شکل ۳-۱-۲۴- ساختار مولکولی پرمترین
این ماده می‌تواند سبب لرزش بدن، خستگی، گرفتگی عضلات و اختلال در سیستم عصبی گردد. آزمایشات نشان داده این ماده یک ماده سرطان زا و نامحلول در آب است. اغلب به عنوان حشره­کش به همراه یک قارچ­کش به صورت تلفیقی مورد استفاده قرار می‌گیرد. این ماده همچنین در برابر حفاران دریایی آزمایش داد که نشان از کارایی بهتر آن در برابر سخت­پوستان نسبت به نرم­تنان داشت. در حال حاضر در بسیاری از کشور ها این ماده با کایتن جایگزین شده است. این ماده موثر بر سیستم عصبی حشره می‌باشد. در صورت آتش گرفتن این محصول باید از مواد خاموش کننده خشک، کف یا دی اکسید کربن استفاده نمود. از این ماده معمولاً به نسبت ۴۰-۶۰-۷۵ استفاده می‌گردد از جمله قارچ­کش‌هایی که همراه این ماده مورد استفاده است می‌توان به IPBC، تبوکنازول و پروپی کنازول، TBTN و کلروپیریفوس اشاره نمود که برای تیمار مصالح ساختمانی استفاده می‌گردند. پرمترین ۲ % در مقابل سوسک چوب خوار موثر بوده و کارایی همانند DDT دارد. وقتی توسط حشرات خورده می‌شود بر سیستم عصبی آنها اثر می‌گذارد. بر طیف وسیعی از حشرات به ویژه لارو­ها موثر است. میزان سمیت این ماده برای انسان و حیوانات و محیط زیست بستگی به میزان مصرف از این ماده دارد. در تیمار خاک این ماده پس از ۳۰ روز کارایی خود را از دست می‌دهد. پرمترین و IPBC به صورت ترکیبی به نسبت ۱٫۵ به ۱ ویا ۲٫۵ به ۱ بوده و برای مصارف بالای سطح زمین مورد استفاده قرار می‌گیرد. مناسب برای تیمار شکاف‌ها و درزهای ایجاد شده در چوب همچنین استفاده در رنگ‌ها و پوشش دهنده­ها برای تیمار سطحی و نیز استفاده از سوراخ‌های ایجاد شده با دریل و روش تزریقی (injection) می‌باشد. همچنین در برابر حجوم موریانه­ها نیز می‌توان از روش اسپری کردن استفاده نمود. در مورد تیمار خاک با این ماده می‌توان سوراخ‌هایی به عمق ۶ تا ۴ اینچ اطراف فونداسیون‌ها مناسب می‌باشد.

پرمترین حشره­کشی غیر سیستماتیک از گروه پایرتروئیدهای مصنوعی است، که با نحوه اثر تماسی و گوارشی طیف وسیعی از آفات نظیر لارو پروانه­ها، سوسک‌ها، حشرات خانگی به خصوص بید لباس و روسری‌ها را در محصولاتی از جمله پنبه، ذرت، سویا، چغندرقند، یونجه، حبوبات، کلم، هویج، سیب زمینی، گوجه فرنگی، جالیز، پسته، گردو، سیب، گلابی و غیره کنترل می‌کند. در مورد این سم خاصیت دورکنندگی نیز گزارش شده است، بنابراین آفات را از نزدیک شدن به گیاهان سم پاشی شده باز می‌دارد. از پادزهر و کمک‌های اولیه مناسب برای این ماده می‌تواند دیازپام را نام برد (PANNA، ۲۰۰۵؛ توینتون، ۲۰۰۹؛ EPA، ۲۰۰۶؛ مالیک، ۲۰۱۰؛ بولند، ۲۰۱۰؛ کویو، ۲۰۰۷؛ لینت، ۲۰۰۸).
۳-۱-۲۶- سای پرمترین[۱۱۷]
سای پرمترین به فرمول C22H19O3NCl2 و وزن مولکولی ۴۱۶٫۳ گرم بر مول و در دمای ۲۰ درجه سانتی‌گراد دارای حلالیت ۴ Ppm در آب می‌باشد که یکی از حشره­کش‌های پیرتروئید[۱۱۸] است که توانایی بالایی در برابر حشرات داشته در حالی که سمیت کمی برای پستانداران دارد و دربسیاری از فرمول بندی‌ها به صورت پودری و محلول امولسیون موجود می‌باشد. این ترکیب ابتدا در سال ۱۹۷۴ مورد استفاده قرار گرفت. این ماده توانایی کامل برای پایداری در هوا و در برابر نور را داشته و به طور مستقیم روی سیستم عصبی حشرات تأثیر می‌گذارد (EFC، ۲۰۱۰، مدیسون،۲۰۱۰؛ یونگر، ۲۰۰۱). سمیت این ماده نسبت به پرمترین برای انسان کمتر است کارایی این ماده در برابر سوسک آنوبیوم می‌تواند تا ۲ برابر پرمترین باشد. سای پرمترین ترکیبی متشکل از حشره کش پیرتروئید که حشره کش قوی با سمیت کم برای پستانداران می‌باشد. برای حفاظت چوب، کتان، میوه و سبزیجات و … در برابر حشرات از این ماده استفاده می‌گردد. سای پرمترین هم سم گوارشی است هم تماسی و روی مورچه نجار که چوب را برای تخم گذاری سوراخ می‌کند نیز تأثیر دارد. دارای فشار بخار بسیار کم بوده و به همین دلیل در اتمسفر تبخیر نمی‌شود (کائوفمن، ۱۹۸۱).
سای پرمترین نیز دارای هر دو ایزومر سیس و ترانس به نسبت ۱ به ۱ است. عامل سیس بسیار فعال‌تر از ایزومر ترانس است. تفاوت زیادی بین دو ایزومر در خاک مشاهده نشده اما باید توجه داشت که ایزومر ترانس ۱٫۲ تا ۱٫۷ برابر سریع‌تر از ایزومر سیس در خاک هیدرولیز می‌گردد(تاکاهاشی، ۱۹۸۵) .
شکل ۳-۱-۲۵- سای پرمترین و شباهت ساختاری با حشره­کش‌های شیمیایی
شکل ۳-۱-۲۶- برخی از ترکیبات موجود در محصولات حاوی سای پرمترین
۳-۱-۲۷- ترکیبات آلکیل آمونیوم[۱۱۹]
آلکیل آمونیوم کمپاند­ها مثل دی دسیل دی متیل آمونیوم کلراید(DDAC)، دی دسیل دی متیل آمونیوم کربنات(DDAC)، دی دسیل دی متیل آمونیوم بی کربنات(DDABC) از ترکیبات مناسب برای مقابله با عوامل قارچی و حشرات می‌باشند. قابل حل در آب و حلال‌های آلی و در چوب به خوبی تثبیت می‌گردند. DDAC و DDABC از ترکیباتی هستند که در ساخت ACQ برای مصارف بالای سطح زمین و در تماس با زمین برای مقابله با باختگی و کپک‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند.
شکل ۳-۱-۲۷- دی دسیل دی متیل آمونیوم کلراید(DDAC)
این ترکیب با فرمول C22H48ClN وزن مولی ۳۶۲٫۰۸ گرم بر مول به صورت مایع و با دانسیته ۰٫۹۵ گرم بر سانتی­متر مکعب، بی رنگ و بی بو، ترکیبی از نمک کواترنری آلکیل آمونیوم با زنجیره به طول ۸-۱۰-۱۲ و ۹۰ %، ۱۰ کربنی الکیل می‌باشد. این ماده به عنوان یک ماده ضد عفونی کننده کاربرد دارد که سبب از بین رفتن فعل و انفعالات بین سلولی و شکستن چربی‌هامی‌گردد؛ ودر برابر طیف وسیعی از باکتری‌ها، کپک‌ها، نرم تنانو قارچ‌ها موثر است. قابل استفاده در محیط‌های داخلی در کف، دیوارها حتی در بافت فرش و در محیط بیرونی و حتی در برج‌های خنک­کننده و در تماس با آب شور (CPMRA، ۲۰۰۹).
۳-۱-۲۸- دی دسیل دی متیل آمونیوم بی کربنات(DDABC)
مایعی به رنگ زرد کم رنگ به فرمول C23H49NO3 و وزن مولکولی ۳۸۷٫۶۴۰۰۶ گرم بر مول می‌باشد.
شکل ۳-۱-۲۸- ۴,۵-Dichloro-2-N-Octyl-4-Isothiazolin-3-One (DCOI)
یک قارچ­کش مناسب، مایع بو دار با دانسیته ۱٫۵ گرم بر سانتی­متر مکعب قابل حل در حلال‌های آلی و غیر قابل حل درآب بوده و در چوب نسبت به آبشویی مقاوم است.می‌توان با تغیر فرمولاسیون DCOI آن را در ترکیبات بر پایه آب مورد استفاده قرار داد. یکی از مواد بر پایه آب که در آن DCOI مورد استفاده قرار می­گیردEL2 می‌باشد. اخیراً ترکیبی از این ماده به عنوان زیست کش در اتانول آمین با نام ACD پیشنهاد شده است (مدیسون، ۲۰۱۰، یونگر، ۲۰۰۱).
۳-۱-۲۹- کلروپیریفوس[۱۲۰]
یک حشره کش ارگانو فسفاته به فرمول C9H11Cl3NO3PS و وزن مولی ۳۵۰٫۵۹ گرم بر مول بی رنگ و کریستالی با دانسیته ۱٫۳۹۸ گرم بر سانتی­متر مکعب و دمای ذوب ۴۲ درجه سانتی ­گراد و در ۲۵ درجه سانتی‌گراد به میزان ۲ میلی‌گرم در لیتر در آب حل می‌گردد و به طور عمده در کشاورزی مورد استفاده قرار می‌گیرد. ابتدا در سال ۱۹۶۵ با نام‌های تجاری کلروفیروس، دورسبان[۱۲۱] و لورسبان[۱۲۲] برای مبارزه با حشرات باغی مورد استفاده قرار گرفت. در AWPA استاندارد گذاری شده است اما به عنوان ماده ای برای روش‌های تحت فشار مورد استفاده قرار نمی‌گیرد. در برابر قارچ‌ها موثر نبوده و بایستی توسط یک قارچ کش مورد استفاده قرار گیرد (مولر، ۲۰۰۰؛ لید، ۱۹۹۸؛ سانگستر، ۱۹۹۴).
شکل ۳-۱-۲۹- ساختار مولکولی کلروپیریفوس
نام آیوپاک این ماده به صورت زیر است:
O,O-Diethyl O-3,5,6-trichloropyridin-2-yl PHosPHorothioate
این ماده در اثر واکنش۳ و ۵ و ۶-تری کلرو-۲ پریدینول و دی اتیل تیو فسفریل تولید می­گردد و عموماً با غلظت ۲۳٫۵ تا ۵۰ % مورد استفاده قرار می‌گیرد.
LD50 برای این ماده، برای حیوانات ۳۲ تا ۱۰۰۰ میلی گرم بر کیلو­گرم و در حالت تماس با پوست بیش از ۲۰۰۰ میلی­گرم بر کیلو­گرم و ۱۰۰۰ تا ۲۰۰۰ میلی گرم بر کیلو­گرم برای خرگوش و مقدار LC50 برای این ماده بیش از ۲۰۰ میلی گرم بر کیلو­گرم به مدت ۴ ساعت می‌باشد.
۳-۱-۳۰- دو- تیوسیاناتومتیل تیو بنزوتیازول (TCMTB)[123]
این ماده حفاظتی، مایع به رنگ زرد تا لیمویی تیره با بوی کم است با فرمول C9H6N2S3 به نسبت ۴۰٫۳۶% S، ۱۱٫۷۵% N، ۴۵٫۳۵% C 2.54% H و وزن مولی ۲۳۸٫۳۳۹۸ گرم بر مول، PH 3-6 و دانسیته ۱٫۰۷ تا ۱٫۱۷ گرم بر سانتی­متر مکعب، با دمای انجماد منفی ۵ درجه سانتی ­گراد و به نسبت ۱% در آب حل می‌گردد و در دمای بالای ۶۰ درجه سانتی‌گراد به تدریج تجزیه شده، می‌باشد.
شکل ۳-۱-۳۰- تیوسیاناتومتیل تیو بنزوتیازول
در بسیاری از کشور ها این ماده در کشاورزی، پرورش دام، چوب، کاغذ، رنگ‌ها و اندود ها، چرم، پارچه وتیمار آب مورد استفاده قرار می‌گیرد، اما یکی از مهم‌ترین کاربرد های این ماده برای مبارزه با مرض لکه­آبی می‌باشد و حفاران دریایی و همچنین ساختار این ماده به گونه ­ای است که می‌تواند سبب حفاظت کاغذ در برابر قارچ، کپک‌ها و باکتری‌ها می‌گردد. در آب تجزیه می‌گردد و برای استفاده به عنوان تیمار آب باید به آرامی رقیق گردد(یونگر، ۲۰۰۱؛ تسونودا، ۱۹۸۷، ۱۹۸۳؛ دنیلز، ۱۹۸۷).
۳-۱-۳۱- دلتامترین[۱۲۴]
ترکیب دلتامترین به فرمول C22H19Br2NO3 یک حشره­کش پرتروئید می‌باشد. از جمله نام‌های تجاری این ماده می‌توان به بوتوکس[۱۲۵]، بوتوس[۱۲۶]، بوتوفلین[۱۲۷]، سیسلین[۱۲۸]، سرسوس[۱۲۹]، اشاره نمود این ماده در برابر حشرات، خزه و کپک موثر می‌باشد.
شکل ۳-۱-۳۱- ساختار شیمیایی دلتامترین
نام این پودر کریستالی سفید مایل به خاکستریو نام آیوپاک این ماده به صورت زیر است:
[ (S)-cyano- (3-PHenoxyPHenyl)-methyl] (1R,3R)-3- (2,2-dibromoethenyl)-2,2-dimethyl-cyclopropane-1-carboxylate
می‌باشد. وزن مولی این ماده ۵۰۵٫۲۱ گرم بر مول، دانسیته ۱٫۵ گرم بر سانتی­متر مکعب، دمای ذوب ۹۸ درجه سانتی‌گراد دمای جوش ۳۰۰ درجه سانتی‌گراد می‌باشد. قابل حل در استن، دی متیل فرمامید، دی اکسان، اتیل استات و تولوئن می‌باشد.
این ماده به سرعت بر روی سیستم عصبی حشرات و سیستم تغذیه آنها اثر می‌گذارد. هنوز ناسازگاری بین این ماده و قارچ­کش‌ها و حشره­کش‌های دیگر یافت نشده. یکی از راه های کنترل مالاریا با بهره گرفتن از این ماده می‌باشد. می‌توان این حشره­کش را همراه پرمترین و سای پرمترین، مالاتیون و فنتیون مورد استفاده قرار داد (بوومن، ۲۰۰۶؛دویی و همکاران، ۲۰۰۶).
۳-۱-۳۲- بیفترین
این ماده سفید تا قهوه­ای کم رنگ به صورت پودر مومی شکل و نام آیوپاک این ماده به صورت زیر است:
۲-Methyl-3-PHenylPHenylmethyl (1S,3S)-3-[ (Z)-2-chloro-3,3,3-trifluoroprop-1-enyl]- 2,2-dimethylcyclopropane-1-carboxylate
به فرمول C23H22ClF3O2 و وزن مولکولی ۴۲۲٫۸۷ گرم بر مول و حلالیت ۰٫۱ میلی گرم در لیتر در آب، دمای ذوب ۶۸ تا ۷۰٫۶ درجه سانتی ­گراد می‌باشد. قابل حل در متیلن کلراید، استن، کلروفرم، اتر و تلوئن بوده و حلالیت بالایی در هپتان و متانول دارد.
شکل ۳-۱-۳۲- ساختار شیمیایی بیفترین
این ماده یک حشره­کش پرتروید می‌باشد که مستقیماً بر سیستم عصبی حشره تأثیرمی‌گذارد. اغلب از این ماده به عنوان یک موریانه­کش و مورچه­کش و سوسک کش استفاده می‌گردد. در استانداردEPA این ماده در طبقه بندی C قرار گرفته و این بدین معناست که این ماده می‌تواند سرطان زا باشد. این برای ماهی‌ها سمی می‌باشد. اما از دیدگاه این استاندارد این ماده نمی‌تواند برای کودکان خطری داشته باشد و در صورت خورده شدن می‌تواند کمی سمی باشد. این ماده یک ترکیب طبیعی نبوده و به صورت پودری می‌باشد. عمر مفید این ماده در خاک از ۷ روز تا ۸ ماه است که این مدت زمان بستگی به نوع خاک دارد. این ماده در بدن به سرعت شکسته شده و دفع می‌گردد؛ ودر کل این ماده خطر جدی برای پرندگان و پستانداران ایجاد نمی‌کند. این ماده برای تیمار در محیط خارجی، سوسک پودر کننده و موریانه به صورت اسپری و روش تزریقی مورد استفاده قرار می‌گیرد؛ وبرای مبارزه با زنبور نجار بهتر است اطراف کندوی این جاندار استفاده گردد(یونگر، ۲۰۰۱؛ آژانس شیمیایی سوئد، ۲۰۰۸؛ هوگارد، ۲۰۰۲).
۳-۱-۳۳- کاربندازیم[۱۳۰]
پودر خاکستری رنگ و نام آیوپاک این ماده به صورت زیر است:
Methyl ۱H-benzimidazol-2-ylcarbamate
از نام‌های تجاری آن می‌توان؛ مرکارزول[۱۳۱] و کاربندازول[۱۳۲] را نام برد. این ماده دارای فرمول C9H9N3O2 وزن مولی ۱۹۱٫۱۹ گرم بر مول، دمای ذوب ۳۰۲-۳۰۷ درجه سانتی ­گراد و حلالیت در آب به میزان ۸ میلی­گرم در لیتر و اسیدیته ۴٫۴۸ می‌باشد.کاربرد این ماده به عنوان قارچ­کش، ضد کپک و لکه های سیاه بوده و به نسبت ۴٫۷ % برای بیماری مرگ نارون مورد استفاده قرار می‌گیرد. این ماده اولین بار در استرالیا در سال ۱۹۷۳ مورد استفاده قرار گرفت. این ماده یکی از مواد موثر در برابر بیماری‌های گیاهی می‌باشد.این ماده در دمای ۳۵ تا ۵۰ درجه سانتی ­گراد پایدار است. در محلول‌های قلیایی به آرامی تجزیه می‌گردد؛ ودر محلول‌های اسیدی و نمکی آبی پایدار است.یکی از بزرگ‌ترین مشکلات این ماده پایداری آن است که به همین دلیل این ماده به طور ترکیبی با قارچ کش‌های دیگر مثل تریازول[۱۳۳]، دی تیو کربامات ها[۱۳۴] و دی کربوکسیمایدا[۱۳۵] قرار می‌گیرد (FAO، ۱۹۹۲).
شکل ۳-۱-۳۳- کاربندازیم
اشاره نمود. هنوز اثر مخربی بر پستانداران از این ماده گزارش نشده با این حال در حین استفاده از این ماده استفاده از لباس و ماسک مناسب برای جلوگیری از تنفس گرد و غبار حاصل از کار پیشنهاد می‌گردد. تحقیقات بر روی موش‌ها نشان دهنده ایجاد تومور­های خوشخیم و بدخیم در دراز مدت است اما گفته می‌شود این امر نشیونگر سرطان زا بودن این ماده برای انسان نمی‌باشد. این ماده برای ماهی‌ها خطرناک است (یونگر، ۲۰۰۱؛ KEML، ۲۰۰۹؛ ماریسا، ۲۰۰۹).
۳-۱-۳۴- کلروتالونیل[۱۳۶]

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...