۰٫۰۳

داده‌های از دست رفته

۵

۰٫۰۴

جمع

۱۱۸

۱۰۰٫۰

۴-۳ -۲: نمودار فراوانی پاسخگویان بر حسب سابقه کاری
همانطور که در نمودار فوق دیده می‌شود ۰٫۳۶ درصد پاسخگویان از نظر سابقه کاری بازه ۷-۱۰ سال را به خود اختصاص داده‌اند و از سوی دیگر پاسخگویان با سابقه کاری ۱۵ سال به بالا با ۰٫۰۳ درصد کمترین درصد را به خود اختصاص داده‌اند.
۴-۳-۳ وضعیت متغیرهای تحقیق
آمار استنباطی آن ‌قسمت ‌از آمار است‌ که ‌به ‌برآورد و آزمون فرضیه ها در خصوص پارامترهای‌ جامعه ‌از روی ‌نمونه ‌می‌پردازد. استنباط‌هایی ‌که ‌از نمونه ‌میشود نمی‌تواند قطعی ‌باشد و این ‌استنباط‌ها احتمالی‌ هستند و لذا باید مبانی‌ نظریه‌ احتمال‌ را در بیان‌ آنها بکار گیریم‌. در واقع هدف نهایی آمار استنباطی برآورد ویژگی‌های جامعه است. در ادامه به منظور بررسی وضعیت متغیرهای تحقیق یعنی مدیریت دانش و عملکرد توسعه محصول جدید و همچنین ابعاد هر یک از متغیرهای تحقیق، از آزمون فرض آماری میانگین یک جامعه یا به عبارتی از آزمون تی یک نمونه ای[۶] استفاده گردیده است که در واقع تفاوت بین میانگین نمونه مورد بررسی را با یک مقدار مفروض مورد آزمون قرار می‌دهد.
بطور خلاصه برای بررسی وضعیت هر کدام از متغیرهای تحقیق از آزمون آماری میانگین یک نمونه استفاده گردید و بحث مربوط را با ارائه نمودار راداری (تار عنکبوتی) ابعاد هر یک از متغیرهای مدیریت دانش و عملکرد توسعه محصول جدید به پایان خواهیم رساند.

(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))

فرضیه صفر در تمام متغیرهای تحقیق با توجه به طیف ۵ تایی لیکرت به این صورت است:
آزمون فرض:
(فرضیه صفر) ۳ μ =
(فرضیه مقابل) ۳ ≠ μ
با توجه به اینکه تمامی سؤالات پرسشنامه بصورت مستقیم طراحی شدهاند میانگین بدست آمده در بازه ۴ تا ۵ به معنای وضعیت بسیار زیاد و در بازه ۱ تا ۲ به معنای بسیار کم می‌باشد. بعبارتی فرضیه بدین صورت مطرح گردیده است که آیا مقدار میانگین نمرات در هر متغیر برابر با ۳ می‌باشد یا خیر.
۴-۳-۴- وضعیت متغیر مدیریت دانش
با استناد به نمرات بدست آمده از نمونه و انجام آزمون تی یک نمونهای نتایج تحلیل در جدول ۴-۴ و ۴-۵ آمده است. همانطور که مشاهده می‌شود مقدارp-value یا بعبارتی مقدار Sig که مقدار آن معادل ۰۰۰/۰ می‌باشد از مقدار ۰۵/۰α= کوچکتر گردیده است. لذا فرض صفر مبنی اینکه میانگین متغیر مدیریت دانش مساوی ۳ می‌باشد تأیید نگردیده است؛ از طرفی دو عدد نشان داده شده در ستون مربوط به فاصله اطمینان ۹۵ درصدی تفاوت میانگین شامل عدد صفر نمی‌باشد لذا این عامل خود موید رد فرض صفر می‌باشد. مثبت بودن حد بالا و پایین این فاصله نیز بیانگر این نکته می‌باشد که میانگین متغیر مدیریت دانش بیشتر از عدد ۳ می‌باشد. نتیجه کلی بدین صورت قابل تبیین خواهد بود که وضعیت متغیر مدیریت دانش با توجه به میانگین جامعه ۳٫۲۷۲۸ در جامعه آماری در حد بالاتر از متوسط می‌باشد. همچنان که در جدول پائین مشخص است مقدار آماره T برابر با ۵٫۹۰۴ است که از ۹۶/۱ بیشتر است و در ناحیه بحرانی آزمون قرار دارد و به بیان دیگر اختلاف میانگین از عدد ۳ معنی دار می‌باشد.

جدول ۴-۴- آماره های یک نمونه ای

متغیر

تعداد

میانگین

انحراف معیار

خطای انحراف از میانگین

مدیریت دانش

۱۱۸

۳٫۲۷۲۸

۰٫۵۰۱۹۸

۰٫۰۴۶۲۱

جدول ۴-۵- آزمون یک نمونه ای

متغیر

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...