جدول ( ۴-۴ ). زمان آزاد هر فرد برای هر مهارت ۵۷

(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))

جدول ( ۴-۵ ). ماتریس توانایی هر فرد برای انجام هر مهارت در هر پروژه ۵۷
جدول ( ۴-۶ ). مقایسه نتایج به­دست­آمده از لینگو و متلب ۶۲
فهرست شکل­ها
شکل (۲-۱). مراحل اصلی فرایند توسعه محصول جدید ۱۱
شکل (۲-۲). نمودار منحنی­های عمر محصولات مختلف ۱۴
شکل (۲-۳ ). تابع عضویت مثلثی ۱۶
شکل ( ۲-۴ ) نمونه ­ای از توابع عضویت فازی ۱۶
شکل ( ۲-۵ ). مقایسه تیم و گروه ۲۵
شکل ( ۲-۶ ). انواع تیم ( از چپ به راست ): تیم حل­کننده مسأله، تیم خودگردان و تیم متخصص ۲۷
شکل ( ۲-۷ ). مثالی از نگاشت بین فضای جواب وفضای توابع هدف ۳۰
شکل( ۲-۸ ).الف-بیان تصویری بهینگی پارتو درفضای هدف.ب-روابط بین جواب­ها درفضای هدف ۳۱
شکل ( ۲-۹ ). تقسیم ­بندی استراتژی­ های جستجو ۳۶
شکل ( ۲-۱۰ ). نحوه ارزیابی شایستگی در چرخ رولت ۳۹
شکل ( ۲-۱۱ ). یک نمونه تقاطع ۴۰
شکل ( ۲-۱۲ ). نمونه ­ای از تقاطع دونقطه­ای ۴۰
شکل ( ۲-۱۳ ). نمونه ­ای از تقاطع یکنواخت ۴۱
شکل ( ۲-۱۴ ) یک کروموزوم قبل و بعد از اعمال عملگر جهش ۴۱
شکل ( ۳-۱ ). شبه­کد یک الگوریتم ساده ژنتیک ۵۳
شکل ( ۳-۲ ). فلوچارت الگوریتم ژنتیک ۵۴
شکل ( ۴-۱ ). تخصیص ۵ کارمند به ۲ پروژه و ۲ مهارت ۵۹
شکل ( ۴-۲ ). یک کروموزوم تصادفی برای مثال ۶۰
شکل ( ۴-۳ ). نحوه عملکرد عملگر تقاطع ۶۱
فصل اول
مقدمه و کلیات تحقیق
۱-۱- مقدمه
سازمان­های امروزی در بازار جهانی، با سطح بالایی از رقابت مواجهند. توسعه محصول جدید فرایندی است که در آن محصول یا خدمتی جدید به بازار عرضه می­ شود. امروزه عمر بازار محصولات در حال کاهش است؛ در نتیجه محصولات جدیدی که نیازها و خواسته­ های مشتریان را برآورده سازند و از آن فراتر روند، عاملی کلیدی در حفظ و بهبود مزیت رقابتی به شمار می­رود.
هدف از NPD [۱]جمع­آوری دانش و توانایی موردنیاز برای تعیین محصول جدید مناسب است. چالش اصلی توسعه محصول جدید پیش ­بینی مسائلی است که هنوز اتفاق نیفتاده­اند و این پیش ­بینی می­بایست در یک بازار پویا با متغیرهای بسیار زیادی که تحت کنترل ما نیستند صورت گیرد.
دیدگاه­ های مبتنی بر درک و حس افراد، دانشی را تولید می­ کند که نمی­تواند منحصراً از تجزیه و تحلیل اطلاعات موجود به­دست­آید. اینجاست که اهمیت تیم توسعه در موفقیت توسعه محصول جدید پدیدار می­ شود؛ اعضای تیم اهداف پروژه را به اشتراک گذاشته، پیچیدگی فنی را کنترل و با بهره گرفتن از دانش میان­کارکردی جمع­آوری­شده، تغییرات را اعمال می­ کنند.
با این وجود هنوز یک چالش قابل­توجه برای مدیران پروژه و سایر تصمیم­گیرندگان وجود دارد و آن گردآوری اعضای گروه است به طوری که بتوانند به صورت موثر برنامه­ ها را اجرا و پروژه­ های NPD موفق را تولید کنند.
۱-۲- ضرورت و اهداف تحقیق
سازمان­ها از جنبه­ های مختلفی باهم در رقابت هستند که یکی از مهم­ترین آن­ها بعد اقتصادی است؛ شرکت یا سازمانی که دارای اقتصاد قوی، سالم و پویا باشد توانایی ماندن در بازار جهانی را خواهد داشت. تحقق این امر مستلزم تغییر و نوآوری مستمر با هدف اثبات مشتریان قدیم و جذب مشتریان جدید می­باشد.
توسعه محصول جدید راه حلی روشن و تضمین­شده برای ایجاد نوآوری است. اما در قدم اول نیاز به یک تیم توسعه قوی و کارآمد داریم زیرا نیروی انسانی همواره عامل اصلی تغییر در امکانات و شرایط مطالعات فنی بوده است، پس برای هموارکردن فرایند تغییر و توسعه، ناگزیر به کنترل نیروی انسانی و شرایط کاری آن­ها هستیم. در نتیجه با داشتن یک تیم کارا و همدل، بهره­وری سازمان­ها افزایش یافته و در فضای متلاطم رقابت پیروز می­شوند.
ما نیز در این پژوهش سازماندهی افراد در تیم توسعه را هدف قرار داده­ایم که در واقع پایه و اساس تشکیل­دهنده هر سازمان هستند.
۱-۳- بیان مسأله
به طور کلی در این پژوهش سعی در ایجاد یک تیم موفق NPD با کارکرد موثرداریم که در آن موارد زیر را درنظرمی­گیریم:
۱) تشکیل گروهی که توانایی اعضای آن قادر باشد اهداف پروژه را برآورده کند که از طریق روش AHP فازی[۲] بر مبنای روابط ارجحیت زبانی فازی ( LinPreRa ) [۳] اجرا می­ شود.
۲) انتخاب افرادی که بتوانند با همکاری یکدیگر به خوبی کار کنند. برای بررسی و مدل­سازی شخصیت اعضای گروه از آزمون شخصیتی MBTI[4] استفاده می­کنیم.
۳) تخصیص ساعت کاری به افراد با توجه به دردسترس­بودن آنها، که با توجه به میزان زمان­ آزاد هرفرد و میزان زمان موردنیاز هر پروژه مشخص می­ شود.
اهمیت مسأله موردبررسی در درنظرگرفتن تمامی موارد یادشده به­ طور همزمان و ارائه تیم­هایی است که بالاترین کارایی را داشته باشند. هم­چنین این مسأله موضوعی است که در هر نوع سازمان با هر اندازه­ای و هر نوع محصول یا خدمتی که ارائه می­ کند، کاربرد دارد. در نتیجه با به­ کارگیری و حل این مدل، می­توان بهترین حالت برای گروه­بندی نیروی انسانی را به دست آورد که منجر به بهره­وری بالاتر سازمان می­ شود.
۱-۴- فرض­های مسأله
– تعداد تیم­های موردنیاز مشخص است.
– تعداد افراد مشخص است.
– تعداد مهارت­ های موردنیاز مشخص است.
– پارامترها به صورت قطعی درنظر گرفته شده ­اند.
– میزان زمان موردنیاز هر پروژه قطعی و مشخص است.
– میزان زمان دردسترس هر فرد قطعی و مشخص است.
۱-۵- ساختار تحقیق

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...