۳۲ (۰۲/۴۱%)

۱(۲۸/۱%)

منحنی ویژگی سوالات به تفکیک مدل
همان­طور که گفته شد؛ منحنی ویژگی سوال، یکی از روش­های معمول در نظریه پرسش­پاسخ جهت تجزیه و تحلیل سوالات است. بدین­منظور در این قسمت، منحنی ویژگی تمامی سوالات با هم و به تفکیک مدل نشان داده می­ شود.

نمودار۴-۹: منحنی ویژگی سوال های آزمون زیست شناسی در مدل یک پارامتری
با مشاهده نمودار بالا می­توان دریافت که در مدل یک پارامتری، بیشتر سوالات دارای دشواری متوسطی هستند و از ویژگی­های روان­سنجی مناسب برخوردارند.

نمودار ۴-۱۰: منحنی ویژگی سوال های آزمون زیست شناسی در مدل دو پارامتری
با مشاهده نمودار بالا می­توان دریافت که در مدل دو پارامتری، بیشتر سوالات دارای قدرت تشخیص بالا و خیلی بالا هستند و بیشتر سوالات در دامنه دشواری متوسط قرار دارند.
منحنی ویژگی و تابع آگاهی یک سوال نمونه در مدل دو پارامتر
از آن­جا که طبق بررسی­های انجام شده، مدل دو پارامتری بهترین برازش را با داده ­های آزمون زیست شناسی دارد از این پس، تحلیل بر­اساس این مدل پیش می­رود.
نمودار ۴-۱۱: منحنی ویژگی سوال ۲۴ آزمون زیست شناسی بر اساس مدل دو پارامتری
سوال شماره ی ۲۴ بالاترین میزان پارامتر دشواری (۶۳/۱) را به خود اختصاص داده است و از این نظر سخت­ترین سوال آزمون زیست­شناسی محسوب می­ شود. بالاترین میزان احتمال موفقیت در این سوال برابر ۷۵/۰ است که در سطح توانایی (۳ = θ) رخ داده است و نشان دهنده دشوار بودن سوال است. به ­طوریکه، احتمال موفقیت افرادی که از بالاترین سطح توانایی برخوردارند به یک نمی­رسد. با اینکه این سوال دشوارترین سوال است اما احتمال موفقیت برای افرادی که از پایین ترین سطح توانایی(۳ – = θ) برخوردارند، به صفر نمی­رسد و برابر ۰۲/۰ است. بررسی منحنی ویژگی سوال ۲۴ نشان می­دهد؛ با افزایش سطح توانایی به مقدار کمی بر میزان احتمال موفقیت افزوده می­ شود. این سوال از قدرت تشخیص متوسطی (۴۸/۰) برخوردار است.

(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))

نمودار ۴-۱۲ : منحنی آگاهی سوال ۲۴ آزمون زیست شناسی بر اساس مدل دو پارامتری
با مشاهده­ منحنی آگاهی سوال ۲۴ می­توان دریافت که بیشینه آگاهی که این سوال تولید می­ کند برابر ۱۷/۰ می­باشد و برای آزمودنی­هایی است که توانایی آن­ها، در دامنه­ ۴۰/۱ تا ۸۰/۱ قرار دارد.
مقادیر بیشینه آگاهی سوالات و تتای ماکسیمم در مدل دو پارامتری
در جدول زیر به بیشینه آگاهی هر سوال همراه آن سطح توانایی که این بیشینه آگاهی در آن اتفاق می­افتد، اشاره شده است.
جدول ۴-۳۶ : مقادیر بیشینه آگاهی سوالات و تتای ماکسیمم در مدل دو پارامتری در آزمون زیست­شناسی

سوال

بیشینه آگاهی

تتای ماکسیمم

سوال

بیشینه آگاهی

تتای ماکسیمم

۱الف

۱۸/۰

۵/۱-

۱۵د

۱۱/۱

۴/۰-

۱ب

۳۶/۰

۵/۱-

a16

۶۹/۰

۳/۰-

۱ج

۳۳/۰

۳/۱-

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...