شاخص های کلیدی عملکرد
دستاوردهای کلیدی عملکرد
این شاخص ها نتایج کلیدی هستند که توسط سازمان تعریف و خط مشی و استراتژی آن مورد توافق قرار گرفته است. بسته به این که مقاصد و اهداف درازمدت سازمان چه باشد، برخی از معیارهایی که در نکات راهنمای ذکر شده برای دستاوردهای کلیدی عملکرد آمده اند، می توانند برای شاخص های کلیدی عملکرد استفاده شوند و برعکس.

(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))

دستاوردهای مالی شامل:
اطلاعات عمومی و مرتبط با بازار( فروش، قیمت سهام، سود تقسیم شده سهام و…)
سوددهی( سود ناخالص، درآمد هر سهم، درآمدهای قبل از تعیین سود و مالیات، حاشیه درآمد و …)
اطلاعات مرتبط با دارایی ها و سرمایه گذاری (بازگشت سرمایه گذاری انجام شده، بازگشت خالص دارایی ها، بازگشت سرمایه به کار گرفته شده و …)
عملکرد بودجه ای(عملکرد نسبت به بودجه های سازمان و واحدها)
دستاوردهای غیر مالی شامل(نجمی و حسینی،۱۳۸۷):
سهم بازار
زمان ارائه محصول به بازار
میزان موفقیت ها
وفور یا حجم(تولید، فروش و…)
عملکرد فرآیندها
شاخص های کلیدی عملکرد
این شاخص ها، معیارهای عملیاتی هستند که برای نمایش، درک، پیش بینی و بهبود دستاوردهای کلیدی عملکرد به کار می روند. بسته به این که قصد و اهداف درازمدت سازمان و فرآیندهای آن چه باشد این نتایج می توانند شامل موارد زیر باشند:
مالی
جریان نقدی
استهلاک
هزینه های نگهداری و تعمیرات
هزینه های پروژه
میزان اعتبار
غیر مالی
فرآیندها(عملکرد، ارزیابی، نوآوری ها و مدت زمان تولید و عملیات)
منابع خارجی شامل شراکت ها(عملکرد تأمین کنندگان، قیمت تأمین کنندگان، تعداد و ارزش افزوده حاصل از مشارکت ها، تعداد و ارزش افزوده حاصل از بهبودهای ایجاد شده در اثر مشارکت با شرکا)
ساختمان ها، تجهیزات و مواد(میزان خرابی ها، گردش موجودی ها، استفاده بهینه)
تکنولوژی (میزان نوآوری، ارزش دارایی های فکری و معنوی، ثبت اختراعات یا امتیازات انحصاری و حقوق انحصاری)
اطلاعات و دانش (قابلیت دسترسی، صحت، ارزش سرمایه های فکری)
۲-۴-۶- ۱۴ سطوح سرآمدی۱ در مدل EFQM و فرایند دریافت جایزه
در اواخر سال ۲۰۰۱ میلادی، بنیاد اروپایی مدیریت کیفیت برای تشویق و ترغیب سازمان ها جهت قرار گرفتن در مسیر تعالی، سطوحی را تحت عنوان سطوح سرآمدی تعریف کرد. تا آن زمان، فقط سازمان های سرآمد می توانستند سطح سرآمدی خود را نسبت به جایزه کیفیت اروپا ارزیابی نمایند و این موضوع باعث سرخوردگی سازمان هایی می گردید که تلاش هایی را در راه سرآمدی انجام داده بودند. در واقع این کار در پاسخ به تقاضای روز افزون سازمان ها جهت نحوه مشخص کردن جایگاه خود در راه پرپیچ و خم سرآمدی انجام گردید. بنیاد EFQM در این طرح اهداف زیر را دنبال می نماید(نجمی و حسینی،۱۳۸۷):
فراگیر کردن مفهوم و فرهنگ سرآمدی در سطح اروپا
افزایش تعداد به کارگیرندگان مدل EFQM در جهت بهبود عملکرد سازمانشان
ارائه سازوکارها و خدماتی که به سازمان ها در جهت ارتقای تعالی خود، کمک می نماید
سطوح تعریف شده توسط EFQM عبارتنداز:
سطح متعهد(اهتمام) به سرآمدی۲
سطح شناخته شده۳ برای سرآمدی
برگزیدگان اولیه۴
برندگان جایزه مقدماتی۵
برنده جایزه نهایی۶
……………………………..
۱-Levels of Excellence 2-Committed to Excellence 3- Recognised for Excellence
۴- Finalists 5-Prize Winner 6-Award Winner
در این قسمت به تشریح سطوح سرآمدی در مدل EFQM پرداخته شده است.
سطح ۱: متعهد به سرآمدی
این سطح برای سازمان هایی طراحی شده است که در ابتدای سفر خود به سمت سرآمدی سازمانی هستند. در اینجا هدف این است که سازمان ها عملکرد فعلی خود را درک کرده و بتوانند اولویت های بهبود را تعیین نمایند. بدین منظور یک فرایند دو مرحله ای پیش روی سازمان ها قرار دارد. در مرحله اول از سازمان خواسته می شود که با به کارگیری یک پرسشنامه مناسب، یک خودارزیابی کامل نسبت به معیارهای ۹ گانه EFQM انجام دهند. با این کار آنها نگرش جامعی نسبت به عملکرد خود در قبال یک مدل شناخته شده بدست خواهند آورد. برون داد این مرحله از کار، مشخص شدن تعدادی نواحی بهبود برای سازمان خواهد بود. در مرحله دوم سازمان باید بتواند نشان دهد که اقداماتی در جهت بهبود انجام داده است و یک برنامه بهبود که مبتنی بر خودارزیابی سازمانی است در آنجا پیاده شده است. این کار طی یک بازدید، یک یا دو روزه که توسط یک ارزیاب آموزش دیده انجام می گیرد با برگزاری جلسات، بحث و گفتگو و احیاناً مشاهده برخی مستندات صحه گذاری می گردد( نجمی و حسینی،۱۳۸۷).
سطح ۲: شناخته شده برای سرآمدی
این سطح برای سازمان هایی طراحی شده است که فرایند خودارزیابی را به طور کامل انجام داده اند و پیشرفت های مناسبی را در به کارگیری معیارهای ۳۲ گانه مدل داشته اند. چنین سازمان هایی، فرآیندی مشابه ارزیابی برای جایزه کیفیت اروپا را در سطحی ساده تر طی می نمایند؛ بدین ترتیب که آنها یک گزارش مختصر را که چارچوب آن مشخص است تهیه و در اختیار ارزیابان قرار می دهند. یک گروه ارزیاب سه الی پنج نفره پس از مطالعه گزارش، یک بازدید حدوداً سه روزه از سازمان انجام می دهند و نسبت به تهیه گزارشی که شامل امتیاز سازمان و نقاط قوت و حوزه های نیازمند بهبود است اقدام می نمایند. سازمانی که بتواند حداقل ۴۰۰ امتیاز کسب نماید در این سطح قرار می گیرد و می تواند از چنین دستاوردی برای امور تبلیغاتی خود نیز استفاده کند(نجمی و حسینی،۱۳۸۷).

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...