پایان نامه درباره طراحی استراتژی توسعه فوتبال استان گیلان ... - منابع مورد نیاز برای پایان نامه : دانلود پژوهش های پیشین |
شروع فرایند و توافق برای انجام آن: هدف، گفت و گو با تصمیمگیرندگان کلیدی در داخل و احتمالاً خارج از سازمان برای توافق در مورد کلیت تلاش ناظر بر برنامه ریزی استراتژیک و مراحل اصلی آن است؛ زیرا جلب حمایت و تعهد این افراد برای موفقیت در برنامه ریزی، عاملی کاملاً تعیین کننده است.
(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))
روشن ساختن مسئولیتهای سازمانی: مسئولیتهای رسمی و غیررسمی که بر عهده سازمان گذارده می شود «بایدهایی» هستند که سازمان با آنها روبروست.
روشن ساختن رسالت و ارزشهای سازمان: رسالت هر سازمان، دلیل وجودی و توجیه اجتماعی ناظر بر حیات آن را مشخص میسازد که باید تعیین گردد.
ارزیابی محیط خارجی: به شناسایی موقعیتها و تهدیدهایی که سازمان در محیط بیرونی خود با آنها مواجه است مبادرت می شود.
ارزیابی محیط داخلی: برای تعیین و شناسایی نقاط ضعف و قوت داخلی، سازمان باید منابع (درون داده ها) را مورد توجه قرار دهد.
شناسایی مسائل استراتژیک فراروی سازمان: با بهره گرفتن از اطلاعات حاصله از مراحل قبلی، سیاستهای بنیادی که بر دستورها، رسالت و ارزشها، سطح تولید یا خدمات، مراجعان، مصرف کنندگان خدمات و کالاها یا مالیات دهندگان، هزینه های امور مالی، با مدیریت تأثیرگذارند، شناسایی میشوند.
تدوین استراتژی برای حل مسائل: در این مرحله به تدوین استراتژی یعنی الگویی از اهداف، خطمشیها، برنامه ها، اقدامها و تصمیمها مبادرت می شود.
تبیین دورنمای سازمانی مؤثر برای آینده: سازمان از چهرهای که در صورت اجرای موفقیتآمیز استراتژی های پیش بینی شده و دستیابی به ظرفیت بالقوه کامل خود پیدا خواهد کرد، تصویری توصیفی ترسیم مینماید که دورنمای موفقیت سازمان را نشان میدهد (۳۶).
۲-۱-۲۱-۳-مدل دیوید (الگوی جامع مدیریت استراتژیک)
این مدل شامل مراحل زیر است:
تعیین مأموریت سازمان: بر اساس این مدل، مأموریت سازمان دربرگیرنده مشتریان، محصولات یا خدمات، بازارها، فنآوری، توجه به بقاء، رشد و سودآوری، فلسفه، ویژگی ممتاز، توجه به تصور مردم و توجه به کارکنان است.
بررسی عوامل خارجی: هدف از این مرحله شناسایی متغیرهای اصلیای است که سازمان باید در برابر آنها واکنش عملی نشان دهد. عوامل اثرگذار اقتصادی؛ اجتماعی، فرهنگی، بومشناختی و محیطی؛ سیاسی، دولتی و قانونی؛ فنآوری؛ و رقابتی بررسی و فرصتها و تهدیدهای اثرگذار آنها بر سازمان ارزیابی و شناسایی میشوند.
بررسی عوامل داخلی: فرایند ارزیابی عوامل درونی درست موازی فرایند بررسی عوامل خارجی است. در این مرحله اطلاعاتی درباره مدیریت، بازاریابی، امور مالی/ حسابداری، تولید/ عملیات، سیستم اطلاعات رایانه، و تحقیق و توسعه گردآوری و دستهبندی می شود و از این طریق به شناسایی مهمترین نقاط قوت و ضعف سازمان مبادرت میگردد.
تعیین اهداف بلندمدت: این اهداف به صورت کمی، قابل سنجش، واقعی، قابل درک، چالشگر، و قابل دستیابی تدوین میشوند و با اهداف واحدهای سازمانی سازگاری دارند؛ و معمولاً برای یک دوره زمانی ۵-۲ ساله تنظیم میشوند.
تدوین، ارزیابی و انتخاب استراتژیها: که در سه مرحله به شرح زیر انجام میگیرد:
الف- مرحله ورودی: اطلاعات اصلی مورد نیاز برای تدوین استراتژیها با بهره گرفتن از ماتریسهای ارزیابی عوامل خارجی، ماتریس ارزیابی عوامل داخلی، و ماتریس بررسی رقابت مشخص می شود.
ب- مرحله مقایسه: در این مرحله به انواع استراتژی های امکان پذیر توجه می شود و بین عوامل اصلی داخلی و خارجی سازمان نوعی توازن و تعادل برقرار می شود.
ج- مرحله تصمیم گیری: انواع استراتژی های قابل اجرا با بهره گرفتن از ماتریس برنامه ریزی استراتژیک کمی، به شیوهای عینی و بدون اعمال نظر شخصی ارزیابی می شود.
تعیین اهداف سالانه و سیاستها: اهداف سالانه به عنوان رهنمودهایی برای عملیاتی مورد استفاده قرار میگیرند که فعالیتها و تلاش های اعضای سازمان را در مسیری مشخص هدایت می کند. سیاستها عبارت از رهنمودها، روشها، رویه ها، و شیوه هایی مدیریتی برای تقویت کارها هستند به طوریکه سازمان بتواند به اهداف تعیین شه دست یابد.
تخصیص منابع: فعالیتی است که اجرای استراتژی را امکان پذیر میسازد و در آن منابع بر اساس اولویتهایی که به وسیله اهداف سالانه تعیین شده اند، تخصیص مییابند.
محاسبه و ارزیابی عملکرد: در این مرحله به بررسی مبانی اصلی استراتژی های سازمان، مقایسه نتیجههای مورد انتظار با نتیجههای واقعی و انجام دادن اقدامات اصلاحی برای اطمینان یافتن از مطابقت عملکردها با برنامه های پیش بینی شده مبادرت می شود (۴۳).
۲-۱-۲۱-۴-مدل DISM
این مدل ترکیبی از چند مدل است که شامل مراحل زیر میباشد:
تشکیل کمیته راهبردی
شناخت سازمان از لحاظ ساختار سازمانی و مدیریتی، منابع مالی، سیستم مالی و حسابداری، و سیستم تولید و عملیات
تعیین وضعیت سازمان در منحنی دوره عمر سازمان؛ در این مرحله با توجه به مفاهیم هر مرحله از منحنی دوره عمر سازمان (۱۰ دوره)، جایگاه سازمان تعیین شده و جهت مقابله با مشکلات مربوطه، استراتژیها تدوین میگردد.
بررسی مأموریت و اهداف سازمان
بررسی و تحلیل محیط درونی سازمان از لحاظ معیارهایی مانند عوامل خدماتی، تحقیق و توسعه، بازار، منابع انسانی، منابع مالی و مدیریت
بررسی و تحلیل محیط بیرونی سازمان از لحاظ عوامل اقتصادی، تکنولوژیک، سیاسی و قانونی، فرهنگی و اجتماعی، و رقابتی
تعیین استراتژی های کلان سازمان
تحلیل SWOT
تحلیل نیروهای بازدارنده و ترغیب کننده
بررسی موقعیت استراتژیک داخلی و خارجی سازمان
تعیین استراتژی های ماتریس ADL (تدافعی، محافظهکار، تهاجمی، رقابتی)
جمعبندی، اولویت بندی و عملیاتی نمودن استراتژیها (۲۹).
۲-۱-۲۱-۵-مدل Goal-Based
این مدل یکی از متداولترین مدلهای مورد استفاده در برنامه ریزی استراتژیک است که بر مواردی همچون رسالت سازمان (و چشمانداز و یا ارزشها)، اهداف در راستای فعالیت رسالت سازمان، استراتژیها برای دستیابی به اهداف و برنامه ریزی عملیاتی (چه کسی کار را انجام خواهد داد و چه موقع) تأکید دارد. مراحل آن عبارتند از:
شناسایی قوتها، ضعفها، فرصتها و تهدیدهای سازمان
تحلیل استراتژیک برای شناسایی و اولویت بندی مسائل اصلی
طراحی استراتژی های اصلی (یا برنامه ها) برای مقابله با مسائل اصلی
تدوین یا بهروز کردن چشمانداز، رسالت و ارزشها (میتوانند در ابتدای کار نیز تدوین شوند)
تدوین برنامه های اجرا (اهداف، منابع مورد نیاز، نقشها و مسئولیت ها برای اجرا)
ثبت مسائل، اهداف، استراتژیها یا برنامه ها، چشمانداز و رسالت (بهروز شده)، برنامه های اجرایی در سند برنامه استراتژیک به انضمام تحلیل SWOT و غیره
تدوین سند برنامه عملیاتی (تقسیم برنامه استراتژیک به برنامه های سالیانه مجزا)
تنظیم و تخصیص بودجه سالیانه
فرم در حال بارگذاری ...
[جمعه 1401-04-17] [ 10:26:00 ب.ظ ]
|