نوع شیاربازکن

عرض دستگاه
(CM)

عرض‏کار هر شیاربازکن
(CM)

عرض‏کار
(CM)

تعداد شیاربازکن

نوع موزع

تعداد موزع

توان مورد نیاز (HP)

خنجری

۲۲۵

۷۵

۳۰۰

۴

دیسکی‏عمودی

۴

۷۵

شکل ۳-۴ دستگاه ردیف‏کار کودکار-بذرکار نیوماتیک ذرت

۳-۳-۱ تنظیم میزان مصرف نهاده‏ها (بذر ذرت و کود)

رقم بذر ذرت مورد کاشت سینگل کراس ۷۰۴ با قدرت جوانه‏زنی ۹۸ درصد و خلوص ۹۷درصد به میزان ۲۵ کیلوگرم در هکتار جهت کاشت مورد استفاده قرار گرفت. کود سوپر فسفات تریپل (۴۸% P2O5) 150 کیلوگرم در هکتار و اوره (N46%) 300 کیلوگرم در هکتار مورد استفاده قرار گرفت. کود فسفات به‏طور کامل به صورت پایه و کود ازت در سه مرحله به‏صورت تقسیط ۱۰۰ کیلوگرم در مرحله کاشت، ۱۰۰ کیلوگرم در مرحله ۶ الی۸ برگی و ۱۰۰ کیلوگرم در مرحله شکل گیری بلال داده شد (جهان‏بان و لطفی‎فر، ۱۳۹۰).
در کالیبراسیون ردیف‏کار نیوماتیک یونیسم برای کاشت بذر به میزان ۲۵ کیلوگرم در هکتار از صفحه بذر ۲۴ سلولی استفاده شد، موقعیت زنجیر و چرخ‏دندانه بر روی A2 (محور بالایی، چرخ دنده شماره دو)، Z2 (محور پائینی، چرخ دنده شماره دو) و چنگک‏ها در موقعیت مناسب تنظیم شد که در شکل (۳-۵) نشان داده شده است. در کالیبراسیون بذرکار کودکار جیران صنعت برای کاشت کود به میزان ۱۰۰ کیلوگرم کود اوره (۴۶% N) + 150 کیلوگرم کود سوپر فسفات تریپل (۴۸% P2O5) سطح تماس شیار غلتک‎های موزع روی عدد ۸، دریچه اندازه کود رروی ۲ و دریچه خروجی روی ۱ کالیبره شد. برای تعیین میزان بذر کاشته شده در هر مترمربع از رابطه (۳-۳) استفاده شد (برزگر و همکاران، ۲۰۰۴).

( اینجا فقط تکه ای از متن فایل پایان نامه درج شده است. برای خرید متن کامل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )

Spsm =( (۳-۳)
که در این رابطه:
Spsm: تعداد بذر کاشته شده در مترمربع
Q: مقدار ریزش توسط هر ماشین کاشت بر حسب کیلوگرم در هکتار
W: وزن هزار دانه گندم برحسب گرم

شکل ۳-۵ موقعیت زنجیر و چرخ‎دنده دستگاه ردیف‏کار نیوماتیک ذرت

۳-۴ عملیات داشت و آبیاری

به منظور مبارزه باعلف‏های هرز در مرحله ۶ الی ۸ برگی از علف‏کش توفوردی[۷۶] و کروز[۷۷] هر کدام به میزان ۲ لیتر در هکتاردر دو نوبت جداگانه بوسیله سمپاش فرغونی با نازل دستی بلند سمپاشی گردید.

۳-۴-۱ اندازه‏گیری مقدار آب آبیاری

جهت اندازه‏گیری میزان دبی آب آبیاری در این طرح از دو کنتور آب با اندازه ۵۴/۲ سانتی‏متر استفاده شد که به‏وسیله یک شیلنگ با قطر ۸/۵ سانتی متر و یک سه راهی به یک پمپ کف‏کش (با توان ۷۵/۰ کیلووات) با قطر خروجی ۸/۵ سانتی‏متر آب به کرت‏ها انتقال داده شد. جهت دقت در میزان آب ورودی به کرت‏ها زمان قطع آب آبیاری قبل از انجام آبیاری از رابطه (۳-۴) با ۳ تکرار در تیمارها محاسبه و میانگین آن به اضافه میزان آب مورد نیاز گیاه اعمال گردید. (مصطفی‏زاده و فرزام‏نیا، ۱۳۷۹؛ شایان‏نژاد، ۱۳۸۵).
(۳-۴) T= Tad+ Tre– dTr
که در این رابطه:
T: زمان قطع جریان ورودی به کرت (دقیقه)
Tad: زمان پیشروی تا انتهای کرت (دقیقه)

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...