۱

ترس از استیلای مذکر در خانواده

خدعه، تعامل، تسلیم، مخفی کاری، تغییر در وضعیت ظاهر، جدیت و پشتکار.

۲

ترس از استیلای مذکر در فضاهای عمومی

تعامل، پیشگیری، تسلیم.

۳

ترس از استیلای مذکر در محیط شغلی

تعامل، خدعه، تسلیم، مقابله به مثل، دقت جدیت و پشتکار.

ارتباط سبک‌زندگی و راهکارهای پیشگیری از موقعیت های هراس‌زا
در مجموع باید گفت که زنان با توجه به سبک‌های زندگی متفاوتشان راهکارهای متفاوتی جهت مواجهه با ‌ترس‌ها و ‌هراس‌هایشان برمی‌گزینند. همانگونه که قبلا گفته شد سبک‌زندگی زنان به سه دسته جسورانه‌، مصلحت‌اندیشانه و محافظه‌کارانه تقسیم می‌شود. لذا راهکارهای که برمی‌گزینند نیز بسته به سبک‌زندگیشان و امکاناتی که در اختیار دارند (به جهت منابع و سرمایه‌ها و پایگاه اقتصادی-‌اجتماعی) متفاوت است. لازم به ذکر است امکان خط‌کشی صد درصدی بین روش‌های به کارگرفته شده در انواع سبک‌های زندگی ممکن نیست. در این مبحث هرجا نمونه‌ای آورده شده سبک‌زندگی فرد نیز بر اساس دسته‌بندی‌ای که در مبحث اول ارائه شده، آورده شده‌است.
استراتژی‌های زنان با سبک‌زندگی جسورانه: معمولاً زنانی که سبک‌زندگی ماجراجویانه‌ای دارند و نگاهشان در حوزه جنسیت مدافع برابری موقعیت دو جنس هستند، ممکن است در مدیریت موقعیت‌ها از دوستان و خویشان کمک بگیرند همچنین ممکن است در دایرۀ حرفه‌ای‌ها از پلیس و مشاور هم کمک بگیرند و از راهکارهای مقابله کمک بگیرند. به طور مثال مورد شماره ۳۷ خانم ۲۱ ساله کافه دار که قبلا رفتار او جسورانه ارزیابی شده بود در خصوص راه‌ حل ‌های مشکلاتش چنین بیان می‌کند:
بیشتر دوستانم خانواده ام در دنیای من زندگی نمی کنند ولی دوستانم بیشتر من را درک می کنند از لحاظ حسی و اینکه من در چه جایی و حالتی دارم زندگی می کنم شب تا صبح مسلما فضایی که خانواده ام زندگی می کنند فرق می کند و شاید فکر کنند این چیزی که می گویی مشکلی نیست شاید یک جور حرمت باشد. مسائل خیلی خیلی شخصی تر را به دوستانم می گویم و مثلا دوست پسر دارم را به خانواده ام قبلا این موضوع مسئله بود. معمولاً هم سعی میکنم مشکلاتم را خودم حل کنم و در مقابل مسائل بایستم(مورد شماره ۳۷، سبک‌زندگی جسورانه).
راهکارهای زنان با سبک‌زندگی محافظه‌کارانه: در سبک زندگی محافظه‌کارانه زنان با توجه به نوع تفکرشان در خصوص جنسیت که معمولاً به برتری مردان و یا تفاوت جنسیتی اعتقاد دارند و معمولاً محافظه‌کارانه رفتار می‌کنند از راهکارهای پیشگیرانه فردی استفاده می‌کنند. معمولاً این زنان در نحوۀ پوشش خود تغییراتی ایجاد می‌کنند، از موقعیت‌های خطرزا احتراز کرده و تلاش می‌کند کمتر در محیط‌های عمومی حضور یافته و یا اگر حضور می‌یابد با به رخ کشیدن موقعیت مادری و تأهل و یا استفاده از اقتدار مردانه پیشگیری کنند. این افراد معمولاً مشکلات خود را با غریبه‌ها در میان نمی‌گذارند. مسائل ناموسی را با زنانی که معمولاً از خانواده هستند ممکن است مطرح کنند و یا به سراغ مشاور بروند و به شدت از عواقب مشورت گرفتن و استمداد جستن از دیگران واهمه دارند. به طور مثال خانم ۳۰ ساله‌ای که رفتار او محافظه‌کارانه ارزیابی شده بود و خانه‌دار است چنین می‌گوید:
زمان هایی که خطرناک است بیرون نمی روم ساعت ۲ تا ۴بیرون نمی روم چون محلمان خیلی خلوت می شود. پوششم هم با همسرم و اینکه خودم بروم بیرون متفاوت است از پل عابر رد می شوم نگاه می کنم کسی رد میشود یا نه……..
در مواردی که مشکل پیش می‌آید اگر مسئله ناموسی باشد اصلاً به کسی نمی‌گویم نهایت با مادرم در میان میگذارم چون زن است و رازدار هم هست راهکارهای خوبی هم ارائه می‌دهد در بقیه موارد با شوهرم چون عصبانی نمی‌شود و آدم را آرام می کند و راهکار خوب ارائه می‌کند چون در مرحله اول که می‌گویی دوست داری طرف مقابل به حرفت گوش کند. (مورد شماره ۳۹، سبک‌زندگی محافظه‌کارانه).
راهکارهای زنان با سبک‌زندگی زندگی مصحلت اندیش: زنان در این نوع سبک‌زندگی مصحلت‌اندیشانه معمولاً راهکارهای‌شان بنا به مصلحت زمان و مکان برای پیشگیری و مقابله با ‌هراس‌هایشان بر می‌گزینند. معمولاً یک ارزیابی از مکان و زمان تردد برای خود دارند و زمان‌هایی رفت و آمد‌کنند که کمترین خطر را برایشان رقم بزند. در انتخاب اطرافیان برای مراودات مصلحت‌اندیشانه رفتار کرده و به نوعی معتقد به تفاوت میان زن و مرد هستند. از این رو در حالی که در روابط‌شان نوعی هم‌ترازی را پی می‌گیرند در مواجهه با خطر از راهکارهای ترکیبی بسته به موقعیت استفاده می‌کنند. ممکن است در عین حال اینکه از راهکارهای فردی کمک می‌گیرند در مواقع لزوم که هزینه‌های چشم‌پوشی از آسیب زیاد باشد از پلیس نیز کمک بگیرند و قید برملا شدن مسئله را بزنند و هزینه آن را پرداخت کنند. ولی در اکثر موارد سعی در پیشگیری داشته و از خطر احتراز می‌کنند. به طور مثال خانم ۳۶ ساله که سبک‌زندگیش مصلحت‌اندیشانه ارزیابی شده بود چنین می‌گوید:
(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت nefo.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))

من برای اینکه مشکلی برایم پیش ‌نیاید من هیچ وقت زمانی که تنهایم لوکس بیرون نمی روم دستبند طلا دستم نمی‌کنم و بدلی دست می‌کنم پول زیاد نمی‌برم عابرهایم در کیفم نیست از کیف گران استفاده نمی کنم از چیزهایی که جلب توجه کند استفاده نمی کنم. آرایش نمی کنم لباس ساده می پوشم و اینکه درفضاهای ناامن نمی روم مثلا اگر پیاده رو شمشادهایش بلند است نمی روم موقع تاریکی نمی روم و هماهنگ می کنم با کسی.
معمولاً مشکلاتم را با همسرم در میان می گذارم مگر اینکه با همسرم مشکل داشته باشم که با مادرم مطرح می کنم. همه جور مسئله را با همسرم مطرح می کنم چون عاقل است جبهه نمی گیرد من را محدود نمی کند و واقعیت اینکه بعضی وقت‌هایی راهنمایی خوبی می کند و پسرم هم همینطور. با مادر اگر با همسرم مشکل داشته باشم مطرح می کنم همدردی می کند گاهی هم رهنمایی می‌کند و سعی می‌کند مشکل را حل کند و گوش می‌کند و همدردی (مورد شماره ۴۶، سبک‌زندگی مصلحت‌اندیش).
در مجموع می‌توان راهکارهای مقابله با موقعیت را در ارتباط با سبک‌زندگی زنان چنین دسته‌بندی کرد:
جدول شماره ۴۵٫ انواع سبک‌زندگی و استراتژی‌های مواجهه با خطر

ردیف

سبک‌زندگی

استراتژی‌ها

۱

ماجراجویانه یا جسورانه

استمداد از پلیس، دوستان، خویشان، مشاور.
از موقعیت‌های خطرزا زیاد حذر نمی‌کنند و در مکان‌های مختلف و زمان‌های مختلف حضور یافته و مراوداتشان را محدود نمی‌کنند.
از استراتژی‌های مقابله در اتفاقات استفاده می‌کنند.

۲

محتاطانه و محافظه‌کارانه

استفاده از استراتژی‌های پیشگیرانه و بیشتر پیشگیرانه فردی، تغییر در نحوۀ پوشش و احتراز از موقعیت‌های خطرزا. حضور در بیرون از منزل در حد ضرورت و محدود کردن خود در خانه.
استفاده از موقعیت‌های پیشگیرانه با کمک خانواده به صورت نامحسوس مثل استفاده از اقتدار مردانه جهت تردد و یا به رخ کشیدن تأهل و مادری
استمداد از خانواده در هنگام مشکلات و در برخی موارد کمک گرفتن از مشاور

۳

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...