مقایسه و اولویت بندی عوامل موثر بر ایجاد ... - منابع مورد نیاز برای پایان نامه : دانلود پژوهش های پیشین |
تیم مقابل: بعد بعدی تقاضای بازار تیم مقابل است و به صورت کیفیت درک شده از تیم مقابل تعریف می شود. تیم مقابل نیز شامل متغیرهای کیفیت فنی تیم مقابل، رتبه تیم مقابل در جدول، شهرت تیم مقابل، کیفیت کلی بازیکنان تیم مقابل و بازی هیجان انگیز تیم مقابل می شود
(بیون و همکاران، ۲۰۱۰).
ملاحضات اقتصادی: به عنوان نگرانی از مسائل اقتصادی از جمله متغیرهای قیمت بلیط تعریف
می شود. توانایی شما در خرید بلیط، قیمت بلیط و تخفیف در قیمت بلیط متغیرهای مربوط به ملاحضات اقتصادی میباشند (بیون و همکاران، ۲۰۱۰).
ترویج بازی: ترویج بازی به عنوان مخلوط خاص از ابزارهایی که توسط یک سازمان ورزشی برای ترغیب استفاده می شود. مصرف کننده برای حضور در ورزشگاه استدلال می کند که یکی از ابزارهای بازاریابی که توسط بازاریابان ورزشی استفاده می شود ترویج فروش است زیرا اغلب به آنها کمک می کند توجه مصرف کننده، علاقه آنها و در نهایت فروش محصول را بیشتر کند
(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))
(بیون و همکاران، ۲۰۱۰). بازاریابی مستقیم استراتژی موثر تبلیغاتی است که یک رابطه مستقیم با مصرف کننده ایجاد می شود. (فولرتون و مرز، ۲۰۰۸). (سی و گرین، ۲۰۰۸) دریافتند که اینترنت یک ابزار مهم تبلیغاتی میباشد. متغیرهای ترویج بازی شامل فعالیتهای ترویج فروش، تبلیغات و اطلاع رسانی مستقیم به مصرف کننده می شود.
برنامه ریزی مناسب: آخرین بعد تقاضای بازار که به عنوان زمان و روز اختصاص داده شده برای برگزاری بازی بیان می شود. (ژانگ، ۱۹۹۵) نشان داد که برنامه ریزی مناسب باعث حضور بیشتر می شود. (ژانگ، ۱۹۹۸) در تحقیقی در لیگ هاکی به این نتیجه رسید که تماشاگران ساعت ۷ در روز شنبه و ساعت ۲ را برای روز دو شنبه برای تماشای مسابقات انتخاب کردند. در مطالعات مختلف برنامه مناسب یک بعد موثر در رفتار مصرف کننده و حضور تماشاگران است (بران استاین و همکاران ۲۰۰۵) متغیرهای برنامه ریزی شامل برگزاری بازی در روز مناسب، برگزاری بازی در ساعت مناسب و برنامه مناسب کل فصل میباشد.
۴٫۲٫ محصول ورزشی:
۱٫۴٫۲٫ محصول ورزشی چیست؟
محصول و خدمات چیزهایی هستند که افراد به وسیله آنها نیازها و خواسته های خود را تامینمیکنند. محصول چیزی است که برای تأمین یک نیاز یا خواسته به بازار عرضه می شود.
معمولاً مفهوم محصول تنها به اشیاء فیزیکی محدود نمی شود و به چیزی اطلاق می شود که بتواند نیازی را ارضاء کند. علاوه بر کالاهای قابل لمس، محصول شامل خدمت هم می شود، یعنی فعالیتها یا فایدههایی که به بازار عرضه میشوند، ولی اصولاً غیر قابل لمس میباشند و نمی توان آنها را به تملک خود درآورد. نمونههای آن عبارتند از خدمات بانکی، میهمان پذیرها، مسابقه بین استقلال و پرسپولیس، اظهارنامه مالیاتی و تعمیرات وسایل منزل(پارسائیان، ۱۳۷۹).
ورزش بعنوان محصول بخودی خود یک بازار است. ورزش دارای عناصر قابل لمس و غیر قابل لمس میباشد که آن را برای بازاریابی، محصولی منحصر به فرد میسازد. عناصر قابل لمس شامل نوع ورزش، یا هر کس که بدان می پردازد ورزشکار، ساختار تیم و نوع مسابقه است. احساسات، تجارب، ذهنیتها و تفاسیر، عناصر غیر قابل لمس ورزش میباشند. ورزش با توجه به مصدومیتها، احساسات، تعداد تحرکات و آب و هوا، ناهمگون و غیر قابل پیش بینی است، به عبارت دیگر هر آنچه خروجی را ایجاد می کند غیر مطمئن است. عناصر غیر قابل لمس که ورزش را تحت تأثیر قرارمیدهند، اطمینان می دهند که رقابت و تمرین هر بار متفاوت خواهد بود، محصول ورزش موضوعی فردی و مبتنی بر تجربه فرد است. مردم چیزهای مختلفی را میبینند و تفسیر می کنند، محصولات دیگر تا بدین حد از گستره تفاسیر مخاطبان برخوردار نیستند. ورزش محصولی زودگذر و از بین رونده است و در یک لحظه تولید و مصرف می شود. بازیکنان، طرفداران، مسئولان، مربیان و اعضا ورزشی همگی به ساخت بازی و رویداد مورد مصرف خود کمک می کنند. روزنامهها و فیلمهای ویدئویی، به ورزش زندگی دیگری میبخشند. ولی به هر حال ورزش زود گذر است و زود از بین میرود. بازی دیروز و مسابقه هفته پیش میگذرند در این بین پیش فروش بلیت، حداقل درآمد را ضمانت می کند. بخش عملیات ورزشی ویژگیهای خدمت را دارد. یک خدمت عبارتست از هر گونه فعالیت یا منافعی که یک طرف می تواند برای طرف مقابل خود ایجاد نماید. بدون آنکه جنبه محسوس داشته باشد و یا مالکیت چیزی را برای او بوجود آورد. تولید خدمت الزاماً به یک کالای فیزیکی نمیانجامد. شرکت مردم در دو همگانی و یا تماشای رقابتهای تنیس یک خدمت میباشد. کیفیتهای ویژه و بی نظیر خدمات، می تواند به ورزش ارتباط داشته باشد (حسن زاده، ۱۳۸۴).
مولین (۱۹۸۵) مسابقه را محصولی اساسی میداند و تمام فعالیتهای مربوط به آن رامثل: غذا و نوشیدنی غیرآب، تبلیغات فروش، سرگرمی نیمه وقت، فیلم ویدئویی و امکانات را عواملی میداند که در توسعه این محصول ایفای نقش می کند.
شرکت در یک مسابقه ورزشی با خرید یک وسیله یا کالای ورزشی متفاوت است اما هر دو محصول ورزشی به حساب میآیند. مزایای محصول جنبههایی از محصول هستند که نیازهای مصرف کننده را برآورده می کنند. محصول ورزشی بستهای از خواص ملموس و منافع ناملموس است که خریداران اگر وارد معامله شوند آن را به دست خواهند آورد. بسته محصول ورزشی شامل موارد مطلوب و نامطلوب می شود.
۲٫۴٫۲٫ پیوستار محصول ورزشی:
اگرچه محصول ورزشی ممکن است مشخصا ترکیبی از عناصر مملموس و ناملموس باشد، اما برخی از محصولات ورزشی عمدتا ملموس و برخی ناملموس هستند.
همانطور که در شکل ۳٫۲ میبینید برخی محصولات مثل تجهیزات ورزشی و توپ ورزشی ملموس هستند در مقابل مربیگری ورزشی ناملموس میباشد و در نهایت رویداد ورزشی یک مثال خوب از محصولاتی که ترکیبی از محصولات ملموس و ناملموس را دارد. تماشاگران معمولا به دنبال همه آنها هستند و وجود یک یا دوتا از آنها موجب رضایت تماشاگران نمی شود (کشکر، ۱۳۹۰).
شکل ۳٫۲٫ پیوستار محصول ورزشی
۳٫۴٫۲٫ متغیرهای کلیدی محصول ورزشی:
مزیت اصلی: بیانگر مزیت و امتیازی است که مشتری از خرید و استفاده از یک محصول به دست می آورد برای مثال اگر فردی تی شرتی را بخرد مزیت آن پوشیدن است. اگر فردی برای یک رویداد ورزشی بلیتی بخرد مزیت اصلی آن ارزش، تجربه و سرگرمی است که در اثر حضور مشتری است. درک اهمیت اصلی یک محصول و تمرکز بر دیگر متغیرها مانند ویژگیها (محصول ماقعی) یا الحاقیات (افزوده محصول) آسان است. اما مزیت اصلی مهمترین مزیت محصول است. اگر مزیت اصلی نتواند نیاز مشتری را برآورده کند، پس نمیتواند موفقیتی به وجود آورد. درک نیاز اصلی مشتریان یا مزیت اولیه که آنها در پی استفاده از محصول به دست میآورند همیشه مهم است. اگر محصولی در وهله اول نیازهای اصلی مشتریان را برطرف نکند افزودن تزئینات به محصول فایدهای ندارد(کشکر، ۱۳۹۰)
محصول واقعی: محصول واقعی به ویژگیهای محصول اشاره دارد. ویژگیهای یک تی شرت
می تواند برای مثال رنگ، اندازه وپارچه باشد. ویژیگیهای رویداد ورزشی می تواند شامل مکان برگزاری، بازیکنان و ورزشکاران باشد. توجه به ویژگیهای محصول می تواند یک راه مقابله با رقبا باشد. تا زمانی که مزیت اصلی محصول چیزهایی باشد که مردم خواهان آن هستند بهبود صحیح ویژگیهای محصول می تواند به تقویت تاثیرگزاری آن نماید و یا اینکه محصولات بر اساس نیازهای خاص مشتریان تولید شود (کشکر، ۱۳۹۰).
محصول افزوده شده: به معنای بهبود مزیت اصلی محصول است. وقتی که یک محصول افزوده
می شود از بعضی جهات بهتر می شود. افزودن محصول به هر بخش اضافی اطلاق می شود که به ویژگیهای واقعی محصول اضافه شده است. این موضوع ممکن است مزیتهای اصلی، پاداش اضافی یا حتی تصویر یک محصول باشد، در کنار یک رویداد ورزشی میتوان بخشهای اضافی به مشتریات ارائه کرد مثل کالاها، مجله ورزشی و ایجاد فرصت برای گرفتن امضا. مفهوم افزوده محصولات در بازارهایی که رقابتی قابل توجه و مهم در آن وجود داشته باشد یا جایی که محصولاتی متفاوت و مزیتهای اصلی و ویژگیهای مشابهی دارند (کشکر، ۱۳۹۰).
افزوده های محصول
افزوده محصول
محصول واقعی
مزیت محوری
شکل ۴٫۲٫ متغیرهای کلیدی محصول ورزشی
۴٫۴٫۲٫ طبقه بندی محصولات ورزشی:
درک دقیق از محصول شرکت، شناخت امکانات فعلی و کسب آگاهی در زمینۀ محصولات تولیدی و محصولاتی شبیه به آن می تواند تصمیم گیریهایی در ارتباط با توسعه و تنوع محصول، استراتژی های قیمت گذاری، تاکتیکهای توزیع و استراتژی های ترویجی را با اثربخشی بالاتری همراه سازد (شانک، ۱۹۹۹؛ حسن زاده، ۱۳۸۴). این چنین اطلاعاتی به سازمانهای ورزشی کمک مینماید تا بتوانند محصولات خویش را به درستی تعریف نماید. در ارتباط با فرصتها و تهدیدات پیش رو تصمیمات بهتری اتخاذ نمایند، برنامه های بازاریابی مناسبی ارائه دهند، آمیختۀ بازاریابی مناسبی را تدوین نمایند و در نهایت بتوانند زمان مناسبی را برای ارائه و اتمام ارائه محصولات خویش در نظر بگیرند (کاظمی، ۱۳۸۶).
یک روش برای طبقه بندی محصولات ورزشی، طبقه بندی بر مبنای مشتریان است. در این روش، محصولات به طور سنتی به دو دستۀ بسیار گسترده طبقه بندی میشوند. محصولات مصرفی و محصولات تجاری. محصولات مصرفی شامل محصولاتی است که به مصرف کننده فردی و خانگی نهایی ارائه میگردد (کاظمی، ۱۳۸۶). و محصولات تجاری محصولاتی هستند که شرکتها و سازمانها برای استفاده در تولید کالاها و یا ارائه خدمات و یا انجام کسب و کار و یا فروش مجدد به سایر مصرف کنندگان فروخته می شود (استانتن و همکاران، ۱۹۹۱).
در هر طبقه محصول می تواند شامل کالا، خدمات، افراد، مکانها، و ایده ها باشند. در ارتباط با محصولات خدماتی میتوان یکسری طبقه بندیهای جزییتر را نیز لحاظ کرد: محصولات خدماتی با کالاهای کرایهای، محصولات خدماتی با کالاهای شخصی (مالک) و خدمات بدون کالا خدمات با کالاهای کرایهای شامل کرایه محصولات در یک دورۀ زمانی معین میباشد. و به عنوان مثال مؤسسه آموزشی تنیس که می تواند راکتهای تنیس را به مشتریان خود کرایه دهد.
خدمات با کالاهای اختصاصی (شخصی)، که در این صورت خدماتی در ارتباط با محصولات با مالکیت سازمان صورت میگیرد به عنوان مثال برگزارکنندۀ مسابقات فوتبال امور مربوط – نگهداری از چمن ورزشگاهها را به شرکت ارائه کننده خدمات بسپارند.
خدمات بدون کالا، شامل خدماتی است که در آنها به هیچ عنوان از کالا استفاده نمیگردد. این طبقه از خدمات شامل خدمات شخصی است که فروخته می شود. در صنعت ورزش برای این نوع محصولات میتوان مثالهایی شامل کلاسهای آموزشی رشته های مختلف ورزشی و یا کمک گرفتن از مشاوران متخصص ورزشی در ارتباط با برنامه ریزی، مدیریت و یا بازاریابی ورزش برای مؤسسه یا سازمان مربوطه. محصولات تجاری در صنعت ورزش شامل محصولاتی می شود که هم برای کسب وکارهای ورزشی در جهت استفاده در تولید محصولات ورزشی مورد استفاده قرار میگیرد و هم برای فروش مجدد توسط موسسات ورزشی. ورزش فرعیاتی را شامل می شود که از آن جمله میتوان به امکانات ورزشی، سهامداران و شرکاء و مواردی از قبیل مربیان و مسئولان ورزشی اشاره کرد. مدیران میبایست با توجه به منابع مورد انتظار مشتریان ورزشی و نیز کیفیت ارائه شده از سوی رقبا، ویژگیهای اصلی محصول و نیز مجموعه عناصر اضافی خدمات که آنرا احاطه می کنند را انتخاب نمایند (کاظمی، ۱۳۸۶).
۵٫۲٫ مشتریان:
۱٫۵٫۲٫ انواع مصرف کننده ورزشی:
مصرف کنندگان ورزش انواع مختلفی دارند که عبارت انداز تماشاچیان، شرکت کنندگان، هواداران پرشور و حامیان مالی تجاری. راههای بسیاری برای تعریف مصرف کنندگان ورزش وجود دارد که همگی با تعریف محصولات و خدمات ورزش به این مهم دست مییابند.
اولین نکته مهم این است که مصرف کننده با سهام دار فرق دارد. یک مصرف کننده ورزشی کسی است که از کالاها و خدمات ورزشی در ازای پرداخت مستقیم ( مثل خرید بلیط) و غیر مستقیم (مثل خرید تلویزیون و تماشای ورزش در آن) پول استفاده می کند. سهام دار کسی است که دارای سهم و منفعتی در محصول ارائه شده است مصرف کنندگان ورزش به ۴ گروه تقسیم می شود.
مصرف کنندگان محصولات ورزشی: این گروه، محصولاتی ازقبیل وسایل ورزشی، پوشاک، کالای تجاری و یادبودهارا میخرند. این گروه از مصرف کنندگان کالاهای ملموسی را خریداری می کنند که در رابطه با ورزش هستند.
مصرف کنندگان خدمات ورزشی: این گروه محصولات غیرملموس ورزش یعنی خدمات وابسطه به ورزش را میخرند. از قبیل آموزش، مربیگری تخصصی و فعالیتهای تفریحی
شرکت کنندگان در ورزش و داوطلبان: این گروه فعالانه در فعالیتهای ورزشی شرکت می کنند و یا بدون دریافت دستمزد در مدارس، سازمانهای ورزشی و باشگاها در توسعه ورزش همکاری
می کنند.
هواداران، تماشاچیان و حامیان ورزش: این گروه به عملکرد ورزشی علاقه دارند ولی به ورزش نخبگان یا ورزش حرفهای محدود نمیشوند. فعالیتهای این گروه شامل حضور در محل برگزاری، تماشااز تلویزیون واینترنت است(کشکر، ۱۳۹۰)
۲٫۵٫۲٫ تماشاچی:
در سرتاسر جهان میلیونها نفر زمان انرژی و پول خود را برای مصرف ورزش هزینه می کنند. برای برخی از این افراد تماشای یک رویداد ورزشی نیازمند تلاش است، مانند زمانی که باید مسافتی را تا محل برگزاری مسابقه طی کرده (گاهی مسافتهای طولانی)، بخش زیادی از درآمد خود را صرف اقامت، تهیه بلیط، غذا، و هزینه پارکینگ کنند تا اشتیاقشان به ورزش را صرف کنند.
ون (۱۹۹۵) بین طرفداران و تماشاچیان ورزشی تمایز قائل شد، به عقیده او طرفداران ورزشی افرادی هستند که به یک ورزش، تیم و یا ورزشکار علاقه دارند و آن را دنبال می کنند. تماشاچیان ورزشی آنهایی هستند که عملاً یک رویداد ورزشی را به طور مستقیم یا از طریق رسانه ها (رادیو، تلویزیون، و اینترنت) تماشا می کنند. متأسفانه طرفداران ورزشی و تماشاچیان ورزشی حتی توسط برخی از نویسندگان ورزشی نیز به جای یکدیگر به کار برده میشوند. این دو واژه نباید به جای هم به کار برده شوند زیرا برخی از طرفداران ورزشی به ندرت یک رویداد ورزشی را از نزدیک تماشا می کنند در حالی که برخی تماشاچیان علاقهای به این ندارند که با تیم یا بازیکن خاصی شناخته شوند. همچنین فردی که بخاطر همراهی دوستان به تماشای مسابقه خاصی آمده و هیچ علاقهای به خود مسابقه ندارد را نمی توان طرفدار به حساب آورد، هر چند که این فرد را میتوان در گروه تماشاچیان قرار داد. ون و همکاران (۲۰۰۱) برای تمایز قایل شدن بین طرفداران ورزشی و تماشاچیان ورزشی، طرفداران ورزشی را برای توصیف افرادی با علاقه پایدار در یک ورزش به کار میبرند در حالی که تماشاچیان ورزشی را برای توضیح افرادی که عملاً شاهد یک رویداد هستند به کار میبرند. به طور حتم اکثریت افرادی که به تماشای یک مسابقه یا رویداد میروند، طرفدار آن ورزش، یا یکی از تیمها یا بازیکنان درگیر در آن مسابقه هستند در حالی که اکثر طرفداران به ندرت به تماشای یک رویداد ورزشی میپردازند (ون و همکاران، ۲۰۰۱).
فرم در حال بارگذاری ...
[شنبه 1401-04-18] [ 01:24:00 ق.ظ ]
|