۶-۶-۳ ویژگی­های فردی
به این متغیر در قالب سئوالات زمینه­ای پرسشنامه(جنسیت، سن، وضعیت­تأهل، وضعیت اشتغال، شغل دقیق افراد در صورتِ شاغل بودن، قومیت، شیوه تصرف واحد مسکونی) پرداخته می­ شود.
شغل دقیق افراد در صورتِ شاغل بودن از آن­ها در پرسشنامه به صورت سئوال باز پرسیده شده و سپس در قالب مشاغل(فرهنگی، فنی، اداری، نظامی، کشاورزی و باغداری، بازاری و مغازه­داری، کارگری، خدماتی، مشاغل رده بالا) طبقه ­بندی شده است(امینی،۱۱۸:۱۳۸۵).
۷-۳ پایایی[۷۹] و اعتبار[۸۰]
پایایی و اعتبار از بحث­های عمده در تحقیقات علوم­ انسانی است و این امر از آنجا ناشی می­ شود که اکثر پدیده ­های انسانی را نمی­ توان به صورت مستقیم مورد مطالعه قرار داد، بلکه باید آنها را به طور غیرمستقیم و از طریق معرف­ها و شاخص­ های آنها سنجید.
“اگر شخص اعتبار داده ­های خود را نداند، نمی­تواند نسبت به آنچه که بدست آورده است و نتیجه ­گیری­هایش زیاد مطمئن باشد”(ساروخانی،۱۴۶:۱۳۷۷).
۱-۷-۳ پایایی
“منظور از پایایی این است که ببینیم آیا ابزار سنجش دارای ویژگی تکرارپذیری هست؟ یعنی در صورت تکرار عملیات تحقیق، آیا می­توان به نتایجی مشابه رسید؟ به بیان دیگر اگر خصیصه مورد نظر را با همان روش و تحت شرایط مشابه بیش از یکبار اندازه ­گیری کنیم، تا چه حد نتایج مشابه خواهند بود”(ساروخانی،۱۴۶:۱۳۷۷).
“همچنین این واژه بیانگر جنبه صوری دقت است و مراد از آن طرح این سئوال است که آیا در ثبت و ضبط اندازه­ های آنچه که باید اندازه ­گیری شود، دقت لازم به کار رفته است یا نه” (اتسلندر،۱۳۷۱: ۴۰). “منظور از اعتماد علمی حصول نتایج مشابه در تکرار اعمال قبلی است” (ساروخانی،۱۴۶:۱۳۷۷).
برای سنجش پایایی پرسشنامه از آلفای کرونباخ استفاده کردیم. نتایج بدست آمده همبستگی داشته و پایایی ابزار سنجش مورد تایید قرار گرفت(نتیجه هر گویه به صورت جداگانه به منظور جلوگیری از تکرار، در جداول پیشین ذکر گردید).

(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))

جدول ۵- ۳ میزان آلفای محاسبه شده برای هر متغیر تحقیق (که در قالب طیف لیکرت بررسی شده است)

متغیرهای تحقیق(که به صورت طیف لیکرت بررسی شده ­اند)

میزان آلفا برای هر متغیر

حس­تعلق­مکانی

۸۵۳/۰

سرمایه­اجتماعی

۸۵۶/۰

ویژگی­های فضایی و کالبدی

۸۸۸/۰

۲-۷-۳ اعتبار
“بررسی اعتبار یک تحقیق به این سؤال بازمی­گردد که آیا همان چیزی را اندازه ­گیری می­کنیم که قصد اندا­زه­گیری آن را داشته­ایم یا خیر؟ اعتبار یک تحقیق زمانی کامل است که بین مفهومی که قرار است اندازه ­گیری شود و معرف­های آن تطابق و تناظر کامل وجود داشته باشد. بدیهی است که هر چه مفهوم مورد نظر انتزاعی­تر باشد، برقراری تطابق و تناظر بین آن و معرف­هایش مشکل­تر خواهد بود و بحث اعتبار جدی­تر می­ شود”(ساروخانی،۱۴۷:۱۳۷۷). در تحقیق حاضر از اعتبار صوری[۸۱]، به منظور بررسی اعتبار ابزار اندازه ­گیری تحقیق(پرسشنامه و سئوالات راهنمای بحث گروهی متمرکز) از طریق مراجعه به متخصصان(اساتید و تعدادی از کارشناسان علوم­­اجتماعی) بهره گرفته شده است.
فصل ۴
یافته­های تحقیق
۱-۴ مقدمه
در این فصل، ابتدا مختصری به نمونه­های مورد مطالعه(شهرجدیدپرند به عنوان اسکان رسمی) و (نسیم­شهر به عنوان اسکان غیررسمی) اشاره می­ شود و سپس به تجزیه و تحلیل داده ­های حاصل از روش پیمایش و بحث گروهی متمرکز پرداخته می­ شود.
این فصل از ۲ بخش تشکیل شده است. در بخش اول، به تجزیه و تحلیل داده ­های گردآوری شده از طریق پرسشنامه پرداخته می­ شود که از ۳ قسمت عمده تشکیل شده است. در قسمت اول تحلیل توصیفی از داده ­ها ارائه می­ شود. در قسمت دوم فرضیه ­های تحقیق به آزمون گذاشته می­شوند (داده ­های گردآوری­ شده پس از کدگذاری به کامپیوتر وارد و برای تحلیل استنباطی و آزمون فرضیه ­ها نیز از نرم­افزار SPSS نسخه ۲۲ استفاده شده است. در هر کدام از فرضیه ­ها به تناسب سطوح متغیرهای مستقل و وابسته از آزمون مرتبط با آن استفاده گردیده است). در قسمت سوم به مقایسه آمار و آزمون­های بین شهرجدیدپرند(اسکان رسمی) و نسیم­شهر(اسکان غیررسمی) پرداخته می­ شود.
در بخش دوم، نتایج کیفی حاصل از بحث گروهی متمرکز(FGD) از طریق استخراج مضامین مرتبط با هر فرضیه و در جهت پاسخ به سئوالات مطرح شده در راهنمای بحث، به منظور درک و تبیین بیش­تر نتایج – به عنوان روش تکمیلی پس از انجام پیمایش- مطرح می­شوند.
۲-۴ شرح نمونه­های موردِ مطالعه
شهر­جدید­پرند- اسکان رسمی- در فاصله حدود ۳۵ کیلومتری جنوب غربی استان تهران قرار گرفته است. این شهر در جنوبی­ترین حد حریم جنوب تهران استقرار یافته است. شهر­جدید­پرند از شمال به ارتفاعات تخت­رستم، از جنوب به مسیل رودشور، از سمت شرق به اراضی فرودگاه بین ­المللی امام­خمینی، و از سمت غرب و شمال غرب نیز به اراضی باز و بایری که بخش عمده آن تحت تملک شهر­جدید­پرند می­باشد، محدود می­گردد که قابلیت توسعه ­های آتی در افق­های دورتر را فراهم می ­آورد. این شهر از شمال شرقی نیز با محدودیت اراضی رباط کریم و پرندک مواجه است، لذا در عمل مهم­ترین جهت توسعه آن در راستای شمال غربی و در فراسوی مرز شهرستان شهریار می­باشد(طرح بازنگری توسعه و عمران شهرجدیدپرند، مصوب۱۳۸۴). شهر­جدید­پرند در ۵ فاز مسکونی و ۲ فاز صنعتی به منظور اسکان بخشی از جمعیت سرریز شده حوزه جنوب غرب تهران با مساحت تقریبی ۱۷۰۰۰ هکتار به وجود آمده است.
جمعیت شهر­جدید­پرند بر اساس سرشماری نفوس و مسکن سال ۱۳۹۰ برابر ۲۸۷۳۳ نفر (۸۱۰۷ خانوار) است. اما با توجه به واگذاری­های گسترده مسکن از سال ۱۳۹۰ در شهرجدیدپرند، جمعیت وضع موجود پرند بر اساس داده ­های دفتر فناوری اطلاعات و ارتباطات سال ۱۳۹۳ برابر ۹۲۱۵۳ نفر می­باشد(که حجم نمونه تحقیق بر اساس جمعیت سال ۱۳۹۳ در شهرجدیدپرند محاسبه شده است).
جدول زیر تحولات جمعیت در شهرجدیدپرند را بین سالهای ۱۳۹۳- ۱۳۸۵(مقاطع سرشماری­های عمومی و داده ­های دفتر فناوری اطلاعات و ارتباطات) نشان می­دهد.
جدول ۱- ۴ تحولات جمعیت در شهر جدید پرند(۱۳۹۳- ۱۳۸۵)

شهر جدید پرند

جمعیت بر اساس سرشماری عمومی نفوس و مسکن(۹۰- ۸۵)

جمعیت بر اساس داده ­های دفتر فناوری اطلاعات و ارتباطات

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...