جزء دورانی متغیر انفرادی j ام.
j تعداد متغیرهای انفرادی که برای ساخت شاخص انفرادی با هم ترکیب میشوند.
(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت nefo.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))

K اندیس نشان دهندۀ وقفۀ متغیر.
پس از انجام هر رگرسیون، ضریب تعیین محاسبه و اوزان مرتبط با هر متغیر انفرادی به صورت زیر به دست میآید: (۴-۵)
بنابراین در این روش وزن هر سری در درون شاخص ترکیبی بستگی به این دارد که جزء دورانی آن سری، تا چه اندازه جزء دورانی متغیری که شاخص ترکیبی برای توضیح آن ساخته میشود، توضیح میدهد. پس از تعیین وزن هر متغیر انفرادی، سری زمانی شاخص ترکیبی بر اساس میانگین وزنی متغیرهای انفرادی به دست میآید.
در تحقیق حاضر چون هدف از ساخت شاخص ترکیبی نااطمینانی سیاستهای اقتصادی دولت، به کارگیری این شاخص در الگوی رشد اقتصادی است، لذا در معادله (۴-۴) رشد اقتصادی در نظر گرفته شد.
به این صورت که به روش OLS اثر واریانسهای تولید شده در مرحلۀ قبل را با وقفه های متفاوت بر روی رشد اقتصادی برآورد میکنیم. سپس با توجه به آمارههای موجود بهترین معادله را انتخاب میکنیم. به همین ترتیب چهار معادله برای واریانس چهار متغیر حاصل میشود. نسبت هر معادله به مجموع ها وزن سری زمانی مربوطه محسوب میشود. به زبان ریاضی با استفاده ازمعادله (۴-۵) ضریب اهمیت هر متغیر را محاسبه میکنیم. با توجه به مطالب فوق وزن برآورد شده و همچنین وقفۀ مورد نظر هر متغیر در جدول(۴-۳) خلاصه شده است.
جدول۴-۳ وزن واریانسهای متغیرهای سیاستی

واریانس متغیر

وقفۀ بهینه

وزن

(۳-)

۳۲/۰

(۴-)

۲۹/۰

(۴-)

۲۹/۰

(۲-)

۱/۰

۴-۱-۴ رتبهبندی سری زمانی نوسانات متغیرها
واریانس های استخراج شده از معادلاتARCH وGARCH شاخصی از نوسانهای متغیرهای مربوطه میباشد. در این مرحله از ساخت شاخص نااطمینانی سیاستهای دولت، واریانسهای چهار متغیر سیاستهای دولت را بین صفر و یک رتبه بندی میکنیم یعنی به بزرگترین واریانس عدد یک و به کوچکترین واریانس عدد صفرداده میشود. برای انجام این رتبه بندی از فرمول (۵-۱) استفاده می کنیم.
(۴-۶)
روش بالا یک روش واسطهای است که چهار سری زمانی واریانس را در فاصلۀ صفر و یک توزیع میکند و به عبارت دیگر چهار سری زمانی را قابل ترکیب کردن میکند.
۴-۱-۵ ترکیب سری زمانی واریانسها و ساخت شاخص
مرحلۀ نهایی در ساخت شاخص نااطمینانی سیاستهای اقتصادی دولت ترکیب سری زمانی واریانس ها با توجه به وزن هرکدام میباشد. برای انجام این مرحله با ضرب ضریب هر متغیر و جمع جبری آنها شاخص نااطمینانی سیاستهای اقتصادی دولت حاصل میشود که در نمودار(۴-۱) روند این شاخص برای سالهای ۱۳۸۶-۱۳۴۰ آمده است. همچنین در نمودار (۴-۲) ارتباط بین رشد اقتصادی و شاخص ناطمینانی سیاستهای اقتصادی دولت آورده شده است که مبین ارتباط معکوس در روند این دو متغیر در طول زمان میباشد.
بر اساس نمودار(۴-۱) نااطمینانی سیاستهای اقتصادی دولت تا سال۵۳ نسبتاً پایین بوده، افزایش نااطمینانی در سال ۵۳ به خاطر شوک نفتی و بالا رفتن ناگهانی قیمت نفت و احتمالاً افزایش هزینه های دولت میباشد. همچنین در سالهای اوایل انقلاب و همین طور جنگ تحمیلی نااطمینانی افزایش یافته است. همینطور در سالهای ۷۴-۷۲ با آزاد سازی نرخ ارز حاشیۀ نرخ ارز (تفاوت نرخ ارز رسمی و غیر رسمی) افزایش یافته و منجر به بالا رفتن نااطمینانی شده است و در سال ۸۱ و یکسان سازی نرخ ارز مجدداً نااطمینانی افزایش یافته است و بالاخره در سالهای اخیر و روی کار آمدن دولت نهم، افزایش هزینه ها و حجم نقدینگی مربوط به این دوره شاخص نااطمینانی افزایش یافته است.
نمودار(۴-۱) شاخص نااطمینانی سیاستهای دولت
نمودار(۴-۲) ارتباط شاخص نااطمینانی سیاستهای دولت و رشد اقتصادی

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...