نوع صنعت

۰٫۰۰۰

متغیر وابسته

عامل ثابت

(Sig.)

توسعه محصول جدید

سن استقرار شرکت

۰٫۰۰۰

تعداد پرسنل تحقیق و توسعه

۰٫۰۰۵

تعداد کارمندان

۰٫۰۰۰

نوع صنعت

۰٫۰۰۰

(منبع: یافته‌های تحقیق)
۴-۷- بررسی رابطه بین متغیرهای مستقل و وابسته به کمک معادلات ساختاری
۴-۷-۱٫ تشریح مدل معادلات ساختاری
مدل معادلات ساختاری یک رویکرد آماری جامعی برای آزمون فرضیه‌هایی درباره روابط بین متغیرهای مشاهده شده و متغیرهای مکنون است. از طریق این رویکرد می‌توان قابل قبول بودن مدل نظری را در جامعه‌های خاص با بهره گرفتن از داده‌های همبستگی، غیرآزمایشی آزمون نمود. نتایج معادلات ساختاری به شکل نمودار مسیر ارائه می‌گردد. نمودار مسیر یک نمایش گرافیگی از مدل معادلات ساختاری است که سه جزء اصلی این نمودار عبارت‌اند: مستطیل‌ها، بیضی‌ها و پیکان‌ها. پس از ارائه مدل اولیه توسط نرم‌افزار تحلیل مدل معادلات ساختاری، یکی از مهم‌ترین جنبه‌های بحث‌برانگیز اصلاح مدل است. اصلاح مدل مستلزم تطبیق کردن یک مدل بیان شده و تخمین زده شده است که این را از طریق آزاد کردن پارامترهایی که قبلاً ثابت بوده‌اند و یا ثابت کردن پارامترهایی که قبل از آن آزاد بوده‌اند صورت می‌گیرد. در این حالت پارامترهایی را که در مدل معنادار نشده را حذف کرده و مدل را بهبود می‌بخشد.

( اینجا فقط تکه ای از متن پایان نامه درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )

هنگامی که یک مدلی تخمین زده می‌شود برنامه نرم‌افزاری یکسری آمارهایی از قبیل خطای استاندارد، T-Value و غیره را درباره ارزیابی تناسب مدل با داده‌ها منتشر می‌کند. مهم‌ترین شاخص تناسب مدل عبارت است از RMSEA. لازم به ذکر است در این پژوهش جهت تحلیل مدل معادلات ساختاری از نرم‌افزار LISRELاستفاده شده است. لازم به ذکر است که متغیرهای پنهان در مدل‌سازی با اختصارات KM مدیریت دانش، PI نوآوری فرایند و NPD توسعه محصول جدید می‏باشد. همچنین متغیرهای آشکار با توجه به گویه پرسش‏ها از X1 تا X45 نام‌گذاری شده است.
۴-۷-۲٫ مدل معادلات ساختاری برآورد شده
این مدل شامل کلیه متغیرهای مستقل و وابسته و ارتباط بین متغیرهای تحقیق یعنی مدیریت دانش، نوآوری فرایند و توسعه محصول جدید می‏باشد. نتیجه حاصل شده بصورت شکل ۴-۹ می‏باشد (اعدادی که بر روی خطوط فلش قرار دارند، مقادیر T-value بین متغیر مستقل و وابسته می‏باشند). با بررسی دقیق‌تر مدل ارائه شده که مشخص می‏شود که قدر مطلق مقدار T-Value در همه رابطه‏ها بیشتر از عدد ۲ می‏باشد که این موضوع بیانگر رابطه بین متغیرهای مربوطه با یکدیگر می‏باشد.

شکل ۴-۹: مدل تحقیق
(منبع: یافته‌های پژوهش)
جدول زیر خلاصه نتایج معادلات ساختاری رانشان می‌دهد. همانطور که در این جدول مشاهده می‏شود کلیه شاخص‌ها در حالت مناسبی قرار دارند و مدل مدل مناسبی برآورد شده است.
جدول ۴-۱۱: شاخص‌های برازش مدل تحقیق

مدل

P-value

RMSEA

GFI

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...