فصل سوم
روش تحقیق
۳-۱ روش تحقیق
این پژوهش در قالب یک طرح پیمایشی و بصورت مقطعی ، انجام شد. داده های این مطالعه، در ماه های تیر و مرداد ۱۳۹۲ و در شهر یزد جمع آوری شدند.
۳-۲ جامعه آماری
جامعه آماری عبارتست از کلیه عناصر و افرادی که در یک مقیاس جغرافیایی دارای یکی یا چند صفت مشترک باشند. هرچه جامعه آماری کوچکتر باشد می توان آن را دقیق تر از یک جامعه آماری بزرگتر مطالعه نمود.اگر حجم جامعه ۳۰ نفر یا کمتر باشد محقق تقریبا باید در کل جامعه را به عنوان نمونه انتخاب کند.در تحقیق پیش رو جامعه آماری هتل های سنتی شهر یزد ۲۲ عدد می باشد .بدین سبب تمامی جامعه آماری مورد بررسی قرار گرفته است.
علاوه بر ۲۲ هتل سنتی شهر یزد ۵ پرسشنامه توسط کارشناسان امور گردشگری اداره میراث فرهنگی تکمیل گردیده است.
۳-۳ برخی هتل های سنتی استان یزد
۳-۳-۱ هتل سنتی مهر
هتل سنتی مهر در ساختمانی تاریخی معروف به زرگر یزدی احداث شده است. این ساختمان در دوره قاجاریه بنا شده و شامل حیاط اصلی،نارنجستان، بادگیر و … می باشد.این هتل ۴ ستاره
می باشد.
۳-۳-۲ هتل موزه فهادان
در ساختمانی معروف به خانه تهرانی ها احداث گردیده است. این ساختمان در زمان قاجاریه بنا شده است. زیبایی این بنا و بزرگی آن باعث شده بود تا این ساختمان مدت زمانی نیز، به عنوان دفتر کنسول گری اقتصادی برخی کشورهای اروپایی همچون فرانسه و آلمان قرار بگیرد. ساختمان این هتل شامل سه حیاط، نارنجستان و عمارت کلاه فرنگی و … می باشد.این هتل ۴ ستاره می باشد.
۳-۳-۳ هتل آنتیک ملک التجار
در خانه ای به همین نام تاسیس شده، این خانه متعلق به فردی به نام حاجی علی عسکر شیرازی از تجار با سابقه یزدی بوده است. ورودی آن کوچه ای باریک و طولانی و با دیوارهایی بلند می باشد. دیوار و سقف اکثر اتاق ها نقاشی شده که بعضا از آب طلا برای نقاشی بهره برده اند. این آثار هنری از لحاظ اسلوب کاملا با نقاشی های عمارت نارنجستان شیراز هماهنگی دارد.ورودی زیبا، هشتی شش ضلعی، قسمت زمستانه، اتاق آیینه و … بر زیبایی این بنا افزوده است.این هتل ۵ ستاره می باشد.

(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))

۳-۳-۴ هتل تاریخی لب خندق
در خانه ای تاریخی مشهور به طیبی احداث شده است. این ساختمان در اواخر دوره قاجاریه بنا شده است. ساختمان این هتل از دو حیاط شامل حیاط اصلی و نارنجستان، یک بادگیر زیبا، تالار و … تشکیل شده است.این هتل ۴ ستاره می باشد.

۳-۳-۵ هتل مظفر
این بنا به اظهارات مولفان تاریخ محلی یزد در اواخر قرن ششم و اوایل قرن هفتم هجری شمسی احداث شده است که به پشت باغ نیز معروف است.این هتل ۳ ستاره می باشد.
۳-۳-۶ هتل باغ مشیر الممالک
این هتل اولین هتل باغ ایرانی و بزرگترین هتل سنتی می باشد که دارای نهر جاری آب و باغ بسیار وسیعی است که متعلق به دوره قاجاریه می باشد.این هتل ۴ ستاره می باشد.

۳-۳-۷ هتل داد
هتل داد یادگاری هشتاد ساله است که در مرکز تاریخی شهر یزد و در مجاورت آثار شناخته شده میراث فرهنگی قرار گرفته است. قوس ها، طاق نماها و نورگیرهای بسیار زیبا در گوشه گوشه بنا چشم را خیره می سازد. پیوند کاهگل و آجر که از قدیمی ترین مصالح مورد استفاده کویر نشینان بوده است از جلوه های معماری این هتل است.
این هتل دارای ۶۱ باب اتاق یک تخته، دو تخته و سه تخته با طراحی سنتی و امکانات رفاهی مدرن می باشد. رستوران سنتی با غذاهای متنوع ایرانی و فرنگی در محیطی آرام و زیبا و همچنین کافی شاپ از ویژگی های بارز این مجموعه است.این هتل دارای تالارهای مختلف جهت برگزاری جشن، سمینار، همایش و سایر مراسم می باشد.این هتل ۴ ستاره می باشد.
۳-۳-۸ هتل کورش
هتل سنتی کوروش یزد با قدمتی ۴۰۰ ساله و معماری و تجهیزات کاملا سنتی و در عین حال مجهز به کلیه امکانات رفاهی ومدرن، در محل خانه تاریخی حاج علی اکبر نجفی یزدی در مرکزبافت سنتی شهر و هم جوار با زندان اسکندر و مسجد جامع آرمیده است اتاق ها شامل یک تخته ،دو تخته و سه تخته و سوئیت به همراه سرویس کامل، یخچال همراه با مینی بار، اینترنت پرسرعت، تلویزیون،سیستم گرمایشی وسرمایشی(اسپیلت) و غیره.این هتل ۳ ستاره می باشد.
۳-۳-۹ هتل ادیب الممالک
هتل سنتی ادیب الممالک با قدمت بیش از ۲۰۰ سال متعلق به دوره قاجاریه ، گوهریست گرانبها، زاییده کویر واقع در بافت تاریخی یزد. این مجموعه شامل پنج دری(شاه نشین)، سه دری و دو دری و تالاری با شکوه با اتاقهای طبقه دوم،که به گونه ای زیبا مجموعه ای متقارن را تشکیل میدهند. از شاهکار های جذاب و بی نظیر این مجموعه میتوان به حمام سنتی و سرداب و پاکنه اشاره نمود. این حمام که در نوع خود بی نظیر است شامل تون حمام که وظیفه سیستم گرمایشی آب خزینه و کف حمام را به عهده دارد که این مهم طی جا سازی ظروف بزرگ مسی که حرارت را به محل منتقل میکند، انجام میگیرد و همچنین رختکن زیبا با حوضچه های دست نخورده به همراه آجر نما و طرح های هندسی که زیبایی آن را دو چندان نموده است. سرداب، محلی که تنها در خانه های اشرافی میتوان یافت با اختلاف دمای فاحش نسبت به دمای خانه، محل عبور آب قنات، و استراحتگاه تابستانی اهل خانه و محل نگهداری مواد غذایی بوده است.این هتل ۴ ستاره می باشد.
۳-۳-۱۰ هتل واحه
این هتل در بافت تاریخی یزد در مجاورت مسجد جامعه یزد می باشد که به دوره افشاریه باز
می گردد.

۳-۳-۱۱ هتل لاله
ساختمان هتل لاله یزد(خانه تاریخی گلشن) متعلق به دوره قاجار می باشد . این بنا تا قبل از سال پنجاه و هفت به عنوان منزل مسکونی مورد استفاده قرار می گرفت که پس از چند سال متروکه بودن از اوایل سال هفتاد و نه بازسازی آن آغاز گردیده و بعد از طی سه سال، کار بازسازی به اتمام رسیده واز ابتدای سال هشتاد و دو به بهره برداری کامل رسید.
هتل با واقع شدن در قلب شهر یزد و در نزدیکی مراکز خرید و بافت تاریخی دسترسی به این اماکن را آسان نموده است.این هتل ۴ ستاره می باشد.
۳-۳-۱۲ هتل کاروانسرای یزد
این هتل نمونه ای ارزشمند از یادگاری های معماری قرون گذشته مربوط به دوران قاجاریه می باشد.این هتل ۳ ستاره می باشد.

۳-۳-۱۳ هتل والی
این هتل تنها هتل دوره صفویه یزد است که قدمت آن به بیش از ۴۰۰ سال می رسد.فضای اندرونی و بیرونی و هشتی با گچکاری و کاربندی های فوق العاده زیبا،نارنجستان و سرداب با آب روان که مسیر قنات را به متراژ پنجاه متر احیا و به نمایش گذاشته ،انعکاس پنج دری و سه دری های قرینه و تالار مرتفع در حوض آب بزرگ حیاط بسیار چشم نواز بوده ،با توجه به موقعیت هتل در بین مجموعه امیر چقماق و مسجد جامع و روبروی بازار اصلی شهر دسترسی مهمان را به بافت قدیم آسان نموده ،و فضای رستوران و کافی شاپ که به طور سنتی تزیین گردیده با غذاهای محلی ایرانی خاطرات زندگی در ایام قدیم را زنده نموده بادگیر بلند و پشت بام این مجموعه نمای زیبای بافت قدیم یزد را به شما نشان می دهد.این هتل ۳ ستاره می باشد.
۳-۳-۱۴ هتل جاده ابریشم
این هتل در فاصله ۱۰۰ متری مسجد جامع یزد در قدیمی ترین منطقه مسکونی شهر یزد که به عنوان میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده است واقع شده است. این هتل ۲ ستاره می باشد.
۳-۳-۱۵ هتل سنتی سروش

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...