابراین در این پژوهش پس از تعیین میزان تابش دریافتی و همچنین میزان نیازهای حرارتی شهرهای ایران نسبت تابش خورشید به بار گرمایشی محاسبه و در نهایت راهکارهایی برای تأمین نیازهای گرمایشی و سرمایشی سکونتگاه­های شهری با توجه به مقدار تابش دریافتی ارائه شده است.
کلیدواژگان: تابش دریافتی، نیازهای گرمایشی و سرمایشی، نسبت تابش خورشید به بار گرمایشی، سکونتگاه­های شهری.
فهرست مطالب

صفحه
عنوان مطالب
فصل اول: کلیات پژوهش

۲

۱- بیان مسأله­ پژوهش

۳

۱- ۱- هدف­های پژوهش

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...