با توجه به مدل تحقیق در حالت اعداد معنی‌داری، مشاهده می‌شود که میزان آماره‌ی t بین دو متغیر کیفیت خدمات درک شده و واکنش‌های رفتاری برابر با ۳۳/۲ است و از آن جا که این مقدار در خارج از بازه‌ی ]۹۶/۱&96/1- [قرار دارد این فرضیه تایید می‌شود. با توجه به ضریب استاندارد هم می‌توان گفت که میزان تاثیر ارزش درک شده بر واکنش‌های رفتاری برابر با ۲۸/۰ است.
۶-رضایت بر واکنش‌های رفتاری تاثیر مستقیم مثبت دارد.
با توجه به مدل تحقیق در حالت اعداد معنی‌داری، مشاهده می‌شود که میزان آماره‌ی t بین دو متغیر رضایت و واکنش‌های رفتاری برابر با ۳۵/۳ است و از آن جا که این مقدار در خارج از بازه‌ی ]۹۶/۱&96/1- [قرار دارد این فرضیه تایید می‌شود. با توجه به ضریب استاندارد هم می‌توان گفت که میزان تاثیر رضایت بر واکنش‌های رفتاری برابر با ۳۸/۰ است.
۴-۸) بررسی قدرت تبیین مدل ساخت تحقیق
از معادله زیر قدرت تبیین مدل تعیین می‌شود.
BA = 0.11*Q.P + 0.25*V.P + 0.37*SATIS, Rý = ۰٫۴۹
با توجه به معادله فوق مشاهده می‌شود که متغیر کیفیت درک شده، ارزش درک شده و رضایت درحدود ۴۹% از متغیر واکنش رفتاری را به عنوان متغیر وابسته نهایی تبیین می‌کنند.
فصل پنجم
نتیجه گیری و پیشنهادات
۵-۱( بحث و نتیجه‌گیری
گردشگری در حال حاضر یکی از حوزه‌های خدماتی مهم در جهان محسوب می‌شود که به دنبال خود زنجیره‌ی ارزش زیادی را در سایر حوزه‌های اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی به دنبال دارد. از این رو رونق و پایداری بلند‌مدت آن همواره یکی از دغدغه‌های مسئولان و کارشناسان امر می‌باشد. در این میان تصمیم یک گردشگر پس از اقامت یا بازدید از یک منطقه گردشگری از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است که از آن در مبانی نظری غالباً تحت عنوان واکنش رفتاری یاد می‌شود. چنانچه رضایت خاطر گردشگر به شکل مطلوب تآمین شود و کیفیت درک شده با کیفیت مورد انتظار وی تطابق داشته و یا حتی بیشتر از آن باشد، آنگاه این گردشگر ترغیب می‌شود که بار دیگر به آن منطقه‌ی گردشگری سفر کند و نزد اقوام، دوستان و آشنایان، آنان را نیز به رفتن به آن منطقه گردشگری توصیه و تشویق نماید که این موضوع نیز در مبانی نظری تحت عنوان تبلیغات دهان به دهان مثبت شناخته می‌شود. بنابراین، واکنش رفتاری مثبت بایستی برای مدیران یک منطقه گردشگری به عنوان کلیدی‌ترین دستاورد و ماحصل کلیه‌ی فعالیتها و اقدامات صورت گرفته‌ی زنجیره گردشگری محسوب شود. پرواضح است که عدم تأمین رضایت خاطر گردشگر واکنش‌های رفتاری را در نقطه مقابل یاد شده به همراه خواهد داشت.

( اینجا فقط تکه ای از متن فایل پایان نامه درج شده است. برای خرید متن کامل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )

در این پژوهش واکنش رفتاری به عنوان یک متغیر وابسته در کانون توجه بوده و با توجه به مبانی نظری سایر متغیرهای میانجی و مستقل در غالب یک مدل مفهومی تعیین و روابط علی آنها بر اساس داده‌های تصادفی به دست آمده از ۳۸۴ گردشگر در مناطق گردشگری استان گیلان مورد بررسی و آزمون قرار گرفت. یافته‌های به دست آمده روابط علی یا به عبارت دیگر فرضیات پژوهش را به جز یک مورد تأیید نمود که همسو با یافته‌های پژوهش سایر محققین می‌باشد که این مقایسه در ادامه به صورت خلاصه در جدول آورده شده است.
۵-۲) نتایج آمار توصیفی
آمار نشان می‌دهد که جنسیت ۱/۵۳ درصد از پاسخ‌دهندگان مذکر و ۹/۴۶ درصد مونث می‌باشد. سن ۲/۱۰ درصد پاسخ‌دهندگان بین ۱۵ تا ۲۰ سال، ۳/۴۵ درصد بین ۲۰ تا ۳۰ سال، ۲/۲۳ درصد بین ۳۰ تا ۴۰ سال، ۱۳ درصد بین ۴۰ تا ۵۰ سال و ۸/۷ درصد بیش از ۵۰ سال می‌باشند؛ همچنین ۵/۰ درصد به این سوال پاسخ‌نداده‌اند. سطح تحصیلات ۶/۲۸ درصد پاسخ‌دهندگان دیپلم و کمتر، ۱/۲۲ درصد فوق دیپلم، ۴/۳۴ درصد لیسانس و ۶/۱۴ درصد فوق لیسانس و بالاتر می‌باشند؛ همچنین ۳/۰ درصد به این سوال پاسخ نداده‌اند. وضعیت تاهل ۸/۳۷ درصد از پاسخ‌دهندگان مجرد، ۶/۵۸ درصد متاهل، ۴/۳ درصد سایر موارد ذکر شده می‌باشند؛ همچنین ۳/۰ درصد به این سوال پاسخ نداده‌اند. وضعیت درآمد ۳۸ درصد پاسخ‌دهندگان بین ۵۰۰ هزار تا ۱ میلیون، ۲۴ درصد بین ۱ تا ۵/۱ میلیون تومان، ۸/۷ درصد بین ۵/۱ تا ۲ میلیون تومان، ۳/۶ درصد بیش از ۲ میلیون می‌باشند؛ همچنین ۲۴ درصد به این سوال پاسخ نداده‌اند. شغل ۷/۲۲ درصد پاسخ‌دهندگان دولتی، ۴۹ درصد غیر دولتی، ۱/۲۸ درصد بیکار می‌باشند؛ همچنین ۳/۰ درصد به این سوال پاسخ نداده‌اند. نحوه‌ی سفر ۵/۵ درصد پاسخ‌دهندگان حمل و نقل عمومی، ۸۷ درصد اتومبیل شخصی، ۶ درصد فوق تور، ۱ درصد سایر می‌باشند؛ همچنین ۵/۰ درصد به این سوال پاسخ نداده‌اند. تعداد دفعات بازدید ۳/۴۵ درصد پاسخ‌دهندگان از گیلان یکبار در سال، ۶/۲۷ درصد دو بار در سال، ۷/۱۰ درصد سه بار در سال، ۲/۴ درصد چهار بار در سال و ۲/۱۲ درصد فوق بیش از چهار بار در سال می‌باشند.
متغیر ارزش درک شده دارای کمترین مقدار ۵۴/۱، بیشترین ۹۸/۴، میانگین ۸۳۰۵/۳، انحراف معیار ۵۳۸۰۵/۰ و واریانس ۲۸۹/۰ می‌باشد. در بین سازه‌های ارزش درک شده بیشترین میانگین مربوط به متغیر ارزش احساسی (با میانگین برابر ۱۶۹۳/۴ ) می‌باشد.
متغیر کیفیت درک شده دارای کمترین مقدار ۲، بیشترین ۵، میانگین ۸۴۳۱/۳، انحراف معیار ۶۲۴۸۸/۰ و واریانس ۳۹/۰ می‌باشد. بین سازه‌های کیفیت درک شده متغیر شگفت‌زدگی داری میانگین بیشتری نسبت به متغیر غوطه‌وری می‌باشد.
متغیر رضایت دارای کمترین مقدار ۱، بیشترین ۵، میانگین ۴۱۵۴/۳، انحراف معیار ۵۹۹۰۵/۰ و واریانس ۳۵۹/۰ می‌باشد.
متغیر واکنش رفتاری دارای کمترین مقدار ۱، بیشترین ۵، میانگین ۲۲۵۳/۴ ، انحراف معیار ۷۳۴۷۵/۰ و واریانس ۵۴/۰ می‌باشد.
متغیر ویژگی مقصد دارای کمترین مقدار ۱، بیشترین ۵، میانگین ۷۹۶۷/۳، انحراف معیار ۶۲۳۳۶/۰ و واریانس ۳۸۹/۰ می‌باشد.
۵-۳) نتایج آمار استنباطی
در ارتباط با فرضیه اول که در آن به بررسی تاثیر ویژگی‌های مقصد بر کیفیت درک شده پرداخته شد، با توجه به مدل تحقیق در حالت اعداد معنی‌داری می‌توان گفت که فرضیه تایید شد و با توجه به حالت استاندارد می‌توان بین نمود که میزان تاثیر برابر با ۹۰/۰ است.
در ارتباط با فرضیه دوم که در آن به بررسی تاثیر کیفیت درک شده بر ارزش درک شده پرداخته شد، با توجه به مدل تحقیق در حالت اعداد معنی‌داری می‌توان گفت که فرضیه تایید شد و با توجه به حالت استاندارد می‌توان بین نمود که میزان تاثیر برابر با ۸۲/۰ است.
در ارتباط با فرضیه سوم که در آن به بررسی تاثیر کیفیت درک شده بر رضایت پرداخته شد، با توجه به مدل تحقیق در حالت اعداد معنی‌داری می‌توان گفت که فرضیه تایید شد و با توجه به حالت استاندارد می‌توان بین نمود که میزان تاثیر برابر با ۷۸/۰ است.
در ارتباط با فرضیه چهارم که در آن به بررسی تاثیر کیفیت درک شده بر واکنش‌های رفتاری پرداخته شد، با توجه به مدل تحقیق در حالت اعداد معنی‌داری می‌توان گفت که فرضیه رد شد.
در ارتباط با فرضیه پنجم که در آن به بررسی تاثیر ارزش درک شده بر واکنش‌های رفتاری پرداخته شد، با توجه به مدل تحقیق در حالت اعداد معنی‌داری می‌توان گفت که فرضیه تایید شد و با توجه به حالت استاندارد می‌توان بین نمود که میزان تاثیر برابر با ۲۸/۰ است.
در ارتباط با فرضیه ششم که در آن به بررسی تاثیر رضایت بر واکنش‌های رفتاری پرداخته شد، با توجه به مدل تحقیق در حالت اعداد معنی‌داری می‌توان گفت که فرضیه تایید شد و با توجه به حالت استاندارد می‌توان بین نمود که میزان تاثیر برابر با ۳۸/۰ است.
۵-۴) مقایسه نتایج تحقیق با تحقیقات گذشته
جدول ۵-۱) مقایسه نتایج با تحقیقات پیشین

تحقیقات پیشین
فرضیات

زارعی و همکاران (۱۳۹۱)، زابکار و همکاران (۲۰۱۰)، کاظمی و همکاران (۱۳۹۰)، جانکینگتون و گنجنارت (۲۰۱۲)، چن و تسایی (۲۰۰۷)، هسی (۲۰۱۲)

ویژگی‌های مقصد بر کیفیت درک شده خدمات گردشگری در مقصد تاثیر مستقیم مثبت دارد.

زابکار و همکاران(۲۰۱۰)، چن و چن (۲۰۱۰)، لای و چن (۲۰۱۱)، وو (۲۰۰۹)، اوه (۱۹۹۹)، زیثمال (۱۹۸۸)، هوانگ (۲۰۱۱)، رنجبریان و همکاران (۱۳۹۱)، جانکینگتون و گنجنارت (۲۰۱۲)، چن و تسایی (۲۰۰۷)، هسی (۲۰۱۲)

کیفیت خدمات درک شده بر ارزش درک شده تاثیر مستقیم مثبت دارد.

چن و چن (۲۰۱۰)، لای و چن (۲۰۱۱)، وو (۲۰۰۹)، سو (۲۰۰۴)، هوانگ (۲۰۱۱)، زارعی و همکاران (۱۳۹۱)، رنجبریان و همکاران (۱۳۹۱)، فتاحی (۱۳۸۳)، کائو و همکاران (۲۰۰۸)، جانکینگتون و گنجنارت (۲۰۱۲)، بیکر و کرومپتون (۲۰۰۰)، ریگاتی لوچینی و ماسون (۲۰۱۰)، تی ای کام (۲۰۱۱)، کانی و هدایت (۲۰۱۲)، شانک و چلادورائی (۲۰۰۸)، اوه (۱۹۹۹)

کیفیت خدمات درک شده بر رضایت تاثیر مستقیم مثبت دارد.

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...