• بازگشت سرمایه مربوط به وام
  • مالیات
  • بیمه و …

هزینه­ های مرتبط با کارکرد یا هزینه­ های عملیاتی سیستم که شامل هزینه­ های سوخت و تعمیرات سیستم است. در این روش هزینه­ های بالا که از طریق معادلات پیچیده به دست می ­آید و بر اساس قیمت خرید هر تجهیز روی آن تجهیز سرشکن می­ شود و قیمت­های مربوط به سال­های متوالی کارکرد سیستم در طول عمر کاری آن همسان­سازی[۸۶] می­ شود. این روشی کامل و در عین حال بسیار پیچیده است.

۴-۳-۶ بهینه سازی

۴-۴-۳-۱ هدف در بهینه سازی ترمواکونومیک
اصلاح ساختار و مقادیر پارامترهای مربوط به یک سیستم حرارتی و اجزای تشکیل دهنده آن از دستاوردهای بهینه­سازی ترمواکونومیک می­باشد. این اصلاح بر مبنای اطلاعاتی که از مقایسه بین هزینه­ های اتلاف اگزرژی با هزینه تجهیزات سیستم بدست می ­آید، بنا شده است. از این طریق به کارآیی اقتصادی برای آن سیستم یا جزء خاص دست یافته می­ شود.
(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت nefo.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))

۴-۳-۶-۱ روش های بهینه سازی ترمواکونومیکی

  • روش­های کلاسیک ریاضی
  • روش­های پیشرفته مانند روش های الگوریتم تکاملی (ژنتیک الگوریتم)
  • روش­های بهینه سازی تکراری بر مبنای قضاوت­های مهندسی (روش­های فازی)

۴-۴ تحلیل ترمواکونومیک سیکل تبرید جذبی تک اثره خورشیدی:

همانطور که در مطالب قسمت قبل ذکر شد، گام های لازم جهت تحلیل ترمواکونومیک یک سیستم عبارتند از: ۱)انجام تحلیل ترمودینامیکی و اگزرژی (محاسبه ها)، ۲)تحلیل اقتصادی (محاسبه )و ۳)انجام تحلیل ترمواکونومیکی بر مبنای مراحل فوق (۳ مرحله ذکر شده). در فصل قبل به تحلیل ترمودینامیک سیکل جذبی تک اثره اشاره نمودیم. در قسمت ۴-۲ نیز به تحلیل اگزرژتیک سیکل جذبی تک اثره خورشیدی و بیان مفاهیم سوخت-محصول در هر یک اجزاء و کل سیستم پرداختیم. در این قسمت همانند قسمت ۴-۲ ابتدا تحلیل ترمواکونومیگ و هزینه­گذاری اگزرژی برای کلیه نقاط سیستم را بر در نظر گرفتن هر یک از اجزاء سیکل به عنوان سیستم بررسی و سپس به تحلیل ترمواکونومیک کل سیستم خواهیم پرداخت.
با در نظر گرفتن هر یک از اجزاء سیکل به عنوان سیستم، هزینه­گذاری اگزرژی تمامی جریان­ها، معادله تعادل هزینه­ها و روابط کمکی جهت حل معادلات تعادل هزینه را به صورت زیر تعریف می­کنیم:

  • جزو خورشیدی سیکل : با در نظر گرفتن کل جزء خورشیدی سیکل به عنوان سیستم و با در نظر گرفتن هزینه موجود بودن انرژی خورشیدی به میزان صفر داریم :

(۴-۷۵)
(۴-۷۶)
(۴-۷۷)

که در رابطه بالا بیانگر هزینه سرمایه گذاری سالیانه سیستم خورشیدی سیکل، هزینه سرمایه گذاری سالیانه کالکتور خورشیدی، هزینه سرمایه ­گذاری سالیانه تانک ذخیره آب داغ و بیانگر مجموع هزینه­ های ناشی از ادوات کنترلی، پمپ­ها و تنظیم و نصب کالکتور می­باشد. همچنین بیانگر میزان نرخ قیمت سوخت سالیانه ورودی به هیتر کمکی و میزان قیمت بر واحد سوخت ورودی بر هیتر کمکی است(با محاسبه میزان نرخ هزینه سالیانه تولید جزء خورشیدی سیستم در ژنراتور و تقسیم آن بر اختلاف اگزرژی ورودی و خروجی به ژنراتور، میزان نرخ هزینه بر واحد اگزرژی به صورت متوسط به دست می آید) که در صورت نبودن جزء خورشیدی، همان قیمت سوخت جهت تولید آب گرم کننده ورودی به ژنراتور می باشد.

  • ژنراتور: با در نظر گرفتن نرخ قیمت محصول از جزء جذبی به عنوان سوخت جهت ژنراتور، معادله تعادل هزینه ها در ژنراتور به صورت ذیل نشان داده می­ شود[۴۶]:

(۴-۷۸)
(۴-۷۹)
(۴-۸۰)

در رابطه بالا بیانگر هزینه سرمایه گذاری سالیانه ژنراتور می­باشد. رابطه کمکی جهت تحلیل ژنراتور با توجه به مفهوم قانون محصول عبارتست از:

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...