در توصیف ساختار فیزیکی، پایان نامه در رعایت بعضی از فاکتور ها با یکدیگر دارای تفاوت­هایی می­باشند که به نظر می­رسد با در نظر گرفتن تفاوت در آیین نامه­ ها و استاندارد­های دانشگاه ها این مسئله قابل پیش بینی باشد. با توجه به بررسی های به عمل آمده، فاکتور هایی مانند صفحه عنوان فارسی و انگلیسی، صفحه چکیده فارسی و انگلیسی، صفحه تقدیم، صفحه تشکر، صفحه گواهی دفاع، چاپ مشخصات روی جلد (فارسی) با بیش از ۹۵/ درصد، چاپ مشخصات پشت جلد (انگلیسی) با ۶/۸۱ درصد و صفحه ضمیمه با ۶/۹۰ درصد رعایت شده است که نشان دهنده برخورداری دانشگاه­ها از الگویی یکسان در رعایت ساختار پایان نامه­ ها در این مشخصه­ها می­باشد. با توجه به یافته های مربوط به بخش ضمیمه، این یافته با نتایج خدادوست (۱۳۸۵)، که گزارش نمود تعدادی از پایان نامه­ ها فاقد ضمیمه هستند، همخوانی دارد. محقق عدم وجود ضمیمه در بعضی از پایان نامه ها را ناشی از قصور پژوهشگران دانست.
از طرفی فاکتور هایی مانند صفحه منشور اخلاقی، صفحه تعهد اصالت و صفحه ارزشیابی در بین پایان نامه­ ها از الگویی متفاوت پیروی می­نماید که به نظر می رسد دانشگاه ها در رابطه با این چند فاکتور ساختاری مورد استفاده در پایان نامه­ ها بر اساس آیین نامه و استاندارها به صورت های متفاوتی اقدام می­نمایند. از طرفی استنباط می شود این مسئله ناشی از عدم اطلاع پژوهشگران از استانداردهای موجود باشد که با در اختیار قرار دادن جدید ترین آیین نامه های ساختاری و نگارشی می توان از این نا هم شکلی موجود در پایان نامه­ ها جلوگیری به عمل آورد.
در پایان قابل ذکر است، ایجاد بانک­های اطلاعاتی درباره موضوعات انجام شده در گرایش مدیریت ورزشی در استان و به روز رسانی آن در بازه­های زمانی مشخص می ­تواند کمک شایانی به دانشجویان نماید تا ضمن جلوگیری از انجام موضوعات تکراری، باعث ورود به موضوعات جدید و انجام نشده شوند و از طرفی با نیازهای موضوعی رشته خود آشنا شوند. با توجه به این که در راستای جمع­آوری موضوع­های دانشگاه­ های استان تحقیقاتی توسط محقق یافت نشده است، لذا تهیه این بانک اطلاعاتی ضروری به نظر می رسد، که رضا خانی مقدم و همکاران (۱۳۹۰)، میزانی و همکاران (۱۳۹۰)، میزانی و همکاران (۱۳۹۲) و شکفته و اکبری (۱۳۸۷) در تحقیقات خود، اهمیت این موضوع را خاطر نشان کرده ­اند و معتقدند راهکارهایی همچون تهیه بانک اطلاعاتی مناسب از پایان نامه­ ها می تواند راهنمای مناسبی جهت انتخاب موضوعات جدید و غیر تکراری پایان نامه­ های دانشجویان باشد. این اطلاعات موضوعی می ­تواند در پایگاهی مشخص و یا به صورت CD و …. در اختیار دانشجویان قرار بگیرد.
۵-۵) نتیجه گیری
در بخش مشخصات کلی پایان نامه­ ها وجوه افتراق و اشتراکی در پایان نامه­ ها و توجه به بعضی شاخص ­ها نسبت به یک سری دیگر از شاخص ­ها مشاهده گردید. از سوی دیگر پایان نامه در بخش روش شناسی از الگو­های نسبتا یکسانی پیروی می­کردند و در بعضی از شاخص ­ها جنبه­هایی از نوآوری و تغییر روش­های قدیمی مشاهده شد. در بخش مشخصات فیزیکی پایان نامه­ ها نیز به طور کلی باید عنوان کرد در بعضی شاخص ­ها یک الگوی واحد که به طور کامل پژوهشگر را ملزم به رعایت استانداردهای ساختاری کند وجود ندارد. در این راستا دانشکده ­ها و یا حتی دانشگاه­ها می­توانند با طرح الگویی کامل و انتشار آن برای دانشجویان آنان را در ارائه ساختار­های استاندارد یاری نمایند.
(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت nefo.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))

۵-۶) پیشنهادات برخاسته از تحقیق

    • با توجه به کمبود منابع و حمایت­های مالی از پایان نامه­ ها به دانشگاه­ها پیشنهاد می­ شود دانشجویان را به سمت طرح های تحقیقاتی سازمان ها و نهاد­های مختلف سوق داده و زمینه بهره مندی پایان نامه­ ها از حمایت های مالی و انجام تحقیقات وسیع در سازمان های مختلف را فراهم نماید.
    • با توجه به کمبود تحقیقات بنیادی و نیز استفاده از سایر روش های تحقیق مانند نیمه تجربی، پیشنهاد می شود شرایط مناسب جهت انجام این گونه تحقیقات از سوی دانشگاه ها فراهم گردد و با تسهیلات و امتیازات ویژه ای که در اختیار دانشجویان قرار می گیرد آن ها را به انجام اینگونه تحقیق ها تشویق نمود.
    • با توجه به ورود روش های جدید جمع آوری اطلاعات مانند روش های مجازی، آمیخته و سایر روش های جدید، پیشنهاد می شود اساتید، دانشجویان را به انجام اینگونه روش ها تشویق نمایند.
    • با توجه به اهمیت برگزاری کلاس های روش تحقیق، پیشنهاد می شود در راستای آموزش بحث های روش شناسی تحقیقات، مواردی از آن ها که دارای اهمیت می باشند و از سوی دانشجویان بیشتر مورد استفاده قرار می­گیرند مانند جدول حجم نمونه کرجسی و مورگان، نرم­افزار­هایی نظیر SPSS وLISREL و آشنایی دانشجویان با ابزارهایی به غیر از پرسشنامه در اولویت قرار گیرند.
    • برای ارتقاء وضعیت نگارش پایان نامه ها پیشنهاد می شود، اصلاحات در برنامه های آموزشی، به روز رسانی استانداردهای مربوط به نگارش پایان نامه و سهولت در دستیابی به آن ها توسط دانشجویان، مد نظر مسئولین ذیربط قرار گیرد.
    • پیشنهاد می شود بانک اطلاعات موضوعی تهیه شده در بازه های زمانی مشخص به روز رسانی شود و با تبدیل شدن به پایگاهی مشخص، موضوعات پایان نامه­ ها توسط دانشگاه­ های مختلف در این پایگاه ها قرار گیرد.
    • پیشنهاد می شود با تدوین قوانین جدید در دانشگاه­ها، شرایط برای انجام انجام پایان نامه­ هایی که از نظر موضوعی نگاه ویژه ای به آن ها می شود توسط بیش از یک نفر انجام گیرد تا سنگینی کار از این طریق کاهش یابد.
    • پیشنهاد می شود نیاز سنجی در راستای قلمرو های موضوعی و قلمروهای مکانی جدید در راستای اهداف بلند مدت گرایش مدیریت ورزشی و همچنین مورد نیاز استان صورت پذیرد و از این پس موضوعات و جوامع آماری به صورت هدفمند به دانشجویان پیشنهاد گردد.
    • پیشنهاد می شود دانشگاه های استان، در راستای اهمیت دادن به ورزش بانوان، موضوع های مرتبط با این قشر را به پژوهشگران زن محول نمایند.
    • با توجه به این که همه ساله تعداد زیادی از دانشجویان فارغ التحصیل می­شوند، اطلاع از این تعداد می ­تواند در برنامه­ ریزی­های آینده مربوط به رشته مورد نظر تاثیر گذار باشد. پیشنهاد می­ شود برنامه ­های آینده در دانشگاه های استان و در این رشته با توجه به تعداد فارغ التحصیلان زن و مرد گزارش شده در این تحقیق برنامه­ ریزی گردد.
    • برای هدفمند کردن موضوع های پایان نامه­ ها و جهت دادن به آن­ها بهتر است اولویت سنجی پژوهشی انجام شود تا اساس کمک به دانشجویان در انتخاب موضوع بر اساس نیاز های هر دوره زمانی باشد.
    • چون فرمت و ساختار پایان نامه ها از دانشگاه به دانشگاه دیگر متفاوت است، لذا پیشنهاد می گردد اداره پژوهش دانشگاه­ها، قالب و فرمت استاندارد و یکسانی تدوین نمایند تا دانشجویان بر اساس آن به نگارش پایان نامه بپردازند.

۵-۷) پیشنهادات برای تحقیقات آینده

    • پیشنهاد می شود تحقیقی مشابه در سطح ملی و در چند دانشگاه کشور به عنوان نمونه در جهت اعتبار و غنای هرچه بیشتر این پژوهش و امکان تعمیم دقیق­تر نتایج این پژوهش به کل کشور، و نیز آشنایی از میزان شباهت ها و تفاوت­های موجود در ساختار کلی پایان نامه­ ها انجام پذیرد.
    • پیشنهاد می‌شود تحقیقی مشابه در رابطه با سایر گرایش های تربیت­بدنی موجود در دانشگاه­ های استان انجام گیرد و در سایر گرایش­ها نیز اقدام به تهیه بانک­های اطلاعات موضوعی شود.
    • پیشنهاد می­ شود این تحقیق با توجه به افزایش پذیرش دانشجو و در نتیجه تعداد پایان نامه­ ها، در راستای ارزشیابی و بررسی نقاط قوت و ضعف پایان نامه­ ها و رفع موانع موجود برای ارتقا کیفیت، هر چند سال یکبار توسط محققین دیگری انجام شود
    • پیشنهاد می‌شود در تحقیقات آینده، ابعاد دیگری از تحلیل پایان نامه­ ها (مانند تحلیل استنادی، تحلیل روش شناسی و…) در دانشگاه های استان بررسی شود.
    • پیشنهاد می­ شود این تحقیق در مقطع تحصیلی دکتری در دانشگاه­ های استان انجام گیرد و کیفیت رساله ها نیز مورد بررسی قرار گیرد و یا تحقیقی مشابه بر روی مجلات علمی، پژوهشی دانشگاه­ها انجام گیرد.

منابع و مآخذ
منابع و مآخذ فارسی

    1. اسحاقیان، مهدی(۱۳۸۲). می­خواهم پژوهشگر شوم. نشر نوشته، اصفهان.
    1. افتخاری، یحیی. رضائیان، محسن. زارع بیدکی، محمد. عرب شاهی پاریزی، عابد(۱۳۹۲). بررسی وضعیت انتشار مقاله از پایان نامه های دفاع شده در دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان در فاصله سال­های ۱۳۸۶-۱۳۷۲. مجله دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان،دوره ۱۲، شماره ۷، ص۵۴۴-۵۳۱.
    1. امیری، رضا(۱۳۸۱). پژوهش علمی و موانع آن در ایران. فرهنگ پژوهش. شماره ۱۰۰، ص ۵۳-۵۲.
    1. ایزاک، استفان(۱۹۹۶). راهنمای تحقیق و ارزشیابی در روانشناسی و علوم تربیتی. ترجمه علی دلاور، چاپ اول (۱۳۷۶). تهران: انتشارات ارسباران.
    1. بازرگان، عباس(۱۳۸۲). ارزیابی عملکرد پژوهشی وزارت آموزش و پرورش. پژوهش نامه آموزش، شماره ۱۴، پژوهشکده تعلیم و تربیت.
    1. برینکرهوف، رابرت (۱۹۹۹). راهنمایی عملی برای مربیان و کارشناسان آموزش و کارورزی. ترجمه یدالله مهرعلی زاده، چاپ اول(۱۳۷۹)، تهران، انتشارات جلوه
    1. بست، جان(۱۹۸۳). روش های تحقیق در علوم تربیتی و رفتاری. ترجمه حسن پاشا شریفی و نرگس طالقانی، چاپ نهم (۱۳۸۱)، انتشارات رشد، تهران.
    1. بست، جان(۲۰۰۶). روش های تحقیق در علوم تربیتی و رفتاری. ترجمه حسن پاشا شریفی و نرگس طالقانی، چاپ دهم(۱۳۸۴)، انتشارات رشد، تهران.
    1. بسطامی، مسعود(۱۳۸۴). نخستین کنگره بین المللی نهضت تولید علم. جنبش نرم افزاری و آزاد اندیشی دانشگاه آزاد اسلامی، تهران.
    1. بهادری، لیلا. بنی اقبال، ناهید(۱۳۹۲). میزان انطباق توصیفگرهای نمایه سازی و کلید واژه های پایان نامه های رشته پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران با اصلاحنامه پزشکی فارسی و MESH. فصلنامه دانش، سال هفتم، شماره ۲۴، ص ۶۸-۵۴.
    1. پاریاد، رحمان. نصر، احمد رضا. لیاقتدار، محمد جواد(۱۳۸۳). بررسی موانع ساختاری پژوهش در بین اعضای هیات علمی گروه های آموزشی و علوم انسانی دانشگاه های اصفهان و منطقه غرب کشور. مجموعه مقالات آموزش عالی و توسعه پایدار، جلد دوم، تهران، موسسه پژوهش و برنامه ریزی در آموزش عالی، ص ۲۵۸-۲۳۳.
    1. حاجی زاده، ابراهیم. اصغری، محمد(۱۳۹۰). روش ها و تحلیل­های آماری با نگاه به روش تحقیق. انتشارات جهاد دانشگاهی، تهران.
    1. حافظ نیا، محمدرضا(۱۳۸۸). مقدمه ای بر روش تحقیق. انتشارات سمت، تهران.
    1. حری، عباس (۱۳۷۸). بررسی وضع پیشینه در پایان نامه های کارشناسی ارشد دانشکده مدیریت و اطلاع رسانی پزشکی. اطلاع رسانی نگرش ها و پژوهش ها، نشر کتابدار، تهران.
    1. حری، عباس(۱۳۷۱). طرح های تحقیقاتی سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی وزارت آموزش و پرورش. پایان نامه کارشناسی ارشد رشته کتابداری و اطلاع رسانی، دانشگاه تهران.
    1. خبیری، محمد. بشارتی، مینا. آشوری، نرگس. رضوانفر، مریم(۱۳۹۰). تحلیل استنادی مآخذ رساله های دکتری و پایان نامه های کارشناسی ارشد دانشکده تربیت بدنی دانشگاه های تهران در سال های ۱۳۸۶ و ۱۳۸۷. مدیریت ورزشی، شماره ۹، ص۱۲۳ -۱۰۹.
    1. خدادوست، مصطفی(۱۳۸۵). بررسی تحلیل محتوایی پایان نامه های دوره کارشناسی ارشد دانشکده تربیت بدنی دانشگاه شهید چمران اهواز از سال ۱۳۸۰ تا ۱۳۸۴. پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشکده تربیت بدنی، دانشگاه شهید چمران اهواز.
    1. خلجی، حسن. کشتی دار، محمد(۱۳۸۱). بررسی کمی پایان نامه های تربیت بدنی مراکز آموزش عالی کشور از سال ۱۳۷۸-۱۳۵۷. فصل نامه پژوهش و برنامه ریزی در آموزش عالی، شماره ۲۴-۲۳، ص ۱۱۸-۹۷.
    1. خواجه نوری، عباسقلی(۱۳۹۲). روش تحقیق. انتشارات دانشگاه تهران، تهران.
    1. دلاور، علی(۱۳۹۰). روش تحقیق در روان شناسی و علوم تربیتی. نشر ویرایش، تهران.
    1. ذاکر صالحی، غلامرضا (۱۳۸۹). سوءرفتار علمی جنبه های اجتماعی و حقوقی. چاپ اول، پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی فصلنامه آموزش مهندسی ایران، شماره ۴۰، زمستان ۱۳۸۷ ص ۲۵-۲۹.
  1. رضا خانی مقدم، حامد. شجاعی زاده، داود. نبی اللهی، عبدالاحد. معز سهیلا(۱۳۹۰). تحلیل محتوای پایان نامه های آموزش بهداشت دانشگاه های علوم پزشکی تهران، تربیت مدرس و علوم پزشکی ایران در سال های ۱۳۸۹-۱۳۴۹. مجله پیاورد سلامت، دوره ۵، شماره ۱، ص ۹۰-۸۰.
موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...