با توجه به نتایج جدول شماره ۱۰-۴ مقدار ضریب همبستگی بین دو متغیر فوق برابر با (۲۰/۰=r) لذا این نتیجه به دست می آیدکه بین رفتار مدنی سازمانی وامنیت شغلی آموزگاران رابطه مستقیم و معنی دار آماری وجود دارد . بنابر این فرضیه ۲-۲ پژوهش مورد تایید قرار گرفت. نتایج حاضر با نتایج تحقیقات دونالدسون و همکاران(۱۹۹۹) همسو می باشد.
امنیت شغلی در این تحقیق به مفهوم عدم نگرانی در از دست دادن کار و داشتن تضمین برای آینده کاری است. شرایطی که سازمان برای کارکنانش ایجاد می کند تا این باور در آنها به وجود آید که احتمال از دست دادن شغل بسیار کم است (ایران نژاد و ساسان گهر،۱۳۷۳). از آنجا که این مسئله در آموزش و پرورش به خوبی اتفاق می افتدو امنیت شغلی برای معلمین وجود دارد لذا رابطه به دست آمده منطقی به نظر می رسد .

( اینجا فقط تکه ای از متن پایان نامه درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )

فرضیه ۳-۲: بین رفتار مدنی سازمانی وپیشرفت شغلی آموزگاران رابطه وجود دارد.
باتوجه به نتایج جدول شماره ۱۱-۴ مقدار ضریب همبستگی بین دو متغیر فوق برابر با (۱۹/۰=r) لذا این نتیجه به دست می آیدکه بین رفتار مدنی سازمانی وپیشرفت شغلی آموزگاران رابطه مستقیم و معنی دار آماری وجود دارد . بنابر این فرضیه ۳-۲ پژوهش مورد تایید قرار گرفت. در این زمینه پیشینه تحقیقاتی یافت نشد.
به مجموعه شرایط محیطی و علاقه مندی های فردی که به توسعه دانش ، مهارت و احتمالا ارتقای شغلی فرد منجر می شود، پیشرفت شغلی می گویند(سیاحی،۱۳۷۷). در تبیین نتایج این فرضیه از آنجا که ارتقاء و نیاز به پیشرفت در ذات انسان وجود دارد و انسان سیر ناپذیر است و تنها رسیدن به قرب الهی او را سیراب و به کمال واقعی می رساند و از طرف دیگر به دلیل اینکه در نظام اداری آموزش ایران بر اساس قبولی دانش آموزان و بالا بردن سطح علمی و پژوهشی خود و دیگر خصوصیات می تواند ارتقاء ÷یدا کند لذا هر دو عامل در کسب این نتیجه بی تاثیر نبوده است.
فرضیه ۴-۲: بین رفتار مدنی سازمانی و مشارکت آموزگاران رابطه وجود دارد.
باتوجه به نتایج جدول شماره ۱۲-۴ مقدار ضریب همبستگی بین دو متغیر فوق برابر با (۱۰/۰=r) لذا این نتیجه به دست می آیدکه بین رفتار مدنی سازمانی ومشارکت آموزگاران رابطه معنی دار آماری وجود ندارد . بنابر این فرضیه ۴-۲ پژوهش رد می شود. نتایج حاضر با نتایج تحقیقات داوودی(۱۳۷۸) ،آلوتابیا(۲۰۰۱) همسو می باشد.
مشارکت به میزان دخالت کارکنان درون سازمان در اتخاذ تصمیماتی که مستقیما بر کار و سرنوشت آنها تاثیر می گذارند اشاره دارد. برای توجه به این جنبه زندگی کاری توصیه شده است آگاهی کارکنان از دیدگاه،عملکرد مالی و هدف های استراتژیک سازمان بیشتر شود، به عنوان مثال بدانند چه اتفاقی در حال رخ دادن است و این اتفاقات چه تاثیری بر کارکنان دارد(وود،۲۰۰۳). در تبیین نتایج این فرضیه می توان چنین بیان که معلمین عمدتا تابع بخشنامه های وزارت آموزش و پرورش هستند و در هیچکدام از موارد بالا از آنها فکری یا نظری خواسته نمی شود و در تصمیم گیریها دخالت ندارند. لذا رابطه به دست آمده منطقی به نظر می رسد .
فرضیه ۵-۲: بین رفتار مدنی سازمانی و رعایت منزلت و حقوق انسانی آموزگاران رابطه وجود دارد.
باتوجه به نتایج جدول شماره ۱۳-۴ مقدار ضریب همبستگی بین دو متغیر فوق برابر با (۱۹/۰=r) لذا این نتیجه به دست می آیدکه بین رفتار مدنی سازمانی ورعایت منزلت و حقوق انسانی آموزگاران رابطه معنی دار آماری وجود دارد . بنابر این فرضیه ۵-۲ پژوهش مورد تایید قرار گرفت. نتایج حاضربا نتایج تحقیقات ویلیامز، پیتر،زیناب(۲۰۰۲) ،چن، هوی، سگو(۲۰۰۲) ،آستین استون، پیتر، ریچارد، زیناب و محمد(۲۰۰۶)همسو می باشد.
رعایت منزلت و حقوق انسانی ، یعنی توجه به جایگاه و حقوق انسانی فرد شاغل هم در تدوین قوانین کاری و هم در توزیع عادلانه امکانات . روابط انسانی حاکم بر محیط کار آموزگاران و این که انسان با انسان سر و کار دارد و در چرخه روابط کاری انسان با انسان رابطه به دست آمده منطقی به نظر می رسد.
فرضیه ۶-۲: بین رفتار مدنی سازمانی و بین کار و زندگی آموزگاران رابطه وجود دارد.
باتوجه به نتایج جدول شماره ۱۴-۴ مقدار ضریب همبستگی بین دو متغیر فوق برابر با (۱۹/۰=r) لذا این نتیجه به دست می آیدکه بین رفتار مدنی سازمانی توازن بین کار و زندگی آموزگاران رابطه معنی دار آماری وجود دارد . بنابر این فرضیه ۶-۲ پژوهش مورد تایید قرار گرفت. نتایج حاضر با نتایج تحقیقات الیزو وشایه(۲۰۰۰)همسو می باشد.
منظور ازبرقراری توازن و تعادل ، هماهنگی زندگی کاری و سایر بخشهای زندگی کارکنان است . ایجاد فرهنگ ارزشی و تشویق تعادل و هماهنگی بین کارو زندگی خانوادگی یک اولویت است(وود،۲۰۰۳).
از آنجا که شغل هر فرد اوقات فراغت او را تحت تاثیر قرار می دهد و معلم اوقات فراغت خود را به تحصیل علم و پرداختن به کارهای مانده خود در مدرسه می گذراند بین کار و زندگی معلمین تفاوتی احساس نمی شود و زندگی معلمان کار آنها و کار آنها زندگی آنها می باشد. لذا رابطه به دست آمده منطقی به نظر می رسد.
فرضیه ۷-۲: بین رفتار مدنی سازمانی و تعهدکاری آموزگاران رابطه وجود دارد.
باتوجه به نتایج جدول شماره ۱۵-۴ مقدار ضریب همبستگی بین دو متغیر فوق برابر با (۱۸/۰=r) لذا این نتیجه به دست می آیدکه بین رفتار مدنی سازمانی وتعهد کاری آموزگاران رابطه معنی دار آماری وجود دارد . بنابر این فرضیه ۷-۲ پژوهش مورد تایید قرار گرفت. نتایج حاضر با نتایج تحقیقات فارلین و واین(۱۹۹۶) ،فیلدز و تاکر(۱۹۹۲) همسو می باشد.ت
تعهد کاری عبارت از نوعی ارتباط روحی و عقلانی و دلبستگی به اهداف و رسالت های سازمان است (می یر و آلن۱۹۸۴ به نقل ازمدرس ۱۳۷۸).
در تبیین نتایج این فرضیه می توان چنین بیان داشت با توجه به اهمیت علم آموزی ، زکات علم نشر آن است ، وجدان کاری معلمان وفرضیه های قبلی سر و کار داشتن او با انسان و فرزندان معصوم به دور از هرگونه پاداش مادی رابطه به دست آمده منطقی به نظر می رسد.
فرضیه ۸-۲: بین رفتار مدنی سازمانی و مسائل مالی و رفاهی آموزگاران رابطه وجود دارد.
باتوجه به نتایج جدول شماره ۱۶-۴ مقدار ضریب همبستگی بین دو متغیر فوق برابر با (۱۴/۰=r) لذا این نتیجه به دست می آیدکه بین رفتار مدنی سازمانی ومشارکت آموزگاران رابطه معنی دار آماری وجود ندارد . بنابر این فرضیه ۸-۲ پژوهش رد می شود. در این زمینه پیشینه تحقیقی یافت نشد.

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...