قانون ۱۳۷۰: بند۱: شخصی که قدرت فیزیکی بر علیه پاپ رم به کار می‌برد تکفیر قهری که اختصاص به مقام پاپی دارد را برای خود می‌خرد؛ اگر مجرم کشیش است، مجازات دیگری، به جز اخراج از دفتر کشیشی، ممکن است با توجه به وخامت جرم اضافه شود.
(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت nefo.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))

بند۲: کسی که این را بر علیه اسقف انجام دهد، حکم تحریم قهری را متقبل گردیده است و، اگر کشیشی، او همچنین تعلیق قهری را متقبل می‌گردد.
بند۳: کسی که اجبار فیزیکی بر علیه کشیش یا مومن خارج از تحقیر برای ایمان یا کلیسا یا مرجعیت کلیسایی یا کشیشی به کار ببرد، با مجازات عادلانه تنبیه می‌گردد.
قانون ۱۳۷۱: افراد زیر با مجازات عادلانه تنبیه می‌شوند:
کسی که، جدا از مورد ذکر شده در قانون ۱۳۶۴، بند ۱، آموزه‌ای را تعلیم دهد که توسط پاپ رم یا شورای عام محکوم شده یا لجوجانه تعلیم ذکر شده در قانون ۷۵۲ را رد کند، و زمانی که مقام پاپی یا سراسقف ایالتی هشدار دهد از حرف خود دست برندارد.
کسی که، به شیوه دیگری دستور قانونی یا ممنوعیت مقام پاپی یا سراسقف ایالتی یا مقام برتر را اطاعت نکند و، بعد از اینکه هشدار داده شد، به نادادگاه انی ادامه دهد.
قانون ۱۳۷۲: کسی که از عمل پاپ رم به شورای وحدت جهانی کلیسا یا به مجمع اسقف‌ها شکایت ببرد، با توبیخ مجازات می‌گردد.
قانون ۱۳۷۳: کسی که به طور عمومی تبعه هایش را به دلیل برخی عمل مرجعیت کلیسایی یا کشیشی به عداوت یا دشمنی بر علیه مقام پاپی یا سراسقف ایالتی بشوراند ، یا که تبعه‌ها را به نافرمانی بر علیه آنها تحریک کند، با حکم تحریم یا دیگر مجازات‌های عادلانه مجازات می‌شود.
قانون ۱۳۷۴: کسی که به جمعیتی می‌پیوندد که بر علیه کلیسا توطئه می‌چیند با مجازات عادلانه تنبیه می‌شود، کسی که حمایت می‌کند یا دفتری را در چنین جمعیتی می‌گیرد با حکم تحریم مجازات می‌گردد.
قانون ۱۳۷۵: کسی که مانع استقلال کشیشی یا انتخاب یا انجام قدرت کلیسایی یا کاربرد قانونی دارایی های مقدس یا دیگر دارایی های کلیسایی می‌شود یا که تهدید می‌کند رأی دهنده یا کسی که انتخاب کند یا کسی که قدرت کلیسایی را انجام دهد یا کشیش را، ممکن است با مجازات عادلانه تنبیه گردد.
قانون ۱۳۷۶: کسی که به شیء مقدس بی احترامی کند، منقول یا غیر منقول، با مجازات عادلانه تنبیه می‌گردد.
قانون ۱۳۷۷: کسی که بدون اجازه مشخص دارایی های کلیسایی را منتقل ‌کند، با مجازات عادلانه تنبیه می‌گردد.

عنوان سوم: غصب مناصب کلیسایی و جرایمی که در اجرای این مناصب مرتکب می شوند.

قانون ۱۳۷۸: بند۱: کشیشی که برخلاف تجویز قانون ۹۷۷ عمل کند، تکفیر قهری را برای خود خریده است که اختصاص به مقام پاپی دارد.
بند۲: افراد زیر حکم تحریم قهری را برای خود می‌خرند، اگر کشیش هستند، تعلیق قهری:
کشیشی که دستگذاری نشده است، برای برگزاری عشای ربانی تلاش کند؛
کسی که، جدا از مورد ذکر شده در بند۱، هرچند قادر به دادن آیین مقدس معتبر آمرزش نباشد، به انجام دادن آن تلاش کند، یا اعتراف مقدس را بشنود.
بند۳: در موارد ذکر شده در بند۲، مجازات‌های دیگر، به استثنای تکفیر، با توجه به وخامت جرم، می‌تواند اضافه گردد.
قانون ۱۳۷۹: کسی که، جدا از مورد ذکر شده در قانون ۱۳۷۸، وانمود به مدیریت امر مقدس نماید، با مجازات عادلانه تنبیه می‌گردد.
قانون ۱۳۸۰: کسی که از طریق خرید و فروش امتیازات و مقام‌های کلیسایی آیین مقدس را برپا کند یا دریافت کند، با حکم تحریم یا تعلیق تنبیه می‌گردد.
قانون ۱۳۸۱: بند۱: هر کسی که دفتر کلیسایی را غصب کند با مجازات عادلانه تنبیه می‌گردد.
بند۲: حفظ غیرقانونی دفتر کلیسایی پس از آنکه از آن محروم شده است، یا از آن دست بردارد، معادل غصب است.
قانون ۱۳۸۲: اسقفی که بدون دستور پاپ، شخصی را به اسقفی منصوب کند، و اسقفی که از او وقف دریافت کند، تکفیر قهری را برای خود خریده است که اختصاص به مقام پاپی دارد.
قانون ۱۳۸۳: اسقفی که، برخلاف شرط قانون ۱۰۱۵، شخص دیگری را که تحت امر او نیست بدون اجازه نامه های قانونی[۱۶۶] دستگذاری کند به مدت یک سال از دستگذاری ممنوع می‌شود. شخصی که دستگذاری شده است به خودی خود دستگذاری اش به تعلیق درمی آید.
قانون ۱۳۸۴: کسی که، جدا از موارد ذکر شده در ماده‌های ۱۳۸۳- ۱۳۷۸، بطور غیرقانونی دفتر کشیشی یا دیگر کشیش مقدس را انجام دهد، ممکن است با مجازات عادلانه تنبیه گردد.
قانون ۱۳۸۵: کسی که بطور غیرقانونی در هدایای عشای ربانی قاچاق کند با توبیخ یا دیگر مجازات عادلانه تنبیه می‌شود.
قانون ۱۳۸۶: کسی که می‌دهد یا وعده می‌دهد چیزهایی را که شخصی که منصبی در کلیسا انجام می‌دهد باید بطور غیرقانونی عمل کند یا موفق به عمل گردد، با مجازات عادلانه تنبیه می‌گردد؛ به همین ترتیب، کسی که چنین هدایا یا وعده‌هایی را بپذیرد.
قانون ۱۳۸۷: کشیشی که در اعتراف، یا به مناسبت یا تحت بهانه اعتراف، از توبه کار درخواست ارتکاب گناه برعلیه دادگاه ان ششم از احکام ده دادگاه ان موسی[۱۶۷] بنماید، مجازات می‌شود، با توجه به وخامت جرم، با تعلیق، ممنوعیت‌ها و محروم یت‌ها؛ در موارد جدی تر او از دفتر کشیشی اخراج می‌شود.
قانون ۱۳۸۸: بند۱: اعتراف پذیری که مستقیما به علامت آیین مقدس بی احترامی می‌کند، تکفیر قهری را که اختصاص به مقام پاپی دارد را به خود می‌خرد؛ کسی که انجام می‌دهد این کار را فقط به طور غیر مستقیم با توجه به وخامت جرم مجازات می‌شود.
بند۲: مفسران و دیگرانی که در قانون ۹۸۳، بند۲، ذکر شده اند، که به راز بی احترامی کرده اند، با مجازات عادلانه تنبیه می‌شوند، به استثنای تکفیر.
قانون ۱۳۸۹: بند۱: کسی که از قدرت یا دفتر کلیسایی سوء استفاده نماید، با توجه به وخامت عمل یا ترک مجازات می‌شود به استثنای محروم یت از منصب، مگر اینکه مجازات برای آن سوء استفاده در حال حاضر با قانون یا قاعده ایجاد شده باشد.
بند۲: شخصی که، از طریق سهل انگاری مقصر، به طور غیرقانونی و با آسیب رساندن به دیگری، عمل قدرت یا کشیشی یا دفتر کلیسایی را اجرا یا حذف کند، با مجازات عادلانه تنبیه می‌شود.

عنوان چهارم: جرم نسبت ناروا

قانون ۱۳۹۰: بند۱: شخصی که به دروغ ، جرمی را که در قانون ۱۳۸۷ ذکر شده را به مقام برتر کلیسایی نسبت دهد، حکم تحریم قهری را برای خود خریده است، اگر کشیش باشد، تعلیق را نیز برای خود خریده است.
بند۲: شخصی که بطور تهمت آمیزی جرم را به مقام برتر کلیسایی نسبت دهد، یا به گونه‌ای دیگر به خوش نامی یکی دیگر آسیب رساند، را می‌توان با مجازات عادلانه تنبیه شود، به استثنای توبیخ.
بند۳: همچنین تهمت زننده را می‌توان به جبران واداشت.
قانون ۱۳۹۱: افراد زیر را می‌توان با توجه به وخامت جرم با مجازات عادلانه تنبیه نمود:
شخصی که سند عمومی کلیسا را به غلط تنظیم کند، یا که تغییر دهد یا اصلی را پنهان کند، یا که دروغی را به کار برد؛
شخصی که در موضوع کلیسایی برخی سند دروغین یا تغییر یافته را به کار برد؛
شخصی که، در سند عمومی کلیسایی، مطلب کذبی ادعا کند.

عنوان پنجم: جرایم برعلیه وظایف خاص

قانون ۱۳۹۲: کشیشان یا مذهبیونی که در تجارت یا کسب و کار برخلاف قیودات ماده‌ها مشغول هستند، با توجه به وخامت جرم تنبیه می‌شوند.
قانون ۱۳۹۳: شخصی که تعهداتی را که با مجازات وضع شده‌اند را نقض می‌کند، را می‌توان با مجازات عادلانه تنبیه نمود.
قانون۱۳۹۴: بند۱: بی آنکه زیانی به قیودات قانون ۱۹۴، بند۱، مورد سوم برسد، کشیشی که تلاش می‌کند ازدواج نماید، حتی اگر صرفاً به نحو مدنی باشد، تعلیق قهری را برای خود می‌خرد. اگر، پس از هشدار، او اصلاح نشود و به رسوایی ادامه بدهد، او را می‌توان بطور مستمر با محرومیت‌ها، یا حتی با اخراج از دفتر کشیشی تنبیه نمود.
بند۲: بی آنکه زیانی به قیودات قانون ۶۹۴ برسد، کسی که کشیش نیست و خود را به طور دائم وقف کرده است، اما تلاش ‌کند ازدواج کند، حتی اگر صرفاً به نحو مدنی باشد، حکم تحریم قهری را برای خود خریده است.
قانون ۱۳۹۵: بند۱: جدا از مورد ذکر شده در قانون ۱۳۹۴، کشیشی که با معشوقه زندگی می‌کند، و کشیشی که به برخی گناه ظاهری دیگر در برابرحکم ششم از احکام دهگانه موسی ادامه می‌دهد که باعث رسوایی است، با تعلیق مجازات می‌گردد. با این، دیگر مجازات‌ها را می‌توان به تدریج اضافه نمود اگر پس از هشدار او به جرم ادامه داد، تا اینکه سرانجام او را از دفتر کشیشی بتوان اخراج نمود.
بند۲: کشیشی که به شیوه‌های دیگر در برابر حکم ششم از احکام دهگانه موسی تخطی کرد، اگر جرم با زور ارتکاب یافته بود، یا با تهدیدها، یا در عموم، یا با کودکان زیر شانزده سال، با مجازات‌های عادلانه تنبیه می‌شود، به استثنای اخراج از دفتر کشیشی اگر مورد خیلی توجیه پذیر باشد.
قانون۱۳۹۶: شخصی که به شدت تعهد اقامت به دلیل منصب کلیسایی را متعهد شده است نقض کند، با مجازات عادلانه تنبیه می‌شود، پس از هشدار، به استثنای محرومیت از دفتر.

عنوان ششم: جرایم علیه حیات و آزادی انسان

قانون ۱۳۹۷: کسی که مرتکب قتل شده است، یا که با زور یا کلاهبرداری، شخصی را ربوده، حبس کرده، مثله کرده یا به شدت مجروح کرده است، با توجه به وخامت جرم، با محرومیت‌ها و ممنوعیت‌های ذکر شده در قانون ۱۳۳۶ تنبیه می‌گردد. در مورد قتل یکی از آنهایی که در قانون ۱۳۷۰ ذکر شده، مجرم با مجازات‌هایی که آنجا مقرر شده تنبیه می‌شود.
قانون ۱۳۹۸: کسی که درواقع سقط جنین می‌کند، تکفیر قهری را برای خود می‌خرد.

عنوان هفتم: قاعده کلی

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...