شرکتها و موسسات تحقیقاتی خصوصی
واحدهای فناوری نوپا
مراکز تحقیق و توسعه صنایع و واحدهای تحقیق و مطالعه دستگاه های اجرایی
۲-۱۶-۱-۸ پذیرش در مرکز رشد
پذیرش واحدهای متقاضی جهت استقرار در مرکز رشد فناوری دانشگاه تربیت مدرس بر اساس معیارهای زیر صورت می پذیرد:
ایده مناسب متکی بر فناوری ، فرد و تیم کارآفرین ، برنامه اقتصادی متکی بر بازار
۲-۱۶-۱-۹ معرفی خدمات پشتیبانی
مجموعه خدمات پشتیبانی مرکز رشد واحدهای فناوری دانشگاه تربیت مدرس با ایده بهره گیری مشترک واحدها از امکانات خدماتی از یک سو و ارائه مشاوره ای لازم از سوی دیگر به منظور کاهش هزینه های واحدهای نوپا و افزایش توان مدیریتی آنها راه اندازی شده است.
۲-۱۶-۱-۱۰ خدمات پشتیبانی عمومی
واحدهای فناوری در شروع کار خود همواره نیاز به یکسری امکانات از قبیل دفتر کار، تجهیزات اداری، منشیگری، تایپ، تکثیر و کارپردازی دارند. مرکز رشد فناوری امکانات فوق را در قالب خدمات پشتیبانی عمومی در اختیار واحدهای پذیرش شده قرار می دهد. این خدمات برای واحدهای مستقر در دوره رشد بدون محدودیت و با احتساب هزینه و برای واحدهای پذیرفته شده در دوره پیش رشد محدود و رایگان می باشد (دانشگاه تربیت مدرس مرکز رشد., ۱۳۸۹).
(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت nefo.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))

۲-۱۶-۲ پارک علم و فناوری:
شهرک های علمی و تحقیقاتی و پارک های علم و فناوری ایده جدیدی است که نخستین بار در سال ۱۹۵۱، در دره سلیکون آمریکا با هدف توسعه تکنولوژی و ایجاد شرایط مناسب جهت دستیابی سریع‌تر به نوآوری ها و فناوریهای برتر ایجاد شد و به دنبال آن با برخواستن موج انقلاب الکترونیک از این پارک، جایگاه و اهمیت آن در جهان صنعتی روز به روز گسترش یافت.
پارکهای علم و فنآوری بگونه‌ای طراحی و احداث می شوند که قادر باشند توانائی پژوهشی و اطلاعاتی دانشگاه ها، مؤسسات دولتی و خصوصی را در مکانی مناسب متمرکز نموده و با همکاری استادان، دانش‌آموختگان و صاحبان ایده های نو، متخصصان و پژوهشگران صنایع داخل و خارج، تکنولوژی برتر را ابداع نموده و از این طریق به توسعه صنعتی و پویائی فناوری کشور کمک و مساعدت نمایند.
پارکهای علم و فنآوری در کشورهای مختلف صنعتی و کشورهای در حال توسعه تعاریف و جایگاه های متفاوت دارند و با توانائی های توسعه تکنولوژی کشور، اهداف، سیاست‌ها و زیرساخت های توسعه ای در آن کشورها ارتباط مستقیم دارند. جایگاه پارکها، با توجه به نیازها و تنگناهای موجود در هر کشور مشخص گردیده و اهداف متفاوتی را دنبال می کنند، پاره ای از شهرک‌های علمی‌ و تحقیقاتی مانند شهرک‌ سوکوبا در ژاپن با هدف حمایت از تکنولوژی ملی به منظور رشد و توسعه منطقه ای احداث گردیده و پاره ای دیگر مانند شهرک «دایدوک» در کره جنوبی و پارک علمی و فناوری سنگاپور، که نمونه ای موفق و برنامه‌ ریزی شده در جهان است با هدف رشد اقتصادی، انتقال، جذب و بومی کردن تکنولوژی تأسیس شده‌ اند.
با توجه به دیدگاه ها و تجربیات موفق و ناموفق کشورها در بهره ‌گیری از پارکهای علم و فنآوری،‌ ضروری است که هر کشور ابتدا در راستای توجه به نقاط قوت و ضعف صنعتی خود، اهداف تأسیس پارکهای علم و فنآوری را مشخص نماید.
با توجه به مطالب فوق پارک علم و فناوری مدرس با هدف بهره گیری مؤسسات دولتی و خصوصی از توانائی های پژوهشی و اطلاعاتی دانشگاه ها، و ایجاد اشتغال و کارآفرینی برای صاحبان ایده، ‌توسعه فناوری و بومی کردن تکنولوژی، تأسیس شده است. لذا سه رکن اصلی این پارک عبارتند از:
۱) مراکز رشد واحدهای فناوری دانشگاه تربیت مدرس
۲) پژوهشکده ها و دفاتر تحقیق و توسعه مؤسسات دولتی و خصوصی داخلی
۳) پژوهشکده ها و دفاتر تحقیق و توسعه مؤسسات و شرکتهای بین المللی
دانشگاه تربیت مدرس با داشتن ۴۲۴ نفر کادر هیئت علمی و ۱۳۳ رشته کارشناسی ارشد و ۷۰ رشته دکترا، سالانه حدود ۷۵۰ نفر دانش آموخته کارشناسی ارشد و حدود ۲۰۰ نفر دانش آموخته دکترا دارد و مجموعا تاکنون حدود ۹۰۰۰ فارغ التحصیل در مقاطع کارشناسی ارشد و دکترا به دستگاه های اجرایی تحویل داده است. لذا توانائی دارد با ایجاد پارک‌ علم و فنآوری مدرس، ارتباط دانشگاه، صنعت و مراکز تحقیقاتی و رشد را که موجب شکوفائی صنایع پیشرفته و کارآفرینی برای صاحبان ایده می شود بخوبی برقرار نماید (دانشگاه تربیت مدرس پ. ع., ۱۳۸۹)
۲-۱۷ مراکز تجاری سازی یافته های پژوهشی در دانشگاه تهران
۲-۱۷-۱ پارک علم و فناوری دانشگاه تهران
موج فناوری عمده ترین عامل پیشرفت در جهان کنونی است و دستیابی به توسعه مطلوب، در گرو استفاده از ظرفیت های فناورانه در فرایند تحولات علمی و اقتصادی جهانی می باشد. بر اساس سند چشم انداز بیست ساله توسعه، اقتصاد کشور تا سال ۱۴۰۴ مبتنی بر دانش خواهد بود که زیربنای آن، تولیدات و صنعت دانش محور است که تحقق این امر در گروی ایجاد و تاسیس شرکت های دانش محوری است که از مراکز آموزشی و دانشگاه ها فارغ التحصیل شده باشند.تحقق رقابت پذیری در پژوهش یکی از اقدامات ضروری در این راستا به شمار می‌رود که باید با حمایت از تاسیس شرکت‌های دانش محور توسط بخش غیر دولتی و تعاونی و مشارکت آنها در تولید علم کشور انجام پذیرد.
بر اساس تجربه جهانی، پارک های علم و فناوری به عنوان بستر و ساختاری کلیدی و با اهمیت برای دستیابی به توسعه علمی و فناوری در کشورهای گوناگون شناخته و به کار گرفته شده اند. پارک علم و فناوری دانشگاه تهران، به منظور تبدیل دانش به ثروت، تجاری سازی دستاوردهای پژوهشی و ایجاد شبکه فناوری بین صنعت و دانشگاه از طریق ارائه خدمات متناسب در هر حوزه ایجاد شده است. این مهم با تکیه بر ظرفیت ها و توانمندی های دانشگاه تهران و پارک و در راستای انتقال و آفرینش فناوری، ارتقاء فرهنگ نوآوری در کشور و ارتقاء تعاملات بین صنعت و دانشگاه صورت می پذیرد (دانشگاه تهران, ۱۳۸۲).
۲-۱۷-۱-۲ تاریخچه پارک علم و فناوری دانشگاه تهران
ایده تاسیس پارک علم و فناوری دانشگاه تهران توسط مدیریت وقت پردیس فنی در سال ۱۳۸۰ مطرح و اقدامات اولیه برای راه اندازی آن از همان زمان آغاز گردید. در اولین گام اجرایی مرکز رشد واحدهای فناوری در سال ۱۳۸۲ با کسب مجوز از وزارت علوم، تحقیقات و فناوری فعالیت خود را آغاز نمود و پس از آن مرکز کارآفرینی با مصوبه هیات رئیسه دانشگاه به مجموعه پارک ملحق گردید. هم زمان با اولین فراخوان پذیرش و استقرار واحدهای فناوری در مرکز رشد، فعالیت های پارک شکل جدی تری به خود گرفت و سرانجام در تیرماه ۱۳۸۴، دانشگاه تهران موافقت اصولی تاسیس پارک علم و فناوری را از وزارت متبوع دریافت نمود. پس از آن فعالت های پارک وارد مراحل اجرایی شد که می توان تدوین و تصویب اساسنامه و ساختار سازمانی پارک و مراکز تابعه، شکل گیری ستاد و آغاز به کار شورای پارک، پذیرش و استقرار واحدهای فناور و تدوین برخی آئین نامه های داخلی را از اقدامات مهم صورت پذیرفته، دانست (دانشگاه تهران, ۱۳۸۴) .
۲-۱۷-۱-۳ چشم انداز پارک
پارک علم و فناوری دانشگاه تهران مصمم است با برخورداری از منابع انسانی فرهیخته، اثربخش و متخصص، ساختار انعطاف پذیر و فناوری کارآمد، بهترین پارک علم و فناوری دانشگاهی کشور و منطقه در زمینه های تولید و انتقال فناوری به صنایع، کارآفرینی، رشد و توانمندسازی شرکت های کوچک و متوسط، دریافت ایده‌ها و فکرهای خلاق و کارآفرین در جهت توسعه پایدار ملی باشد. چشم انداز پارک علم و فناوری دانشگاه تهران به شرح زیر است:
معتبرترین و کارآمد ترین مجموعه در راستای حمایت از کسب و کارهای دانایی محور، از طریق برقراری تعاملات گسترده میان صنعت و دانشگاه، برای تولید ثروت بر مبنای دانش.
یکی از موفق ترین مراکز ایجاد اشتغال برای فارغ التحصیلان دانشگاهی.
قوی ترین پل ارتباطی برای حضور شرکت های فناور داخلی در سطح بین المللی.
یکی از معتبرترین مجموعه ها برای جذب سرمایه گذاران مخاطره پذیر داخلی و خارجی.
یکی از مهم ترین مراکزی که در جامعه با خلق محصولات و بازارهای جدید از طریق تشویق و حمایت از ارتقای فرهنگ نوآوری، باعث افزایش تولید ناخالص ملی می گردد.
گزینه انتخابی اول برای نخبگان دانشگاهی (دانشگاه تهران, ۱۳۸۴).
۲-۱۷-۱-۴ اهداف راهبردی پارک
هدف اصلی پارک علم و فناوری دانشگاه تهران کمک به توسعه کسب‌وکارهای دانش‌محور و نتیجتاً افزایش توان اقتصادی- علمی ایران با تکیه بر توان علمی دانشگاه تهران می‌باشد.
تحقق این هدف اهداف زیر را نیز محقق می‌کند:

    1. افزایش تولید ناخالص ملی از طریق خلق محصولات و بازار‌های جدید.
    1. ایجاد شغل خصوصاً برای نیرو‌های دانشی و تحصیل کرده کشور.
    1. بهبود جایگاه فعالیت‌های دانش‌محور و جذب نخبگان داخلی و جلوگیری از فرار مغزها.
    1. تجاری سازی نتایج تحقیقات دانشگاهی.
    1. ایجاد حلقه ارتباطی بین صنعت ودانشگاه و در نتیجه تسهیل و کاهش زمان مورد نیاز جهت استفاده از نتایج تحقیقات و پژوهش ها به ویژه برای شرکت ها و صنایع نوپا
    1. افزایش میزان ریسک پذیری و قدرت رقابت شرکت های فن آوری داخلی و همچنین کمک به حضور آنها در سطح بین المللی (دانشگاه تهران, ۱۳۸۴)
موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...